• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno (Gdańsk Nowy Port) (9)

    A ja kolejny raz proponuję rewitalizację odcinka kolejowego Gdańsk Główny - Gdańsk Stocznia / Gdańsk Młode Miasto - Gdańsk Nowe Szkoty - Gdańsk Kolonia - Gdańsk Letnica - Gdańsk Brzeźno - (Gdańsk Nowy Port). Dzielnice na trasie tej kolei się rozbudowują, powstają nowe osiedla, zwiększy się ilość mieszkańców, pasażerów w pobliżu tej linii. Uważam to za dobry pomysł.

    • 8 3

    • Były już artykuły na ten temat (7)

      Nikomu nie zależy na reaktywacji linii, Miastu Gdańsk, pkp, skm, nikomu, ludzie z przyzwyczajenia i wygody (więcej przystanków i bliżej centrów dzielnic) wybiorą i tak tramwaj

      • 1 1

      • (6)

        tyle tylko że do tramwaju mają spory kawałek i do tego częstotliwość nie powala. Jadąc SKM byliby szybciej w centrum.

        • 1 2

        • To chyba tylko problem tego nowego Robyga. (5)

          Serio dla tego jednego "osiedla" mamy reaktywować linie?
          Pieniądze nie rosną na drzewach

          • 0 1

          • (1)

            Serio, jednego osiedla? Letnica to jedna z bardziej rozwojowych lokalizacji w mieście

            • 0 1

            • Na takiej linii wsztscy skorzystają, nie tylko mieszkańcy Robyga. Pociąg nie stoi w korkach, nie emituje tyle spalin, jest bezpieczniejszy dla pozostałych uczestników ruchu drogowego i nie niszczy dróg. Więc same korzyści

              • 1 0

          • Ekologicznie modnie i w dobrym tonie jest przemieszczanie się komunikacją miejską. Aby zadanie to było dla nas, mieszkańców, łatwe, potrzebujemy dużo nowych rozwiązań.

            • 1 0

          • Każda inwestycja w infrastrukturę Gdańska jest cenna i nie należy jej hejtować. Pamiętaj, że żyjemy w mieście portowym i turystycznym zarazem. A każda nowa linia komunikacji miejskiej przyda sie nam w przyszłości.

            • 2 0

          • jakoś dla imprez sportowych warto było wyremontować linie kolejową i obsługiwaną niemal za darmo. Tym samym lepiej jest by mieszkańcy Nowego Portu mogliby szybciej dostać się do Centrum tak jak i mieszkańcy Letniewa

            • 2 0

    • jestem za takim rozwojem

      zważywszy ze powstają tutaj nowe osiedla i zamieszkają nowi mieszkańcy. Taka rewitalizacj odcinka kolejowego, z Letnica, powinnna w tych czasach nastąpić. Byłbyto duży okłon w stronę mieszkańców.

      • 1 0

  • w mpzp dla Chwarzna Wiczlina jest rezerwa pod "lekki trasport szynowy" (1)

    Nie Obłuże a Chwarzno Wiczlino wyrasta na potęgę korków. Czy władze miasta myślą o budowie lekkiego trasportu szynowego na serio? Jest teren po bocznicy polifarbu, gdyby linię przedłużyć do Wiczlina w okolice potroku wiczlińskiego do Niemotowa mielibyśmy sukces taki sam jak przy połączeniach do Kartuz. Sensowną możliwością byłaby budowa kolei wąskotorowej z Wiczlina śladem potoku Wiczlińskiego, dalej pod obwodnicą do lk 201, dalej wzdłuż torów LK201 (stary historyczny nasyp dawnego przebiegu linii 201) przez Wzgórze, Gdynię Główną i najkrótszą drogą na Obłuże. Jedną inwestycją można rozwiązać problemy korków zarówno na Wiczlinie i Witmonie jak i Obłużku/Oksywiu. Czemu kolej wąskotorowa? Bo pozwala na stosowania mniejszych łuków, jest lżejsza (lżejsze tańsze szyny itd) więc koszt wykupu gruntów, wycinek oraz samej budowy będzie wielokrotnie mniejszy. W Europie istneije wiele rozwiązań aglomeracyjnych opartych o wąski tor, to modne rozwiązanie. Naprawdę nie trzeba łączyć takiej kolei z istniejacym systemem - nikt nie będzie tam gagarinem woził węgla. Przykładowo TEZ (kolej po słowackiej stronie tatr), Mariazellbahn w Austrii itd. Taka kolej świetnie spisuje się w warunkach miejskich lub górskich, gdzie niezbędne są ciasne łuki (alternatywą dla kolei normalnotorowej są gigantyczne prace ziemne, tunele, wiadukty). Taką kolej można by zaprojektować pod 70 km/h. Co z tego, że PKM projektowana pod 120 km/h jak to prędkość nierealne przy tym zagęszczeniu przystanków oraz dla zakupionych składów? A ile tańsza byłaby budowa gdyby od razu założyć powiedzmy 80 km/h?

    • 4 1

    • A moze pociag na jednej szynie?

      Na poduszce magnetycznej? Potrzeba jeszcze mniej miejsca

      • 0 0

  • (11)

    Wystarczyło nie likwidować kilkanaście lat temu linii kolejowych przez Kaszuby gdzie w razie coś pociągi mogły jechać objazdem. Wszystko zrujnowano, tory pokradziono, stacje zdewastowano a teraz za grube miliony jak nie miliardy będą budować na nowo

    • 128 7

    • samochod (1)

      powod likwidacji tych lini jest raczej znany; tj. masowe odejscie ludzi od koleii na rzecz transportu samochodowego bo tak im wygodniej. pociagi nie powinny jezdzic puste

      • 0 1

      • Powiem Ci jak było na prawdę.

        Jeździłem tym pociągiem który kursował między Kartuzami, a Lęborkiem. W ostatnich latach funkcjonowania pociągu rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

        To był klasyczny przypadek wygaszania popytu.

        • 3 0

    • Niestety (1)

      to planowane grabienie Polski i Polakow..smutne, ze tak dalismy sie pozbawic przemyslu i infrastruktury wypracowanej po wojnie.

      • 11 2

      • Jak to daliśmy się pozbawić przemysłu? A kto to niby miał utrzymywać? Byli jacyś chętni? I teraz tym co widzę nie jest najlepiej. Gdynie nie ma pieniędzy... i wszyscy narzekają, że drogo i się nie opłaca...

        • 1 2

    • żeby było "weselej", to ci sami ludzie robią

      Ci sami "optymalizatorzy", którym się nie opłacalo utrzymywać nierentownych linii.
      Teraz są rentowne?
      Nie!
      Unia nas zmusza do odtwarzania kolei celowymi dotacjami.
      Z obrzydzeniem ale biorą... A po skończeniu "trwałości" projektu...

      • 4 1

    • Nigdy nie przeboleję rozbiórki kolejowej 229 Pruszcz-Łeba (3)

      W dzisiejszych czasach mogła by jednocześnie: po wpięciu odcinka Pruszcz-Żukowo i dalej do PKM mogła by obsługiwać ruch "codzienny" dla mieszkańców Straszyna i gminy Kolbudy, mogła by robić za swego rodzaju towarową obwodnicę kolejową Trójmiasta, a także stanowiła by fajną opcję wypadu na Kaszuby dla mieszkańców miasta. Kilkanaście kilometrów torów, a tyle możliwości... No ale widać nikt nie jest zainteresowany.

      • 46 4

      • Linię 229 powinno się odtworzyć i wznowić ruch pasażerski oraz towarowy.

        Włączyć do sieci PKM, odciążyłoby to zakodowane drogi.
        Dodatkowo dodatkowe tory dla SKM z Gdańska przez Pruszcz Gdański w stronę Tczewa.
        Ale cóż, nikt nie słucha potrzeb ludzi

        • 14 1

      • W Straszynie

        Przy okazji remontu drogi nie zalali torów asfaltem, tylko zrobili nowy przejazd i nawet nowy fragment toru. Więc powrót pociągów nie jest tam wykluczony.

        • 12 1

      • zainteresowanie linią jest

        brak zainteresowania finansowaniem. Od 1989 roku cała akcyza od paliw silnikowych zużywanych przez PKP "szła" na drogi. W efekcie brakło siana na bieżące utrzymanie.

        • 23 4

    • Obecnie na linii Skórcz także rozbiórka

      Cały rozwój PKP po 1989 roku to rozbiórki torów i sprzedaż dworców ...

      • 15 2

    • podziekuj różowym nowoczesnym z duzego miasta

      lubia lody to je krecili

      • 15 10

  • koniecznie odbudowa linii Do Skarszew (1)

    Gdyby przywrócono węzeł w Skarszewach to miasto by zyskało na znaczeniu. Dodatkowo mieszkańcy zamiast tłuc się w autach by mieli dogodne połączenie ze Starogardem a może nawet z Trójmiastem

    • 2 0

    • przecierz ludzie wola samochod. stad smierc wielu lini kolejowych

      • 0 1

  • brakuje ścieżki rowerowej Osowa-Karwiny (3)

    może wzdłuż linii kolejowej od razu dobudować?

    • 23 9

    • Brakuje - i to bardzo

      W lesie jest droga piaszczysta z fragmentami z resztkami kamienia - pewnie jeszcze sprzed wojny.
      Jeśli ktoś chce dojeżdżać codziennie do pracy rowerem to słaba sprawa...

      • 0 0

    • Mi by się przydała ścieżka pod obwodnica między Wlk kackiem a Osowa żeby można przejechać do lasów sopockich i dalej do reja

      • 6 2

    • nie brakuje, przez las można przejechać oznakowaną ścieżką

      • 6 2

  • Przy okazji niech zrobią łagodne przejście pod torami na Podolskiej! (6)

    Do kompletu z naziemnym przejście Miasta Wspólnego na Śląskiej. A Gdynia mogłaby zaczać dokładać się do pkm. kartuzy już zaczęły i mają dodatkowy nocny kurs. Gdyby nie akcja społeczników, to pewnie byśmy wciąż mieli raz na godzinę te kursy z nowych przystanków

    • 32 11

    • Łagodne, czyli co? Mniej papryki? (3)

      Zapłacisz, to dostaniesz wszystko.

      • 2 7

      • przebudować schody w tunelu między Podolską a Żwirki (2)

        Obecnie są dla alpinistów, na chybcika za Gomułki zrobione. A będąc politycznie poprawnym, może dałoby się to przejście dostosować do niepełnosprawnych? Bariera architektoniczna jak się patrzy... Znacznie lepszy temat niż, "pożalsięboże", przejścia naziemne...
        Tylko bez ściemy, że przystanek Gdynia Śródmieście to załatwi.
        Ten przystanek to bardzo głupi pomysł, z cyklu stępowych fantasmagorii. W stylu radzieckiego zmieniania biegu rzek...

        • 3 1

        • (1)

          Czyli firmie budowlanej zaoferowac kartke z napisem "polityczna poprawnosc"? a oni to przekaza swoim pracownikom i podwykonawcom. Normalnie juz leca. Niepelnosprawni nie maja szmalu. Wiec nie ma problemu.

          • 0 1

          • szmal niepełnosprawni mają...

            bo ma ładnie wyglądać, jak w Unii.
            Tylko trzeba umieć ten szmal znaleźć i wziąć

            • 0 0

    • Radziłbym zastanowić się nad kwestią następującą: jaki interes miałaby mieć Gdynia w dokładaniu do PKM? Że Kartuzy mają -duża ilość mieszkańców gminy i miasta dojeżdża do pracy w Gdyni , w Trójmieście- czy odwrotny ruch jest przewidziany?Gdynia nie może poradzić sobie z własnym transportem czy to przez brak kasy czy innych a Ty radzisz żeby dokładali do innych.Czy Kartuzy dokładają się do np autobusów na Obłuże, Pogórze?

      • 0 2

    • puscic pociagi pod Podolską ,jak na Sląskiej

      • 0 0

  • Ciekawostka... (4)

    Ciekawe jak zmieszczą trzeci tor między stacją Gdynia Stadion, gdzie ledwo zmieścił się splot torowy.

    • 11 1

    • Za wymyslenie dostaja 8 mln. (1)

      • 0 0

      • za 1% mogę podać rozwiązanie

        Znajdźcie 1mld pln na zbudowanie tego odcinka od nowa...

        • 0 0

    • To nie jedyne wąskie gardło

      Wąwozu na Karwinach nie da się poszerzyc poniewaz z jednej strony stoja bloki mieszkalne a z drugiej jest ul. Strzelców. Mozna oczywiscie zrobic mury oporowe i na nowo budowac stacje Karwiny. Na Malym Kacku linia jest wcieta w strome zbocze. Kolejny tor to kilometry szescienne zwiru i nowe umocnienia. Nasyp po zach. stronie obwodnicy podobnie. No i cala infrastrukura czyli przebudowa wiaduktów, ponowne rozkopywanie i kladzenie instalacji. A było to juz robione 2 razy. Pierwszy raz podczas remontu trasy 201 a potem ponowne rycie bylo przy okazji PKM.

      • 6 0

    • Będą ścieśniać jak w krzyżówkach panoramicznych.

      • 4 0

  • Może w końcu dodać by tor SKM (4)

    Z Gdańska przez Pruszcz do Tczewa.

    • 53 8

    • po co SKM do Tczewa skoro to jest teren niezabudowany? Tam zresztą już jest jeden tor który w zupełności wystarczy.

      • 0 0

    • Jest opracowywana kncepcja tego

      pod ewentualna realizacje w następnej perspektywie unijnej.
      Co im wyjdzie z tego opracowania to dopiero zobaczymy.

      • 0 0

    • (1)

      Może od razu do Warszawy?

      • 1 7

      • Lepiej do Tczewa niz do Wejherowa

        • 2 0

  • "A ten Mis po co jest?" (2)

    ..zburzy sie, co nabudowane pare lat wczesniej ..i tak w kolo - praca nigdy sie nie skonczy

    • 8 0

    • Co konkretnie chcesz burzyć? (1)

      • 0 1

      • jak trzeci tor wciśniesz na dopiero co remontowane/budowane obiekty?

        Na dodatek jest chęć budować następne (Karwiny)
        Nie moja sprawa?
        Nie jestem fachowcem?
        Moje pieniądze i nie trzeba być fachowcem do spraw widocznych gołym okiem.

        • 0 0

  • I odbudowa linii Pruszcz - Stara Piła padła... (1)

    Na mapce tej linii już nie ma.

    • 2 1

    • A myslałeś, że odbudują ją do 2025?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane