• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższa podróż Pendolino do stolicy. Tradycyjny skład wolniejszy o 6 minut

Maciej Naskręt
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych. Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych.

Im bliżej uruchomienia regularnych kursów pociągów Pendolino z Trójmiasta do Warszawy, tym bardziej wydłuża się szacowany czas przejazdu. Na początku - w grudniu 2014 r. - podróż ma trwać 3 godziny. Na skrócenie czasów przejazdu Pendolino do 2 godzin i 40 minut trzeba będzie poczekać dodatkowy rok, do końca 2015 r.



Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino. Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino.
Pod koniec tego roku z Trójmiasta do Krakowa i Katowic, przez Warszawę, pojadą pierwsze składy pasażerskie pod nazwą EIC Premium. Połączenie ze stolicą mają obsługiwać pociągi Pendolino. Spółka PKP Intercity na ich kupno wydała 400 mln euro.

Od połowy ubiegłego roku nowe pociągi dostarczane są polskiemu przewoźnikowi. Czwarte Pendolino przyjechało do kraju 23 grudnia. Z fabryki Alstomu w Savigliano pociąg trafił prosto na warszawski Grochów, gdzie odbywa testy. Jak podaje PKP Intercity, piąty pociąg czeka we Włoszech na odbiór techniczny. Ma dotrzeć do Polski jeszcze w styczniu. W sumie ma być ich 20.

Czy sam skład Pendolino przyciągnie nowych pasażerów na kolei?

Pociąg z Trójmiasta do Warszawy Centralnej miał pokonywać ten dystans w czasie 2 godzin i 40 minut. Skład będzie zatrzymywać się m.in. w Warszawie Wschodniej, Iławie, Malborku i Tczewie.

Jednak dziennikarze miesięcznika "Rynek Kolejowy" na początku tego roku dotarli do wewnętrznych dokumentów PKP Intercity, w których podawane są już inne czasy połączeń składów Pendolino na tej trasie. Mają one wynieść od 2 godzin 46 minut (wariant optymistyczny) przez 3 godziny (wariant realistyczny) do 3 godzin i 10 minut (wariant pesymistyczny).

Dla porównania: tę samą trasę klasyczny pociąg PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę EP09 lub Husarz, bez zatrzymywania, pokona w 3 godziny i 6 minut. Różnica minimalna, w jednym przypadku nawet na korzyść klasycznego pociągu.

Jak to możliwe?

- Podawane przez nas czasy przejazdów są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Pociągi kategorii EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 - 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach do 230 km/h - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik spółki PKP Intercity.

Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.

- Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino - do Poznania, Berlina, ale nie do Trójmiasta. Stąd porównanie jest nieadekwatne - tłumaczy Szopowska.

Na wydłużenie czasów przejazdu wpływa też... sposób finansowania składów. Kupując Pendolino PKP Intercity skorzystała z pomocy regionalnej przyznawanej przez Unię Europejską. Przyznając taką pomoc komisja Europejska wymaga, by skorzystało z niej jak najwięcej osób. Stąd też nowe pociągi muszą zatrzymywać się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Tczew, Malbork i Iława. A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu.

Rezygnacja z postojów na stacjach pośrednich spowodowałaby utratę dofinansowania. - Narazilibyśmy się ponadto na protesty ze strony samorządowców poszczególnych miast. Im również zależy, by nowy skład zatrzymywał się właśnie w ich miejscowościach - mówi Szopowska.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pociągi Pendolino będą jeździć po Polsce przez co najmniej 30 lat. Po początkowym okresie, w którym nie będą one mogły pokazać wszystkich swoich możliwości, będą eksploatowane w sposób w pełni wykorzystujący ich zalety.

Zobacz Pendolino od środka

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • Pendolino?

    Pendolino w wersji polskiej tzn. dla trzeciego swiata absolutnie nie zasluguje na okreslenie "wahadelko". Adekwatna nazwa byloby POpapraniec!

    • 0 0

  • Jeszcze nie ruszył a już OPÓŹNIONY (26)

    "Nowakowski" PKP, przepraszam- nowatorski :P
    A ile zegarków

    W tej cenie byłoby kilka pociągów więcej, tyle że z zakładów PESA!
    A tak my z Zachodu
    A PESA na Zachód...

    • 262 19

    • Pesa?

      Raczej NEWAG :)

      • 0 0

    • (18)

      Ciagle Pesa i Pesa, a jakie doświadczenie miała Pesa w chwili trwania tego przetargu w kategorii KDP? Oficjalna prezentacja pierwszego polskiego składu KDP miała miejsce we wrześniu zeszłego roku.

      • 9 33

      • (11)

        Pendolino nie jest KDP, a postępowania przetargowego nie by6ło, jakbyś nie wiedział.

        • 27 2

        • (10)

          To nie ma znaczenia jaka była procedura wyboru, Pesa nie robiła wcześniej takich pociągów. Co do KDP to definicje są różne, np we Włoszech za taką uznaje się kolej jeżdżącą powyżej 200 km/h, a w USA jest to prędkość jeszcze niższa. Oczywiście na większości odcinków Pendolino w Polsce nie rozwinie prędkości KDP, ale chodzi mi o same składy. Pesa dopiero w zeszłym roku zaprezentowała pierwszy pociąg mogący rozwijać prędkość 200-250 km/h. To dla nich nowy rynek więc naprawdę nie ma co się dziwić że nie byli brani pod uwagę.

          • 12 18

          • Drogi DArku (9)

            Wytłumacz mi jedno.
            Dlaczego zatem PESA jeździ na Zachód a w PL nie ma szans?

            Dlaczego przy takim kontrakcie nie zaznaczono, że np. 50% części ma zostać wyprodukowanych w PL?
            Zauważ że dość często takie praktyki są stosowane na Zachodzie.
            Jeszcze kiedyś wyjdzie ile cyferblatów poszło...

            • 21 8

            • PESA sprzedaje na zachód (4)

              ale pociągi do ruchu podmiejskiego (coś co powinno zainteresować SKM i PR ale PIC już nie). Części do produkcji składów Pendolino Alstom produkuje w Polsce (ale o tym Kaczyński nie krzyczy).

              • 6 10

              • co z tego że produkuje w polsce? (2)

                przecież zysk i tak idzie za granicę. To że w polsce tania siła robocza dostanie trochę pracy to ma być ten zysk polski ?

                • 9 3

              • (1)

                Rozumiem że te polskie firmy które przyjmują zlecenia na produkcję podzespołów nie zarabiają?

                • 2 3

              • ty lemingu rozumujesz zawsze tak jak propaganda platformy.

                zarabiają i to wcale nie mało ale niestety kazda zarobiona złotówka jest w prawie 80% zabierana przez chciwy US, ZUS i innych cwaniaków z 10 filara lub z potrzeby posiadania zegarków.

                • 2 2

              • A to się mylisz...

                Wiem to od ludzi biznesu.
                Alstom w Polsce nie wykonywał zleceń pod to zamówienie.
                Tusk Ci nagadał głupot
                A Ty tak uwierzyłeś...

                • 7 3

            • niepytaj sie leminga bo ci nieodpowie jak nieusłyszy wytłumaczenia od swojego wodza:)

              • 1 0

            • (2)

              Kolego GD, zastanów się nad tym pytaniem. Jeżeli Pesa dopiero w zeszłym roku zaprezentowała pierwszy taki skład to wniosek jest prosty - to co jeździ na zachodzie to po prostu zwykłe pociągi, tak jak napisał poprzednik obsługujące ruch podmiejski.

              Co do zaznaczenia że jakaś tam część produkcji ma się odbyć w PL - jakiekolwiek koszty producent miałby ponieść w związku z takim warunkiem i tak by zostały zdyskontowane w ostatecznej cenie a więc sami byśmy sobie zapłacili za to aby i nas to produkowano.

              • 6 6

              • a jaki problem był w tym żeby teraz kupić te pociągi??? (1)

                kiedy polska firma jest gotowa do ich produkcji???

                • 6 1

              • Kilka kwesii:

                - Myśląc w ten sposób to każdy inwestor giełdowy mógłby mieć pretensje do siebie dlaczego nie kupił później skoro był dołek, albo nie sprzedał wcześniej skoro była górka. Ciężko kilka lat wcześniej wiedzieć kiedy coś się wydarzy

                - Pesa dopiero zaczyna produkować tego typu pociągi, nie ma doświadczenia w dalszym ciągu

                - To że producent pochodzi z Polski nie powinno być brane pod uwagę. W biznesie nie powinno być sentymentów.

                - Generalnie należałoby najpierw sprawić aby obecne składy jeździły z normalnymi prędkościami, a dopiero potem zastanawiać się nad zakupem takich składów

                • 4 4

      • doświadczenie by zdobyła, gdybyśmy nie mieli anty-polskiego rządu, który wspierał by polskie firmy a nie wyprowadzał miliardy (5)

        ale ten rząd może czuć się bezpiecznie bo taki śmieć intelektualny jak ty zawsze będzie popierał tego typu ekipy, a niestety takiego postkomunistycznego śmiecia jest ponad połowa w Polsce

        • 7 6

        • tak anty Polski lepiej odbierac dzieci matkom poto by potem je dac rodzinie zastepczej i placic po 5tys zł na jego utrzymanie

          niestety niewszystkie dzieci to wytrzymały jedno popełniło samobujstwo i dopiero wtedy udaja ze moze cos zmienią .mordercy pijaki zakierownicą są od lat ale dopiero jak media sie tym zajeły anotowania wyborcze spadaja to Donaldinio che pod płaszczykiem troski nabic kabzy imperterom alkomatów które są niedokładne!!

          • 2 0

        • Za to perony nasze, polskie. (3)

          • 4 1

          • uderz w stół a postkomuch się odezwie :) (2)

            • 1 6

            • Też cię kocham,misiu :* (1)

              • 1 1

              • oooooh, jak milutko =} prawie się popłakałem ze wzruszenia ^^

                • 1 1

    • (4)

      Pociagi Pesa sa dostosowane do predkosci 120km/godz

      • 6 4

      • do 180kmh, z perspektywą na 220 (2)

        a wiesz ile będzie jeździć pendolino po polskich torach??? 100-160kmh, w zależności od miejsca... przypomnę jeszcze że koleś który zna się na zegarkach i na tym jego umiejętności się kończą wydał na te pociągi 3mld zł naszych podatków!

        • 5 2

        • Jeśli PESA ma jeżdzić 220 km/h, to Pendolino do końca świata i jeden dzień

          dłużej ma jeździć tylko 160 km/h ? Aha, jazdy próbne to fotomontaż ?

          • 1 1

        • przez najbliższe dwa lata, do uruchomienia ETCS

          po uruchomienu ETCS będą mogy jeździć szybciej. Idzie zmiana przepisów odnośnie dopuszczalnego przyspieszenia odśrodkowego na zakrętach - mająca zrównać je z normami europejskimi. Pozwoli to na podniesienie prędkości w wielu miejscach. Ale o tym cisza.

          • 2 1

      • ciekawe

        Bo ja jechalem kolejka mazowiecka 130km/h wedlug gps i byla ona produkcji pesy

        • 3 0

    • W tej cenie jełopie ? Wiesz dlaczego mamy tańsze rzeczy ? Bo pensje mamy

      GUANiane w stosunku do zachodnich. Nie słyszałeś o tym że płaca jest kosztem ? Wielu pracobiorców w Polsce chciałoby by mieć pensje zachodnie, co popieram, ale wtedy ceny towarów nie będą niskie. Osobiście wolę wyższy poziom płacowo-cenowy (wyższe pensje, wyższe ceny) niż niski. To właśnie z tego powodu ludzie, zwłaszcza młodzi uciekają stąd. Słyszałem od wielu znajomych że wiele rzeczy (np. czynsze) są dużo wyższe od naszych ale płaca jest na tyle wysoka, że starcza na inne rzeczy. Proporcje wyglądają tak (pi razy drzwi): Polska - płaca 2 osób - 2000 PLN, na rękę, świadczenia 1 000 PLN, zostaje na resztę 1 000 PLN, Zachód: płaca 2 osób 10 000 PLN (niskie płace), świadczenia 5 000 PLN, zostaje na resztę 5 000 PLN. Czyli różnica 4 000 PLN.
      A w Norwegii te proporcje są nieco jeszcze wyższe, stąd pełno Norwegów jeździ po świecie.
      Więc sobie przemyśl niskie ceny naszych towarów i usług - bo mi chce się rzygać na nie !!!!

      • 1 0

  • Jeden wielki przekret! (1)

    • 150 14

    • Raczej to taki współczesny miś.

      Na miarę naszych możliwości.

      • 0 0

  • jak uczylem sie kiedys w szkole.... i myslalem ze to cos da (6)

    to wtedy wlasnie politycy z SLD( czyli teoretycznie reformowalni KOMUNISCI) opowiadali ze taki pociag juz podpisali....ze juz zamawiaja... a tu masz 20lat pozniej..... pociag jest a CI sami o torach zapomnieli.

    • 147 7

    • słynny reportaż

      słynny reportaż aktualny ;)
      "Ponieważ tory byłyyyyy złe a tory były... złe i tory były no złeeeee..."

      • 0 0

    • tylko że te pociągi są jeszcze gorsze niż te co miały być 20 lat temu (4)

      bo nie mają wychylnych wagonów czyli de facto są to normalne pociągi takie jak w Polsce produkuje co najmniej jedna firma (a gdyby rząd zachował się tak jak rządy innych krajów, czyli rozpoczął program inwestycyjny w celu stworzenia super szybkiego polskiego pociągu, to takich firm mogło by być więcej, a w dodatku prawdopodobnie robiły by o wiele lepsze pociągi niż jakieś tam starodawne pendolino, no ale cóż mamy rząd który uprawia politykę na kolanach, żeby nie powiedzieć brutalniej) a decyzje o kupnie podjął facet od zegarków, tworząc tym samym kilka tysięcy miejsc pracy we Włoszech i w pewnym sensie, używając skrótu myślowego, wyprowadzając kilka tysięcy miejsc pracy z Polski, za to taki człowiek powinien gnić w pierdlu, za działalność przeciwko społeczeństwu polskiemu, a przede wszystkim za działalność przeciwko interesowi Polski, nawet pomijając wszelkie zarzuty które się pojawiają o przyjmowanie łapówek zegarków itp.

      • 17 5

      • W pierdlu ty zgnijesz człowieku z placu Bastylii - rajcowała by cię gilotyna (1)

        obcinająca głowy facetów od zegarków. A zdrajcą to ty jesteś - koncern ma oddziały w Polsce, w Chorzowie i gdzie indziej, sprawdź to uku jeden !
        Jak takiś Polak to czemu użyłeś ksywki "rough" - to polskie ? Nie masz pomysłu n coś polskiego ?

        • 1 7

        • co ty taki nakrecony taka prawda ze to pendolino to mieso wyborcze ledwo 20 min krucej od zwyklej polskiej kolejki
          u nas jest takie myslenie nic nie robic a przed wyborami wypieprzac kase na lewo i prawo bo wg mnie przeplacili przy tym projekcie mogli skupic sie na naprawie torow

          • 5 0

      • Jeszcze jedno - myślisz o eksporcie wyrobów Pesy ? A rzygasz na to co nie

        nasze ? Takie myślenie jest śmieszne - z tego wynika że Polska jedynie powinna eksportować, a niczego prócz surowców importować.

        • 2 3

      • ale co ty chcesz nawet w Hymnie mamy ze z ziemi Włoskiej do Polski :)

        pewnie juz wtedy wiedzieli co nas czeka za PO :)

        • 7 0

  • Donek obudź się

    Donek obudź sie z ręką w nocniku. Czy to jest to przyśpieszenie w programie do 2022 roku. Czy to jest ten skok cywilizacyjny. Wydano durnie kasę. Bo jak rządzą krajem historyk i model to mamy to co mamy.

    • 1 0

  • smiech na sali... a bydgskie pesy ida w swiat ale nie - my musimy miec pendolino... (41)

    zal...sciska

    • 223 15

    • ...i tego własnie nie rozumiem. (3)

      walczmy o swoją gospodarkę zamawiając produkty u rodzimych marek. W ten właśnie sposób Japońskie PKB wzrastało 12% rocznie. Wzrost gospodarczy kraju polega na jak najmniejszym imporcie a jak największym eksporcie. PKP walczy przeciwko nam właśnie takimi "inwestycjami" jak zakup włoskiej marki.

      • 1 0

      • (2)

        "Wzrost gospodarczy kraju polega na jak najmniejszym imporcie a jak największym eksporcie."

        Bzdury. Eksport jest naszą zapłatą za import. Nie możesz mieć znaczącej dysproporcji między eksportem a importem.

        • 0 1

        • Niemcy mają największą dysproporcje między eksportem a importem w Europie, oczywiście na korzyść eksportu (1)

          i mają bezrobocie na poziomie 5%, 5 razy wyższą pensje minimalną i 4 razy wyższą pensje średnią, a ceny w większości niższe niż w Polsce, źle wychodzą na tym że ich gospodarka ma nadwyżkę eksportową wysokości kilkuset miliardów euro?!?!

          • 0 0

          • Niemcy to inna sytuacja ponieważ są w strefie euro. A tu chodzi o wymianę walut.

            Wyobraźmy sobie że angielska firma dokonuje u nas zamówienia za które płaci funtami. Jednak polski producent tymi funtami nie zapłaci pracownikom ani polskim kontrahentom. Aby to zrobić musi je sprzedać w zamian za złotówki komuś kto chce za nie kupić angielskie towary czy usługi.

            • 0 0

    • (28)

      Bydgoska Pesa pierwszy skład KDP zaprezentowała dopiero we wrześniu zeszłego roku. Nie mają doświadczenia w tej branży, więc o czym my mówimy? W chwili trwania tego przetargu Pesa nawet nie miała ani jednej wyprodukowanej sztuki takiego składu

      • 15 15

      • to by zdobyli doświadczenie menelu intelektualny (11)

        chodzi o to żeby nasze podatki rozwijały polską gospodarkę a nie włoską

        • 6 4

        • (10)

          Ale przepraszam, dlaczego ktoś ma zdobywać doświadczenie z moich podatków? Dlaczego sprowadzasz Polskę do roli poligonu doświadczalnego na którym mogą trenować niedoświadczone firmy?

          Albo chcemy aby PKP była dobrze zarządzana albo nie. Dobre zarządzanie polega na dbaniu o interes własnej firmy a nie na realizowaniu jakichś misji narodowych. I dlatego jestem za prywatną własnością, bo państwowa własność będzie zakładnikiem albo związków zawodowych, albo polityków, albo oczekiwań społecznych. Firma ma zarabiać pieniądze. Sami oczekujecie że państwowe firmy będą postępować inaczej niż firmy prywatne a potem się dziwicie że wiąże się to z różnymi patologiami.

          • 6 5

          • sorry... ale: TY IDIOTO!!! (9)

            w tej chwili z twoich podatków zostaną stworzone miejsca pracy we włoszech zamiast polsce, tu nie ma dyskusji czy przeznaczać na to podatki, bo te podatki na to pójdą! tylko czy wydać je w polsce czy we włoszech

            • 3 4

            • (8)

              Firma, ma dbać o swój interes a nie o jakieś narodowe dobro. W każdej prywatnej firmie prezes byłby wywalony z zarzutami o działanie na szkodę firmy, jakby przekładał interes kraju nad interes zarządzanej przez niego firmy. PKP powinna być zwyczajną firmą, a nie narzędziem w realizacji jakiejś ideologii. Jeżeli państwowa firma będzie działać w imię jakiegoś "wyższego" celu ze szkodą dla siebie to za tą szkodę i tak zapłaci podatnik, a ten "wyższy" cel jeszcze bardziej się oddali.

              • 2 4

              • jakoś w innych krajach europy ludzie doceniają swoje rodzime produkty (3)

                może dlatego się rozwijają. Polska niestety już upadła, w tych zagranicznych firmach od których kupujemy produkty pracuje wielu polskich specjalistów, fachowców i inżynierów - uciekają z tego kraju, bo tutaj nie ma ani pieniędzy ani możliwości na rozwój. Polskie biznesy się zamykają, bo jest coraz mniej kupców, a pracujący tam ogarnięci ludzie uciekają lub uciekli już na zachód i tak się koło zamyka.

                • 4 1

              • (1)

                akurat tutaj problemem jest podejscie naszych zlodziei z wladz ktore rodzimemu inwestorowi moga zaoferowac jedynie doj... go kosztami,podatkami itp. natomiast gdy zobacza jakiegokolwiek zagranicznego to malo sie nie poszczaja na sam widok dajac mu takie warunki ze Polak moze tylko pomarzyc przykladem niech bedzie chociazby brak opodatkowania marketow.

                • 1 0

              • Przypomina mi się wypowiedź Gwiazdowskiego który komentował ustawę Wilczka "Później było już tylko gorzej: kolejne regulacje, ograniczenia, koncesje, zezwolenia w myśl typowej raczej dla komunizmu, a nie budowanego rzekomo kapitalizmu, zasady postępowania z prywaciarzami: trzeba ich tolerować, ale należy trzymać krótko"

                • 0 0

              • Podejmując decyzję o zakupie danego produktu oceniam konkretną ofertę a nie pochodzenie producenta. Wybieram to co jest wg mnie najlepsze dla mnie. Ja nie twierdzę, że nie mamy dobrych produktów, twierdzę że w biznesie nie liczą się sentymenty.

                • 0 1

              • a możesz mi wskazać przykład państwa gdzie odpowiednik PKP jest "normalną" firmą nie dotowaną z budżetu??? (3)

                • 3 0

              • Austria i koleje Westbahn ceny i jakosc lepsze jak u konkurencji.

                Kolej ogolnie jako dosyc archaiczny srodek podrozy jest kiepskim przykladem natomiast linie lotnicze bylyby idealnym gdzie wiekszosc jest prywatna a te ktore pozostaly w rekach panstwowych sa trupami ktore bez doplat padlyby w ciagu 1-2 lat.

                -za duze koszty
                -za duzo administracji
                -za duzo pracownikow
                -zwiazki zawodowe
                itd....

                • 0 1

              • Nie o to chodzi. PKP to kolejny grajdołek na państwowym cycku. Ale to właśnie jest złe a nie dobre. Tym bardziej powinniśmy oczekiwać dobrego zarządzania, a nie oczekiwać że firma zamieni się w jakąś fundację

                • 0 1

              • Antarktyda - Pingwinie Koleje Pikpokowe

                • 2 0

      • (15)

        jakiego przetargu?
        długo bedziesz tu siał zamęt pod każdym postem
        to taki sam przetarg jak dawniej na samolot wielozadaniowy
        ciemnota się ekscytuje a od razu wiadomo kto wygra
        może powiedz no kiedy to POstępowanie przetargowe było co?
        i gdzie?
        w kątowni?

        • 11 7

        • (14)

          Fakt, zapędziłem się z tym przetargiem, ale to nie jest meritum. Po prostu Pesa nie produkowała takich pociągów, zaprezentowali go dopiero we wrześniu ubiegłego roku. Jakbyś miał komuś zlecić coś takiego to kogo byś wybrał - kogoś kto w branży siedzi od długich lat czy dopiero planuje do niej wejść?

          • 7 8

          • wybrał bym polską firmę która dzięki kasie za na ten kontrakt (10)

            być może stała by się w przyszłości europejskim gigantem!

            • 10 2

            • (9)

              Heh, widzisz, z jednej strony oczekujemy od takich firm jak PKP że będą dobrze zarządzane, będą pilnować kosztów i liczyć się z pieniędzmi podatnika, a z drugiej strony że będą realizować jakieś górnolotne misje narodowe. Prywatny przedsiębiorca rozpatruje ofertę merytorycznie, albo mu dana oferta pasuje albo nie, tak samo jak klient w sklepie. To jest biznes, tu nie ma miejsca na sentymenty. Zamawiającego powinna interesować oferta a nie to skąd pochodzi. Nie wiem dlaczego Pesa by miała mieć jakieś fory tylko dlatego że pochodzi z Polski.

              Ja bym chciał aby Pesa stała się gigantem, ale nie poprzez pobłażliwe rozpatrywanie jej ofert. Albo potrafi konkurować z gigantami branży albo nie.

              • 3 4

              • Słuchaj DArek, sentymenty w postaci prawa w biznesie muszą być. (1)

                A wiesz dlaczego ? Bo biznes to też wielkie pieniądze, a jak wiadomo wielkie pieniądze niczym magnes przyciągają do siebie wszelkiej maści również szumowiny. Więc nie lubię frazesu aby państwa nie wtrącały się w tak zwany "wolny rynek". Poza Zachodem widać to doskonale, kto uczestniczy w wielkim biznesie.

                • 1 0

              • Tylko że im więcej państwa w gospodarce tym więcej tych szumowin się kręci. Tak, wielki biznes to wielkie pieniądze, ale jeżeli są to prywatne pieniądze to każdy właściciel ich pilnuje co jest chyba zrozumiałe. Trudno przekonać prywatnego przedsiębiorcę aby zadziałał na szkodę własnej firmy.

                Wolny rynek jest do tej pory najbardziej efektywnym mechanizmem decydującym o alokacji zasobów. A więc ingerencja państwa sprowadza się do 2 możliwości: albo państwo nieudolnie próbuje naśladować rynek, albo działa wbrew niemu co wiąże się z dalszymi komplikacjami.

                • 0 1

              • ja oczekuje od polskiego rządu że będzie dotował polską gospodarkę a nie włoską (6)

                że będzie tworzył miejsca pracy w Polsce o ile ma taką możliwość, nie we Włoszech, ci ludzie to po prostu klasyczni, wedle definicji, zdrajcy. Jesteś po prostu ciemnym naiwniakiem, inne rządy dotują "swoje" firmy, a szczególnie przoduje w tym USA, a ty nałykałeś się pseudo liberalnej propagandy wciskanej polskim niewolnikom i próbujesz być bardziej święty niż papież, nie rozumiejąc że tylko Polska tego nie robi, każdy mówi że nie robi, natomiast Polska na prawdę nie robi. Przestudiuj sobię historię takich firm jak Boston Dynamics, czy chociażby Google, Facebook, Microsoft a zobaczysz ile DZIESIATEK MILIARDÓW dotacji od rządu USA dostały i cały czas dostają! wielu ekonomistów twierdzi że żaden z dzisiejszych światowych gigantów nie był by nim gdyby nie potwornie olbrzymie dotacje rządu, to samo się tyczy Mercedesa i innych producentów samochodów, Siemensa i innych producentów elektroniki, a także skoro już przeszedłem na Niemcy to chociażby kilku stoczni dotowanych przez rząd Niemiec, który w przeciwieństwie do "polskiego" rządu może je jakoś dotować...

                • 8 4

              • (4)

                Jeżeli chcesz obalić tą jak to określiłeś "pseudo liberalną propagandę" to poproszę argumenty natury ekonomicznej. Powoływanie się na innych jest znanym zabiegiem erystycznym i nie dotyka ani trochę meritum sporu.

                To że jakieś kraje na świecie coś robią wcale nie oznacza że jest to dobre. Po gospodarce USA też to widać.

                Dotacje są z natury złe, ponieważ pochodzą tak czy inaczej z kieszeni podatnika który to przez to mniej pieniędzy wyda na coś innego a więc gdzie indziej tych pieniędzy ubędzie i rozwój będzie słabszy albo w ogóle się nie zacznie. Trudno to sobie wyobrazić?

                Przywołujesz wielkie firmy jako przykład pozytywnych skutków tych dotacji nie rozumiejąc że cały czas patrzysz jedynie na jeden koniec kija zapominając że jest jeszcze drugi. Ktoś mógłby ściągnąć z każdego Polaka po 10 zł i za 380 milionów wybudować np wielki wieżowiec mówiąc że gdyby nie dotacje to by on nie powstał. I ludzie zaczną bić brawo nie zdając sobie sprawy z tego, że druga strona medalu jest taka że cała reszta Polaków przez to stała się uboższa o te 10 zł na głowę i przez to osłabiły się inne rejony gospodarki.

                Jesteś jednym z tych którzy wierzą, że przelewając zupy z gara do gada nie tylko nigdy się ona nie rozleje, ale jeszcze że od tego przelewania tej zupy przybędzie. Nieświadomie wierzysz w keynesowską szkołę ekonomii, która zakłada istnienie mnożnika o wartości powyżej 1, tzn że wydane pieniądze które zostały ściągnięte z podatników wytworzą więcej niż gdyby nie zostały ściągnięte. Empirycznie dowiedziono że jest odwrotnie, że realnie gospodarka na tym traci a nie zyskuje (bo chociażby taki proceder wymaga opłacenia urzędów).

                Jesteś po prostu nieświadomym keynesistą, a jedyne twoje "argumenty" na poparcie keynesowskich teorii to powoływanie się na kraje które takie zabiegi stosują. Szkoda tylko że nie patrzysz na skutki takich interwencji.

                • 4 3

              • z fanatyzmem się nie dyskutuje... (2)

                ALE... krótko... kto ci powiedział że nie świadomym??? ja jestem całkowicie świadomym keynesistą... i nie "jakieś" kraje tylko WSZYSTKIE kraje poza Polską. Amerykańska gospodarka wytwarza na głowę mieszkańca 4 razy tyle co Polska a mimo tego rośnie tak jak polska gospodarka. Przykład z wieżowcem jest tak idiotyczny jak większość twoich wypowiedzi, to co Google daje amerykańskiemu społeczeństwu jeśli chodzi o przychód, czy Mercedes niemieckiemu z nawiązką zwraca te dotacje, poprzez przychód rozumiem również setki tysięcy miejsc pracy, miliardy podatków odprowadzanych do budrzetu, dziesiątki miliardów wydawanych na naukę (Mercedes wydaje na NIEMIECKICH uniweuniwersytetach 5 MILIARDÓW EURO rocznie, na badania i rozwój) rządy tych państw zachowują się jak sprawi menadżerowie dużych firm, dysponują miliardami i je INWESTUJĄ, obecny "polski" rząd zachowuje się jak rządy państw postkolonialnych w środkowej Afryce, ponieważ tylko tam twoje ideologie wyznawane niestety przez obecny rząd są wdrażane w życie, długo by mówić ale po pierwsze szkoda mi czasu a po drugie takiej osobie jak ty nie warto czegokolwiek tłumaczyć, bo i tak nie zrozumie, ze względu na swoje zaślepienie...

                • 3 2

              • Nawet "wszystkie" kraje poza Polską nie jest argumentem merytorycznym, tylko zabiegiem erystycznym który się nazywa argumentum ad numerum.

                Wszystko to co napisałeś jest błędnym spojrzeniem na sprawę. Piszesz, że Mercedes dzięki dotacjom zapewnia setki tysięcy miejsc pracy i miliardy podatków... A dlaczego nie pomyślisz że te pieniądze które poszły na dotacje mogły dać jeszcze więcej miejsc pracy i więcej podatków gdyby zostały w kieszeni podatnika? Ciągle patrzysz na jeden koniec kija, podstawowy błąd w ekonomii o którym pisał dekady temu Hazlitt. Piszesz tak jakby te dotacje były manną z nieba która ot tak pojawia się w gospodarce i daje wielkie korzyści. A już sam Keynes przyznawał że to kasa ściągnięta z reszty gospodarki tylko upierał się przy swoim mnożniku.

                Jeżeli jesteś takim keynesistą to dlaczego posługujesz się tak śmiesznymi argumentami? Wyjaśnij mi jaki to mechanizm ekonomiczny powoduje że ściągnięcie pieniędzy z ludzi, potem przemielenie ich przez różne urzędy które także kosztują, potem arbitralne wypłacenie jako dotacji daje większy zysk niż pozostawienie tych pieniędzy w kieszeni podatnika? Bo widzisz, to na twierdzącym spoczywa ciężar dowodu.

                Dotacje są złe choćby dlatego że rozleniwiają firmy - podobnie jak socjal rozleniwia ludzi. Są złe także z tego powodu, że zaburzają alokację zasobów. Bo oto przychodzi urzędnik i decyduje kto i na co powinien otrzymać te pieniądze. Zaburza to rynkowy mechanizm regulujący alokację zasobów. W skrócie - ludzie głosują portfelami. Kupują to czego im potrzeba w ten sposób wspierając te podmioty które najlepiej zaspakajają potrzeby konsumentów. A majsterkowicze powodują coś przeciwnego - zabierają ludziom te pieniądze, ludzie mają więc mniej środków na zaspakajanie swoich potrzeb, firmy produkujące te dobra z których ci ludzie zrezygnują zarobią mniej, a pieniądze dostaną jako dotacje ci którzy normalnie by ich nie otrzymali.

                Mam np 2 złote i chcę sobie kupić pączka, ale przychodzi rząd i zabiera mi tą dwójkę - ja nie zjem pączka, a właściciel cukierni nie zarobi na tym pączku którego nie kupiłem. Moje 2 zł po przemieleniu przez urzędy trafi jako dotacja w wysokości np 1,80 do producenta stali którego ja mam w nosie. I to wszystko teoretycznie dla mojego dobra, co więcej wg teorii keynesa ja na tym nic nie tracę, ba, jeszcze zyskuję.

                No nic innego jak wiara to że w restauracji dostanę obiad za darmo i jeszcze dadzą mi napiwek...

                • 2 3

              • Hehe lubię takie "długo by pisać", a potem totalne 0 argumentów ;)

                • 3 4

              • Sam jesteś "kij nazistą"!

                • 1 0

              • Samsung, LG, tureckie BEKO..... też są wspomagane przez państwo.

                • 2 0

          • "takich", to znaczy JAKICH?!?!

            • 0 0

          • siedzenie w branży

            Długie lata siedzieć, to dopiero będą! I to nie w branży, a w pierdlu.

            • 4 4

          • Oczywiście wybrałbym tego, który odpaliłby mi największy % od wartości przetargu.

            ;)

            • 13 3

    • (7)

      O co wam chodzi? Pendolino jeżdżą m.in. w Czechach, na Węgrzech, a u nas nie mogą, bo co? Ja tam wolę podróżować lepszymi i nowoczesnymi pociągami.

      • 10 29

      • lepsze i nowocześniejsze pociągi są produkowane w Polsce!!! (5)

        • 21 6

        • jeszcze dodam - PESA na razie buduje dobre pociągi dla ruchu podmiejskiego

          i takie sprzedała poza nasze granice.

          • 0 0

        • Nie do takich prędkości ! A skoro tak ślepo popierasz PESĘ to niech pojadą do

          Francji na torach dla ALSTOMOWSKICH (!!!) TGV bić rekordy świata !!!

          • 0 1

        • lepsze ? nowocześniejsze? (2)

          zależy do czego lepsze. PESA produkowana w Polsce? Elektronikę i elektrykę ściągają z Francji, silniki z Niemiec. To tak, jakby twierdzić, że Pendolino jest włoskie - gdy 3/4 elementów wykonuje do niego Alstom Polska w Elblągu i Chorzowie.

          • 3 7

          • Jeśli 1/3 elementów Pendolino będzie wyprodukowana w POlsce to będzie cud Tuska, a raczej kolejna niespełniona obietnica.

            • 2 0

          • podaj źródło swoich informacji

            • 5 2

      • 5 razy przepłacone pendolino !!!

        a co stać nas, 700 mld gługu za Donka to jeszcze można ciągnąć kasę z OFE i dalej jazda :)

        • 8 0

  • Pendolino Pendolino

    Dziś to już brzmi jak tzw. temat zastępczy.
    Dlaczego Nikt nie pisze o INNYCH LINIACH KOLEJOWYCH W REGIONIE:
    - o ciągłych opóźnieniach inwestycji na Hel i do Kościerzyny (co właściwie tam się dzieje ?, dlaczego tak się dzieje ?)
    - o ciągłych błędach i brakach peronowych przyszłej inwestycji PKM (gdzie Mały Kack ?, gdzie część północna PKM w Gdyni ?)
    - o ciągłych problemach taborowych SKM i o braku środków na nowy tabor (jak to możliwe, brak kasy w ponad 1 milionowym Siedmiogrodzie Pruszcz - Wejherowo ?)
    - o ciągłych problemach z długimi czasami przejazdów na funkcjonujących liniach (Gdynia - Bydgoszcz (181km) 3:15, Gdynia - Toruń (225km) 4:00 WSTYD !!! Polski Bus te trasy pokonuje w 2 godziny 20 minut.

    Czy tak ma wyglądać kolej ?, czemu to wszystko jest tak olewacko traktowane ?

    • 2 1

  • eureka !!!

    "A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu." - w końcu ktoś w Trójmieście zauważył tę niebywałą zależność. Panie redaktorze proszę przekazać tę nowinę zarządowi SKM, ,może zakumają żę durne postoje w Rumi, Cisowej, Chyloni, Gdyni Głównej, i dodatkowo między stacjami wydłużają przejazd !!!

    przykład:
    trasa Gdynia Główna -> Gdynia Cisowa:
    - na każdym przystanku kierownik pociągu zamiast gapić się czy ludzie wysiedli/wsiedli gada z maszynistą i na luzaku po skończonej konwersacji mruknie "odjazd" jak wszyscy już zwarci i gotowi;
    - w Leszczynkach 3 min postoju;
    - w Chyloni 5 min postoju;
    - przed wjazdem na peron Cisowej semafor - 2 minutki;
    (i tak dzień w dzień, kurs w kurs, w jedną czy drugą stronę);

    serio współczuję ludziom z dalszych zakamarków Trójmiasta;

    hitem ogłaszam trasę Gdynia Cisowa -> Gdańsk Główny czyli niebywałe 63 minuty, remonty, przebudowy, liftingi, podwyżki, czary mary a ten Gdańsk cały czas tak odległy:)

    • 3 0

  • rudy

    tsza bylo poslom lepiej drogie zegarki kupic a ludziom furmanki

    • 2 0

  • (10)

    Zrozumcie, że ta cała nagonka, że po odpowiada za problemy na kolei to kolejne pisowskie lanie wody. Tak naprawdę modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i jest ona nie do zrealizowania do końca w sześć lat a tyle rządzi rząd po- psl. Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. Pociągi pendolino, lokomotywy husarz czy składy flirt stadlera i elf pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł pis zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. Ci pisowscy kolesie do dzis zasiadaja w tych spółkach córkach, bo pis tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. Pisowski senator kogut jest tego dobrym przykładem. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania wieloletnie. Dobrym przykładem jest linia z warszawy do gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, dlaczego?!!! Otóż cała linia e-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów pis i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w anglii przebudowa 27km autostrady m1 w uk od węzła luton do m25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd po- psl rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów pendolino trafi na polskie tory za rok. Spółka pkp podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z gdyni do warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do katowic i krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. Prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. Na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego pkp kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że rząd rp nic nie robi w strawie kolei. Poza tym pis w czasie rządów mając władzę nic dla kolei nie zrobił!!!
    pozdrawiam.

    • 3 11

    • Aleś się ciulu namęczył pisząc takie durnoty. (6)

      Coś to śmierdzi synalkiem tuskomatoła.

      • 5 3

      • (5)

        Czy zwróciliście uwagę, że wypowiedzi zwolenników piss-u( chodzi mi o angielskie znaczenie tego słowa) przepełnione są skrajnym prymitywizmem dresiarską tchórzliwą nienawiścią, jest to bełkot składający się głównie z powierzchownych inwektyw nieodnoszących się tematu? Żaden forumowicz związany emocjonalnie (lub- częściej- służbowo - zapłatą za posty) z pis-em nie stara się analizować problemu, nie czyta wypowiedzi, do której się odnosi. Widać tu brak umiejętności myślenia, zmysłu analitycznego.... Prymitywne, chamskie odzywki, groźby, pustka intelektualna, płytkie refleksje (o ile są).... Słowem żenada i niedouczenie. Przykre...

        • 3 5

        • (4)

          chcesz analitycznie? to masz mimo ze pisu nienawidze tylko troszke mniej jak po.

          -przeplacone ,,przetargi''
          -co chwila afery (hazardowa,zegarki,autostrady,graś,stoczniowa...)
          -likwidacja armii na skutek celowych zlych decyzji.
          -niszczenie suwerennosci kraju poprzez ustawy dopuszczajace sluzby obcych panstw do dzialania na terytorium Polski (ustawa o sluzbach,wywiad,posiedzenia sejmu w izraelu)
          -MSZ dzialajacy na szkode kraju (smolensk,poddancze deklaracje wobec niemiec/usa)

          Masz analitycznie mlody demokrato i zawrzyj gebe bo straciles najlepsza okazje aby milczec zamiast kompromitowac siebie i swojego wodza.

          • 5 2

          • Pozwolę sobie się z Tobą nie zgodzić.. (3)

            Ten rząd zawsze radził sobie doskonale ale dopiero konfrontacja z ogólnoświatowym kryzysem oraz z klęskami powodzi i tragedią smoleńską pokazała Jego fachowość i kompetencje. Tzw. crisis menagement jest mocną stroną rządu PO i PSL. Widać jednak wyraźnie że sukcesy Polski nie wszystkim są na rękę. Właśnie dlatego jest dziś czas aby Polacy .ci którzy nie są zaślepieni medialną i polityczną nagonką wyrazili solidarność i poparcie dla rządu Pana Premiera Donalda Tuska. Łatwo jest popierać Platformę Obywatelską gdy patrzy się na zieloną Polskę na tle czerwonej Europy. Nasze, Polaków serca były z Platformą Obywatelską gdy kamaryla Kaczyńskiego, Leppera i Giertycha demolowała Nasz Kraj. Bądźmy z Polską i dzisiaj gdy powstała nowa koalicja łącząca ksenofobię i zacofanie moherowej ciemnoty grupy skupionej koło Jarosława K. oraz ludzi którym zawłaszczone przez pis media wdrukowały w podświadomość nieprawdziwy obraz dzisiejszej Polski, Polski która dzięki Rządowi PO-PSL jest cała w budowie. Ojciec R. ze swoją prymitywną, godną Urbana propagandą Radio, Rzeczpospolita wraz z plugawym Uwarzam Rze (czy jakoś tak) oraz Pospieszalski i jego filmy z podstawionymi aktorami i funkcjonariuszami pisu płaczącymi do kamery są tej manipulacji znakomitym przykładem .Pamiętajmy jednak ,że mamy opozycję która jedyny sens swojego istnienia widzi w walce z PO a więc z Polską. Polacy to widzą i pisowi pomóc może TYLKO wykreowanie fałszywego, czarnego obrazu PO a więc i dzisiejszej Polski przez jadowite sączenie kłamstw i plugawych półprawd. My, Polacy wiemy, że oszustwem jest kreowanie wizji Jarosława K. jako polityka propaństwowego, Wiemy doskonale, że ten człowiek jest absolutnie niereformowalny i przy pierwszej okazji będzie próbował narzucić udręczonej przez niego i pis Polsce swoją pokręconą wizję IV RP haków i podsłuchów .pis nie ma żadnego innego programu, nie jest w stanie zabiegać o normalne poparcie w normalny sposób. Jedną nadzieją pisu jest trumna Lecha K. jako wyborcza trampolina, granie kłamstwami i fałszywym obrazem dzisiejszej Polski .Nie dajmy się omamić bo długie lata będziemy płakać !

            • 3 2

            • doskonale to sobie radzą polacy na zmywaku za granicą, albo w kraju za 1200zł po 7 latach rządów nieudaczników

              Gdzie słuzba zdrowia, autostrady, gdzie gaz łupkowy, reforma zusu, mlody demokrato pajacu? Piana na ustach i łeb wysmarowany wazeliną żeby dobrze w d...upy wchodzić- to kwintesencja mlodych demokratów

              • 1 1

            • (1)

              ach te czerwone pająki i ich pseudointelektualny belkot uzupełniony obelgami i nienawiscią do chrzescijan

              • 1 1

              • Dokładnie. Pozdrawiam!

                • 0 2

    • grafoman włazidupa ze swoimi przemyśleniami godnymi peowca

      • 0 0

    • Właśnie cały w tym problem, że nie łagodzono łuków

      i na północnej części odcinki szybkie (maks 200) nie będą długie i będzie trzeba często zwalniać a potem przyspieszac. 2:30 z Warszawy do Gdyni nigdy nie będzie bo planują 2:40 do Gdańska. Jak uważasz, ze nie warto płacić za wychylne bo to da tylko 12 minut to treba było kupić tańsze pociagi na 190km/h bo róznica na całej trasie Gdańsk-Kraków dla prędkości 190 a 220 to własnie 11 minut.

      • 0 0

    • ...do szkoły synu. Poduczyć się języka polskiego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane