• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do końca roku projekt tuneli dla pieszych na Oruni

Szymon Zięba
17 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej. Kolejny - w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Do stacji PKP Gdańsk - Lipce prowadzić będzie podziemne przejście w ciągu ul. Niegowskiej. Tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej. Kolejny - w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Do stacji PKP Gdańsk - Lipce prowadzić będzie podziemne przejście w ciągu ul. Niegowskiej.

Przy torach biegnących przez Orunię pojawią się trzy tunele z przejściami dla pieszych oraz bezkolizyjny przejazd dla samochodów. Mają one zastąpić istniejące przeprawy przez tory. Projekt inwestycji powstanie do końca 2020 roku. Na jej późniejszym etapie urzędnicy podejmą decyzję, czy auta pojadą tunelem czy wiaduktem.



Jak oceniasz poziom bezpieczeństwa w okolicy torowisk w Trójmieście?

  1. Pierwszy tunel dla pieszych zostanie zbudowany w ciągu ul. Sandomierskiej.
  2. Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowejul. Smętnej.
  3. Z kolei do stacji PKP Gdańsk - Lipce prowadziło będzie podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. Niegowskiej.

Ponadto powstać ma także bezkolizyjny przejazd dla aut pomiędzy ulicami Dworcową/Smętną a Niegowską. Na późniejszym etapie inwestycji podjęta zostanie decyzja czy będzie to wiadukt, czy tunel.

- Projektant ma uwzględnić również montaż monitoringu i elementów małej architektury - informuje Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co ważne - w przyszłości z przestrzeni dzielnicy mają zniknąć szlabany oddzielające drogę od torów kolejowych.

Radna: przejścia są konsekwencją planowanego wiaduktu



Oferty złożone w przetargu otwarte zostaną pod koniec lutego. Z informacji udzielonych przez miejskich urzędników wynika, że zamówienie może być w przyszłości przewidziane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego CEF (Connecting Europe Facility) "Łącząc Europę".

Miejskie plany utworzenia bezpiecznych przejść i przejazdów drogowych na Oruni i w Lipcach.
 Miejskie plany utworzenia bezpiecznych przejść i przejazdów drogowych na Oruni i w Lipcach.
Agnieszka Bartków, radna dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, podkreśla, że nie jest zaskoczona planami miasta.

- To bardzo dobra wiadomość, ale spodziewaliśmy się jej w radzie dzielnicy. Od 2016 roku współdziałamy w tej sprawie z miastem i jesteśmy na bieżąco informowani na temat postępów w przygotowaniu tej inwestycji. Przejścia dla pieszych są konsekwencją planowanego wiaduktu, który ma pojawić się nad Traktem św. Wojciecha w ciągu ulic Nowej Podmiejskiej, w śladzie ulicy Serbskiej - mówi Agnieszka Bartków. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że ruszył etap ich projektowania.

Trąbiące pociągi dawały się we znaki mieszkańcom...



Powstanie nowych przejść przez torowiska to nie jedyna dobra informacja dla mieszkańców Oruni. Wszystko wskazuje na to, że uda się także rozwiązać problem hałasujących pociągów. Maszyniści do niedawna musieli bowiem używać tzw. sygnału Rp 1 "Baczność" przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym - niezależnie od pory dnia. "Trąbiące" pociągi dawały się we znaki lokatorom budynków położonych w sąsiedztwie torów.

Czytaj też: Społecznicy chcą poprawić bezpieczeństwo przy torach

Pod koniec ubiegłego roku minister infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w zakresie stosowania wspomnianego sygnału ostrzegawczego.

...po zmianie przepisów w okolicy torowisk może być ciszej



- Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczbie mieszkańców okolic skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach - tłumaczą ministerialni urzędnicy.

Jak jeżdżą pociągi w Trójmieście? Rozkłady SKM i PKM



Nowela zakłada, że maszyniści pociągów nie będą "trąbić" przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi.

- Wyjątkiem będzie spostrzeżenie przez maszynistów sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa - informują przedstawiciele resortu.

Miejsca

Opinie (136) 8 zablokowanych

  • Kolej do tunelu! (2)

    Ta linia kolejowa rozdziera zdrowa tkanke miejska na Oruni, powoduje hałas, drgania a przede wszystkim śmiertelne niebezpieczenstwo
    Najlepiej zamknąć jako nierentowe polaczenie

    • 8 4

    • Nierentowne? (1)

      Popatrz ile pociągów towarowych i osobowych tam jeździ !

      • 2 1

      • nie zrozumiales ironii

        • 1 0

  • To niestety jest zacofanie rozwiazania z dawnej epoki! kto pwowduje wypadki z pociagami 90% to kierowcy!

    Wiec co trzeba zrobić zmusić ich by tych wypadków nie powodowali !!Tunel powinien być tylko dla pieszych by nie musieli czekac.

    • 1 2

  • Brak słów na kretyn.w rządzących tym miastem (1)

    Chcą robić tunele dla pieszych, a tam gdzie te tunele są malują na jezdni przejścia dla pieszych. Bareja wysiada.

    • 13 1

    • Jak by Niemiec z hotelu chciał

      To tory by poszły w tunel.

      • 2 0

  • Przecież piesi chcą mieć bezwzględne pierwszeństwo.

    • 3 3

  • Orunia - tu się nic nie robi tu jest syf totalny od 1945 roku (1)

    • 4 5

    • Nie przesadzaj

      Lata 60 70 postawiła komuna bloki.

      • 0 0

  • Orunia dzielnica zapomniana i niechciana oraz zapyziała - władze miasta tu nic nie inwestuja (1)

    • 4 2

    • władze miasta nie inwestują

      a sprzedają. Na razie są bardziej atrakcyjne działki.

      • 1 0

  • ale syf wszędzie jest brud i syf oraz pełno zielska nie koszonego - gdańsk pikuje w dół (1)

    • 4 2

    • bo PIS okrada samorządy

      • 0 2

  • turyści lubią czyste miasta a gdańsk jest okropnie brudny i te nie koszone chwasty oraz zielska pracujące za trawniki

    • 3 4

  • Przecież niedaleko smętnej jest tunel...

    Bez sensu

    • 4 0

  • odnowa...

    Hej młody junaku, smutek zwalcz i strach, przecież na tym piachu za trzydzieści lat, przebiegnie z pewnością jasna, długa, prosta, szeroka jak morze Trasa Łazienkowska.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane