• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobre wieści z A1: nowy odcinek pod Łodzią, bez opłat podczas korków

Maciej Naskręt
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
To jest wjazd na nowy fragment - konkretnie na węzeł Tuszyn od strony Katowic. To jest wjazd na nowy fragment - konkretnie na węzeł Tuszyn od strony Katowic.

Dwie dobre informacje dla korzystających z autostrady A1. Po pierwsze szybciej dojedziemy na południe Polski, bo 1 lipca otwarty zostanie 40-kilometrowy fragment obwodnicy Łodzi. Po drugie rząd zdecydował, że na autostradach podnoszone będą bramki, gdy utworzy się przed nimi kolejka.



Czy nowy fragment A1 usprawni twoją podróż na południe Polski?

Na najbliższy piątek zaplanowano otwarcie 40-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Strykowem a Tuszynem wokół Łodzi. Włączenie tego fragmentu do autostrady sprawi, że droga na południe Polski będzie już miała 444 km z planowanych 568 km. Do pełni szczęścia kierowcom zabraknie już tylko budowy odcinka wzdłuż gierkówki i wokół Częstochowy.

Wróćmy jednak do województwa łódzkiego. Na nowym odcinku autostrady A1 są nowe cztery węzły drogowe - "Brzeziny", "Łódź Wschód", "Łódź Górna" i "Tuszyn". Wszystkie zostaną otwarte jednocześnie w niedzielę około południa.

Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość ocenia się na 30-40 lat, bez konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu.

- Podróż nowym odcinkiem autostrady zajmie ok. 25 minut i skróci przejazd względem obecnego przez Łódź od 45 minut do dwóch godzin, w zależności od pory dnia. Do tej pory kierowcy musieli jechać przez centrum Łodzi. 1 lipca to się zmieni - mówi Trojmiasto.pl Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dla zmotoryzowanych wybudowano cztery miejsca obsługi podróżnych. Dwa pierwszej kategorii z możliwością odpoczynku, skorzystania z toalety i małą gastronomią - "Skoszewy Wschód" i "Skoszewy Zachód". Miejsce obsługi podróżnych "Wiśniowa Góra Wschód" ma drugą kategorię - umożliwia dodatkowo zatankowanie samochodu, a "Wiśniowa Góra Zachód" trzecią kategorię - tutaj w przyszłości dodatkowo może stanąć niewielki hotel.

Poszczególne fragmenty autostrady A1. Poszczególne fragmenty autostrady A1.
Budowa ruszyła po zmianie wykonawcy

Budowa autostrady A1 wokół Łodzi rozpoczęła się jesienią 2010 r. Najkorzystniejszą ofertę cenową w wysokości 1,16 mld zł złożyło konsorcjum, którego liderem był Polimex-Mostostal. Pierwotny termin zakończenia prac wyznaczono na październik 2014 roku, jednak z powodu znacznych opóźnień na budowie umowę rozwiązano.

Przetarg na dokończenie budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków-Tuszyn został ogłoszony w lutym 2014 r. Zadanie wtedy podzielono na trzy części. Zadanie I od węzła Łódź - Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK 72) o długości 14,1 km zbudowała firma Strabag za 339 mln zł. Zadanie II od węzła Brzeziny (A1/DK 72) do węzła Romanów (A1/DW714) o długości 11 kilometrów wykonała firma Mota-Engil za 360 mln zł. Ostatnie, 15-kilometrowe zadanie - III - wykonała firma Budimex za kwotę 290 mln zł.

We wszystkich przypadkach wykonawcy mieli 22 miesiące na wykonanie wszystkich prac i zdobycie pozwolenia na użytkowanie. Spodziewane otwarcie w chwili podpisania umowy przypadało na przełom lipca i sierpnia 2016 r. Prace udało się jednak zrealizować szybciej o prawie miesiąc.

Fragment nowej autostrady A1 pod Łodzią. Fragment nowej autostrady A1 pod Łodzią.


Podczas korków bramki zostaną podniesione

Niespodziewanie, bo wbrew wcześniejszym zapowiedziom, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poinformował, że podczas wakacyjnych weekendów na A1 będą podnoszone bramki. Nie przez cały czas, ale wtedy, gdy tworzące się przed nimi korki zmuszą kierowców do czekania.

To oznacza jednak konieczność rekompensowania strat wynikających z tego, że kierowcy nie zapłacą za przejazd. W tym roku zarezerwowano na ten cel ok. 9 mln zł (rok temu było to ok. 27 mln zł).

Miejsca

Opinie (126) 8 zablokowanych

  • Ciekawe czy Jaro pojedzie wstęgę przecinać na odcinkach budowanych przez PO ;) (1)

    • 18 9

    • Jaro nie, ale Beti tak ;p

      • 6 1

  • 1 lipca to piątek (1)

    W artykule raz piszecie, że będzie otwarte 1 lipca a raz że w sobotę. Coś się tu nie zgadza

    • 17 3

    • 1 lipca o 24oo

      • 1 1

  • to już nie trzeba jechać przez Łódź?! Słodki Jezu, dożyłem tego!

    :D

    • 64 2

  • Trochę źle to pomyślane

    • 7 0

  • Tylko płaćcie rekompensaty od kierowcóów, którzy by zdążyli na bramkach zapłacić, a nie od tych, którzy pojechali bo skrócił się korek, a tak by ominęli autostradę. Bo to jest utracony przychód.

    • 3 0

  • (6)

    Czekamy na kolejny odcinek do Częstochowy! Moźe PiS w końcu zbuduje "parę" kilometrów autostrady.

    • 18 5

    • PIS ogłosi przetarg na budowę (4)

      potem Kamiński oferentowi co wygra przetarg podstawi agenta ,,Tomka,, z propozycją nie do odrzucenia ,gościa CBA aresztuje pod zarzutem odmowy przyjęcia korzyści i parę lat Ziobro poprowadzi śledztwo a innym przejdzie ochota do budowy autostrad zaoszczędzone w ten sposób mln zł będzie można przekazać purpuratom od opatrzności i Tadeuszowi od termalnych żródeł

      • 13 4

      • Że złodzieje się panoszą (3)

        To dobrze czy źle?

        • 0 0

        • Lepiej jak złodzieje zapiszą się do służb.

          • 0 0

        • Pislam

          Spytaj Biereckiego i jego kolegów partyjnych.

          • 0 1

        • to dobrze

          bo gdyby nie oni to SKOK nie miał by czym obracać i lokować w szwajcarskich bankach a senator pislamista nie mógł by palic GŁUPA

          • 0 0

    • jest w budowie

      odcinek 57 kilometrów od Pyrzowic ( aktualny koniec A 1 do Rząsawy na północ od Częstochowy na gierkówce. Budowa jest prowadzona w ramach czterech zadań 4 odcinków. Budowy nie widać z obecnej jedynki, gdyż przebiega zupełnie w innym miejscu na zachód od niej . Planowy koniec budowy rok 2018 r. Gorzej z odcinkiem Rząsawa-Piotrków. Wprawdzie tutaj trzeba jedynie przebudować istniejąca gierkówkę , ale nawet jeszcze przetargu nie ogłoszono. Na szczęście ten odcinek nie przechodzi przez żadne tereny zabudowane i był zbudowany w śladzie przyszłej autostrady. Niedogodnościami są jedynie zwykłe skrzyżowania z drogami poprzecznymi światła na tych skrzyżowaniach. Na 65 km odcinku jest ich pięć.

      • 0 0

  • Dobra zmiana już działa - A1 podróżała (2)

    Podrożała A1 z Rusocina do Torunia zapłacimy teraz 30 zł - Dziękujemy za podwyżkę

    • 25 11

    • jak kulczyk campany co 2 miesiace podnosi o złotówke to ci nie przeszkadza

      a tu po raz pierwszy od otwarcia podnieśli z 29,90 zł na 30 zł i już burak jęczy

      • 22 4

    • To akurat ręce i nogi ma - szybciej się wydaje resztę, łatwiej dać odliczone.

      Choć przyczyn, dla których nie ma tam bezobsługowej płatności zbliżeniowej zrozumieć nie umiem.

      • 5 0

  • i super! i gdzie sa wszyscy wyznawcy nowoczesnego Tusku, ktorzy pisali (1)

    że niczego nie będzie gdy zmieni się władza? jest dobra zmiana i nawet szybciej otwierają nowe autostrady

    • 8 23

    • az dziw, ze w Polsce zyja tak slepi ludzie jak Ty

      • 0 1

  • Przecież to jest obwodnica Łodzi! (2)

    Ciekawe dlaczego ciągle Trójmiejska obwodnica jest bezpłatna? Poza tym zbudowani ją za Gierka i dawno należało ją zaorać!

    • 5 12

    • a gdzie jest napisane że będzie teraz płatna?

      Poza tym obwodnica Trójmiasta nie jest autostradą

      • 6 2

    • z tej gierkowskiej obwodnicy

      nie ma już nic. Teraz to zupełnie inna droga. Oddana do użytku obwodnica w roku 1977 była drogą jednojezdniową z dwoma jezdniami tylko w okolicach węzłów. Przy czym ze spacerową w Oliwie, z drogą na Przywidz i na Starogard były zwykłe skrzyżowania. Na końcu było jeszcze jedno skrzyżowanie z drogą do Mierzeszyna, ale po dołączeniu autostrady ono znikło. W latach osiemdziesiątych dobudowano drugą jezdnię najpierw do Karczemek, potem do drogi na Starogard i wybudowano węzeł na tej drodze. Na przełomie lat dziwęćdziesiątych zrobiono węzeł na drodze na Przywidz. W Oliwie węzeł powstał dopiero w roku 1998. Na przełomie 2000/2001 obwodnica przeszła gruntowny remont - praktycznie została zbudowana od nowa. Wówczas zbudowano druga jezdnię do początku autostrady A 1. Następną zmianą było podłączenie obwodnicy do autostrady A 1 w grudniu 2007 . W roku 2012 zbudowano węzeł Gdańsk południe jako zintegrowany z południową obwodnicą i drogą na Starogard Gdański.

      • 2 2

  • teraz kartoflaki będą specjalnie drobnych pól godziny szukać żeby były korki na pól godziny stania

    Typowa mentalność ograniczonych pisowców

    • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane