• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kolei Metropolitalnej trzeba dołożyć 110 mln zł

Maciej Naskręt
6 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża. Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża.

Spółka PKM będzie musiała dołożyć ok. 110 mln zł do budowy Kolei Metropolitalnej. Skąd weźmie pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że inwestycję dofinansuje Ministerstwo Infrastruktury.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową.
Samorządowa Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna potrzebuje 164 mln zł na wykup terenów, po których będzie wiodła linia Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. O problemie pisaliśmy jako pierwsi w ostatni piątek

- Powodem jest kilkukrotny wzrost cen części terenów - tłumaczy Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl ceny działek wzrosły o ok. 110 mln zł względem lat 2008-2009. To koszt porównywalny do budowy odcinka kolei z Jasienia do Karczemek.

Uspokajające wieści płyną na szczęście z Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie. Swoje wsparcie dla inwestycji potwierdził odpowiedzialny za kolejnictwo wiceminister Andrzej Massel. - W Trójmieście panuje zgoda w sprawie budowy Kolei Metropolitalnej. Będę wspierać tę inwestycję - przyznał w poniedziałek, podczas konferencji poświęconej KM.

Co zmieni otwarcie Kolei Metropolitalnej?

Jednak na pieniądze z rządu trzeba będzie poczekać do zakończenia procedury w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Najpierw musi ono skontrolować wniosek o udzielenie unijnego wsparcia i dopiero przesądzi o kwocie dofinansowania inwestycji. Lista indykatywna przygotowana przez urzędników w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zakłada dofinansowanie inwestycji w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

PKM przewiduje, że wniosek o dofinansowanie trafi do CUPT w ciągu dwóch tygodni.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel przekonuje, że inwestycje kolejowe, tak jak drogowe, generują oszczędności w chwili rozstrzygnięcia przetargu. - Z doświadczenia wiem, że najkorzystniejsze, zwycięskie oferty stanowią 70 proc. tego co zamierza wydać inwestor - mówi.

Budowa Kolei Metropolitalnej miała do tej pory kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. (17)

    Oby to była prawda bo inaczej zgnijemy w tych korkach na śmierć.

    • 99 7

    • Błąd (6)

      W treści artykułu wkradł sie czeskli błąd Olku - powinni napisać w 2051 roku..........

      • 22 14

      • (5)

        uff to mnie uspokoiłeś bo myślałem o 2150

        • 18 2

        • (4)

          uff a ja myślałem że 5102 :-)

          • 13 3

          • tak wcześnie mają skończyć? (2)

            to szybciej niż wiadukt Armii Krajowej nad Łostowicką

            • 7 4

            • Że o moście.... (1)

              ...do Sobieszewa nie wspomnę. Z dobrze poinformowanych źródeł wiem, że miliardletnia dynastia rozpoczęta przez Pawia Ł. Pierwszego Wielkiego planuje rozwiązać ten problem przez przeczekanie. Ruchy górotwórcze w końcu spowodują wynurzenie się dna i powstanie naturalny bród. Siły natury w służbie ludzkości, choćby za lat tysiąc tysięcy!

              • 8 4

              • Most na wyspę to coś bardziej lokalnego i nie ukrywajmy, że większości mieszkańców Gdańska wisi i powiewa. Z kolei metropolitarnej skorzysta więcej ludzi. Oby powstała przed 2051 ;)

                • 6 0

          • .. co ty wczesniej, bo w 5102 tusk i kaczyński nie beda wojować, istnieć

            i kasa pójdzie na kolej, a nie na igrzyska

            • 2 2

    • (6)

      Durnie! Gdzie wyjazdowka 2 pasmowa do Elblaga, Okopowa, Morena, Trakt Sw wojciecha?? Rzucacie sie na Bog wie co a nie dajecie na najpotrzebniejsze rzeczy?!Slepie jestescie?

      • 11 21

      • (2)

        Połączenia szynowe są ważniejsze od dróg, to raz, a dwa, wspomniane przez Ciebie ulice leżą w gestii miasta, Kolej Metropolitalna zaś jest projektem samorządu wojewódzkiego.

        • 24 5

        • Polaczenia szynowe sa wazniejsze od drog (1)

          ale w Indiach. U nas brakuje drog !!!!!!!!

          • 5 14

          • ciekawe tylko, gdzie byś je chciał w centrum budować.

            NIE MA NA NIE MIEJSCA

            • 0 0

      • masz łośku łobwodnice południowo (żebyś zrozumiał po swojemu)

        w budowie

        • 8 1

      • (1)

        Ty chyba jesteś ślepy, albo tępy. Obwodnica Południowa w Budowie, więc ruch na Elbląskiej spadnie. Bo trasa Warszawska nie korkuje się na odcinku gdzie jest ten jeden pas, a na odcinku wchodzącym i wychodzącym z Gdańska. Inna sprawa, że 7 to buduje Państwo, a jak sam wiesz są spore opóźnienia w Autostradach. Do tego dodaj, że jak wybudują całą A1 i A2 ruch na 7 też spadnie, bo odbiorą go po części te autostrady i trasa przez Toruń. Morena aktualnie ma 2 inwestycje poprawiające ruch (trasa słowackiego i Łostowicka - do tego dokończenie WZ i będziesz mógł tamtendy jechać gdy będziesz leciał na obwodnicę. A w kolejnym planie masz jeszcze nową Bulońską czyli idealne połączenie z WZ. Na trakcie będzie węzeł POG więc on też odbierze część ruchu co leciał dalej w Gdańsk, bo będzie można jechać w inne trasy bez wjeżdzania do Gdańska, do tego Tunel więc możesz dostać się do Większości Gdańska bez wjeżdzania do niego.

        • 12 2

        • Wszystko OK, tylko...

          Jeszcze lepiej by było, gdyby:a) niektórzy nie pchali się na siłę samemu autem, jeśli to auto może przewieźć kilka osóbb) czy naprawdę konieczne jest, aby na imprezę masową dojechać samochodem?Więcej ludzi w komunikacji publicznej przyczyni się do jej rozwoju i czystości środowiska.

          • 2 0

    • kielb..hmm..znaczy....kolej wyborcza

      ...ot i tyle

      • 8 4

    • trzeba tylko pilnować zeby PiS nie wygrał (1)

      inaczej wszystkie dotacje dla "złego" Trójmiasta zostaną wstrzymane! Pamiętajcie przy wyborach... A1 do Torunia też już by dawno była gdyby nie Kaczyński. To są ludzie którzy nienawidzą wybrzeża i za wszelką cenę będą sabotować.

      • 7 2

      • a kaszeb z PO też z 3miasra i też nic dla swwojej wsi nie robi

        • 1 0

  • Kto dołozy? (9)

    Szary i bez prawa do głosu pasażer. Ale moze bedzie lepiej i wygodniej? Szkoda ze nikt nie pomyslał ze ceny nieruchomości zgodnie z popytem będą drożały.

    • 31 8

    • Ojjjjj.... (2)

      na pewno ktoś pomyślał.Zapewne ciekawa była by lektura nazwisk obecnych właścicieli gruntów podlegających sprzedaży......A swoją drogą to szybki tramwaj z Moreny czy też z Chełmu w zupełności rozwiązał by problemy komunikacyjne z lotniskiem a było by dużo taniej.

      • 8 6

      • (1)

        Słowo szybki i tramwaj w jednym zdaniu to błąd syntaktyczny :-) Aczkolwiek z resztą się zgadzam. Ogólnie to włodarze naszych trzech pięknych miast nie mają pojęcia co robią kompletnie już ocipieli. Infrastruktura to drogi, kolei , skm, tramwaje, autobusy, trolejbusy, teraz jeszcze ta kolei metropolitarna co będzie następne?? Ciekawe co będzie następne. Tak naprawdę to jedyne co sprawnie działa to skm'ka (pomijając tabory). Cała reszta to projekty na kolanie pisane zupełnie nie odpowiadające na potrzeby mieszkańców.

        • 4 5

        • klawiaturą się pisze, a nie mówi

          Aczkolwiek, ocipieli, kolei, co będzie następne, co będzie następne, co, co, to, co, to, to... i przecinki, których zabrakło,,,,,,, Zamiast popisywać się trudnymi wyrazami, których się nie do końca rozumie, lepiej napisać "oksymoron".

          • 1 0

    • Oczywiście projekt był robiony "na kolanie" (3)

      Wystarczy przykład przebiegu w Matarni, gdzie przesunięcie o kilka metrów początkowego przebiegu uwolniło by miasto od kilkunastu wykupów nowowybudowanych budynków i to dużych bo przeznaczonych na hotel...Za tymi budynkami znajduje się obwodnica i łąki, a zaprojektowali kolej przez środek firm (które wybudowały siedziby rok temu) i kilka nowych budynków, których właścicielom trzeba zapłacić kilkanaście milionów złotych odszkodowania.A to tylko jeden przykład w małym fragmencie jednej dzielnicy.

      • 15 2

      • (2)

        Zgadzam się z Tobą max, nawet nie widziałem dokładnego projektu ale już po tych amatorskiej wizualizacji i trasie można spokojnie stwierdzić ,że prokekt na kolanie robiony..

        • 2 0

        • Ta wizualizacja jest niezbyt dokładna. (1)

          Na planie ze strony PKM widać, że kolej te nowo wybudowane firmy omija. Wręcz biednie tuż za płotem.

          • 3 0

          • *biegnie

            • 0 0

    • WIEM KTO DOŁOŻY.... (1)

      MOŻE TREN CO WYMYŚLIŁ BUDOWĘ ECS-U ZA 300 BANIECZEK(NA RAZIE) I MUZEUM IIW,CO TAM JAKAS KOLEJ....

      • 0 0

      • *TEN

        • 0 0

  • Władze zielonej wyspy (czytaj min. infrastruktury) dorzuci kasę. Tzn, że znowu możemy się spodziewać podwyżki podatków czyli (1)

    skoku na naszą kasę. Bando czworga, Panom już dziękujemy.

    • 43 33

    • ale dokładają do trójmiasta

      a nie do warszafki

      • 1 0

  • pytanie....

    Przekroczenie budżetu i nie dotrzymanie terminu:NIE dziwi mnie : ŁAPKA W GÓRĘ DZIWI MNIE: łapka w dół

    • 26 23

  • taaa jak państwo płaci to się łupie (5)

    niedługo ze 110 mln zrobi się 200 a potem 300

    • 57 5

    • ceny działek wzrosły o ok. 110 mln zł względem lat 2008-2009. (3)

      Lata 2008-2009 to górka cenowa, a tu jeszcze wzrosło - buahahha.To sprawa dla CBA i CBŚ. Ktoś musiał wcześniej wiedzieć, które tereny są do wykupu pod kolej i je kupił żeby z zyskiem odsprzedać.Za kilka lat wyjdzie, że ciocia i dziadek jakiegoś urzędasa kupił kilka działek w 2010 po kosztach, bo tereny nieatrakcyjne po czym nagle okazało się, że będą PKM budować i trzeba sprzedać z mega przebitką.

      • 22 2

      • (2)

        normalne, a ty byś nie zrobił tak samo ?każdy chce zarobić

        • 4 7

        • ewa pierwsza do sprawdzenia (1)

          wystarczy sprawdzić powiązania i koneksje sprzedających te działki

          • 8 1

          • już od dawna

            od niepamiętnych czasów mówiło się o przywróceniu do użyteczności poniemieckiej linii kolejowej, zniszczonej w 1945 roku i po. Pierwsze poważne plany już powstały po przeniesieniu lotniska z Wrzeszcza do Rębiechowa (wczesne lata 70-te). Oczywiście torowisko i szeroki pas terenu należał po wojnie cały czas do Skarbu Państwa, może nawet do PKP. Dziwić zatem powinna wiadomość, że jakieś tereny kolejowe znalazły się w prywatnych rękach.

            • 3 0

    • sprawdzić to trzeba tych rzeczoznawców

      znam rynek i nie słyszałem o działkach których ceny wzrosły po 2009, ba większość cen działek zaliczyła spora korektę w dół

      • 7 0

  • kiedy jakies przetarg na roboty budowlane? jest jakis harmonogram???

    • 27 1

  • Typowe

    Polskość - zaniechanie wyciągania wniosków z poprzednich doświadczeń, marudzenie przy biernej postawie z wypiętą piersią do boju w razie W.

    • 10 3

  • Trzeba dołożyć. Nie PO to kupiliśmy ze szwagrem jak radził teść (senator PO)...

    ... żeby nie trzeba było dokładać

    • 35 10

  • a zgadnijcie (3)

    gdzie znajdą te pieniądze....pewnie budowa mostu w Sobieszewie zostanie przesunięta o kolejne niewiadomoile lat.

    • 20 11

    • npo i dobrze ...

      ważniejsza kolej niz jakieś zapyziałe sobieszewo !

      • 13 4

    • widać, żeś nierzytomny skoro nie doczytałeś skąd będzie kasa

      BTW jestem za budową mostu w Sobieszewie, ale w zamiana za potrojenie podatków gruntowych na całej wyspie.

      • 4 0

    • a co to jest Sobieszewo ?

      to jakaś prowincja

      • 2 2

  • sprawdzić akty notarialne zakupu działek od 2008r. Zobaczycie do kogo popłynie t 110 mln. Bedzie ciekawie (5)

    sprawdzić akty notarialne zakupu działek od 2008r. Zobaczycie do kogo popłynie te 110 mln. Oj Będzie ciekawie.

    • 72 8

    • No to sprawdź. Nikt ci nie broni.

      • 15 3

    • (1)

      przecież od lat 90tych w Polsce najszybcie i najłatwiej można dorobić się na publicznych pieniądzach

      • 16 1

      • Ja bym powiedział od 44'

        Wcześniej nie wiem jak było, ale nie zdziwiłbym się jak podobnie. Ot taka nasz natura, kombinować umiemy. Czasem jest to zaleta, a czasem wada.

        • 3 3

    • W tym wypadku niekoniecznie musi to być przekręt.

      Otóż gdyby sytuacja była taka, że właściciele działek chcą dużo więcej niż działki w okolicy są warte, to załatwiono by to za pomocą sądu, który działkę by wywłaszczył po typowej cenie działek w okolicy. Natomiast tutaj patrząc na przykładzie okolic lotniska, ceny działek podskoczyły w ogóle. Ponieważ są to działki przemysłowo-biurowe jednym z najważniejszych czynników regulujących ich cenę jest stopień ich skomunikowania, a w tym rejonie mamy do czynienia z dwiema inwestycjami stanowczo go podnoszącymi, mianowicie PKM i rozbudowa Słowackiego. Tak więc ceny działek w okolicy, nawet lezących kilkadziesiąt do kilkuset metrów od linii znacząco wzrosły. Nie wiem jak z cenami w pasie Morena-Wrzeszcz.

      • 4 2

    • a kto ci broni sprawdzić?

      w internecie są akty księgi wieczyste

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane