• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe składy i monitoring liczby pasażerów - tak działa dziś komunikacja miejska

szym, rb
2 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pracownicy liczący pasażerów pracują w godzinach porannego i popołudniowego szczytu na pętlach i wybranych przystankach autobusowych i tramwajowych. Pracownicy liczący pasażerów pracują w godzinach porannego i popołudniowego szczytu na pętlach i wybranych przystankach autobusowych i tramwajowych.

Straż miejska, kontrolerzy Renomy, a także pracownicy nadzoru i centrali ruchu poszczególnych przewoźników zaangażowali się w pomoc Zarządowi Transportu Miejskiego w Gdańsku w liczeniu pasażerów komunikacji miejskiej. Aby rozrzedzić potoki pasażerów ZTM zdecydował się też na wydłużenie jednych z najbardziej "pojemnych" pojazdów komunikacji miejskiej, czyli mających już swoje lata tramwajów konstal 105Na. Z wiedzy i rozeznania swoich pasażerów zamierza z kolei skorzystać Szybka Kolej Miejska.



Czy zauważyłe(a)ś ostatnio tłok w komunikacji miejskiej?

Radykalne obostrzenia w komunikacji miejskiej obowiązują od poprzedniego tygodnia. Oznacza to, że w danym pojeździe nie może podróżować więcej osób, niż wynosi połowa miejsc siedzących. Od poniedziałku na głównych węzłach przesiadkowych i wielu przystankach w Gdańsku pojawiły się patrole, które kontrolują napełnienie pojazdów, a także służą pasażerom informacją i pomocą.

Jak informuje ZTM, przedstawiciele miejskich służb codziennie w godzinach 5-7 (poranny szczyt komunikacyjny) oraz w godz. 14-16 (popołudniowy szczyt komunikacyjny) pracują na głównych węzłach przesiadkowych i wybranych przystankach w Gdańsku.

- Kontrole prowadzą - i interweniują, gdy zachodzi potrzeba, a także udzielają informacji pasażerom - pracownicy Centrali Ruchu ZTM w Gdańsku, ze wsparciem straży miejskiej, pracowników Zakładów Wielobranżowych Renoma, Zespołu Utrzymania Ruchu spółki GAiT oraz Nadzoru Ruchu firmy BP Tour - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM.

Ponad 20 kontrolerów Renomy liczy pasażerów



W pomoc miejskim służbom zaangażowali się wspomniani pracownicy Renomy, na co dzień kontrolujący bilety u pasażerów komunikacji miejskiej. Codziennie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu kontrolerzy w specjalnych kamizelkach pojawiają się na 12 wybranych przystankach i węzłach przesiadkowych, by liczyć pasażerów w autobusach i tramwajach, a także udzielać informacji i przypominać o zasadach bezpieczeństwa m.in. by nie oczekiwać na autobus w większych grupach.

- Do tego celu oddelegowujemy codziennie 24 osoby. Pozostali pracownicy korzystają - podobnie jak się to dzieje w innych firmach - z zasiłków wychowawczych czy zaległych urlopów. Oczywiście nie rezygnujemy też z naszej podstawowej działalności, czyli kontroli w pojazdach komunikacji miejskiej. Choć od dwóch tygodni jest to rzeczywiście praca w wyjątkowych okolicznościach - przyznaje Marcin Bonisławski, dyrektor biura kontroli biletów w Renomie.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Jak mówi, wszyscy kontrolerzy zostali wyposażeni w rękawiczki oraz ochronne maseczki, a kontrole biletów odbywają się bez kontaktu z pasażerem. W sytuacji, gdy trzeba wystawić wezwanie do zapłaty, najczęściej kontrolerzy w pierwszej kolejności proponują gapowiczom transakcję płatniczą. Dodatkowo na węzłach przesiadkowych ZTM oraz GAiT udostępnia kontrolerom punkty sanitarne, by mogli umyć czy zdezynfekować ręce.

- Wyposażamy naszych pracowników także w żele do dezynfekcji i uczulamy wszystkich na dbałość o higienę osobistą. Obecnie pracują tylko osoby zupełnie zdrowe, a gdy tylko pojawia się u kogoś katar lub inne objawy infekcji, to natychmiast taka osoba zostaje skierowana do domu. Bezpieczeństwo pasażerów i naszych pracowników jest dla nas kluczowe - podkreśla Marcin Bonisławski.
W pomoc ZTM-owi zaangażowali się także pracownicy przewoźników i kontrolerzy Renomy. W pomoc ZTM-owi zaangażowali się także pracownicy przewoźników i kontrolerzy Renomy.

Gdzie można liczyć na wsparcie?



Pasażerowie pracowników ZTM, GAiT czy Renomy mogą spotkać m.in. na przystankach tramwajowych i autobusowych przy dworcu głównym, przy Bramie Wyżynnej, pętli przy Świętokrzyskiej, dworcu PKP we Wrzeszczu, przy Gościnnej, na Hucisku, przy Galerii Bałtyckiej, pętli w Oliwie, rondzie de La Salle, dworcu w Oliwie, w Osowej czy Sobieszewie.

Jak przyznają pracownicy ZTM, sytuacja z dnia na dzień poprawia się. Z jednej strony do nowych warunków dostosowywane są rozkłady jazdy, z drugiej - rośnie też świadomość pasażerów, że to głównie w ich interesie i dla ich bezpieczeństwa wprowadzane są ograniczenia.

Ale zdarzają się też incydenty.

- W środę 1 kwietnia w godz. 5:15 - 7 na przystanku "Pruszcz Gdański Chopina" w autobusie linii z godz. 5:53 jechało 14 osób, w pojeździe wykonującym dodatkowy "bisowy" kurs - siedem osób. Na linii 207, na tym samym przystanku o godz. 5:37 do pojazdu nie weszło 6 pasażerów. Zostali chwilę później zabrani przez autobus linii 205. Odnotowano incydentalne przepełnienie m.in. na linii N1 na przystanku "Ptasia" w kierunku Grudziądzkiej, na linii 207 na Św. Wojciechu w kierunku Dworca Głównego, na linii 186 o godz. 5:25 w kierunku Dworca Głównego (od jutra ten kurs będzie realizowany dwoma autobusami) czy na linii 132 o godz. 6:01 w kierunku Dworca Głównego - autobus stał na przystanku "Niegowska" przez 5 minut, a pasażerowie, którzy wysiedli z pierwszego pojazdu, przesiedli się do kolejnego, "zbisowanego" autobusu - mówi Gołąb.
Dzień wcześniej więcej pasażerów odnotowano na nocnej linii N3.

- Na kursie z Wrzeszcza PKP o godz. 3:48 odnotowano pasażerów zajmujących wszystkie dostępne miejsca siedzące. Dlatego od czwartku 2 kwietnia wybrane kursy N3 i N8 będą realizowane autobusami przegubowymi. Większą liczbę pasażerów, w tym stojących, odnotowano też na linii 167 o godz. 6:02 z przystanku "Damroki" do Gdańska. W tym przypadku także od czwartku kurs będzie wykonywany przez dwa autobusy - podkreśla Gołąb i przypomina pasażerom, że na danym pojeździe nie ma informacji, że to autobus "bisowy".
Dla ułatwienia w ramce pod artykułem podajemy numery linii i godziny odjazdów "zdublowanych autobusów".

ZTM wydłuża tramwaje



W związku z obostrzeniami związanymi z liczbą pasażerów, którzy mogą jednocześnie podróżować komunikacją miejską, ZTM zdecydował się też na wydłużenie jednych z najbardziej "pojemnych" pojazdów komunikacji miejskiej, czyli mających już swoje lata tramwajów konstal 105Na.

- Liczba wagonów 105Na nie ulega zmianie, jedynie konfiguracja składów. Ubywa składów dwu-wagonowych na rzecz składów trzy-wagonowych. Operacja ta ma na celu zwiększenie pojemności składów, ponieważ nowoczesne tramwaje niskopodłogowe np. typu Pesa Jazz mogą teraz - w kontekście obostrzeń rządu dotyczących poruszania się komunikacją miejską - przewieźć o ponad połowę mniej pasażerów niż skład trzywagonowy - mówi Gołąb.
Jak podkreśla, najważniejszym zadaniem kierowców i motorniczych, zatrudnionych przez operatorów, jest bezpieczne dowiezienie pasażerów na czas.

Mające już swoje lata konstale 105Na są jednymi z najpojemniejszych tramwajów. Mające już swoje lata konstale 105Na są jednymi z najpojemniejszych tramwajów.
W związku z tym w pojazdach uruchamiane są komunikaty głosowe przypominające o nowych zasadach, operatorzy oznaczyli również miejsca siedzące, których nie wolno zajmować, a na węzłach przystankowych i wybranych przystankach wagony monitorują przedstawiciele służb: Centrali Ruchu ZTM w Gdańsku, pracowników ZW Renoma, straży miejskiej czy pracowników nadzoru oraz utrzymania ruchu.

- Apelujemy do pasażerów, żeby przestrzegali zasad bezpiecznego poruszania się komunikacją miejską, czytali aktualizowane komunikaty na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego i przede wszystkim, by czekali na kursy "bisowe" (kursy linii autobusowych i tramwajowych, wykonywane dwoma pojazdami w odstępie ok. 3 minut), gdy widzą w pojeździe, którym chcą jechać, wszystkie dostępne miejsca siedzące zajęte. Wykaz linii, funkcjonujących w ten sposób (kursy realizowane dwoma pojazdami) dostępny jest w komunikacie na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego - mówi Zygmunt Gołąb.

Kolejarze proszą pasażerów o sygnalizowanie "zatłoczonych tras"



Z apelem do pasażerów zwracają się także kolejarze. Choć również obserwują zapełnienie składów SKM, proszą o to, by podróżni zgłaszali im trasy, na których w pociągach panuje tłok.

- W porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim, staramy się tak dostosowywać rozkład jazdy i długość pociągów tak, by liczba pasażerów, z  jednej strony nie przekraczała limitu określonego przez rozporządzenie Ministra Zdrowia, a z drugiej zaś, by pociągi nie jeździły puste - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Zapełnienie pociągów sprawdzane jest na kilka sposobów - to m.in. badania marketingowe, obserwacja monitoringu czy też liczenie podróżnych przez kontrolerów i innych pracowników SKM.

Kolejarze zachęcają pasażerów do zgłaszania przepełnionych składów. Kolejarze zachęcają pasażerów do zgłaszania przepełnionych składów.
- Korzystamy też z informacji od podróżnych - poprosiliśmy ich na naszym profilu na Facebooku o zgłaszanie przypadków ewentualnego przekroczenia limitu 50 proc. zajętych miejsc. Taka udokumentowana informacja, w której podany jest czas przejazdu, przejechany odcinek i kierunek jazdy pociągu, a do której załączone jest też zdjęcie, jest dla nas podstawą do wystąpienia do Urzędu Marszałkowskiego z prośbą o zgodę na wydłużenie takiego pociągu - mówi Tomasz Złotoś.
O zatłoczonych składach SKM informują nas także czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

08:06 1 KWIETNIA 20

Tłok w SKM do Gdańska (18 opinii)

Tak wygladaja przeludnione skm z Wejherowa do Gdańska zdjęcie aktualnie z Rumia godzina 6:30 1.04.2020
Tak wygladaja przeludnione skm z Wejherowa do Gdańska zdjęcie aktualnie z Rumia godzina 6:30 1.04.2020


Co ciekawe, dzięki sygnałom od podróżnych kilka pociągów SKM już jeździ w dłuższych zestawieniach. Kolejarze - w odróżnieniu od przewoźników w komunikacji miejskiej - nie zdecydowali się na oznaczenie miejsc "wyłączonych" z użytku.

- Nie stosujemy nakładek "wyłączających" siedzenia. Uznaliśmy, że informacja - zajmujmy co drugie miejsce - przekazywana na naklejkach, wyświetlaczach i w formie głosowej jest wystarczająca i takie nakładki są zbyteczne - podsumowuje rzecznik SKM.
Kursy bisowe

1) obecnie obowiązujące:
linia 111:

  • godz. 5:13 z Dworca Głównego
  • godz. 5:48 z Górek Zachodnich
  • godz. 5:32 z Jana z Kolna
  • godz. 6:11 z Górek Zachodnich
  • godz. 6:50 z Dworca Głównego
  • godz. 7:31 z Górek Zachodnich
  • godz. 15:32 z Dworca Głównego
  • godz. 16:16 z Górek Zachodnich


linia 126:

  • godz. 14:31 z Portu Lotniczego kier. Agrarna
  • godz. 15:03 z Agrarnej kier. Wrzeszcz PKP
  • godz. 15:21 z Wrzeszcza PKP
  • godz. 16:11 z Banino Pszenna


linia 127:

  • godz. 5:31 z Czarnego Dworu
  • godz. 6:17 z Jasienia PKM


linia 138:

  • godz. 5:18 z Dworca Głównego
  • godz. 5:40 z Terminala DCT
  • godz. 6:25 z Jana z Kolna
  • godz. 6:51 z Terminala DCT
  • godz. 7:23 z Jana z Kolna
  • godz. 7:49 z Terminala DCT
  • godz. 16:36 z Dworca Głównego
  • godz. 17:17 z Terminala DCT
  • godz. 17:47 z Jana z Kolna
  • godz. 18:16 z Terminala DCT
  • godz. 15:25 z Jana z Kolna
  • godz. 16:19 z Terminala DCT
  • godz. 16:51 z Jana z Kolna


linia 162:

  • godz. 5:48 z Oruni Górnej

linia 167:

  • godz. 5:07 z Nowatorów kier. Jana z Kolna
  • godz. 4:45 z Nowatorów kier. Jana z Kolna
  • godz. 5:11 z Dworca Głównego
  • godz. 5:58 z Bysewa


linia 184:

  • godz. 3:56 z Niedźwiednika
  • godz. 23:27 z Jana z Kolna


linia 189:

  • godz. 5:20 z Maćkowy

linia 256:

  • godz. 6:43 z Dworca Głównego
  • godz. 7:21 z Jankowa kier. Dworzec Główny


linia 158:

  • godz. 5:15 z Al. Płażyńskiego kier. Stogi Plaża
  • godz. 5:41 z Stogi Plaża
  • godz. 13:23 z Al. Płażyńskiego kier. Stogi Plaża
  • godz. 13:50 z Stogi Plaża
  • godz. 4:49 z Al. Płażyńskiego kier. Stogi Plaża
  • godz. 5:23 z Stogi Plaża
  • godz. 8:21 z Stogi Plaża
  • godz. 13:33 z Al. Płażyńskiego kier. Stogi Plaża
  • godz. 13:54 z Stogi Plaża


linia 258:

  • godz. 5:12 z Wrzeszcza PKP
  • godz. 6:08 z Stogi Plaża
  • godz. 7:23 z Wrzeszcza PKP
  • godz. 8:09 z Stogi Plaża
  • godz. 14:04 z Stogi Plaża


linia 267:

  • godz. 5:17 z Dworca Głównego
  • godz. 5:51 z Bysewa
  • godz. 6:30 z Dworca Głównego
  • godz. 7:08 z Bysewa


2) od 31.03:

linia 112:

  • godz. 4:55 z Sobieszewo kier. Jana z Kolna

linia 207:

  • godz. 4:31 z Osiedle Kasprowicza kier. Dworzec Główny

3) od 2.04:

linia 167:

  • godz. 5:42 z Nowatorów kier. Jana z Kolna
  • godz. 6:04 z Jana z Kolna
  • godz. 6:58 z Bysewa


linia 186:

  • godz. 5:24 z Dworca Głównego kier. Oczyszczalnia
  • godz. 5:45 z Oczyszczalni kier. Dworzec Główny


linia 189:

  • godz. 4:58 z Maćkowy

szym, rb

Miejsca

Opinie (160) 5 zablokowanych

  • Ludzie jadący do pracy nie patrzą (5)

    Zbytnio na ilość pasażerów w autobusach, muszą dojechać i basta. Pytanie, gdzie Ci seniorzy 70 + jadą o 6 rano?

    • 30 8

    • Seniorzy jadą do pracy (2)

      Mają przez kochany ZUS i rząd głodowe emerytury a przy galopującej inflacji zmuszeni są dorabiać na jedzenie.

      • 16 5

      • Przez rządy i ZUS. Także te poprzednie. (1)

        • 8 0

        • Ogolnie rzecz biorac to przez wszystkie.

          • 4 0

    • Jadą pilnować dzieci tych co jadą do pracy.

      • 2 0

    • Do wnuków bo dzieci muszą iść do pracy.

      • 2 0

  • (1)

    Daleki jestem od narcystycznego populizmu jednak wichrowatośc tej sytuacji nie pozwala jednoczesnie kierowac jelczem jak i krązyć swobodnie wokół tezy dwubiegunowej. Oczywiście NIE oznacza to pełnej stabilności chichrów w zadanym okresie nanosytencji

    • 5 2

    • Mocno sie

      Wyindywidualizowales.

      • 2 0

  • kontrolerzy ?!!!! (7)

    G*wno prawda !!! Jacy kontrolerzy i gdzie oni liczą. Są to statysci aby pasażerowie myśleli że ZTM robi coś w tym kierunku. Tak naprawdę liczenie spoczywa na kierowcy autobusu na którym i tak są psy wieszane. Ci niby kontrolerzy spacerują po przystankach udając że liczą... tylko nie wiem na co? Nadzór ruchu siedzi w pojazdach i nawet nie wychodzą z nich

    • 21 8

    • (3)

      Jestem kontrolerem i liczę,co ty wiesz o życiu,najpierw upewnij się zanim cokolwiek powiesz w tym temacie,każdy pojazd liczony i notowany,każdy dzień te same kursy.

      • 3 4

      • (1)

        Gdzie byłeś gamoniu jak miałem pełny autobus na Ptasiej ? Dlaczego Ciebie tam nie było i nie wypraszałeś pasażerów z pojazdu?!! Stoicie w miejscach niepotrzebnych. Tyle w temacie zakuty łbie

        • 4 3

        • Zgoda

          Liczą ale na przystankach kompletnie nie trafionych, tam szczyt zaczyna się od 04:30 a niekiedy wcześniej. Farsa.

          • 2 0

      • Ja też liczę na siebie...

        • 2 0

    • pokaż mi choć jednego kierowcę (2)

      który liczy pasażerów w Gdańsku. No? czekam!

      • 4 2

      • Ty nie czekaj bo przerwa Ci ucieknie.

        • 2 0

      • Raczej nie bronię kierowców ale kierowca nie jest od liczenia.

        Zresztą wielu z nich rozumie, że jeśli ktoś teraz nie pojedzie to to samo będzie z następnym autobusem. Atmosfera w komunikacji miejskiej i tak jest fatalna za względu na obecną sytuację epidemiologiczną a w ostatnich dniach gospodarczą. Ludziom obcina się etaty, pensje... Nie potrzeba nam dodatkowych nerwowych sytuacji. Po prostu władze centralne i samorządowe olały ludzi. Wszędzie tylko propaganda i kłamstwa.

        • 2 0

  • Czego używacie do walki Z tłokiem?

    Yyy
    Koronowirusa.
    ;)

    • 13 0

  • A co z skm? Tam nikt tego nie nadzoruje! (3)

    • 14 0

    • głupoty piszesz tradycyjnie

      • 0 5

    • Ważne

      Że w tv ładne hasła...

      Praktyka się nie liczy ;)

      Ciekawe kto ma to wszystko kontrolować i kto karać ludzi. ;)

      • 1 0

    • Przeczytałbyś artykuł to byś wiedział co z skm

      • 0 0

  • Podwyżki cen biletów były doskonałym pomysłem na zmniejszenie tłoku.

    Rekomendował bym kolejne. Najlepiej o 1000% więcej!

    • 28 1

  • Panie Ministrze i Drogi Sanepidzie (3)

    Czemu na liście resortu nadal nie znalazła się Invicta? Która ma możliwość wykonywania ok 2 tys. testów na dobę. Sanepid w Gdańsku wykonuje tylko niewielki procent tego. Podaj dalej to info.

    • 19 7

    • Z uwagi na statystykę. W prywatnej firmie wyszły by prawidłowe wyniki, których nie można by zmanipulować ergo mniej zgonów na choroby współistniejące no i więcej zarażonych/nosicieli.
      A to brzydko by wyglądało przed wyborami w stosunku do powziętych działań.
      PS czy katar to tez choroba współistniejąca?

      • 5 1

    • Może się nie zgłosiła? Przecież to prywatne laboratoria

      • 0 3

    • W Polsce muszą zarabiać swoi. Tak było i będzie.

      • 1 0

  • zawsze mówiłem ze stare tramwaje są bardziej funkcjonalne bo pojemniejsze

    nawet dziurawe maja niezbedna klimatyzacje ktorej pozbawione są "nowoczesne" szroty

    • 16 0

  • PiS to PRL bis (5)

    Wróciła PRL, czyli ustrój walczący z problemamy, który sam sobie tworzy.

    Tylko komitetów kolejkowych jeszcze brakuje...

    • 20 16

    • Nie PiS, nie PO, koronawirus przypomniał nam czasy PRLu (1)

      • 2 3

      • PiS w akcji

        Ale Polacy się cieszą.
        Polacy boją się wolności i kochają niewolę.

        • 4 2

    • (1)

      POdziękuj za to pani Dulkiewicz, wszystko robi żeby ludzie się pozarażali, tramwajów mniej, autobusów mniej, ceny biletów do góry, parkingi płatne. Co jeszcze ta pani wymyśli żeby utrudnić nam życie?

      • 1 3

      • To nie pani Dulkiewicz wprowadza z dnia na dzień prawo pisane "na kolanie". Pretensje za prawo oderwane od rzeczywistości kieruj do Warszawy.

        • 0 4

    • Kto zrobił z ECS przytułek dla komunistów? PiS czy Dulcynea z PO. Zanim coś napiszesz trollu to POmyśl, jak POtrafisz.

      • 4 4

  • (5)

    Nie możecie jeździć samochodami??

    • 4 21

    • (1)

      Nie mogą bo kupili bilet miesięczny, taka strata.

      • 4 5

      • I planeta skisnie juz zupełnie gdy wszyscy beda jezdzic blachosmrodami. Pomysl czlowieku o malym rozumku przed pisaniem komentow.
        Beda mega korki i brak miejsc postojowych.

        • 1 4

    • (1)

      Mozemy, mozemy. Prosze podac nr telefonu. Bedziemy podawac adresy, zeby pan wiedzial gdzie podstawiac samochcody dla nas.

      • 6 2

      • Żeby jeździć samochodem jeździć trzeba sobie go kupić . Taki duży a nie wie takich rzeczy.

        • 3 1

    • Jeździć możemy tylko jak parkować

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane