• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Wrocławia pociągiem w nowych wagonach. Jak się prezentują?

Patryk Szczerba
28 maja 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław. Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław.

176 mln zł kosztowały PKP Intercity nowe wagony, które będą obsługiwały trasę Wrocław - Trójmiasto. Dziewięć z nich, klimatyzowanych z udogodnieniami dla niepełnosprawnych, a nawet matek z dziećmi jest już w trasie. Podczas specjalnego postoju w Gdyni sprawdziliśmy, jak prezentują się w środku.



Wagony dostarczyła poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Do końca roku na tory wyjadą wszystkie zamówione przez PKP Intercity. Już teraz można powiedzieć, że cała inwestycja prezentuje się okazale i z pewnością podniesie komfort podróżowania na Dolny Śląsk w ramach połączenia TLK "Mieszko".

W środku uderza elektronika i nowoczesność, która w znanych wcześniej wagonach była w ilościach śladowych. Drzwi otwierają się elektrycznie, w każdym przedziale znajduje się sześć foteli. Pomieszczenia w pełni klimatyzowane, wreszcie z gniazdkami elektrycznymi zarówno w 1., jak i 2. klasie.

Przedziały 1. i 2. klasy różnią się w zasadzie jedynie ilością miejsca w środku. W pierwszym przypadku spokojnie pomiędzy fotelami mogą bawić się najmłodsi, nikomu nie przeszkadzając w podróży.

Zamiast tradycyjnych tablic informacyjnych, w wyciszonych m.in. dzięki hamulcom tarczowym wagonach umieszczono elektroniczne wyświetlacze, na których pojawią się informacje o przebiegu trasy. Można również dotykowo regulować temperaturę oraz światło. W przedziałach dla niepełnosprawnych, które pojawiają się w każdym zestawionym składzie znajdują się na wysokości tułowia.

Co ważne, jednostki te zostały wyposażone w specjalne podjazdy, szersze drzwi i większą ilość miejsca w środku. Za kilka tygodni ma w nich działać Wi-Fi.

W oknach zamiast firanek zastosowano ciekawe rozwiązanie - podwójne rolety, na dzień i na noc. Przy każdym fotelu zamontowane są osobno lampki służące do czytania. W toaletach z kolei pojawiły się elektryczne suszarki znane z centrów handlowych. W części z nich są dostępne przewijaki dla niemowląt. W każdym zestawionym składzie mają także jeździć wagony, w których znajdzie się miejsce dla rowerów oraz restauracyjne, które nie są nowe, a zmodernizowane.

Ciekawie prezentuje się także ciągnący pociąg TLK "Mieszko" elektrowóz, który posiada pantografy nowej generacji, które w przypadku uszkodzenia automatycznie składają się, nie niszcząc trakcji. Z kamerą służącą do obserwacji jazdy, testowanym jeszcze wciąż dynamicznym rozkładem jazdy i elektronicznym prędkościomierzem, jak twierdzą spotkani przez nas maszyniści, odbiegają znacznie standardem od jeszcze niedawno używanych przez nich pojazdów.

- Inwestycja jest realizowana w ramach pieniędzy z transzy, którą otrzymaliśmy z Unii Europejskiej w latach 2009-2013. UE dokłada 65 mln zł. Składy kierujemy na trasy, które przeszły modernizację i na których osiągane prędkości będą dochodziły do 160 km/h. Wiadomo, że na pierwszym planie jest teraz zakup pociągu Pendolino, ale wizytując miasta z tymi wagonami, pokazujemy, że zmienia się cały nasz tabor - przekonuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Wiadomo, że do końca 2015 roku m.in. na trasie Gdynia - Katowice będą kursowały składy z 20 zakupionych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych o nazwie Flirt III. Produkowane przez konsorcjum Stadler - Newag, na torach pojawią się jesienią, by w grudniu kończyć zakupy taborowe PKP Intercity.

- Wtedy 70 proc. naszego taboru będzie nowe lub zmodernizowane. Całkowity koszt modernizacji to 5,6 mld zł - dodaje Czemerajda.

Zmieni się także czas podróży. Dziś pokonanie trasy z Wrocławia do Gdyni bezpośrednim pociągiem trwa od 7 godz. 40 minut do 8 godz. 4 min. Po zakończeniu prac modernizacyjnych na tej trasie w 2015 r. podróż ma się skrócić do ok. 5 godz.

Opinie (119)

  • "Nowością są panele dotykowe, którymi można regulować światło i temperaturę w przedziałach."

    ktore nie reaguja na ustawienia.

    • 10 1

  • Łeeee poznańska firma (2)

    a czemu nie włoska? Nie lubię polskich zegarków!

    • 8 8

    • Dla naszych klientów sprowadzamy najlepsze zegarki ze Szwajcarii i Japonii...

      spokojna twoja rozczochrana

      • 1 1

    • A które to włoskie zegarki są chociaż dobre? Panerai - ujdzie, reszta to badziew.

      • 0 0

  • Co z tego. (1)

    Co z tego, że nowe i ładne. Co sie nie da PKP, to i tak ta firma rozwali. Nie przypuszczam, aby ktoś pomyślał, że te nowe i piękne kibelki trzeba sprzątać co 1 h najrzadziej. A tu tradycyjnie nikt przez całą trasę nie zajrzy.
    P.S. Sikanie przez mężczyznę na stojąco w kolebiącym się pociągu nie służy utrzymaniu czystości :-)

    • 9 6

    • To mniej chlej i lej na siedząco

      • 3 1

  • I po co od razu panele dotykowe?

    • 3 1

  • polak potrafi (1)

    I po co pendolino...???

    • 9 2

    • poto by mozna było łapówy brac i wydac 5 razy wiecej kasy podatnika

      • 0 2

  • Flirt z podróżnym

    A pod nogami, pod oknem nadal irytujący "podnóżek" z ogrzewania. Zrobili lifting starych wagonów, a nie nową jakość. Jaka jest różnica miedzy 1 a 2 klasą? Z artykułu wiem tyle, że w pierwszej jest wiecej miejsca i pod nogami mogą mi sie bawić dzieci. Wow, to poważna różnic! I ta nazwa, Flirt III, trzeci kolejny flirt z podróżnym, a podróżny jak zwykle zostanie po tym flircie wydumany. Ot cały flirt.

    • 4 10

  • Jak będzie 5 h to się przesiadam na pociąg.

    • 11 0

  • Wagonyi

    Ja bym wolał,żeby obok elegancji (podejrzewam, że kwestią czasu jest to, że niedługo będą wyglądały jak cała kolej) charakteryzowały się również punktualnością

    • 4 1

  • .... (1)

    a czy są tam już pluskwiaki?

    • 5 3

    • Nie, póki co pisza na forum

      • 2 2

  • polak zawsze narzeka (2)

    człowieku
    nie narzekaj na wszystko
    pojedz zwykłym pociągiem
    albo idz piechotą

    • 5 7

    • jak przestana nas okradac to przestana narzekac

      • 0 2

    • jak przestana nas okradac to przestana narzekac

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane