Fakty i opinie

Do końca roku projekt tuneli dla pieszych na Oruni

Najnowszy artukuł na ten temat

Pociąg hamował przed autem na przejeździe kolejowym

Tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej. Kolejny - w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Do stacji PKP Gdańsk - Lipce prowadzić będzie podziemne przejście w ciągu ul. Niegowskiej.
Tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej. Kolejny - w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Do stacji PKP Gdańsk - Lipce prowadzić będzie podziemne przejście w ciągu ul. Niegowskiej. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Przy torach biegnących przez Orunię pojawią się trzy tunele z przejściami dla pieszych oraz bezkolizyjny przejazd dla samochodów. Mają one zastąpić istniejące przeprawy przez tory. Projekt inwestycji powstanie do końca 2020 roku. Na jej późniejszym etapie urzędnicy podejmą decyzję, czy auta pojadą tunelem czy wiaduktem.



Jak oceniasz poziom bezpieczeństwa w okolicy torowisk w Trójmieście?

jest wystarczający, nie trzeba nic poprawiać 14%
jest średnio, dobrze, że powstaną bezpieczniejsze przejścia dla pieszych i kierowców 41%
jest kiepsko, podjęte działania to kropla w morzu potrzeb 45%
zakończona Łącznie głosów: 671
  1. Pierwszy tunel dla pieszych zostanie zbudowany w ciągu ul. Sandomierskiej.
  2. Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowejul. Smętnej.
  3. Z kolei do stacji PKP Gdańsk - Lipce prowadziło będzie podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. Niegowskiej.

Ponadto powstać ma także bezkolizyjny przejazd dla aut pomiędzy ulicami Dworcową/Smętną a Niegowską. Na późniejszym etapie inwestycji podjęta zostanie decyzja czy będzie to wiadukt, czy tunel.

- Projektant ma uwzględnić również montaż monitoringu i elementów małej architektury - informuje Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co ważne - w przyszłości z przestrzeni dzielnicy mają zniknąć szlabany oddzielające drogę od torów kolejowych.

Radna: przejścia są konsekwencją planowanego wiaduktu



Oferty złożone w przetargu otwarte zostaną pod koniec lutego. Z informacji udzielonych przez miejskich urzędników wynika, że zamówienie może być w przyszłości przewidziane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego CEF (Connecting Europe Facility) "Łącząc Europę".

Miejskie plany utworzenia bezpiecznych przejść i przejazdów drogowych na Oruni i w Lipcach.
Miejskie plany utworzenia bezpiecznych przejść i przejazdów drogowych na Oruni i w Lipcach. graf. trojmiasto.pl
Agnieszka Bartków, radna dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, podkreśla, że nie jest zaskoczona planami miasta.

- To bardzo dobra wiadomość, ale spodziewaliśmy się jej w radzie dzielnicy. Od 2016 roku współdziałamy w tej sprawie z miastem i jesteśmy na bieżąco informowani na temat postępów w przygotowaniu tej inwestycji. Przejścia dla pieszych są konsekwencją planowanego wiaduktu, który ma pojawić się nad Traktem św. Wojciecha w ciągu ulic Nowej Podmiejskiej, w śladzie ulicy Serbskiej - mówi Agnieszka Bartków. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że ruszył etap ich projektowania.

Trąbiące pociągi dawały się we znaki mieszkańcom...



Powstanie nowych przejść przez torowiska to nie jedyna dobra informacja dla mieszkańców Oruni. Wszystko wskazuje na to, że uda się także rozwiązać problem hałasujących pociągów. Maszyniści do niedawna musieli bowiem używać tzw. sygnału Rp 1 "Baczność" przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym - niezależnie od pory dnia. "Trąbiące" pociągi dawały się we znaki lokatorom budynków położonych w sąsiedztwie torów.

Czytaj też: Społecznicy chcą poprawić bezpieczeństwo przy torach

Pod koniec ubiegłego roku minister infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w zakresie stosowania wspomnianego sygnału ostrzegawczego.

...po zmianie przepisów w okolicy torowisk może być ciszej



- Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczbie mieszkańców okolic skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach - tłumaczą ministerialni urzędnicy.

Jak jeżdżą pociągi w Trójmieście? Rozkłady SKM i PKM



Nowela zakłada, że maszyniści pociągów nie będą "trąbić" przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi.

- Wyjątkiem będzie spostrzeżenie przez maszynistów sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa - informują przedstawiciele resortu.

Opinie (136) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (13)

    Patologia i tak będzie przez tory chodzić.

    • 53 43

    • (10)

      Mówisz o sobie?

      • 10 12

      • No i bardzo dobrze, że będą chodzić. (9)

        Przez 24 lata (które ~pamiętam) było przejście naziemne na ul. Rejtana i nikt tam nie zginął.

        To lewackie-cebulackie myślenie sprawia, że wszędzie stawia się światła i zakazy...

        Durnie postanowili, że Pani w budce musi zamykać przejazd kolejowy 2 minuty przed pociągiem. Nie wiem, ile samochodów przejechałoby w 1 minutę, albo 1.5 minuty, ale podejrzewam, że sporo.

        Po prostu jakiś tępy klaun postanowił, że ma być zamknięte i koniec.

        ps.
        Porozmawiajmy teraz o śmierci pod pługiem pociągu - bo pod koła nie trafisz.
        1) Kończą tak albo samobojcy - a na nich żadne światła i szlabany nie działają, jak by ktoś chciał zapytać.

        2) Albo idioci, którzy jeżdżą niesprawnymi samochodami - bo sprawne nie zgaśnie na środku torów.
        Przy czym dla przypadku drugiego wcześniejsze zamknięcie nie ma żadnego znaczenia, bo durnie i tak jeżdżą na czerwonym.

        Chcecie fotki?

        Codziennie przejeżdżam przy "małym kościółku" na Oruni przynajmniej 2x
        Mogę zgrywać filmik za każdym razem.
        W tydzień będzie 14 filmików z czego ~60 samochodów na czerwonym - po 2 z każdej strony.

        Żyjemy w kraju absurdu.
        I to nie od 4 lat, tylko od 30....

        Ja nie pamiętam komuny, ale wtedy nie było rurek, każdy był w wojsku, sąsiad mógł sprać dzieciaka jak coś złego zrobił, a jak ten poskarżył się ojcu to dostał drugi raz...

        Więc załóżmy, że źle jest od lat 30.... bo do lewackiej PRLowskiej mentalności dochodzi jeszcze multi-kulti i internet z bandą imbecyli-influencerów o IQ równym rozmiarowi buta.

        • 19 16

        • (1)

          Masz problem stary...

          • 8 8

          • Ja nie mam żadnego problemu.

            Moje auto jest sprawne w 100% :)

            • 2 0

        • Kurde koleśa trzeba namierzyć i odizolować... (2)

          • 2 9

          • ciebie i twoją matkę trzeba odizolować

            • 4 3

          • A Ciebie dekapitowac.

            • 2 2

        • 100%

          • 3 2

        • Dyrdymały piszesz. Widać, że faktycznie nie pamiętasz czasów komuny. (1)

          Sąsiad nie mógł sprać dzieciaka, to było jak teraz karalne.
          Nie każdy był w wojsku. Młodzi kombinowali, żeby nie załapać się na 2 lub 3 lata do woja. Tam gdzie kończył się rozum, zaczynało się wojsko.
          Jeśli chodzi o nogawki u spodni to w różnych okresach były modne szwedy, dzwony i rurki zwane papieroskami.
          Były też kartki na wiele artykułów żywnościowych i kilometrowe kolejki do sklepów.

          • 5 5

          • No dobrze....

            Zgadzam się w pełni.

            Poza tym spraniem dzieciaka po d*psku - bo to czysta teoria płynie z Twojej wypowiedzi.
            W praktyce natomiast było tak, jak mówię.

            Wracając do przejazdu kolejowego...

            JAKI interes ktokolwiek ma, żeby stawiać szlabany?
            Bo wszyscy Państwo powyżej obracają kota ogonem, a temat dotyczy szlabanów i tuneli ;)
            Gdyby nie było szlabanów - nie byłoby problemu.

            Każdy, nawet Seba i Janusz podjeżdżałby do skraju torów i rozglądał się.
            Paradoksalnie NAWET d**ile nie chcą być rozsmarowani na odcinku 500m przez 600 tonowy pociąg ;)

            A samobójców i tak NIKT ani NIC nie powstrzyma....

            • 5 2

        • Masz rację.

          • 1 0

    • To już osiem razy obiecał Adamowicz (1)

      Może jakieś własne pomysły Dulkiewicz?

      • 8 8

      • zamów mszę za niego

        • 3 12

  • A kiedy tunel dla aut? (5)

    W 21 wieku trzeba czekać w środku miasta na przejazd pociągu nawet niekiedy ponad 15 minut

    • 95 15

    • ło panie całe 15 minut, a w gdyni to sie czeka nawe po 45 (2)

      • 21 2

      • (1)

        rozmawiamy o miastach , a nie o przysiólkch

        • 16 6

        • Jak rozmawiasz komentarzem? Pewnie we wsi gdańsk to norma haha.

          • 3 4

    • Zapraszam do Gdyni

      • 10 2

    • nie ma co ukrywać że ekipa Adamowicza pokpiła sprawę 10-12 lat temu

      Gdy była przeprowadzana modernizacja linii kolejowej PKP bez większych problemów budowała przeprawy przez linię kokejową, bo były na to przewidziane środki. Jak kotś nie wierzy to niech przejedzie sie wzdłuż linii kolejowej na południe od Gdańska. Tunele budowano w małych wioskach i w ciagu bocznych dróg.
      Niestety w Gdańsku PKP nie dogadała się wtedy z ówczesną ekipą Adamowicza, która to ekipa ewidentnie olała temat. Potem jeszcze Adamowicz na spotkaniach mówił do mieszkańców teksty typy"mogliście sobie to sami załatwiać" chociaz doskonale wiedział że to była rola miasta. Adamowicz był zajęty propagandą sukcesu już wtedy i budowami takimi jak ECS.
      Mineło ok 10 lat i oto wspaniałomyślnie miasto pozoruje kolejne ruchy w temacie przepraw przez linie kolejową, płacząc że nie ma pieniedzy, wijąc się skąd by je na to wziąć. Oczywiście lepiej późno niż wcale ale prawda jest tak, ze wtedy przegapili temac celowo albo niechcący.

      • 20 3

  • dobrze ale mało (2)

    Bardzo dobrze, że będą tunele dla pieszych. Przydałyby się również dla ruchu samochodowego - czasami tam sie naprawdę długo czeka, ale rozumiem że koszty byłyby zdecydowanie większe. Tak czy inaczej, tunel to dobre i bezpieczne rozwiązanie.

    • 49 5

    • W ym miejscu to tylko wiadukt ,bo tunel będzie co ulewa zalewany.

      • 8 0

    • Namalujemy pasy na torach.

      • 0 0

  • ważne by przejścia dla pieszych zakładały możliwość wygodnego przejazdu osobom na wózkach inwalidzkich (3)

    oraz oczywiście osób korzystających z rowerów i hulajnóg. Zbudowane kilka lat temu labirynty podziemne - tunele dla pieszych mające ułatwić przedostanie się na drugą stronę linii kolejowej łączącej Gdańsk z Pruszczem nie sprawiają wrażenia budowanych z myślą o komforcie i bezpieczeństwie korzystania z nich przez mieszkańców.

    • 31 14

    • Labirynty? Serio? Ja tam się w żadnym nigdy nie zgubiłem.

      • 3 1

    • lobby rowerowe

      Przejścia naziemne są konieczne tylko i wyłącznie rowerzystom, w całej kampanii przejść naziemnych nie chodzi o niepełnosprawnych i pieszych tylko o rowerzystów. Kto zniesie rowerzyście rower po schodkach?

      • 3 0

    • windy, z niewidocznymi dla bandytów kamerami. za niszczenie srogie kary

      • 0 0

  • A nie dalo by sie tak (2)

    Uspokoic ruchu?

    • 18 18

    • czy to jest przejaw poczucia humoru?

      raczej wątpię

      • 4 4

    • Nie wolno spychac pieszych do podziemia

      • 3 1

  • a może tunel dla pociągów? (6)

    dla czego tory nie są schowane pod ziemię w środku miasta...

    to byłyby lepiej wydane pieniądze zamiast ciągle wydawać miliony na bezowocną walkę ze smrodem w Szadółkach...

    • 56 14

    • bo by woda w dolinach zalegała, a poza tym nie da się na takich odcinkach zastosować szybkich połączeń

      • 4 4

    • A poza tym zaraz by wszyscy krzyczeli że zmarnowane pieniądze. Lepiej by w SKM włożyli te kasę, wszystko rozkopane itp. Nie zrobią podziemnych, nie ma bata.

      • 2 1

    • (3)

      Ile toby kosztowało? Miliard lub dwa???

      • 4 1

      • Dwa miliardy to kosztował tunel pod Martwą Wisłą (2)

        Tutaj, w mieście na takim odcinku, wśród budynków? pewnie z 50 miliardów byłoby mało.

        • 0 1

        • nie! nie! nie! (1)

          teren już jest własnością Pekapowa
          nie trzeba wywłaszczań, skomplikowanych planowań
          tylko trzeba by niestety zamknąć linię w cholerę*
          i wpuścić "złowrogich pomarańczowych",
          koparkami w miesiąc wyryją tunel, położą prefabrykowany tunel,
          zakopią tunel, położą tory, zepną wszelkie światłowódy, trakcję,
          plus święty pokropek, wszystko w mniej niż miesiąc

          kiedyś i tak trzeba to będzie zrobić, choćby i w XXII wieku,
          koszty wykupów itd tylko wzrosną,
          niestety, "urzędasy" rzadko myślą w perspektywie dłuższej
          niż ich krótki interesik, męski/partyjny, wsio rybka

          więc niestety, jedyna nadzieja w... Putinie? Marsjanach?

          ** pewnie lepie jak by na czas przerwybyła alternatywa, choćby przez Kościerzynę i Gdynię, jak ta przed wojną. ale zwlekanie gie da.

          • 4 4

          • paranoiczny tunel pod pachołkiem
            cztery lata temu
            miał kosztować cztery miliardy

            • 0 2

  • (1)

    Przecież tunele dla pieszych tam są, a niszczenie krajobrazu dzielnicy betonowymi wiaduktami żeby blachosmrody nie musiały stać przed szlabanem to kpina

    • 20 57

    • Jak będziesz tak jak my stać na tym przejeździe kilka razy dziennie tracąc po 15 min za każdym razem to zmienisz zdanie i

      • 7 2

  • Na Podwalu tunele dla pieszych sa niedobre. (5)

    Badzcie konsekwentni i zrobcie przejscia na przycisk. Pociag moze sie zatrzymac

    • 71 23

    • Tunele (3)

      Cała prawda Na Podwalu likwidują bo niby Dolne Miasto odciete Orunię wschodnia tory kolejowe bez przejazdów nie odetną?

      • 11 7

      • naziemne to gejowska inicjatywa (1)

        lewaki i fragowcy

        • 11 10

        • Plaskoziemcy i reptilianie też.

          • 8 0

      • A no i antyszczepionkowcach, nie zapomnijmy o tych jaskiniowcach

        • 8 0

    • Spokojnie później te tunele się zasypie z budżetu obywatelskiego

      • 8 3

  • Czyli da się budować bez dziesiątek wizualizacji

    Haha :)

    • 17 3

  • Lubię tunele

    czym dłuższy tunel, tym bardziej należy wydrążyć kieszeń podatnika.

    • 20 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.