• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobre wieści ws. Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Brancewicz
1 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nie wejdzie do zadłużenia państwa - uznał wstępnie Eurostat. GDDKiA ubiega się w Europejskim Banku Inwestycyjnym o zarezerwowanie środków, które pokryją część kosztów realizacji szacowane na ok. 2,5 mld zł. Jest zatem szansa, że jeszcze w tym roku wybrany zostanie prywatny partner, który wybuduje ekspresówkę.



Wierzysz, że Obwodnica Metropolitalna powstanie w deklarowanym terminie?

Ministerstwo Infrastruktury od wielu miesięcy czekało na wydanie opinii Europejskiego Urzędu Statystycznego w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej. Chodziło o decyzję, czy budowa drogi ekspresowej zostanie wliczona do długu publicznego.

- Opinia ma charakter wstępny, gdyż ta właściwa zostanie wydana dopiero po wyborze partnera prywatnego i ustaleniu ostatecznego kształtu umowy łączącej strony - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Jednakże uzyskanie wstępnej opinii Eurostatu oznacza, że wypełniony został warunek konieczny dla realizacji Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego postawiony w czerwcu 2018 r. przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

Banki sfinansują co najmniej 70 proc. kosztów budowy



Dodatkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmuje starania o uzyskania tzw. "rezerwacji" środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę OMT. Jednak to partner prywatny będzie ostatecznie kredytobiorcą tych środków.

- W marcu zakończył się etap kompletowania wniosku i weryfikacji dokumentów. Faktyczna "rezerwacja" środków w postaci decyzji Rady Dyrektorów EBI spodziewana jest w połowie maja 2020 r. - zapowiada Michalski.
Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2,5 mld zł. Według założeń EBI oraz inne banki traktowane łącznie pokryją minimum 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.

Przetarg na wybór wykonawcy jeszcze wiosną



To oznacza, że urzędnicy mają zielone światło dla wyłonienia partnera prywatnego, który wybuduje 33-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. OMT połączy węzeł Południe, miejsce, gdzie Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska z węzłem Chwaszczyno, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej

Obecnie na finiszu są prace nad wszczęciem postępowania na wybór partnera prywatnego dla Obwodnicy Metropolitalnej. Przetarg, w trybie dialogu konkurencyjnego, ogłoszony będzie przez oddział GDDKiA w Gdańsku w II kwartale tego roku.

Budowy dróg rozruszają gospodarkę po kryzysie



Czy ten termin jest realny do utrzymania i sama Obwodnica Metropolitalna powstanie zgodnie z planem?

- Myślę, że jest na to duża szansa. Inwestycje publiczne będą musiały być realizowane, żeby rozruszać gospodarkę po kryzysie - uważa Stanisław Lamczyk, senator z Pomorza z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który od dawna zabiega o realizację tej trasy. - Już teraz największe firmy budowlane pytają, co z realizacją tej inwestycji. A jak wiadomo, takie przedsięwzięcie da również prace lokalnym firmom.

Projekt i budowa zajmie cztery lata



Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstanie w formule projektuj i buduj. Wyłoniony wykonawca będzie miał 48 miesięcy na uporanie się ze wszystkim. Potem przez kolejne 26 lat będzie odpowiedzialny za utrzymanie trasy, za co będzie otrzymywał od państwa tzw. opłatę za dostępność.

Obwodnica Metropolitalna ma zostać włączona do ViaTOLL - systemu poboru opłat za przejazd pojazdów ciężarowych.

Trasa przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • ja to się dziwie, że nasi ludzie w Bruseli nic nie załatwili w sprawie tej obwodnicy (1)

    pan Lewandowski, żona byłego prezydenta, pięć lat mieliśmy tam króla i nic...

    • 22 16

    • Przetrzyj zaropiale galgaluchy-Donald niczego nie zbudowal?

      Morawiecki za to wybudowal drugi Hong Hong autostradowy .

      • 7 3

  • Jesli to Prima Aprilis

    To jest to glupi zart

    • 26 1

  • Co tam będzie się działo ... (1)

    Pobudzi gospodarkę po kryzysie. Chyba gospodarkę Strabag albo Skanska.Ci wezmą Polaków którzy wezmą kolejnych. I ci ostatni co budowali dostaną jakieś 20% z kontraktu. Branża budowlana na największe skupisko przekręciarzy i oszustów. Wiem bo sam robiłem na A2 i S8.To tam gdzie w dzień wykonawca przywoził żwir a w nocy go wywoził.Stal to trafia w 70% a 30% jest wywożone.Mieszanka betonu tak cienka żeby tylko trzymało 5 lat .To jest wynikiem tego ze tam pracuje drabinka 5-6 firm. Podwykonawca ma podwykonawcę. Nikt nie pilnuje.Powinien być jeden ale celowo nie dopuszczają małych firm przez dziwne zapisy i wymagania.Jak najdalej od budowlańców przekreciarzy

    • 22 3

    • krojenie

      Złodziej wszędzie węszy złodzieja ..........czyli uczestniczyłeś w okradaniu a teraz zwyczajnie zazdrościsz że zrobią to INNI !................choć w części się zgadzam bo od szefa podwykonawcy zatrudniającego 150 osób od lat pracującego przy autostradach to słyszałem że na Polskich Autostradach inspektorzy za odbiór kroją wykonawców na 5-7% wartości ...........Czyli JAK inwestor dyrekcja GDDKiA pilnująca naszych pieniędzy -jak mniemam bierze udział w krojeniu !!!

      • 0 0

  • Państwo bankrut (3)

    Zaraz nasz kraj zbankrutuje, a wy o takich inwestycjach... Ubraliście różowe okulary czy zaklinacie rzeczywistość. Świat już nigdy nie będzie taki jak kiedyś, przyjmijcie to do wiadomości.

    • 13 19

    • (1)

      Za trzy miesiące wszystko zacznie wracać do normy.
      A w przyszłym roku będziemy tęsknić za długim urlopem i wypoczynkiem.

      • 1 4

      • Nie zaklinaj rzeczywistosci prosze Adasiu.

        • 2 0

    • Ciemnogród

      Jak byś był bardziej kumaty i ekonomicznie świadomy to byś rozumiał że Sensowne Inwestycje to zawsze gwarancja rozwoju gospodarczego ...... a socjal to zawsze prosta droga do bankructwa

      • 0 0

  • dobre wieści w sprawie OMT, to złe wieści (4)

    Ta droga nie powinna powstać.
    Za kilka miliardów budujemy drogę, która nie pomoże mieszkańcom , nie ułatwi tranzytu, co najwyżej ucieszy tych, co pobudowali się poza trójmiastem i będą mieli trochę krócej do pracy.

    Zrobić obwodnicę Żukowa, poszerzyć Kartuską i przebudować węzły na obwodnicy trójmiasta.
    A potem (po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej) spróbować podejść do poszerzenia obwodnicy o trzeci pas + awaryjny. Na 2 lata przebudowy byłaby jeszcze większa masakra a potem spokój.

    • 12 24

    • Oczywiście ze nie pomoże. Dzisiejszy problem to poruszanie się Gdańsk -Gdynia po obwodnicy. Droga na Żukowo i później na Chwaszczyno itd. odciąży może 3% obwodnicy wiec nic to nie da.

      • 5 3

    • Jaką mamy dzisiaj datę, lolku?

      Wyluzuj:)

      • 8 0

    • Kto to minusuje?

      Wiele osób będących w temacie to analizowało i doszło do tych samych wniosków. Z OMT będzie korzystać mały ułamek osób z tego portalu.
      Żukowo nie potrzebuje obwodnicy takiego kalibru, tylko normalną drogą GP.
      OT będzie stała w korkach tak jak stoi w obecnych czasach.

      • 1 3

    • ...brak słów na twoja głupotę i brak wyobraźni -a do tego jest was tylu .Poglądy polityczne uważam tu pozaplanowe ......odpowiem ci jako spory przedsiębiorca

      • 0 0

  • Populiści właśnie wydali 10.5 mld zł na 13 emeryturę przed wyborami (1)

    Więc wybory muszą się odbyć. Ile takich obwodnic możnaby wydać za te zmarnowane pieniądze?

    • 18 9

    • Dokładnie

      Jak tak się porównuje, to można doznać szoku.
      Kwota pozwalająca zlikwidować większość problemów komunikacyjnych naszego regionu

      • 1 0

  • Bezsensowny przebieg tej trasy. (4)

    Skad niby I dokad ona biegnie ? Czemu dojazd do jakiegos Chwaszczyna S6 ?

    • 8 23

    • lol (1)

      Wiesz co to prima aprilis?:)

      • 1 0

      • Żart czy nie gościu ma rację - OMT nie wnosi nic dla odkorkowania trójmiasta, w szczególności obwodnicy. Warszawka w wakacje pojedzie na hel bokiem, a my na codzien będziemy stac w korkach jak stoimy

        • 1 2

    • Post może obrażliwy dla mieszkańców Chwaszczyna, ale niestety generalnie ma rację

      Ważniejsza jest przebudowa starej obwodnicy do 3 pasów wraz z węzłami i drogami dojazdowymi. Budowa OPAT, drogi czerwonej, dokończenie S6. I wtedy coś podobnego do OMT, ale moim zdaniem nie musi być w wersji bardzo drogiej drogi ekspresowej. Droga w standardzie GP, omijająca Żukowo załatwiłaby tu sprawę.

      • 1 2

    • dokładnie i jeszcze ta szumna nazwa

      Ta żadna obwodnica metropolitalna. To co najwyżej obwodnica Gdańska. I tak nikt niczego nią nie będzie nią objezdzał . Tak naprawdę to po prostu lepszy wyjazd z 3 miasta na Kaszuby

      • 1 1

  • Prima aprilis?

    • 10 2

  • Do Trojmiasto.pl

    Jeśli to żart prima aprilisowy to jest on wyjątkowo niesmaczny i mam cichą nadzieję, że to prawdziwa informacja- choć dziwnym trafem nigdzie indziej nie mogę jej dziś potwierdzić :-(

    • 33 1

  • Wreszcie jakieś dobre wieści

    W gąszczu panującej psychozy

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane