• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobre wyniki tramwajów wodnych

Patryk Szczerba
9 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Do tramwajów wodnych codziennie ustawiają się kolejki chętnych turystów. Do tramwajów wodnych codziennie ustawiają się kolejki chętnych turystów.

Pogoda podczas tych wakacji sprzyja morskim wycieczkom, postanowiliśmy więc sprawdzić, jak wygląda obłożenie tramwajów wodnych i białej floty na Zatoce Gdańskiej. Wyniki są lepsze niż w zeszłym roku.



Czy płynąłe(a)ś w tym roku tramwajem wodnym?

W Gdyni, po perturbacjach związanych z zaprzestaniem dotowania rejsów przez miasto Hel, tramwaj wodny po egidą ZKM Gdynia pływa do Jastarni. Linia, choć niedochodowa, jest zdaniem gdyńskich urzędników atrakcją turystyczną.

W zeszłym roku statki białej floty pływały także do Helu, ale władze gminy i samorząd województwa pomorskiego przestały finansować połączenie, tłumacząc, że taka oferta powinna być realizowana przez prywatnego operatora.

W efekcie do rejsów na trasie Gdynia-Jastarnia, Gdynia dokłada ok. 800 tys. zł, Jastarnia 200 tys. zł, a 650 tys. zł pochodzi z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Wpływy z biletów oszacowano na 1,1 mln zł. Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni są wykonywane trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego to 14 zł. Ulgowy kosztuje dwa razy mniej.

Tramwaj wodny z Gdyni do Jastarni: cennik i rozkład kursów

Wyniki z połowy sezonu letniego pokazują, że wpływy z biletów mogą być wyższe od zakładanych. Od 29 czerwca do końca lipca udało się przewieźć blisko 50 tys. pasażerów. To oznacza, że każdym tramwajem płynęło średnio ponad 250 pasażerów. W pierwszych słonecznych dniach sierpnia również nie brakowało chętnych na podróż.

- To satysfakcjonująca liczba, zwłaszcza że w zeszłym roku średnie obłożenie wynosiło 180-190 osób. Na pewno największy wpływ ma na to pogoda, która tego lata sprzyja nie tylko nam oraz to, że pływamy tylko do Jastarni i w ten sposób pasażerowie nie są rozproszeni na dwóch jednostkach - komentuje Rafał Smirnow z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

58 proc. pasażerów kupiło bilety normalne. Zdecydowana większość nabyła bilety na podróż "tam i z powrotem". Inną zasadą kierują się rowerzyści. Ci często płyną do Jastarni, by później na rowerze wrócić z powrotem do Trójmiasta. Do końca lipca przewieziono 3131 jednośladów, co oznacza, że każdym tramwajem przewożonych było ok. 16 rowerów.

- Największe obłożenie jest w upalne weekendy. Wtedy zdarza się, że brakuje biletów w kasach i część pasażerów musi rezygnować z rejsu albo szukać innej możliwości transportu na Półwysep Helski - dodaje Smirnow.

Powody do zadowolenia może mieć także gdański ZTM, który udostępnia dwie linie tramwaju wodnego: F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk zapłaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat.

Choć linie, których roczny koszt funkcjonowania szacuje się na 2,3 mln zł, mogłyby miesięcznie przewozić ponad 12 tys. pasażerów, w zeszłym roku skorzystało z nich od czerwca do końca września zaledwie około 5 tys. osób. Wyniki po pierwszym okresie tegorocznych wakacji są jednak dużo lepsze.

- Od maja do końca lipca przewieźliśmy ponad 14,5 tys. pasażerów oraz 284 rowery, wykonując 756 rejsów - opowiada Zygmunt Gołąb z ZTM w Gdańsku. Tu także sprzedano więcej biletów normalnych (65 proc.) niż ulgowych (35 proc.).

Rozkład kursów tramwaju wodnego F5 (Żabi Kruk - Westerplatte)
Rozkład kursów tramwaju wodnego F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa)

Pomogła z pewnością pogoda, cena (10 zł bilet normalny, 5 zł ulgowy) oraz promocja. By reklamować tramwaj wydrukowano m.in. około 50 plakatów tzw. citylightów, za które zapłacono około 4 tys. zł. Zawieszono je wyłącznie w miejskich wiatach m.in. wzdłuż al. Havla oraz ul. Łostowickiej, dzięki czemu miasto nie musiało płacić dodatkowo za rozreklamowanie tego środka transportu. Niestety, wskazano na nich nieprawidłową trasę kursowania.

Warto pamiętać, że możliwość transportu na Półwysep Helski dają także wciąż katamarany Żeglugi Gdańskiej, które - już bez miejskiego dofinansowania pływają z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu. Barierą dla wielu pasażerów jest jednak cena jednego rejsu. Z Gdańska i Sopotu bilet kosztuje 30 zł, natomiast z Gdyni osiem złotych mniej. Liczba przewiezionych pasażerów nie zadowala zarządu firmy.

- Nie ukrywam, że odnotowujemy w tym roku znaczny spadek liczby pasażerów. Choć lato jest piękne, to mamy obłożenie mniejsze według szacunków o ok. 20-25 proc. Na pewno wpływ mają na to ceny biletów, które do zbilansowania się biznesu powinny być jeszcze wyższe - zaznacza Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej.

Czytaj też: Rejsy Żeglugi Gdańskiej z Gdańska, Gdyni i Sopotu na Hel.

Jak dotąd tylko kilka rejsów wypłynęło z kompletem pasażerów. Jednak konkretnych danych dotyczących liczby pasażerów nie ma. A może słabe wyniki Żeglugi Gdańskiej to efekt małej promocji?

- Zdecydowanie jest jej mniej w porównaniu do tego, co mogą zrobić poszczególne miasta, reklamując się na plakatach, afiszach i billboardach. To powoduje, że o rejsach wykonywanych przez Żeglugę Gdańską turyści myślą dopiero przy brzegu - przyznaje Latała.

Miejsca

Opinie (116) 2 zablokowane

  • Jak to jest, że te "statki" pływają codziennie obładowane po brzegi, a generują tak wielkie koszta? (14)

    Może najwyższy czas wymienić ten szrot, na nowe wodoloty, bilety będą tańsze, a i samorząd trochę na tym dorobi.

    • 109 17

    • wielkie koszty!!! (2)

      a nie koszta

      • 8 21

      • Źle! (1)

        Obie formy poprawne. Sprawdź pisownie wyrazów łacińskich w liczbie mnogiej rodzaju nijakiego :)

        • 18 2

        • i ty sie mylisz

          liczba mnoga nie ma rodzaju nijakiego w języku polskim

          • 1 0

    • wodoloty

      będą droższe. Wodolot pali tony paliwa, amortyzacja jest zabójcza - kosztuje znaczne pieniądze i po 20 latach powinien iść na złom, ponieważ aluminium, z którego jest wykonany ulega utlenianiu.

      • 27 3

    • nie masz pojęcia o czym piszesz (5)

      a banda lemingów ci plusuje

      • 13 17

      • to może nas oświeć moherowy b. (4)

        • 9 10

        • (2)

          Zbudujcie lekkie katy w sexi ksztaltach i nie slincie sie lemingi i berety.

          • 0 12

          • (1)

            Albo kloccie sie dalej bo wcale nie jest glupio.

            • 4 0

            • Zegluga biala do Helu powinna byc bez gadania utrzymywana przez wsie trzy miasta i tyla.

              • 6 2

        • Nie jestem moherowym beretem ale cię oświecę anonimowy lemingu

          Przeczytaj uważnie post powyżej podpisany przez Roberta. Potem usiądź, spróbuj pomyśleć samodzielnie (o ile to oczywiście możliwe) i zobaczysz, jakie głupoty napisałeś.

          • 0 0

    • (1)

      Szukałem rozkładu czy informacji o rejsie z Gdańska na Hel. Nawet nie znalazłem skąd odpływa tramwaj. Ludzie! Dajcie chociaż jeden plakat koło Motławy!

      • 6 3

      • Nie ma takiej linii

        • 2 0

    • wiesz ile wodolot pali? (1)

      • 5 0

      • Googlnij hydrofoil fuel consumption

        • 1 0

  • Brakuje tramwaju Gdynia-Sopot-Gdańsk (8)

    Bardzo brakuje!

    • 100 10

    • Bo z tramwaju trzeba się przesiąść do trolejbusu i jeszcze przejść kawałek

      • 8 7

    • Ameryki nie odkryłes ze brakuje.Ale niebedzie bo Budyń woli doplacac do dziurawego stadionu (3)

      A w poprzednich latach gdy tego stadionu dziurawego nie było chwalił jak ważne i jak potrzebne sa te tramwaje wodne i jaka to wielka atrakcja turystyczne jest.

      • 29 8

      • widzę że tyłek piecze (2)

        co tam w gdyni?

        • 6 9

        • A co ktoś ci go zbił?

          • 5 2

        • leming jestem z Gdańska, tylko leming moze tak debilne wnioski wyciagac

          bo jemu sie wydaje ze w Gdańsku to sami wazeliniarze budynia wszyscy szczesliwej jak na Rajskiej zielonej wyspie Donalda

          • 6 2

    • No jasne - w normalnym kraju już dawno by coś takiego było. (1)

      Powinien kursować od Gdańska Głównego (np. Żabi Kruk), a jak się nie da to np. od mola w Brzeźnie - poprzez molo w Sopocie (marina) i na przystań przy Skwerze.

      Podejrzewam, że dla kogoś z Brzeźna albo Zaspy, nie mówiąc o turystach mogłoby być nawet szybciej dotrzeć na Skwer do Gdyni niż SKM-ką.

      I co, że musieliby zainwestować? To mogłaby być prawdziwa wizytówka Trójmiasta- zwłaszcza, jakby mieli jakieś przyzwoite stateczki. Lepiej tak zainwestować pieniądze na promocję niż na jakąś głupią "promocje miasta". A i sponsorzy by się na pewno znaleźli. Poza tym co za problem oblepić taki statek jak zwykły tramwaj jakimiś reklamami?

      Nad zatoką, gdzie nad morzem są 3 miasta już dawno coś takiego powinno być! Tylko tu nikomu się nic nie chce! Niestety. Budyniu - zweryfikuj się i odejdź jeśli nic nie potrafisz!

      • 9 1

      • nawet nie tyle nic sie nie chce

        co zgoda i wspolpraca nie sa w interesie politycznym poszczegolnych ekip rzadzacych.
        Dziel i rzadz- punkt wyjsciowy dla wszystkich decyzji w trojmiescie

        • 1 0

    • Niepotrzebny ten tramwaj do centrum żeglarstwa .Linia bezsensowna .Lepiej nasi włodarze z Trójmiasta pomyśleliby o wodnym połączeniu naszych miast .

      • 5 1

  • ale na iluminacje kościołów,to pieniążki się znajdują (8)

    choć to własność obcego państwa....wstyd,jakich mało

    • 89 63

    • wstydzic to sie powinienes własnej głupoty wypisując takie bzdury

      • 21 27

    • głupiś człowieczku aż żal czytać twoje wypociny

      • 13 14

    • benek (1)

      a Ameryce murzynów biją

      • 16 6

      • w Ameryce

        • 3 2

    • państwo i miasto kościelne (1)

      to i dofinansować 8 mld. trza, wszak konkordat podpisywała kol. z UW;))

      • 10 15

      • co ma piernik do wiatraka?

        • 8 8

    • Zaśmiecaczu forumowy....przestań tu śmiecic!!!

      weź się i przenieś na wp albo onet...tutaj piszemy o naszych prawdziwych problemach...a nie prowadzimy walki ideologicznej.A tak na marginesie to zabytki sa podświetlane bez względu na :ideologie: zal mi takich jak ty opluwaczy

      • 7 3

    • oświeć mnie: jakiego państwa?

      • 2 2

  • F6 (4)

    A ciekawe jakim wynikiem finansowym pochwali sie tramwaj F6 gdzie najczęściej nie ma tam nawet 20 osób i czasami płynie jedna lub dwie.A nie warto aby bilety były tańsze ??

    • 29 5

    • F6 (1)

      Nie moge sie zgodzić.... kilka razy już płynęłem z rodzinką ta linią i zawsze duzo ludzi...moze nie full ale n apokladzie pelno - nie ma gdzie usiaść a pod pokladek trochę zajete było....

      Ta linia - jest bardzo fajna i polecam ją..... dla kazdego GDAŃSZCZANINA!

      • 11 8

      • Widzę te jednostki codziennie przez okno i ktokolwiek na pokładzie jest tylko w weekendy.

        • 9 3

    • F6 (1)

      Tańsze bilety? Prawdziwy Polak z Ciebie :) Bilet w jedną stronę kosztuje jedynie 10zł a masz fajny rejs, który trwa ponad godzinę. Jak dla mnie to mega tanio jak za taką wycieczkę. Jakby było za darmo płakałbyś, że nie dopłacają. Polacy mają narzekanie w genach.
      Opłacalne byłyby rejsy tylko w weekendy, ale za to w tygodniu nie ma tłoku :)

      • 19 2

      • 10 zł to może niedużo, nawet 20 (w dwie strony), ale jeżeli chcesz się wybrać z cała rodziną, to już robi się drogo

        • 0 1

  • duzo bardziej lepsze (1)

    kali chcieć jeść

    • 16 0

    • ach ten kryzys ...

      • 0 0

  • (6)

    "Powody do zadowolenia może mieć także gdański ZTM, który udostępnia dwie linie tramwaju wodnego: F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa)"
    Przeciez to ciągle pływa kompletnie puste!

    • 41 6

    • Czy kierujący statkami na linii F6 są trzeźwi i mają jakies uprawienia? Pływają jak popadnie, poza szlakiem wodnym , taranują innych wodniaków, nawet pod mosty wpływają przejściami do tego nie przeznaczonymi dla takich jednostek.

      • 7 10

    • a płacą zato jak zawsze podatnicy!!

      • 3 2

    • budyń za tymi - (2)

      baliami powinien płynąć na nartach wodnych

      • 2 0

      • w tempie tych "płastug", (1)

        to na nartach przeczesywałby dno.

        • 6 0

        • I o to chodzi

          Nie złapałes bluesa

          • 0 0

    • gość

      Zgadzam się z opinią .Ale tam pracują urzędnicy miejscvy opłacani z naszych podatków . A nas mieszkańców mają w d*pie. Ot tak. Mają pracę Masz problem mieszkańcu to twoja sprawa.Urzędnik przyjdzie do pracy w poniedziałek wyjdzie w piątek a twoje problemy !!!!!!

      • 1 0

  • brak połączenia z Gdańska na Hel (6)

    a szkoda :((((

    • 38 11

    • połączenie jest ale obsługiwane przez Żeglugę Gdańską (2)

      i w cenie odpowiednio kosmicznej :(

      • 24 3

      • Przecież każdy tramwaj obsługuje Żegluga Gdańska. (1)

        • 4 3

        • Jako przewoźnik to tak - Żegluga obsługuje wszystkie "tramwaje". Ale na linii Gdańsk-Hel jest również ich operatorem (w zeszłych latach był nim ZTM Gdańsk).

          • 4 0

    • Budyń sie boi ze turysci uciekną to zlikwidował tanie tramwaje wodne (2)

      • 21 4

      • (1)

        Budyń nie boi się niczego, bo wyobraźni nie starcza. On się boi tylko czy go znowu wybiorą, cymbały.
        Najlepszy dowód jak zadłużył miasto.
        I mimo to, że fajnie mieć duży stadion w mieście - to na pewno nie za TAKIE pieniądze i nie aż TAK DUŻY skoro nie ma szans go zapełnić i trzeba co roku dopłacać miliony. Ale co Go to obchodzi - przecież nie on będzie płacił. Budyń się tapla we własnym ego i nic poza tym. Chciałby być zapamiętany jako ten co zorganizował Euro i wybudował stadion, a będzie jako ten co przede wszystkim zadłużył ogromnie i bez sensu miasto. Sami zobaczycie!

        • 6 1

        • Nieprawda

          Budyń nie boi się o wynik wyborów, bo w końcu przyjaciele z Moskwy będą liczyli nasze głosy (jak zwykle zresztą) i te przeciw niemu okażą si ę nieważne. On się boi, czy zdąży przed upqadkiem PO "kupić" dwudzieste mieszkanie.

          • 0 0

  • Prosze napisać w jakim stanie technicznym i wizualnym jest Biała Flota (4)

    30 warstw farby, na bliskim wschodzie jest ładniejsza flota, wstyd. A prezes Żeglugi jest przedsiębiorczy hmm: auto za 800 tys, i rok temu postawił Hotel Admirał. O tym piszcie - Statki do wymiany bo są stare i brzydkie.

    • 86 4

    • nie zaglądaj do portfela (1)

      bo to nieładnie...a że burak to nad buraki to fakt.

      • 16 9

      • człowieku nie zagladam, tylko potrafi i bierze to niech wykonuje Panstwową funkcję też ambitnie

        • 15 1

    • dlaczego Gdynia tyle dofinanowuje (1)

      prezesowi wypasioną furę i do tego gdański hotel???

      • 7 6

      • gdynia CIEBIE dotuje

        a nie ŹEGLUGE GDANSKĄ cymbale.dlatego bilety są tańsze

        • 1 1

  • miła obsługa

    przyjemny rejsik,chętnie skorzystam ponownie

    • 20 1

  • a to ciekawe a propaganda Powski prezydentów Budynia i karnosia twierdziła ze sie nieoplaca! (1)

    ale niema sie co dziwic oni wolą doplacac do hali ergo arena i do dziurawego stadionu!

    • 25 7

    • i tak ich wybiorą ponownie

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane