• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do końca roku powstanie nowe przejście na Śląskiej

Patryk Szczerba
3 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowe przejście przez ul. Śląską pomoże przede wszystkim starszym i niepełnosprawnym. Nowe przejście przez ul. Śląską pomoże przede wszystkim starszym i niepełnosprawnym.

W grudniu ma być gotowe przejście dla pieszych przez ul. Śląską na wysokości skrzyżowania z Nowogrodzką w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. To pomysł, który wygrał głosowanie w zeszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego w 2018 roku. Był przygotowany przez stowarzyszenie Miasto Wspólne. W planie budżetowym jest też budowa przejścia przez ul. Morską.



Przypomnijmy:

  1. W zeszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego mieszkańcy wybrali do realizacji 29 projektów.
  2. Niektóre z nich, jak dalsza estetyzacja pl. Górnośląskiego są już na etapie procedury przetargowej.
  3. Wśród zwycięskich inwestycji jest wytyczenie nowego przejścia przez ul. Śląską na wysokości skrzyżowania z ul. Nowogrodzką na Działkach Leśnych.

Wnioskodawcy od początku przekonywali, że zapotrzebowanie na taką inwestycję istnieje, bo nie każdy może korzystać z tunelu. Podkreślali, że już teraz w miejscu inwestycji jest sygnalizacja świetlna, więc zmiana fazy świateł nie powinna spowodować większych zatorów drogowych na tym odcinku, czego obawiają się kierowcy.

Inny cykl świateł



- Wyznaczenie przejścia będzie skutkować skróceniem zielonego światła na wlotach ul. Śląskiej o ok. 10 sekund w każdym cyklu, który trwa zazwyczaj 90-110 sekund - argumentowali wnioskodawcy. - Z kolei montaż wind w tunelu oznaczałby bardzo duże koszty utrzymania. Dla przykładu windy na węźle Wzgórze rokrocznie kosztują miasto 84 tys. złotych. Do tego trzeba przypomnieć, że windy miejskie są awaryjne, często nie działają przez kilka miesięcy - przypominali.

Gdynia: będzie nowe przejście na Morskiej


Ostatecznie do projektu udało się przekonać blisko 500 głosujących i pomysł został zakwalifikowany do realizacji. Planowany koszt realizacji - to 187,7 tys. zł - ujęto go w budżecie miasta na 2019 rok. Czy taki pozostanie? To okaże się niebawem. Przykład przebudowy ul. Abrahama oraz los innych projektów pokazuje, że może być z tym różnie.

Według harmonogramu na stronie budżetu obywatelskiego do końca lata ma powstać projekt, a jesienią zostanie wyłoniony wykonawca. Przejście ma być gotowe do końca roku.

Do 18 marca można zgłaszać projekty



- Mamy nadzieję, że przejście na Śląskiej i ujęte w tegorocznych planach inwestycyjnych miasta przejście na Morskiej - o które również Miasto Wspólne czyniło starania, pokażą, że wygoda kierowców nie musi oznaczać ograniczenia wolności osób o ograniczonej sprawności ruchowej, starszych czy matek i ojców z wózkami. Zapewniam, że inne miasta już to przerabiały i wniosek jest jeden - korki nie są większe, jazda jest spokojniejsza, a mieszkańcy są zadowoleni, że nie muszą być spychani do obskurnych tuneli - przekonuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.

Będą dalsze zmiany na pl. Górnośląskim


Urzędnicy przypominają, że nadal można zgłaszać swoje projekty i liczyć na ich pomoc.

- Od pierwszej edycji autorzy wniosków mogą liczyć na miejskich urzędników, którzy pomagają "włożyć" pomysł w ramy projektu. Co roku też staramy się zainspirować gdynian pokazując, często w niekonwencjonalny sposób, co i jak można z budżetem zmieniać - opowiada Aleksandra Markowska, dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych.

Miejsca

Opinie (140)

  • Ruchome schody?

    A może po prostu zrobić ruchme schody w tunelu.

    • 0 0

  • bardzo dobry pomysł

    Mieszkam tam i to bardo dobry pomysł.

    • 0 0

  • "...wygoda kierowców nie musi oznaczać ograniczenia wolności..."

    używając takiej terminologii, ten człowiek żyje minioną epoką;;;

    • 0 0

  • Śląska jest jedną ulicą która omija centrum w drodze z i do Wejherowa (2)

    Zakorkujcie ją i będziemy mieli samochody stojące w korkach i na światłach nie wiem czy o to chodzi okolicznym mieszkańcom. Możecie budować przejścia. O 10 metrów tylko proszę o przedstawienie drogi alternatywnej : przez Chwarznienską i obwodnice się nie da bo nie można wybudować obwodnicy Witomina , przez Wl. IV się nie da wiec jak? Zastanówcie się co robicie bo niestety pomysły coraz głupsze

    • 11 4

    • Jedz obwodnica zalbo lepiej skm

      Taniej i szybciej

      • 0 0

    • alternatywa? SKM.
      nie musisz dziękować.

      • 3 0

  • (1)

    Piesiewicz ty pajacu weź ty już zamknij tenj pysk ok?

    • 16 5

    • Ojej, dresik się oburzyl

      Co, ciężko operować dwoma pedalami? A z jednym, kolega seba, tak dobrze sobie radzisz

      • 0 0

  • Mieszkam na działkach leśnych, bardzo się cieszę z przejścia

    Oczywiście najbardziej oburzeni są mieszkańcy Rumi, którym zepsuł autostradę do swoich chalupek. Tunele to koszmar, nigdy praktycznie nie odśnieżane, wystarczy ciut śniegu czy opad i już są niebezpieczne, przejście wózkiem to już ryzyko.

    Ale co to obchodzi przeciętnego Polaka z przedmieśc, on chce swoim samochodizkiem mieć przepustowość

    • 1 1

  • Coz za iscie gdynskie tempo!

    Beda musieli sie mocno sprezac - naprawa murku przy Slaskiej zajela I'm kilka miesiecy, a tu chca tak rach-ciach 9 miesiecy i juz pasy?

    Nie zdziwie sie jesli na poczatku (tzn 3-4 lata) sygnalizatory tez beda zrobione farba.

    • 0 0

  • (2)

    Mój dziadek ostatnie lata swego życia spędził z trudem przebywając o kulach te schody podziemnego przejścia. Parę razy upadł, na sam koniec musiał zrezygnować z samodzielnego przechodzenia na drugą stronę Śląskiej "wygodnym" i "bezpiecznym" przejściem.

    • 5 6

    • Dopiero osobiste doświadczenie zmienia egoistyczne podejście kierowców (1)

      Niestety, większość myśli tylko o swoim nosie.

      • 3 1

      • Dziadek ?

        Nie prawda moze lepiej głosować na windę w tym tunelu a nie pasy ???????

        • 0 2

  • i**otyzm obywatelski (2)

    Jest przejście podziemne o co chodzi ??? Czy wy ludzie przestaliście myślec do reszty tam gdzie kładka bedą przejścia najlepiej dwa tam gdzie tunel np na wzgórzu tez zróbcie przejście. Wariactwo do kwadratu. Cały świat eliminuje tego rodzaju przejścia dla pieszych z my w innowacyjny sposób je budujemy twierdzac ze to tylko zmiana cyklu świateł ? Tak to tylko zmiana cyklu świateł ale każde 40 sekund oczekiwania na przejazd to zapychanie sie innych skrzyżowań które są wcześniej . Brawo brawo brawo

    • 9 5

    • Najwyraźniej tam nie przebywasz tylko tamtędy przejeżdżasz. (1)

      Do objeżdżania Gdyni jest obwodnica, a Śląska to tylko objazd Śródmieścia i sposób dostania się do północnych dzielnic. Do poruszania się po Śródmieściu nie służą w cywilizowanych miastach samochody osobowe.

      • 3 1

      • Upadłem

        Codziennie jeżdżę śląska kilka razy i mam wrażenie ze nie masz samochodu dzieci planow na przyszłość i czas dla ciebie nie ma totalnie znaczenia ... dlatego głosuj dalej na projekty oderwane od rzeczywistości i banalne w wykonaniu. Redukować skrzyżowania pieszych z samochodami to wlasnie tunele kładki itd a nie dodawanie przejść dla pieszych :) namalowanie pasów i zmiana zasady działania sygnalizacji to maks który możemy zrobić ? I tak zaspokoić obywateli? Ludzie na świecie budują tunele długości Sopotu, most łączące cieśniny a my malujemy pasy ? ? ?

        • 0 2

  • Jeszcze przejście przez tory poproszę (6)

    I to z pierwszeństwem dla pieszych!

    • 111 32

    • Poważna odpowiedź na niepoważny komentarz (4)

      Akurat w miastach, w których są tramwaje (np. w Gdańsku), są normalnie przejścia przez tory ze światłami. A jeżeli chodzi o przejścia podziemne pod torami dalekobieżnymi, to wcale nie muszą one oznaczać tuneli ze schodami w dół po każdej stronie, bo tory często są na wysokich nasypach – schody są tylko do samego peronu.

      Swoją drogą, brakuje przejścia podziemnego pod torami w okolicach rozważanego przystanku Gdynia Śródmieście.

      • 4 5

      • (2)

        jeśli chodzi o natężenie ruchu to znacznie więcej aut przejeżdża przez miasto niż pociągów. Pociągi też mają sygnalizację która sprawia iż przed stacją zwalniają. Na linii SKM są przejścia przez tory(chociażby na Zaspie) i nikt z tego powodu nie zginął. W XXI wieku ludzie boją się pociągów mimo że znacznie więcej wypadków jest z udziałem aut. Jeszcze do niedawna na wielu stacjach było możliwe przejście przez tory(nawet obsługa pomagała) jednak teraz spycha się niepełnosprawnych do tuneli.

        • 5 1

        • ty chyba z ZUS'u jesteś (1)

          skoro chcesz spychać niepełnosprawnych pod Pendolino...

          • 2 1

          • póki co więcej ludzi ginie pod kołami aut niż pod pociągami. Robienie potwora z Pendolino jest trochę na wyrost. W Toruniu do niedawna było przejście przez tory kolejowe z jednego peronu na drugi i jakoś nie było z tym problemu. Ile owych Pendolino przejeżdża przez Gdańsk w ciągu dnia? Ile w tym samym czasie przejeżdża aut przez ruchliwe skrzyżowanie? Sam sobie odpowiedz gdzie jest większe prawdopodobieństwo wypadku z udziałem pieszego

            • 0 0

      • "rozważania" na temat "Gdynia Śródmieście" to rozważania z cyklu "co by tu jeszcze spie*rzyć""

        podlizując sie budowlańcom, co z tego tytułu po drugiej stronie torów podniosą cenę za metr.
        Porównanie tramwajów z magistralą kolejową, którą (cicho) jeździ Pendolino oraz ciężkie składy towarowe jest zabiegiem bardzo... "merytorycznym". Rozumiem "popuszczanie wodzy" ale jakiś granice trzeba mieć, bo inaczej pampers może się przelać...

        • 2 0

    • Popieram No tylko, że w Gdyni to zajmie pewnie z pięć lat bo jeszcze muszą być analizy

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane