• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Szymon Zięba
16 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Jesienią tego roku SKM planuje ogłosić przetarg na 10 nowych pociągów. Szacowana wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. W tej chwili trwają rozmowy PKP i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na temat długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego i jest kluczowa dla inwestycji.



Czym najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Nowe pociągi - według szacunków - powinny pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Przypomnijmy: mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację czy miejsca na rowery. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Powodzenie tego zakupu zależy jednak w dużej mierze od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej umowy przewozowej. Taka umowa pozwoli ubiegać się SKM o środki na wkład własny.

Ładowarki USB w SKM. Pasażerowie są zadowoleni



- Czekamy na wyniki kontroli dokumentacji przetargowej prowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nasi dominujący współwłaściciele, czyli PKP SA i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, prowadzą rozmowy w sprawie długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego, niezbędnego do sfinalizowania zakupu przez PKP SKM w Trójmieście 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Spółka realizuje także działania mające na celu ewentualne pozyskanie z innych źródeł środków na wkład własny. Przedstawiciel przewoźnika nie udziela na razie bardziej szczegółowych informacji na temat wspomnianych ruchów.

- Szacujemy, że pierwsze pojazdy powinny się u nas pojawić na przełomie 2022 i 2023 r. Ostatni spodziewamy się otrzymać w połowie 2023 r. - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych



Na liniach PKM używanych jest także 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Kilkuletnie szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Rozkład jazdy SKM w Trójmieście



Przewoźnik posiada dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • (2)

    Z SKM jest trochę jak z okretami podwodnymi.
    Mają być nowe..... I tak mijają lata

    • 15 1

    • Bo nikt w Polsce nie potrafi wyprodukować U-boota ani wagonu posiadającego 4 wejścia od jednej strony. (1)

      • 2 0

      • Pomimo wszystko...

        SKM to nie metro.
        A zamknietych, odizolowanych od warunkow atmosferycznych peronow to niepredko sie doczekamy.

        • 0 0

  • SKM musi być spółką samorządową!!! (1)

    • 12 8

    • jak GAiT?

      a może OPEC?
      Raczej mało chwalebny przykład...

      • 5 2

  • Albo marszałek przejmie władanie nad SKM, albo niech idą do PiSowskiego PKP po pieniądze. (2)

    Należy nauczyć się rozmawiać metodą PiS: z buta i poprawić...

    • 12 10

    • Marszałek.. (1)

      kupuje nowe składy i daje je tylko Polregio. Ciekawe dlaczego nie użyczyć ich SKM.

      • 1 4

      • bo jest ich za mało

        a "peryferia" się zbuntowały. Marszałkowa opcja przegrała w południowo-zachodnich regionach i jest to kolejne, poważne ostrzeżenie. A zmiana opcji działania z likwidacji zbiorowego transportu kolejowego na jego rozwój jest bardzo kosztowna...
        Więc trzeba głaskać Słupsk, Laskowice, itd oraz wyglądać przed kolegami w ościennych województwach. Bo jak wjeżdża pociąg z Gdańska, to... :\ smutek...

        • 4 0

  • Z Urzędu Marszałkowskiego zniknął pan NieDaSię Świlski to może w końcu coś się ruszy...

    • 11 3

  • Z tymi starymi pociągami co chwila jakieś problemy,codziennie jeżdżę z Gdańska do Gdyni

    • 8 0

  • A może

    lepiej nie wysyłać 20 składów na złom tylko zwiększyć częstotliwość kursowania?

    • 13 1

  • Cena biletu jednorazowego

    Na odcinku 22 km jest porównywalna do ceny paliwa które trzeba zużyć na pokonanie tej trasy samochodem. Włodarze naszej metropolii chyba nie zdają sobie sprawy że wyjazd z rodziną SKM jest raczej dla bogatych, biedny pojedzie swoim TDI

    • 13 6

  • Dwa impulsy jeżdżą jako jeden skład. XXI wiek a tylko jeden skład ćma klimę (2)

    Do tego nie chcą podawać, o której jeździ..... Jak 10 może zastąpić 20???? Czary?

    • 9 2

    • I dobrze że tylko 1 ma klime, a pozostałe okna i swieze powietrze a nie mrożenie i zarazki.

      • 2 4

    • O 7.45 z gdanska, bon voyage

      • 1 1

  • kupcie jakas stara padline z niemiec, jak to przewaznie robicie (1)

    • 13 5

    • niemieckie jest niezniszczalne

      ja odkurzacz karcher uzywam juz 50 lat i smiga dalej

      • 3 3

  • Nic się nie zmieniło. Pamiętacie tych carów z SKM, których nazwiska wycinały komentarze?

    Niezła klika to być musi. Po wpisaniu nazwiska w komentarzach dostawało się blokadę a wpis znikał

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane