• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Tunel albo kladka dla aut pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut (19)

    • 127 18

    • (11)

      Nie chcemy! Sa potrzebniejsze wydatki!

      • 18 31

      • właśnie! potrzebujemy kolejnego infoboxa na Chylonii! (1)

        i Muzeum Bzdur na Cisowej!

        • 21 12

        • I centrum Excrement na Pustkach k/Łężyc!

          • 15 7

      • niepotrzebne wydatki to np kolejka na kamienną górę...
        Nie wiem dlaczego najbardziej liczna dzielnica w Gdyni nie ma własnego przejazdu nad/pod torami na Hutniczą gdy w centrum jest ich kilka do tego ciągle powstają nowe...

        • 14 1

      • (6)

        100K za biletomat? Zapewne w ramach uszczesliwiania zachodniego partnera.

        Nalezaloby kupic je we wlasnym kraju i za 1/5 ceny, bo jak przypomne, nie przystoi placic piec razy wiecej za cos, co ma mniej hi-tech'u niz pecet.

        • 10 1

        • (5)

          No a ile Kelwinów chciałbyś płacić za biletomat? 100 to dużo czy mało? No i jaki polski producent oferuje takowe w cenie 20 Kelwinów?

          • 2 5

          • (4)

            100K to cena auta, pomysl troszenke. Ceny sa sztucznie wygorowane. Biletomaty maja chronic zawartosc, stad szantaz cena. Sugeruje sie ze wielkosc jest decydujaca. Na koniec szafa to Mogelpackung - pusta w srodku i dlatego wystarczy napelnic ja gazem i zrobic bum. Ale coz, jak sie tylko chce polemizowac na forum... to lepiej dac pupala.

            • 6 0

            • (1)

              Mam nadzieje, ze masz mnie za useful costam i zaoszczedzisz pieniedzy podatnikow.

              • 2 0

              • Tak, use mozg to tez Kelvin home call.
                Ma slabosc do tresci nad jej brakiem i dodaje sobie autorytetu uzywajac jez ang bo w kraju sam sprawnie dzialajacy mozg nie jest przekonywujacym argumentem.
                Moja odpornosc na polemizujace populistyczne cienkie bolki jest tez niczego sobie. Ostatecznie jednak pokladam nadzieje..w NIKu, bo Nikt jak NIK nie nie spi.

                • 2 0

            • (1)

              To auta sprzedają też za Kelwiny?

              • 0 4

              • Nie, ale niektorzy swoja dusze.

                • 3 0

      • Chcemy zwodzonej kladki!!!!

        Juz dawno powinni zbudowac zwodzoana kladke na Oksywie, przynajmniej dla pieszych i rowerzystow

        • 3 1

    • Horała czy Dziambor? Oni krzyczą od lat w tej sprawie, ale żeby o 6:07 rano tak wypisywać. Szacunek (4)

      • 13 4

      • Bredzą od samego rana (3)

        a nie mają pojęcia o jakiej skali inwestycji się mówi. Zrobić tunel to pryszcz - druga sprawa to dostosować układ drogowy na wjeździe i wyjeździe to jest coś. Nie problem zakorkować sobie wyjazd z tunelu (kopanego w torfowisku na marginesie...)

        • 2 1

        • (2)

          to co ze w torfowisku? W Gdansku kopia tunel pod kanałem, w Warszawie pod Wisłą, w Chorwacji tunele drążone są w litych skałach, myślisz że nie ma technologii na torf ?
          Nawet w Wejherowie maja tunel pod torami, a w 'nowoczesnej' Gdyni szlabany niczym Pierdziszew Dolny

          • 7 0

          • To jeszcze załatw dodatkową kasę na inwestycje, tak jak min. Nowak dał Gdańskowi dodatkową kasę na przekop. (1)

            • 0 1

            • jak Gdańsk o nią powalczył, to dostał

              a jak wasz dumny i blady prezio ma focha na wszystko, to cóż...

              • 2 2

    • Tunel

      O tunel aż się prosi, z drugiej strony może on spowodować przerzucenie transportu ciężkiego przez Chylońską, co dla mieszkańców mogłoby być sporym problemem.

      • 6 1

    • zwodzona kładka dla pieszych i rowerzystów na Oksywie

      żeby mogli szybko docierać do centrum - to jest potrzebne dla ludzi - mieszkańców i turystów

      • 3 2

  • Dzięki za miliony (7)

    Ale ja chce mieć tańszy bilet metropolitalny !!

    • 136 10

    • a co z postojami autobusów na przystankach w gdańsku (2)

      brakiem zaplecza socjalnego dla kierowców zkm, oddaną deweloperowi za darmo pętlą i autobusami na podwórkach? wciąż cisza?

      • 32 3

      • (1)

        A ja chcę tańszego paliwa,prądu i masła..A może trzeba więcej zarabiać, zamiast płakać "dajcie"? Donald,Budyń i każdy inny patrzy przede wszystkim na siebie.Tak samo my musimy sami sobie robić dobrze.J.ać Władze!

        • 7 19

        • Co masz na myśli? Mamy na własny koszt zbudować plac postojowy dla autobusów,

          bo Adamowicz w niejasnych okolicznościach przekazał dotychczasową pętlę autobusową na Jana z Kolna wraz z infrastrukturą deweloperowi od Trytona (który nawet nie rozpoczął budowy biurowca) i nie raczy konkretnie odpowiedzieć kiedy dokładnie zapewni zastępstwo w jakimś cywilizowanym wymiarze?

          • 17 2

    • no tak urzędnicy przebierają nogami jak wydaja cudze pieniądze - zabrane pod przymusem ...

      .....w cenie 1 litra paliwa ok 50 % to podatki!!! - informacja dla socjalnych nieuków po uniwersytetach / zresztą po innych uczelniach tez dużo lemingów

      • 8 7

    • ale bedzie premia na rady nadzorczej

      fiu fiu...

      • 6 1

    • do marta

      to dej se zrobic 9 dzieciokow a bedziesz miala jazde po gdansku za dermo :)

      • 3 7

    • A ja chcę wszystko tańsze!

      dawać mi te miliony

      • 4 3

  • niech zainwestuja (4)

    w miejsca pracy

    • 50 21

    • ?

      Po co, skoro są miliony na kręcenie lodów?

      • 5 4

    • (1)

      zainwestuj sam w swoje miejsce pracy a nie na gotowe by wszyscy chcieli ;)

      • 2 1

      • a ty byś nie chciał?!?

        • 0 0

    • nie tworzy sie miejsc pracy tylko dobra, na ktore jest zapotrzebowanie

      urzednicy z zalozenia tego nie potrafia.

      Wiec moze lepiej niech nie okradaja ludzi podatkami wydawanymi na 'tworzenie miejsc pracy', bo wtedy wiele realnych miejsc pracy przestaje istniec.

      Gdyby zlikwidowac PIT, kazdy zarabialby ok 20% wiecej. Wplywy zPITu sa bardzo niewielkie, sciaganie i kontrolowannie tego podatku jest bardzo kosztowne. Glownie placa go najbiedniejsi, bo bogaci maja ulgi.

      Po co ministerm ma zabrac ci 100zl, aby druga reka oddac 50? Nie wolalbys aby po prostu te 100zl zostalo w Twoijej kieszeni?

      • 5 3

  • Budować, budować buspasy. Są potrzebne. (2)

    Tylko, że własnie - budować, a nie malować. Bo tak to lepiej dajcie sobie spokój.

    • 150 19

    • w Gdańsku przed dworcem buspas został zbudowany

      kosztem zwężenia chodnika dla pieszych, na którym wyznaczono jednocześnie drogę dla rowerów. Niekiedy na resztce przestrzeni dla pieszych parkują samochody.

      • 1 0

    • karnety z pięcioma biletami

      takie rzeczy to tylko w Gdyni, ponieważ w Gdańsku już od wielu wielu lat można normalnie kupić pojedynczy bilet, a nie jakiś karnet. Karnety to pamiętam z lat 90-tych, zresztą później zrobili karnety 3 biletowe, aż w końcu to usunęli.A asutomaty biletowe powinny być na każdym przystanku tramwajowym - tak jest w UK, motorniczy nie sprzedaje biletów i nikomu to nie przeszkadza.

      • 7 0

  • (11)

    No brawo! Gdynia wreszcie doczeka się biletomatów! Jestem w szoku. W tym tempie może za 10 lat dogonimy Gdańsk, z którego jeszcze niedawno się śmialiśmy.

    • 69 32

    • zaczniecie gonić, jak powstanie pierwsza linia tram w Gdyni (8)

      póki co to jesteście w lidze Pcimia Wielkiego, Lublina i innych "metropolii"

      • 12 14

      • (7)

        Tramwajowa?! Chyba zakonczyles swoja wiedze nt nowoczesnego transportu w latach 40-50. Kto dzis do licha inwestuje w tak archaiczny sposob komunikacji miejskiej jak tramwaje? Kto pytam? KTO!??

        • 0 16

        • W Polsce duzo miast.

          • 8 0

        • (4)

          Kto? Tylko w Polsce modernizuje się lub buduje nowe sieci w takich miastach jak Gdańsk, Warszawa, Poznań, Wrocław, Kraków, Elbląg. Nawet w takim Grudziądzu modernizuje się linie tramwajowe a Olsztyn buduje od nowa.
          O modernizowanych i budowanych nowych liniach na świecie przez litość nie będę wspominać, bo jest tego dużo więcej.
          Za to trolejbus ostał się tylko w 3 miastach w Polsce i przez ostatnie 30 lat nie powstała praktycznie żadna nowa linia w którymkolwiek z tych 3 miast.

          • 11 0

          • (3)

            Chlopie, mylisz inwestycje z utrzymaniem czyli wlasnie modernizacja w przypadku Polski. Tramwaje to trup, archaizm i totalne zadupie mowiac wprost. W np. Berlinie linie sa tylko utrzymywane w staeie bierzacym, calosc pieniedzy jest ladowana w metro oraz autobusy. Tak samo jest w np. Mediolanie. Nie wyjezdzam mi tu z naszymi "aglomeracjami" bo to po porstu smieszne i co gorsza utrzymywane dla sfory urzedasow, a nie wygody mieszkancow. Stad w Wawie takie problemy byly z metrem - opor wewnetrzny, a nie tylko brak kasy. Co do trojelbusow to pudlo zupelne - trolejbusy sa uwazane za jedna z lepszych form komunikacji, problem w tym ze zostaly zarzniete przez duze firmy z powiazaniami kapitalowymi z producentami paliw. Zaczelo sie to w USA po II WS gdzie praktycznie *zakazano* trolejbusow. Czym te decyzje argumentowano? Ano niczmym - nie na zasadzie "bo nie". Tajemnica Poliszynela jes, ze chodzi o lobby naftowe - cieszmy sie wiec, ze w Polsce mamy jeszcze nowoczesne rozwiazania. Innymi slowy: inwestycja w tramwaje w XXI wieku przypomina inwestycje w dorozki konne i jest tak samo sensowna. Nu, ale wiadomo: urzednicy nie oddadza swojego, bo jeszcze by sie okazalo, ze musza zmienic prace. I tak to sie w Polsce kreci.

            • 0 6

            • (2)

              Delikatnie mówiąc - bredzisz. To co piszesz o USA, czyli recesja lobbowana przez GM dotyczyła głównie właśnie tramwajów a nie trolejbusów. Od lat 80-tych następuje systematyczny wzrost sieci tramwajowych (w 1980 było ich 400, w 2000 r. już 460, trolejbusowych jest na świecie ok. 300). W Polsce nowe linie buduje się w Warszawie, Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Elblągu i Olsztynie. Od lat 80-tych na świecie przywrócono lub wybudowano nowe linie w takich miastach jak: Ateny, Barcelona, Bergen, Dublin, Genewa, Londyn, Lyon, Madryt, Nicea, Ile-de-France (Paryż), Portland, Strasburg, Tacoma. Ależ to nasze lobby urzędników jest wpływowe, fiu fiu.

              • 3 0

              • (1)

                Delikatnie mowiac - pracujesz w tym skansenie ZKM Gdansk? Powtarzam: w tramwaje malo kto dzis inwestuje w sensie rozwoju, jedynymi pieniedzmi sa pienadze na utrzymanie istniejacych linii i ich (ewentualnie) minimalna rozbudowa, ktorej jednak *jedynym* celem jest potraktowanie trawmaju jako lacznka pomiedzy autobusem, a metrem. I tak - to sa wlasnie te Twoje "nowe linie" tramwajowe w ilosciach kilku/kilkunastu kilometow na duze i bogate miasto, gdy w tym czasie pojawia sie kilkadziesiat kilometorw metra i +-kilkaset dla autobusow. Tramwaj, niech to wreszcie do Ciebie dotrze, to TRUP z poprzedniej epoki, archaizm drogi w utrzymaniu, nieekonomiczny, i beznadziejnie przestarzaly. Co do trojelbusow i ich likwidacji w Stanach - tak, oczywiscie, ze tramwaje rowniez ona dotknela skoro maja tego pecha, ze jezdza na prad, a nie rope, ale trolejbusy zostaly po prostu zdmuchniete, tramwaje nie do konca z oczywistych racji - trudno wszak zabetonowac wszystkie tory, koszta sa ogromne. Tak wiec, znow powtorze, cieszmy sie, ze lobby nafciarzy w Polsce nigdy nie mialo - jeszcze - takich wplywyw, bo jezdzilibysmy wszyscy zasmrodzonymi autobusami, bo w metro w 3miesice nawet w fantazjach erotycznych nie wierze. Piszesz o rzeczach o jakich nie masz pojecia lub, co rownie prawdopodobne, klamiesz z premedytacja malujac trawe na zielono. Tak czy inaczej marnujesz moj czas swoimi farmazonami - ergo: pa, pa.

                • 0 3

              • Znowu bredzisz.
                Ateny - 27 km nowych linii;
                Barcelona - 46 km nowych linii;
                Bergen - 13,4 km nowych linii (i cały czas budują nowe);
                Dublin - 36,5 km nowych linii (i dalej rozbudowują);
                Genewa - 24,5 km nowych linii (i planowana dalsza rozbudowa również na terytorium Francji);
                Londyn - 28 km nowych linii (i planowana dalsza rozbudowa Tramlinku oraz budowa jeszcze dwóch odrębnych sieci na obszarze Londynu);
                Lyon - 50 km nowych linii;
                Madryt - 28 km nowych lini (dalsza rozbudowa w trakcie);
                Nicea - 8, km nowych linii (i planowane 3 kolejne nowe linie)
                Ile-de-France - 55,8 km nowych linii (i 42,3 km w budowie do 2014 r.);
                Strasburg - 55,5 km nowych linii.

                Większość ww. systemów tramwajowych zaczęła być budowana ok. 2000 r., jedynie w Strasburgu, Genewie i Paryżu przywracanie tramwajów zaczęło się ok. połowy lat 90-tych. To są wszystko wybudowane od nowa linie a nie lekkie modernizacje jak sugerowałeś. W takim Bergen wybrano tramwaj zamiast kolei miejskiej. A Berlina nie podawaj za przykład, bo tam jest świetnie rozwinięty S-Bahn, który częściowo spełnia rolę tramwaju, więc kto tu farmazony klepie? Ciao.

                • 5 0

        • Olsztyn

          • 0 0

    • Ja mam szacunek do Gdańska i Gdyni. Więc nie wiem, skąd twoje informacje o śmiejących się z Gdańska.

      • 10 1

    • dlaczego będąc mieszkańcem Gdańska mówisz dogoniMY

      rozumiem że masz nadzieję że Gdańsk w końcu w czymś dogoni Gdynię

      • 0 12

  • najlepszy jest tramwaj (8)

    jedzie po swoich torach i w nosie ma wszystkie korki świata!

    • 122 16

    • (4)

      gorzej że przystanek co 100 metrów przez co jedzie bardzo wolno

      • 10 12

      • Jak chcesz przystanki co 1-2 km (1)

        to jeździj pociągiem!

        • 12 3

        • tak tylko ze jak jedne tramwaj się zepsuje to stoi cała sieć połączeń....

          • 10 0

      • (1)

        Gdzie niby są przystanki co 100 metrów. Nawet w Elblągu, który jest krytykowany za zbyt gęste przystanki są co 250.

        • 7 2

        • aleja Havla

          autobus miał prawie o połowę mniej przystanków i nikt nie narzekał. Tramwaj nie zdąży się rozpędzić, a już stoi na przystanku. wlecze się niemiłosiernie

          • 7 5

    • Tylko że w Gdańsku... (2)

      Priorytet mają samochody i tramwaj stoi na każdych światłach, dzięki czemu dojazd zajmuje 2-3 razy dłużej czasu niż samochodem. Zróbcie coś, na przykład znany z zachodu priorytet dla tramwaju, to oszczędzi się czas i pieniądze, a tramwaj będzie wreszcie konkurencyjny.

      • 29 5

      • Nie jest tak, że samochody mają priorytet (1)

        po prostu tramwaj nie ma priorytetu, a to nie to samo.

        • 2 5

        • Właśnie że samochody mają priorytet

          Ewentualnie tramwaj ma priorytet ujemny.

          Jak nazwiesz oczekiwanie 2 minuty na światło na Subisława/Pomorska, z tego tylko powodu że sygnalizacja nie ma stałej fazy dla tramwajów, tylko załączaną przez pojazd, aby nie blokować ruchu samochodom?
          Bez priorytetu co ustalony czas tramwaj czy jest czy nie ma otrzymywałby światło, a prowadzący widząc zapalone zielone nie hamowałby i przejechał skrzyżowanie.
          Dzisiaj jest tak, że trzeba się zatrzymać na linii zatrzymania i poczekać na fazę, która dopiero wtedy zostanie wzbudzona. Oczekiwanie może trwać nawet półtora cyklu.
          Priorytet dla tramwaju polega na wcześniejszym ustawieniu tej fazy przejazdu aby tramwaj przejechał bez zatrzymania ewentualnie z 2-5 sekundowym zatrzymaniem.
          Widzisz różnicę?

          • 3 3

  • Buspas na Kieleckiej niewiele da (1)

    Dalej będzie korek na b. wąskiej Rolniczej no i ta krzyżówka przy Vitawie. Nadzieją jest tylko przebudowa Chwarznieńskiej. A tak na marginesie to buspasy na Kieleckiej można osiągnąć w mądrzejszy sposób, po prostu ja poszerzając bo jest na to miejsce. Ok, rozwiązanie droższe, ale naprawdę usprawniające jazdę, malowanie niewiele da.

    • 37 5

    • To nie jest takie proste

      Jeśli poszerzysz drogę w jednym miejscu, to tylko przeniesiesz korek (więcej samochodów do wciśnięcia w tę samą drogę). Jeśli natomiast autobusy będą bardziej punktualne, to więcej osób skorzysta z autobusu i droga się rozluźni. Ot taki paradoks.

      • 1 0

  • (13)

    Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej i Morskiej. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, będzie zakaz wjazdu samochodów na ulicę Morską? Tak czy inaczej buspas na morskiej to słaby pomysł,no chyba, że poszerzą ją do 6 pasów...

    • 61 15

    • Tak, zamkną Morską dla osbówek i będziesz jeździł do centrum obowodnicą ;) Boże! Twój rozum pewnych rzeczy nie ogarnia. (4)

      Jeden z pasów na Morskiej będzie dla busów, a resztą będziesz mógł jeździć normalnie. Czy to trudno zrozumieć?

      • 13 2

      • (3)

        wyobrażasz sobie debilu ruch tylu aut na jednym pasie?Trasa Łazienkowska w Warszawie miała 3 pasy kiedy wyznaczano na niej bus pas

        • 6 7

        • (2)

          Tak owszem ale w warszawie jest 4 razy tyle samochodów:) wiec musieli by mieć z 5 pasów w jedną stronę żeby był podobny efekt. Po za tym na pewno bus pasy nie będą obowiązywać przez cały dzień tylko w godzinach szczytu

          • 4 4

          • (1)

            i tu się, dziubdziusiu mylisz
            nie da się zdrapać oznakowania poziomego

            • 2 1

            • A słyszałeś kiedyś o czymś takim jak ograniczenia warunkowe?

              • 1 0

    • proponuję: (5)

      1. Poszerzyć Morską do 10 pasów w każdą stronę kosztem wszystkich stojących wzdłuż budynków. To podwójna korzyść - dojeżdżający do ww. budynków nie będą już mieli gdzie dojeżdżać, więc znikną, a pozostali wreszcie nie będą stać w korkach. 2.Przebudować skrzyżowanie Morska/10Lutego/Podjazd/Śląska na czteropoziomowe z pasami włączenia, tunelami dla pieszych, wyspą centralną i kolejką linową (miejsce się znajdzie - sporo można wyburzyć) 3. Poszerzyć 10lutego i Świętojańską do 3 pasów w każdą stronę +tunele dla pieszych +ekrany akustyczne - wyburzymy tylko po jednej pierzei - w końcu lata 30. to żadne zabytki, 4. śląska - po 6 pasów w każdą stronę z bezpośrednią estakadą do najnowocześniejszego centrum handlowego Riviera - pierwszego sklepu na europejskim poziomie, traktującego właściwie funkcje miasta 5. Likwidacja połączenia kolejowego i wybudowanie w jego miejsce autostrady z bezkolizyjnymi zjazdami na Monciak, do Galerii Bałtyckiej, na trasę WZ i do Pruszcza Gd.

      • 16 2

      • kto "minusuje" ten nie czuje że to ironia (2)

        • 5 1

        • myli z aronia?

          • 0 0

        • minusy

          nie, minusujący wiedzą, że to ironia, ale woleliby, żeby ta wizja się ziściła.

          • 2 0

      • Tylko nie zapomnij

        Że zawsze ten akurat budynek do którego dojeżdża dany kierowca musi stać i nie może być zburzony. Najlepiej niech stoi pośrodku ślimaka w centrum, oczywiście z bezpośrednim zjazdem ze ślimaka na parking naziemny do 2000 aut na skrzyżowaniu Świętojańskiej i 10 lutego.

        • 2 1

      • jest jeden minus Centrum Riviera:

        Powinno być drive-in

        • 3 0

    • ja też

      poeta się chyba zapisał na amen!trzeba zamknąć dla ruchu hutniczą ,etakadę,wiśniewskiego,i śródmiescie ,a w odóle to zabiorą samochody! a kto będzie w gdyni jechał samochodem to go zabiją.!.co za bzdet!!!

      • 1 0

    • Bezsensowna teza, że od buspasa zrobi sie mniejszy ruch na drogach.

      • 1 0

  • (5)

    grzegorzewski, ty id...!! jak tobie rower na ulicy przeszkadza to przesiadz sie na komunikacje miejska, posiadanie samochodu nie jest obowiazkiem!! a jak nie potrafisz roweru na ulicy wyminac to jestes miernota zwyczajna!!

    • 45 58

    • (1)

      A według ciebie posiadanie roweru jest obowiązkiem? No tak zamiast wózków inwalidzkich i dziecinnych rowery, bo ty tak chcesz? Nawet podpisać sie nie masz odwagi. Ale przeciez komunikacja w Gdyni to kompromitacja z naukowym tytułem

      • 15 16

      • Lilka nie przeginaj

        dzieci naprawdę można przewozić rowerem - miasto można także przekształcać tak, by mogły bezpiecznie jeździć rowerem same. Do 10 lat mogą jeździć chodnikiem - ale tam i dorosły pieszy często nie może się czuć bezpiecznie, bo niektórzy mistrzowie kierownicy nie mieszczą się na jezdni (vide: wypadek w Straszynie i na Puławskiej w Warszawie).

        • 5 2

    • Pan Grzegorzewski i tak pierniczy bzdury bo najwięcej jest pieszych, a nie samochodów, i co teraz...? Trzeba przerobić jezdnie na chodniki, a chodniki na jezdnie i będzie grało... :P

      • 7 2

    • jak wymijam taką miernotę na rowerze co to jej na samochód nie stać to jeszcze dla urozmaicenia (1)

      klaksonem częstuję

      • 3 6

      • Mój rower kosztuje więcej niż twój rzęch.

        • 2 2

  • dajcie kasę na klimatyzację w skm!

    i autobusach! ale już! i na dziurę międzyperonowa!

    • 36 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane