• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dmuchanie na zimne. Tunel pod Wisłą to nie warszawskie metro

Maciej Naskręt
19 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą.

Sprawdziliśmy, co robią inżynierowie z GIK i hiszpańskiej firmy OHL, odpowiedzialni za budowę tunelu pod Martwą Wisłą, by uniknąć powtórki z Warszawy, gdzie w sierpniu woda zalała jedną z budowanych stacji metra.



W połowie sierpnia na budowie stacji metra Powiśle doszło do przecieku wód gruntowych. Do tunelu łączącego dwie części powstającej stacji wpłynęła masa błotna. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale budowę wstrzymano i wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie wznowiona.

Sprawdzaliśmy, w czym budowa warszawskiego metra przypomina drążenie tunelu pod Martwą Wisłą, a w czym się różni.

Prace budowlane w stolicy, przy których doszło do poważnej usterki, nie były spowodowane bezpośrednią pracą maszyny TBM. "Maria" i "Anna", bo tak się nazywają warszawskie maszyny, drążą linię metra w kierunku Powiśla, ale są obecnie ok. 2 km na wschód od miejsca usterki.

Budowa stacji metra Powiśle prowadzona jest 19 metrów pod ziemią, natomiast wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą metodą w wykopie, czyli podobną technologią do tej w Warszawie, rozpocznie się na głębokości aż 31 metrów po stronie ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Tunel wykonany w tej technologii będzie miał długość 192 metrów. Dopiero wtedy zostanie do niego wsunięta maszyna TBM, która zacznie drążyć właściwy tunel bezpośrednio pod Martwą Wisłą na odcinku 1072 m.

Specjaliści nie chcą wypowiadać się o ewentualnych przyczynach wpłynięcia masy błotnej do wyrobku przy budowie stacji metra. Nieoficjalnie jednak twierdzą, że przyczyną było niedostateczne rozpoznanie gruntu przez geologów - wprowadzono zbyt rzadką siatkę badań gruntu. W Gdańsku takich badań przeprowadzono wiele.

O zdanie w tej kwestii poprosiliśmy prezesa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, Ryszarda Trykoskę. - Nie chcę tu mówić o ewentualnych powodach incydentu w Warszawie. Mogę jedynie powiedzieć co zrobiono w Gdańsku przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą, by do podobnej sytuacji nie doszło - zaznacza.

Czy budowa tunelu pod Martwą Wisłą to skomplikowane przedsięwzięcie?

Badania geologiczne, które przeprowadzono w Gdańsku, nie tylko pokazały, w jakim gruncie będzie powstawał tunel. Na ich podstawie wskazano także, jakiego rodzaju maszyna TBM jest niezbędna, do wywiercenia tunelu - tłumaczy Ryszard Trykosko.

- Podobnie było przy budowie PGE Areny - wspomina szef GIK. - Część osób twierdziła, że nie można wybudować tak ogromnego obiektu sportowego dosłownie na torfowiskach. Wtedy jednak spółka BIEG 2012, którą wtedy kierowałem, zleciła szereg badań geologicznych. Na ich podstawie opracowano technologię budowy stadionu. Także dzięki temu PGE Arena do dziś zachowuje się i pracuje prawidłowo. Nie było żadnych problemów, gdy 40 tys. kibiców zasiadło na trybunach.

Inżynierowie GIK podkreślają jednak, że nie ma takich badań geologicznych, które zapewnią 100 proc. poziom bezpieczeństwa . Dlatego niezależnie od nich, prace pod Martwą Wisłą będą bardzo trudne. Odetchnąć będzie można dopiero po wydrążeniu północnej i południowej nitki tunelów pod Martwą Wisłą.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Maszyna TBM - Tunnel Boring Machine, która wydrąży przeprawę pod dnem Martwej Wisły.

Opinie (117) 3 zablokowane

  • Inzynierowie z GIK jak to dumnie brzmi,miejska spolka kolesiowa Budyniowa:) (4)

    • 76 24

    • Nie podoba się ?

      Takiemu to zawsze w Polsce nie będzie się nic podobało. Wynocha na truskawki na zachód.

      • 0 0

    • tyczka

      tam są inżynierowie z wieloletnim doswiadczeniem, ale od picia kawy w jedzenia pączków

      • 1 0

    • Inżynierowie z petrobudowy ...

      • 2 1

    • prawda

      cytujac klasyka "jak tak wyglada dzisiejszy inzynier to boje sie isc do lekarza"

      • 5 3

  • Widze ze wielu internautow kpi sobie doslownie z

    naszych inzynierow ktorzy zabrali sie za ta bardzo trudna i wyzywajaca budowe tunelu. Uwazam ze bardzo nieslusznie i krzywdzaco dla naszych budowniczych. Ja nie przypominam sobie czy w Polsce mamy jakies doswiadczenie w operowaniu tych maszyn TBM. Bylo kiedys bardzo glosno na temat budowy tunelu w stanie Nevada gdzie budowano grobowiec odpadow nuklearnych w gorach Yucca. O ile mi wiadomo grobowiec ten nie jest uzywany do tej pory. Ale do tego trzeba miec bardzo duze doswiadczenie. Maja je Niemcy, Francuzi i Szwajcarzy ktorzy budowali kilka takich tuneli chociaz glownie w gorach Alpach a nie pod rzekami. W zeszlym roku Gubernator stanu New Jersey Chris Christie zawetowal prace nad swiezo zaczetym nowym tunelem pod rzeka Hudson do Nowego Jorku. Powodem byly finanse. Ale fizycznie zaczete to bylo przez ludzi z firm z dlugoletnia praktyka. Wiec pytam czy tunel w Gdansku drazony bedzie przez naszych ludzi czy maszyny te zostaly wypozyczone z innych firm razem z obsluga. Czasem o wiele latwiej wykonac projekt na ekranie komputera niz go pozniej wykonac w rzeczywistosci. Nasi powinni asystowac i uczyc sie od innych ktorzy zjedli zeby na tym. Nic nie ma za darmo.

    • 1 0

  • o tym tunelu to ja slysze odkad pamietam a mam 34 lata. moja mama pracowala po drugiej stronie w porcie polnocny m pkp, mieszkamy w brzeznie. Jesli w koncu go oddadza to zamiast 120 min o 4 rano bedziemyw ok 50 dojezdzac do a1, pozdrawiam

    • 0 0

  • Ciekawy jestem jakie i ile pap do wypompowywania wody z tunelu bedzie!!!! (1)

    bo jesli zadnej to niebede tamtedy jezdzil !!!! a tak apropo zastanawia mnie jak rozwiaza problem przeladowanych tirow kture beda tam jezdzic i ich nacisk na grunt !!!!????

    • 1 2

    • POMP !

      a w PAPę to Ci w ciemnej ulicy, nocą, mogą przylać ;P. Ewentualnie w paszczu możesz otrzymać :D

      • 1 0

  • przypomnijcie, czemu nie most lub inna konstrukcja? (19)

    spore zadanie i chyba kosztowne dość a i ryzyko jak widać potężne

    • 22 66

    • odpowiedź proszę a nie minusa (8)

      po co komentarz???

      • 7 22

      • (7)

        Dają minusa bo tak i już.
        To są tchórze nie potrafiący wyrazić własnej opinii, mający zaś instrument anonimowej oceny. Skrupulatnie to wykorzystują, bo merytoryczność nie jest ich domeną.
        Już wszak była dysusja na temat czemu tunel wiercony a nie zatapiany i wyszła rzecz prosta. Zatapiany był tańszy, łatwiejszy w budowie (choć oczywiście także i uciążliwy dla ruchu statków) i pojemniejszy. Wygrała opcja, droższa, trudniejsza technicznie i niekonieczn ie bezpieczna. POnieważ interesy POstPZPR-owego ugruPOwania rządzaćego obecnie jadą na straty, niewykluczone iż w czasie budowy do katastrofy dojdzie, tunelu nie będzie a kasa się dawno juz rozejdzie.

        P.S. Teraz to dopiero zobaczysz ile minusów tu wpadnie ;)

        • 20 39

        • A to, że trzeba by zamknąć port i stocznie remontową na czas budowy (4)

          to też ochrona interesów PZPR?

          • 20 9

          • do elathir (1)

            a gdzie maszyna drąży tunel?: pod ziemią. Gdzie będą budowane wjazdy do tunelów: tyle od brzegu by ewentualny przypływ nie zagroził albo spadek jezdni nie był za duży czyli daleko od brzegu, co znaczy że prace naziemne będą się toczyć nieprzerwanie bez problemu, ruch tranzytowy też - kolejny wykształciuch z mojego wywodu... ja pier.... jak jeść zupe też ci wytłumaczyć ? nalewasz zupę do tależa - najlepiej głębokiego żeby ci się nie wylała jak już będziesz musiał ją przenieść, bierzesz łyżkę, troche większą niż ta od herbaty i zamaczając w zupie nabierasz i wsadzasz do otworu gębowego, zakładam że wiesz co znaczy połknąć hahahahahaha

            • 0 4

            • Ke?

              A co ta paplanina ma do czegokolwiek?

              • 1 0

          • jaki to jest ten "czas budowy"? (1)

            bo na świecie robi się to tak, że tylko zatapianie prefabrykatów wymaga zamknięcia toru wodnego co zajmuje od 2
            do 6 tygodni ....
            Niewykluczone że w BudyńLandzie gdzie wszystko idzie na opak
            wymyślono sobie inaczej dla udowodnienia że celowe jest wydanie 1Mld PLN

            • 8 9

            • Żeby zatopić to trzeba pogłębiać.
              Poza tym trzeba by płacić odszkodowania za zamknięte w tym czasie zakłady i spłacić jakąś firmę, która jakiś czas temu władowała 100baniek w odnowienie nabrzeża (tam gdzie własnie te prefdabrykaty miały być zatapiane i skąd miaoby wtedy być wyjście/wyjazd z tunelu....)

              Dokładnych info można poszukać na :
              skyscrappercity kropka com

              w wyszukiwarkę:
              "Tunel pod martwą Wisłą"

              • 8 1

        • jednak jesteś bezmózgim baranem.. (1)

          chłopie najlpiej zablokować cały kanał budową jakiegoś śmiesznego mostu.. ciesz się, że budują ten tunel a nie marudzisz.. nie podoba sie to wypad z rodzinką i resztą takich pajaców do banina albo najlpiej do czech i wszyscy wypijcie ten szlachetny trunek co jest tam teraz w modzie

          • 13 9

          • życzyć komuś śmierci z takiego powodu... No els - przegiąłeś

            • 6 2

    • przecież to oczywistość, dlaczego tunel, każde inne rozwiązanie jest złe

      bo można było też zasypać martwą wisłę,stocznie są nierentowne i zacofane a port mógłby pozostać tylko północny wisła do morza spływała by głównym ujsciem. poparł byś takie rozwiązanie.??? :))

      • 4 0

    • Dlatego że ... (6)

      Tom ,przez kanał przepływają statki. Zaraz za tunelem jest terminal kontenerowy i stocznia Remontowa.Budowa mostu albo tunelu zatapianego wiązała by się z czasowym zamknięciem toru wodnego. Zapewniam cię że odszkodowania dla portu czy dla prywatnej Remontowa były by bardzo wysokie.

      • 27 2

      • (5)

        Wszystko da się oszacować a terminy też dałoby się ustalić. Ponadto istnieją stany wyższej konieczności i to wszystko da się zawrzeć w różnych prawnych klauzulach. Gdy rozkopano całkowicie Letnicę odcinając połowę domów od jakiejkolwiek komunikacji, NIKT, powtarzam NIKT nie wypłacał z tego tytułu odszkodowań mieszkańcom, choć były w stanie dojechać jedynie pojazdy gąsienicowe a o straży, pogotowiu, policji można było zapomnieć.

        • 5 6

        • (4)

          Dojście do domu nie powoduje strat finansowych (no może obuwie) a zatrzymanie ruchu statów to kilka miliardów strat rocznie

          • 7 1

          • (1)

            Skąd te miliardy???, skoro nawet jednego miliarda rocznie w obrocie "remontówki" nie ma!!!.
            Po wtóre, remonty są wykonywane z sporym wyprzedzeniem z mocami tzw przerobowymi czyli wolnym miejsce w dokach, nabrzeżu, ustalonym zakresie prac itd. Oczywiście, to sie łątwo pisze ale zdaje się dałoby ba czas zamknięcia czy częściowego zamknięcia ruchu na torze wodnym Martwej Wisły i zgromadzić w stoczni statki i inne pływające jednostki do remontów długoterminowych, bo i takie kilkumiesięczne się tutaj zdarzają. Np platformy wiertnicze bywają tu remontowane średnio ponad 3 miesiące. To rzecz trudna ale do wykonania. Zresztą można byłoby załatwić sprawę odszkodowań za ewentualny przestój i zapłacić karę, która jak mniemam nie przekroczyłaby kwoty 10 mln złotych, czyli cząstki różnicy między technologiami wykonania tunelu między zatapianym a wierconym.
            Tunel jest potrzebny i tu się nikt temu nie sprzeciwia ale "szastanie" pieniędzmi bo komuś się tak podoba albo wydaje, jest sporą przesadą.

            • 6 3

            • pamiętaj ze zamknięcie kanału to nie tylko przestój remontowej ale również kilku innych mniejszych lub większych stoczni do tego dochodzą fosfory terminal masowy PRC petrobaltic i wiele innych podmiotów które są uzależnione od dostępu do morza. Odszkodowania wypłaca się od niezrealizowanego przychodu a nie zysku wiec teraz sobie policz czy to było by kilka kilkanaście milionów

              • 3 0

          • Ot rozum budyniaka. (1)

            Dojście do domu powoduje straty finansowe

            A poza tym:


            19 mln zł zysku rocznie, LOL co to za straty by były, gdyby
            przez 1mc nie działał aż 2mln PLN (2/3 obrotów to port północny nawiasem mówiąc)

            • 3 5

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Bo musiałby osiągnąc wysokość ponad 50 metrów

      • 29 1

    • Bo odbywa się tam ruch statków

      oraz platform wiertniczych.

      Platforma "masztu" nie złoży zarówno ta pływająca jak i tonąca u władzy.

      • 32 2

  • tunel

    Pierw tunel a póżniej wpuszcza do niego maszynę TBM,tunel pierwotny trykosko z budyniem będz drażyc.

    • 0 0

  • deszcz (6)

    Ciekawy jestem czy mocniejszym deszczu nie zamieni się tunel w akwarium przy budowie w kształcie litery V

    • 24 5

    • Napewno jesteś mądrzejszy od projektantów ... (3)

      ... i tylko Ty na to wpadłeś. A oni gupki jeszcze nie wiedzą że jest coś takiego jak grawitacja. Ten tunel jest wyjątkowy bo będzie ... taki sam jak inne tunele pod rzekami. A w jakim kształcie mieli zrobić tunel pod rzeką? LITOŚCI! Ręce opadają jak się czyta takich ludzi.

      • 5 1

      • No tak, bo niby projektanci tunelu pod Monciakiem też byli mądrzy ... (1)

        • 3 1

        • Przecież odwodnienie zostało zrobione

          Tylko pewnego razu nastąpiła awaria. Na opisanie takich właśnie sytuacji człowiek wymyślił słowa: awaria, usterka, naprawa, gwarancja, odszkodowanie itd.

          • 0 0

      • deszcz

        Nawet mi przez głowę nie przeszło,że jestem mądrzejszy od projektantów. Nie mierz wszystkich swoją miarą. Przy normalnym opadzie na 99% poradzi sobie tunel z napływem wody. Mieliśmy już przypadki w tym roku, że przy zwiększonym opadzie deszczu nowe przejazdy pod wiaduktami były zalewane po kolana. Jeżeli tunel nie poradzi sobie to na środku utworzy się ładne jeziorko. Tyle w tym temacie.

        • 3 4

    • A co to pierwszy tunel na świecie? (1)

      Zadziwia jak duzo ludzi uważa innych za idiotów.

      • 14 4

      • deszcz

        Oczywiście, że nie pierwszy. Patrząc jak potrafi zalać zwykłe przejazdy pod wiaduktami to co może stać się przy takim nachyleniu jezdni, jeżeli odpływy nie będą odpowiednio przystosowane. Nikt tu nie uważa kogoś za idiotę.

        • 2 5

  • Koncepcja zatapianych kesonów (17)

    byłaby i łatwiejsza i tańsza i bezpieczniejsza.
    Nadto zjazdy do tunelu miałyby mniejszą różnicę poziomów co oznaczałoby też krótszy tunel.
    Trzeba przypomnieć, że tunel zatapiany miał posiadać 3 nitki, dwie oddzielne dla każdego kierunku ruchu i jeden tunel awaryjny.
    Cóż jak przystało na państwo Tuskie, trzeba zrobić coś z pompą i bezsensownie, bo zapłacę za wszystko Ja, Ty, My ale już niekoniecznie Oni.

    • 38 55

    • tunel (6)

      Przeciwnikom aktualnej koncepcji przypominam iż dzięki wybranej metodzie np.Stocznia Remontowa (w całości polska firma) będzie mogła normalnie działać ,

      • 17 4

      • Przy zatapianych, też by mogła (5)

        to nie Hamburg, aczkolwiek Budyń usiłuje stwarzać wrażenie
        że 1 miesiąc przerwy oznaczałby jakieś gigantyczne
        straty

        • 7 13

        • sądzę, że pewnie około 1/12 rocznych przychodów (2)

          + utrata pewnych klientów, którzy już nie wróciliby. Sporo chyba?

          • 5 3

          • Pewnie że by nie wrócili. do końca świata pływaliby do Petersburga (1)

            a potem tirem zu rueck do Polen, na złość po prostu

            • 2 4

            • żal się robi, jak się was czyta.

              poważnie, ludzie, znajdźcie sobie coś ciekawego w życiu. Pozdrawiam.

              • 0 0

        • Ten miesiąc to termin super optymistyczny. (1)

          Na podstawie innych inwestycji drogowych w Gdańsku jestem w stanie się założyć, że potrzeba by było w praktyce z 3-mcy, o ile firma go realizująca by nie splajtowała.

          • 9 0

          • Więc jak sami widzicie Gdańszczanie -- lepiej wydać ekstra 500 mln

            zwłaszcza, że to nie moje pieniądze...

            • 4 8

    • Keson (3)

      Madry PiS-owski czlowieku! Czy wiesz co to jest KESON i do czego sluzy?Rozumie ze PiS-owcy to chodzace omnibusy,ale nalezy sie doszkolic zanim cos napisze sie madrego!

      • 16 18

      • hydroprostak

        • 3 2

      • Hydrotechnik

        Po co w swoim komentarzu atakujesz człowieka? Wystarczy komentarz.

        • 9 3

      • No dobra, betonowe zatapialne sekcje. Juz lepiej się teraz czujesz ??!!

        • 8 5

    • sam sobie odpowiedziałeś na zadane pytanie

      Im większy kosztorys tym wieksza prowizja

      • 6 1

    • I zamknęlibyśmy Port i Stocznię. BRAWO. (4)

      • 17 4

      • Na miesiąc (2)

        • 7 15

        • (1)

          zagwarantujesz, że nie będzie problemów przy realizacji.

          Elementy zatapiane są lepsze na dłuższe tunele

          • 2 2

          • Nie mam szans dać takiej gwarancji, nie to co Budyń

            u niego wszystko chodzi jak w zegarku...

            • 2 4

      • jaworskiego dać na prezesa stoczni - skończy co zaczął

        I nie będzie trzeba się przejmować stocznią.

        • 17 0

  • mada żuławska (3)

    taki jest grunt/?/ w tym obszarze. i tunelu żadnego nie powinno być

    • 7 3

    • zgadza się

      chodziło oczywiści o "mada faka"

      • 2 1

    • ? (1)

      W takim razie co powinno byc? :)

      • 0 0

      • powinna być ziemia orna

        dająca pszenice i cukier, mlekiem i miodem płynaca

        • 4 0

  • czy to prawda, że

    wzdłuż tunelu będzie taki mały, dla rowerzystów?

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane