• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • Przy okazji niech zrobią łagodne przejście pod torami na Podolskiej! (6)

    Do kompletu z naziemnym przejście Miasta Wspólnego na Śląskiej. A Gdynia mogłaby zaczać dokładać się do pkm. kartuzy już zaczęły i mają dodatkowy nocny kurs. Gdyby nie akcja społeczników, to pewnie byśmy wciąż mieli raz na godzinę te kursy z nowych przystanków

    • 32 11

    • Łagodne, czyli co? Mniej papryki? (3)

      Zapłacisz, to dostaniesz wszystko.

      • 2 7

      • przebudować schody w tunelu między Podolską a Żwirki (2)

        Obecnie są dla alpinistów, na chybcika za Gomułki zrobione. A będąc politycznie poprawnym, może dałoby się to przejście dostosować do niepełnosprawnych? Bariera architektoniczna jak się patrzy... Znacznie lepszy temat niż, "pożalsięboże", przejścia naziemne...
        Tylko bez ściemy, że przystanek Gdynia Śródmieście to załatwi.
        Ten przystanek to bardzo głupi pomysł, z cyklu stępowych fantasmagorii. W stylu radzieckiego zmieniania biegu rzek...

        • 3 1

        • (1)

          Czyli firmie budowlanej zaoferowac kartke z napisem "polityczna poprawnosc"? a oni to przekaza swoim pracownikom i podwykonawcom. Normalnie juz leca. Niepelnosprawni nie maja szmalu. Wiec nie ma problemu.

          • 0 1

          • szmal niepełnosprawni mają...

            bo ma ładnie wyglądać, jak w Unii.
            Tylko trzeba umieć ten szmal znaleźć i wziąć

            • 0 0

    • puscic pociagi pod Podolską ,jak na Sląskiej

      • 0 0

    • Radziłbym zastanowić się nad kwestią następującą: jaki interes miałaby mieć Gdynia w dokładaniu do PKM? Że Kartuzy mają -duża ilość mieszkańców gminy i miasta dojeżdża do pracy w Gdyni , w Trójmieście- czy odwrotny ruch jest przewidziany?Gdynia nie może poradzić sobie z własnym transportem czy to przez brak kasy czy innych a Ty radzisz żeby dokładali do innych.Czy Kartuzy dokładają się do np autobusów na Obłuże, Pogórze?

      • 0 2

  • (1)

    #Gdynia Wielki Kack #Wakacje #Pociąg Piętrowy #Plecak ze stelażem #Brezentowy namiot # Kartonowy bilet z dziurką #Smak wina #Ruska gitara #Bory Tucholskie

    • 95 8

    • Pamiętaj żeby wysiąść na olpuch Wdzydze a nie Bąk

      • 10 1

  • (2)

    Będzie powód do zmniejszenia częstotliwości kursowania pociągów przez Osowę z 60 minut do 90 minut

    • 39 6

    • Nic dodać, nic ująć

      • 8 1

    • I tam, od razu zawiesimy na czas robót w ogóle!

      • 0 0

  • (11)

    Wystarczyło nie likwidować kilkanaście lat temu linii kolejowych przez Kaszuby gdzie w razie coś pociągi mogły jechać objazdem. Wszystko zrujnowano, tory pokradziono, stacje zdewastowano a teraz za grube miliony jak nie miliardy będą budować na nowo

    • 128 7

    • Nigdy nie przeboleję rozbiórki kolejowej 229 Pruszcz-Łeba (3)

      W dzisiejszych czasach mogła by jednocześnie: po wpięciu odcinka Pruszcz-Żukowo i dalej do PKM mogła by obsługiwać ruch "codzienny" dla mieszkańców Straszyna i gminy Kolbudy, mogła by robić za swego rodzaju towarową obwodnicę kolejową Trójmiasta, a także stanowiła by fajną opcję wypadu na Kaszuby dla mieszkańców miasta. Kilkanaście kilometrów torów, a tyle możliwości... No ale widać nikt nie jest zainteresowany.

      • 46 4

      • zainteresowanie linią jest

        brak zainteresowania finansowaniem. Od 1989 roku cała akcyza od paliw silnikowych zużywanych przez PKP "szła" na drogi. W efekcie brakło siana na bieżące utrzymanie.

        • 23 4

      • W Straszynie

        Przy okazji remontu drogi nie zalali torów asfaltem, tylko zrobili nowy przejazd i nawet nowy fragment toru. Więc powrót pociągów nie jest tam wykluczony.

        • 12 1

      • Linię 229 powinno się odtworzyć i wznowić ruch pasażerski oraz towarowy.

        Włączyć do sieci PKM, odciążyłoby to zakodowane drogi.
        Dodatkowo dodatkowe tory dla SKM z Gdańska przez Pruszcz Gdański w stronę Tczewa.
        Ale cóż, nikt nie słucha potrzeb ludzi

        • 14 1

    • podziekuj różowym nowoczesnym z duzego miasta

      lubia lody to je krecili

      • 15 10

    • Obecnie na linii Skórcz także rozbiórka

      Cały rozwój PKP po 1989 roku to rozbiórki torów i sprzedaż dworców ...

      • 15 2

    • Niestety (1)

      to planowane grabienie Polski i Polakow..smutne, ze tak dalismy sie pozbawic przemyslu i infrastruktury wypracowanej po wojnie.

      • 11 2

      • Jak to daliśmy się pozbawić przemysłu? A kto to niby miał utrzymywać? Byli jacyś chętni? I teraz tym co widzę nie jest najlepiej. Gdynie nie ma pieniędzy... i wszyscy narzekają, że drogo i się nie opłaca...

        • 1 2

    • żeby było "weselej", to ci sami ludzie robią

      Ci sami "optymalizatorzy", którym się nie opłacalo utrzymywać nierentownych linii.
      Teraz są rentowne?
      Nie!
      Unia nas zmusza do odtwarzania kolei celowymi dotacjami.
      Z obrzydzeniem ale biorą... A po skończeniu "trwałości" projektu...

      • 4 1

    • samochod (1)

      powod likwidacji tych lini jest raczej znany; tj. masowe odejscie ludzi od koleii na rzecz transportu samochodowego bo tak im wygodniej. pociagi nie powinny jezdzic puste

      • 0 1

      • Powiem Ci jak było na prawdę.

        Jeździłem tym pociągiem który kursował między Kartuzami, a Lęborkiem. W ostatnich latach funkcjonowania pociągu rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

        To był klasyczny przypadek wygaszania popytu.

        • 3 0

  • :) (1)

    Super :)

    • 11 5

    • Mikołaj Sobczak zamiast się udzielać społeczniaku Pełowy

      Pomóż lepiej swojemu Pełowemu prezydentowi mieszkania liczyć...

      • 4 2

  • Może w końcu dodać by tor SKM (4)

    Z Gdańska przez Pruszcz do Tczewa.

    • 53 8

    • (1)

      Może od razu do Warszawy?

      • 1 7

      • Lepiej do Tczewa niz do Wejherowa

        • 2 0

    • Jest opracowywana kncepcja tego

      pod ewentualna realizacje w następnej perspektywie unijnej.
      Co im wyjdzie z tego opracowania to dopiero zobaczymy.

      • 0 0

    • po co SKM do Tczewa skoro to jest teren niezabudowany? Tam zresztą już jest jeden tor który w zupełności wystarczy.

      • 0 0

  • szczurek kiedy PKM na północ Gdyni?!? (5)

    • 92 15

    • Wtedy, kiedy właściciel linii pkp plk się na to zdecyduje. (4)

      Linia nie jest własnością miasta. Tyle już było o tym atrykułów, a ciągle zgłaszają się niedoinformowani.

      • 20 20

      • miasto moze dofinasować tabor, lepsze to niz kolejne pomniki.

        • 24 2

      • (1)

        Od Wojciecha Najlepszego nic nie zależy. Poza możliwością trwonienia pieniędzy Gdynian na idiotyzmy.

        • 10 6

        • od Jarozbawa zależy jeszcze mniej

          • 2 4

      • jest na schemacie info 2025 ale tylko pogorze i obluze

        • 1 0

  • Wielkie dokonanie włodarzy !

    Ale się napracowali !

    • 18 4

  • kolej na północ Gdyni!! (2)

    • 75 5

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))??

      • 14 4

    • Macie już drogę na palach.

      Możecie sobie ją co roku remontować.

      My będziemy robić 3 tor do Osowy !! I będą regularne kursy - co godzinę :)

      • 1 0

  • Jeszcze poproszę o linię metra z górnego wrzeszcza na plaze w Gdańsku i w Sopocie (1)

    • 27 15

    • Jeszcze czego rower sobie kup.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane