• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dmuchanie na zimne. Tunel pod Wisłą to nie warszawskie metro

Maciej Naskręt
19 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą.

Sprawdziliśmy, co robią inżynierowie z GIK i hiszpańskiej firmy OHL, odpowiedzialni za budowę tunelu pod Martwą Wisłą, by uniknąć powtórki z Warszawy, gdzie w sierpniu woda zalała jedną z budowanych stacji metra.



W połowie sierpnia na budowie stacji metra Powiśle doszło do przecieku wód gruntowych. Do tunelu łączącego dwie części powstającej stacji wpłynęła masa błotna. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale budowę wstrzymano i wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie wznowiona.

Sprawdzaliśmy, w czym budowa warszawskiego metra przypomina drążenie tunelu pod Martwą Wisłą, a w czym się różni.

Prace budowlane w stolicy, przy których doszło do poważnej usterki, nie były spowodowane bezpośrednią pracą maszyny TBM. "Maria" i "Anna", bo tak się nazywają warszawskie maszyny, drążą linię metra w kierunku Powiśla, ale są obecnie ok. 2 km na wschód od miejsca usterki.

Budowa stacji metra Powiśle prowadzona jest 19 metrów pod ziemią, natomiast wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą metodą w wykopie, czyli podobną technologią do tej w Warszawie, rozpocznie się na głębokości aż 31 metrów po stronie ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Tunel wykonany w tej technologii będzie miał długość 192 metrów. Dopiero wtedy zostanie do niego wsunięta maszyna TBM, która zacznie drążyć właściwy tunel bezpośrednio pod Martwą Wisłą na odcinku 1072 m.

Specjaliści nie chcą wypowiadać się o ewentualnych przyczynach wpłynięcia masy błotnej do wyrobku przy budowie stacji metra. Nieoficjalnie jednak twierdzą, że przyczyną było niedostateczne rozpoznanie gruntu przez geologów - wprowadzono zbyt rzadką siatkę badań gruntu. W Gdańsku takich badań przeprowadzono wiele.

O zdanie w tej kwestii poprosiliśmy prezesa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, Ryszarda Trykoskę. - Nie chcę tu mówić o ewentualnych powodach incydentu w Warszawie. Mogę jedynie powiedzieć co zrobiono w Gdańsku przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą, by do podobnej sytuacji nie doszło - zaznacza.

Czy budowa tunelu pod Martwą Wisłą to skomplikowane przedsięwzięcie?

Badania geologiczne, które przeprowadzono w Gdańsku, nie tylko pokazały, w jakim gruncie będzie powstawał tunel. Na ich podstawie wskazano także, jakiego rodzaju maszyna TBM jest niezbędna, do wywiercenia tunelu - tłumaczy Ryszard Trykosko.

- Podobnie było przy budowie PGE Areny - wspomina szef GIK. - Część osób twierdziła, że nie można wybudować tak ogromnego obiektu sportowego dosłownie na torfowiskach. Wtedy jednak spółka BIEG 2012, którą wtedy kierowałem, zleciła szereg badań geologicznych. Na ich podstawie opracowano technologię budowy stadionu. Także dzięki temu PGE Arena do dziś zachowuje się i pracuje prawidłowo. Nie było żadnych problemów, gdy 40 tys. kibiców zasiadło na trybunach.

Inżynierowie GIK podkreślają jednak, że nie ma takich badań geologicznych, które zapewnią 100 proc. poziom bezpieczeństwa . Dlatego niezależnie od nich, prace pod Martwą Wisłą będą bardzo trudne. Odetchnąć będzie można dopiero po wydrążeniu północnej i południowej nitki tunelów pod Martwą Wisłą.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Maszyna TBM - Tunnel Boring Machine, która wydrąży przeprawę pod dnem Martwej Wisły.

Opinie (117) 3 zablokowane

  • czy to prawda, że

    wzdłuż tunelu będzie taki mały, dla rowerzystów?

    • 3 4

  • tunel

    Pierw tunel a póżniej wpuszcza do niego maszynę TBM,tunel pierwotny trykosko z budyniem będz drażyc.

    • 0 0

  • o tym tunelu to ja slysze odkad pamietam a mam 34 lata. moja mama pracowala po drugiej stronie w porcie polnocny m pkp, mieszkamy w brzeznie. Jesli w koncu go oddadza to zamiast 120 min o 4 rano bedziemyw ok 50 dojezdzac do a1, pozdrawiam

    • 0 0

  • Widze ze wielu internautow kpi sobie doslownie z

    naszych inzynierow ktorzy zabrali sie za ta bardzo trudna i wyzywajaca budowe tunelu. Uwazam ze bardzo nieslusznie i krzywdzaco dla naszych budowniczych. Ja nie przypominam sobie czy w Polsce mamy jakies doswiadczenie w operowaniu tych maszyn TBM. Bylo kiedys bardzo glosno na temat budowy tunelu w stanie Nevada gdzie budowano grobowiec odpadow nuklearnych w gorach Yucca. O ile mi wiadomo grobowiec ten nie jest uzywany do tej pory. Ale do tego trzeba miec bardzo duze doswiadczenie. Maja je Niemcy, Francuzi i Szwajcarzy ktorzy budowali kilka takich tuneli chociaz glownie w gorach Alpach a nie pod rzekami. W zeszlym roku Gubernator stanu New Jersey Chris Christie zawetowal prace nad swiezo zaczetym nowym tunelem pod rzeka Hudson do Nowego Jorku. Powodem byly finanse. Ale fizycznie zaczete to bylo przez ludzi z firm z dlugoletnia praktyka. Wiec pytam czy tunel w Gdansku drazony bedzie przez naszych ludzi czy maszyny te zostaly wypozyczone z innych firm razem z obsluga. Czasem o wiele latwiej wykonac projekt na ekranie komputera niz go pozniej wykonac w rzeczywistosci. Nasi powinni asystowac i uczyc sie od innych ktorzy zjedli zeby na tym. Nic nie ma za darmo.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane