• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do końca roku oba brzegi Martwej Wisły połączy nowy most kolejowy. Trwają prace

Maciej Naskręt
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Widok z mostu wantowego na plac budowy nowego mostu kolejowego.
  • Przy starym moście kolejowym na Przeróbce trwa montaż ścianek Larsena, by zabezpieczyć nasyp, po którym biegnie dotychczasowy tor.
  • Gotowa ścianka Larsena przy starym moście kolejowym.
  • Stary most do czasu przełożenia ruchu kolejowego pozostanie nietknięty.
  • Teren pod przyszły nasyp kolejowy prowadzący do nowego mostu.
  • Zdjęcie wykonane z ul. Siennej. Plac budowy pod przyszły nasyp kolejowy.
  • Zdjęcie wykonane z ul. Siennej w Gdańsku.
  • Plac budowy mostu od strony pylonu mostu wantowego.
  • Prace ziemne pod planowany nowy nasyp mostu od strony Runików.
  • Prace przy odmulaniu dna Martwej Wisły nie są związane z budową linii rm 226.
  • Rurociąg do odmulania dna Martwej Wisły.
  • Prace konserwatorskie na starym moście kolejowym.
  • Największe wyzwanie teraz dla wykonawcy to wysoki stan wód na placu budowy.
  • Widok na stary most obrotowy od strony Martwej Wisły.

Szykuje się wyjątkowe przedsięwzięcie inżynierskie w ramach przebudowy linii kolejowej nr 226 do gdańskiego portu morskiego. Na brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska powstanie konstrukcja nowego mostu kolejowego, który do grudnia tego roku zostanie nasunięty, by połączyć oba brzegi wspomnianej rzeki. Pierwsze prace przygotowawcze trwają.



Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł modernizuje linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 

Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

  • Wizualizacja nowego obiektu nad Martwą Wisłą.
  • Wizualizacja iluminacji mostu nad Martwą Wisłą.
  • Obiekt nad Martwą Wisłą ma zapewnić swobodny przepływ jednostkom o wysokości do 12 metrów.
Pierwsza taka budowa mostu kolejowego

Czy interesujesz się inwestycjami kolejowymi w Trójmieście?

Planowany most nad Martwą Wisłą ma mieć ok. 21 metrów wysokości, nad wodą ma być zawieszony na poziomie 8 metrów. Dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego. Dziś przy starym obiekcie wynosi ona 11 metrów. Docelowo ma być 50 metrów.

Nowy most na Martwej Wiśle powstanie w niewielkiej odległości od starego - obrotowego obiektu.

Nowy obiekt będzie posiadał 120 metrów długości i nie będzie montowany bezpośrednio nad Martwą Wisłą. - Most będzie zbudowany na brzegu i dopiero wtedy zainstalujemy go nad rzeką - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Gotowy obiekt ma być nasuwany nad Martwą Wisłę.

Prace mostowe mają się zakończyć według harmonogramu pod koniec 2015 r.

Inwestycja pod stałym ruchem kolejowym

Ruch kolejowy będzie się odbywał przez cały czas modernizacji trasy do portu. - Będziemy się starali również, by kilkugodzinnych zamknięć było jak najmniej i by były one wprowadzane w porze, gdy nie ma ruchu kolejowego - mówi Dutkiewicz.

Po wybudowaniu nowego obiektu nad Martwą Wisłą ruch kolejowy zostanie na niego skierowany. Wtedy będzie można przystąpić do rozbiórki starego obiektu.

Docelowo zarządzeniem ruchem kolejowym będą zajmowały się dwie nastawnie - w Olszynce i w Porcie Północnym, zatem już nie będzie potrzeby utrzymywania posterunku obok mostu. Warto tu wspomnieć, że w ramach modernizacji linii do portu PKP PLK zaplanowała również nowy system sterowania ruchem.

Wysoki poziom Martwej Wisły spowodował podtopienie placu budowy mostu na Martwej Wiśle.


Dotychczasowe prace

Obecnie na placu budowy nowego mostu zostały wykonane ścianki Larsena, które oddzielą grunt istniejącego nasypu kolejowego od nowego obiektu. Tam niebawem będą budowane przyczółki nowej przeprawy. Ponadto na całym szlaku linii kolejowej 226 rozebrano jeden tor. Nad nim natomiast zdjęto sieć trakcyjną.

Pociągi poruszają się teraz po linii wahadłowo.

Dużo wcześniej wyburzono budynki i usunięto drzewostan, który kolidował z całą linią w rejonie ul. Siennej. Inwestycja ma się zakończyć w sierpniu 2016 r. i nie ma to przeszkodzić utrzymaniu dotacji unijnej w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

  • Ponad 100-letni most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Jedyne zdjęcie ukazujące otwarty most kolejowy na Przeróbce. Widać tam także budki dla obsługi mostu, po których dziś już nie ma śladu. Zostały zdemontowane w latach 90.
  • Podpora, na której opierało się środkowe przęsło podczas otwarcia mostu.
  • Podczas elektryfikacji linii do kratownicy dospawano stelaż, do którego podwieszono sieć trakcyjną.
  • Ślad po pocisku w jednym z elementów kratownicy.


Zniknie most obrotowy z krajobrazu Martwej Wisły

Nie ma najmniejszych szans, by przetrwał dotychczasowy obiekt - stary, jednotorowy most obrotowy na Martwej Wiśle. Po przełożeniu ruchu będzie można przystąpić do jego rozbiórki. Najcenniejsza część, czyli mechanizm obrotowy obiektu wciąż jest wmontowany w środkowe przęsło. Jego zabranie na przykład do muzeum jest praktycznie niemożliwe, bowiem drogie do sfinansowania są prace demontażowe i transport. PKP PLK planuje oddać na złom kilkutonowe urządzenie.

Część publikacji historycznych wskazuje, że otwarcie mostu obrotowego nastąpiło 15 grudnia 1911 roku. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku. Więcej o historii obiektu możecie poczytać w osobnym artykule.

Bogata przeszłość mostu obrotowego

Przeprawa nad Martwą Wisłą wpisała się na łamy gazet nie tylko gdy powstała. Zdarzały się tam bowiem wypadki. Najpoważniejszy incydent na moście obrotowym na Przeróbce miał miejsce 13 maja 1922 r. Maszynista Ernest Barbulla nie zauważył w porę zamkniętej dla kolei przeprawy nad Martwą Wisłą. Parowóz przejechał po pierwszym - stałym - przęśle i tuż za nim runął do Martwej Wisły. Kilkunastotonowa maszyna zatonęła w mgnieniu oka. Uwięziony w niej Ernest Barbulla nie mógł się wydostać na powierzchnię wody i utonął.

Do kolejnego wypadku doszło pod koniec lat 90., kiedy to łódź motorowa z trzema osobami uderzyła w podporę obiektu. Na szczęście uczestnicy tego zdarzenia przeżyli.

Ostatni incydent przy moście miał miejsce stosunkowo niedawno - 29 lipca 2012 r. Doszło wtedy do zderzenia holownika z mostem kolejowym. Główna konstrukcja obiektu wytrzymała.

Miejsca

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Obecna władza błądzi

    Zamiast pomników buduje mosty, tunele i autostrady. Ale po wyborach to zmienimy!

    • 7 5

  • Przedsięwzięcia Inżynierskie

    Takie przydałoby się na Puckiej

    • 6 1

  • ciekawe co za koras robił tą wizualizację nowego obiektu

    bo z tego co widzę to ten nowy budują za mostem wantowym ...
    ...ale to tylko drobny error
    I pewnie nikt tego nie widział

    • 1 5

  • Niedorzecznosc Naskreta

    Pan Naskręt pisze:"doszło wtedy do zderzenia holownika z mostem kolejowym,na moście pojawiły się uszkodzenia dalby".
    Panie Naskręt ,gdyby zglebił Pan wiedzę, to nie pisał takich bzdur!.
    Dalba jest to element zbudowany z pali drewnianych lub stalowych powiązanych z sobą i jest zbudowana przed podporą mostu aby chronić go przed takimi incydentami!!. Wiedz zdecyduj się ,uszkodził most czy dalbę??.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 11 1

  • Rudniki! (2)

    gwoli formalności, nie ma w Gdańsku dzielnicy Rudnik, za to jest dzielnica Rudniki. Błąd niby niewielki, być może wynikający ze zwykłej "literówki", ale zdarzało się już, że na skutek takich lub podobnych pomyłek, błędne wyrażenia wchodziły do powszechnego użycia

    • 12 0

    • (1)

      A jest Letnica czy Letniewo?

      • 4 0

      • To wlaśnie jeden z przykładów :)
        Prawidłowo: Letnica, błędnie: Letniewo.
        Prosty przyklad na potwierdzenie: ulica Starowiejska przebiegająca przez tę dzielnicę przechodzi w ulicę Letnicką, a nie Letniewską

        • 4 0

  • (1)

    "nad wodą ma być zawieszony na poziomie 8 metrów."

    a podpis pod zdjęciem

    Obiekt nad Martwą Wisłą ma zapewnić swobodny przepływ jednostkom o wysokości do 12 metrów.

    To wiecie co będzie mogło przepłynąć pod mostem, czy nie wiecie ???

    • 12 1

    • a zanurzenie?

      Podobno, jak TIR nie może przejechać pod niskim wiaduktem, to spuszcza się powietrze z kół, aby obniżyć wysokość pojazdu. Może i tutaj trzeba będzie nabrać wody i nieco się zanużyć (do 4 m), aby wyszło 8+4=12 . A może 12 m jednostka będzie mogła przepłynąć tylko przy niskim stanie wody? :-))

      • 6 0

  • to wina Tuska i PO że będzie ten most ! :)

    • 14 1

  • A gdzie most do sobieszewa !! Stogi mosty cztery, wyspa zero (2)

    • 9 6

    • dobrze że nie ma izoluje patologie

      • 3 1

    • na wyspie masz dwa mosty

      • 4 0

  • Jak odgrodzić Gdańsk od Wisły? (2)

    Istniejący most "wantowy" jest zbyt niski aby przepływały pod nim statki rzeczno-morskie. Jego wysokość nad lustrem wody wynosi 10,2 m.
    Projektowany most kolejowy ma być jeszcze o ponad 2 m niższy i rzeką do portu w Gdańsku nie będzie można przewozić nawet żadnych konstrukcji i urządzeń barkami.
    Chcemy budować autostradę na Wiśle, ale będzie prowadziła do nikąd.
    Chciałbym poznać nazwisko osoby, która projekt mostu kolejowego zatwierdziła.
    Ma szansę na pierwsze miejsce w konkursie "BZDURA ROKU".
    .

    • 18 5

    • wszystkiemu jest winny

      zbyt wysoki stan wody :)

      • 3 0

    • Jakie statki rzeczno-morskie? O czym ty bredzisz? Na wiślane barki, lodołamacze i łodzie rybackie w zupełności wystarczy, a większe jednostki i tak wpływają od Westerplatte.

      • 12 1

  • Dlaczego?

    Jeżeli most jest z początku XX wieku to nie powinien się nim zainteresować konserwator (zakładam że nasz gdański-Panie Boże dopomóż-konserwator ma odpowiednie wykształcenie i chociaż mniej więcej wie CO NALEŻY DO JEGO OBOWIĄZKÓW-chociaż osobiście patrząc na to co robi/NIE robi śmiem wątpić czy on wie przynajmniej co to jest zabytek)???

    • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane