• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • w mpzp dla Chwarzna Wiczlina jest rezerwa pod "lekki trasport szynowy" (1)

    Nie Obłuże a Chwarzno Wiczlino wyrasta na potęgę korków. Czy władze miasta myślą o budowie lekkiego trasportu szynowego na serio? Jest teren po bocznicy polifarbu, gdyby linię przedłużyć do Wiczlina w okolice potroku wiczlińskiego do Niemotowa mielibyśmy sukces taki sam jak przy połączeniach do Kartuz. Sensowną możliwością byłaby budowa kolei wąskotorowej z Wiczlina śladem potoku Wiczlińskiego, dalej pod obwodnicą do lk 201, dalej wzdłuż torów LK201 (stary historyczny nasyp dawnego przebiegu linii 201) przez Wzgórze, Gdynię Główną i najkrótszą drogą na Obłuże. Jedną inwestycją można rozwiązać problemy korków zarówno na Wiczlinie i Witmonie jak i Obłużku/Oksywiu. Czemu kolej wąskotorowa? Bo pozwala na stosowania mniejszych łuków, jest lżejsza (lżejsze tańsze szyny itd) więc koszt wykupu gruntów, wycinek oraz samej budowy będzie wielokrotnie mniejszy. W Europie istneije wiele rozwiązań aglomeracyjnych opartych o wąski tor, to modne rozwiązanie. Naprawdę nie trzeba łączyć takiej kolei z istniejacym systemem - nikt nie będzie tam gagarinem woził węgla. Przykładowo TEZ (kolej po słowackiej stronie tatr), Mariazellbahn w Austrii itd. Taka kolej świetnie spisuje się w warunkach miejskich lub górskich, gdzie niezbędne są ciasne łuki (alternatywą dla kolei normalnotorowej są gigantyczne prace ziemne, tunele, wiadukty). Taką kolej można by zaprojektować pod 70 km/h. Co z tego, że PKM projektowana pod 120 km/h jak to prędkość nierealne przy tym zagęszczeniu przystanków oraz dla zakupionych składów? A ile tańsza byłaby budowa gdyby od razu założyć powiedzmy 80 km/h?

    • 4 1

    • A moze pociag na jednej szynie?

      Na poduszce magnetycznej? Potrzeba jeszcze mniej miejsca

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane