• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dortmundy przydadzą się podczas remontów torów. Zobacz zmiany na liniach tramwajowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dotychczas tylko podczas remontu we Wrzeszczu, wykorzystywano w ruchu liniowych drugą kabinę tramwaju N8C. Dotychczas tylko podczas remontu we Wrzeszczu, wykorzystywano w ruchu liniowych drugą kabinę tramwaju N8C.

Od 1 września ponownie wprowadzone zostaną zmiany w trasach tramwajów. Na szczęście przyniosą one ulgę mieszkańcom Przymorza, Zaspy oraz po części także Siedlec, gdzie trwają remonty torowisk.



Schemat funkcjonowania linii tramwajowych podczas remontów. Schemat funkcjonowania linii tramwajowych podczas remontów.
Wprawdzie remonty torowisk potrwają jeszcze co najmniej do listopada, to już 1 września częściowo na stare trasy wrócą linie numer 2 oraz 10. Zmiany mają na celu rozładowanie tłoku w tramwajach i autobusach zastępczych w związku ze zwiększoną ilością pasażerów - uczniów szkół.

Linia numer 2 nie będzie już zawracać na pętli Brzeźno Plaża, lecz zostanie skierowana z centrum do nowej, tymczasowej "pętli" na al. Legionów.

- Za przystankiem Legionów zobacz na mapie Gdańska, znajdującym się przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki, powstanie na okres remontu torowisk rozjazd między torami, który pozwoli zawrócić dwukierunkowym "Dortmundom". - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Czy w Gdańsku potrzebne są tramwaje dwukierunkowe?

Będzie to pierwszy przypadek pełnego wykorzystania możliwości sprowadzonych z Niemiec tramwajów. Dotychczas możliwość liniowej jazdy w obu kierunkach wykorzystano jedynie na linii wahadłowej w trakcie remontów torowisk w rejonie Galerii Bałtyckiej. Jednak wówczas na trasie Jaśkowa Dolina - Opera Bałtycka kursował jeden pojazd, gdyż nie wykonano rozjazdów między torami.

W przypadku obecnego remontu, tramwaje na linii 2 będą kursować z normalną częstotliwością na całym odcinku Centrum - Legionów.

Niestety, umowa z ZKM nie precyzuje, czy linię 2 będą obsługiwać "Dortmundy" z częścią niskopodłogową, czy jeszcze te sprzed modernizacji.

Ponadto od 1 września na tory wraca linia numer 10. Będzie ona kursować z Nowego Portu do centrum, gdzie zawracać będzie, jadąc przez przystanki: Hucisko - Centrum - Brama Wyżynna (pętla wykonywana w kierunku odwrotnym do linii 12).

Wciąż nie wiadomo także, czy 1 listopada uda się w pełni uruchomić trasę na Siedlce. Tego dnia, pomimo trwających prac wykończeniowych, tramwaje wyjątkowo miałyby pojechać ul. Nowe Ogrody i Kartuską tak, by usprawnić dojazd na cmentarz łostowicki.

- Gdyby nie udało się do 1 listopada wykonać przystanków na trasie, tramwaje będą zabierać pasażerów na Hucisku, a kolejnym - końcowym przystankiem - będzie dopiero pętla Siedlce. - informuje Zomkowski.

Pomimo wprowadzenia zmian na liniach tramwajowych, nadal funkcjonować będą z dotychczasową częstotliwością autobusy zastępcze T2 i T12.

Opinie (95) 4 zablokowane

  • Wciąż nie wiadomo także (11)

    Jak czytam artykuły o ZKM i widzę takie kwiatki jak: "Wciąż nie wiadomo także", "Niestety, umowa z ZKM nie precyzuje" czy "Będzie to pierwszy przypadek pełnego wykorzystania możliwości " to mnie krew zalewa.

    Dawno powinni sprywatyzować komunikację miejską, najdroższą w Polsce.

    • 75 16

    • (3)

      jeden "garbaty" autobus kosztuje około 1 mln PLN. gdyby firmy były prywatne, w jaki sposób miałby się spłacić taki JEDEN autobus ? bilety jednorazowe chyba musiałby by być po 10 zł !

      • 7 2

      • z kredytu

        Ogłasza się przetarg na np 10 lat, tak żeby firma była w stanie spłacić kredyt w okresie umowy.

        P.S. W Gdańsku część linii jest obsługiwanych z przetargu przez PKS Gdańsk i Warbus. Nie wiem jak pierwsza, ale ta druga firma jest prywatna... i dała rady kupić nowe autobusy.

        • 1 0

      • Liczyć nie umiesz. (1)

        PKSy są prywatne, autobusy kosztują po 4mln zł i jakoś dają radę

        • 0 0

        • To tramwaje kosztują po 4mln. Autobusy kosztyją 700tys-1.2mln

          • 0 0

    • A ja mam propozycję :)

      Napisz lepiej że "ręce opadają" a nie "krew zalewa", Bo czytając twą wypowiedź to mam wrażenie że masz okres i dlatego tak się czepiasz i marudzisz

      • 13 1

    • Ale ZKM jest sprywatyzowany przecie.

      • 2 3

    • (4)

      Poza tym ceny biletów w Gdańsku są jednymi z najniższych w Polsce

      • 4 8

      • (2)

        nie sa... pojedź do Warszawy i porównaj tamtejsze ceny.

        • 3 1

        • (1)

          Natomiast w Poznaniu mają drożej. nie musisz jechać do Poznania, użyj Internetu by się przekonać

          • 1 3

          • Ale jak porównać jakość komunikacji...

            Z Poznaniu płacę, ale dostaję sprawną sieć połączeń.

            • 1 1

      • we Wrocławiu taniej

        j/w

        • 0 1

  • Trasy tramwajów (6)

    Wg mnie warto ponownie wprowadzić zmiany w trasach tramwajów. Linia nr 6 powinna być zlikwidowana (w zamian za zwiększenie częstotliwości 9-tki i ewentualnie przedłużenie jej trasy na Stogi?), a trasa 2-ki powinna łączyć Zaspę z Chełmem.

    • 31 7

    • Napisz do ZTM taką propozycję.

      • 4 0

    • (1)

      Można też przedłużyć 1-kę na Zaspę, ale 6 mogłaby zostać na obecnej trasie. Przydaje się w szczycie.

      • 3 3

      • chyba i tak mieszkańcy chełmu saa w najlerpszej sytuacji jezeli chodzi o komuminkacje tramwajowa... zamiast w kolko zajmowac sie liniami z chelmu czas w koncu pomyslec o innych dzielnicach miasta :P Gdańsk to nie tylko Chełm jak sie chyba niektorym wydaje... :P

        • 0 0

    • Towarzyszko feministko (1)

      Nie jesteś od decydowania, co gdzie ma jeździć. Nikt nie będzie dla twojego widzimisię tras układał

      • 4 6

      • każdy niech napisze własną wersję rozkładu według tego gdzie mieszka

        • 5 1

    • 6 daje rade, tylko powinna jeździć do jelitkowa

      natomiast 2 lub 8 nie powinny skręcać z chlopskiej do jelitkowa, tylko w pomorską w kierunku oliwy

      • 3 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Tendencyjny tytuł... (5)

    Bo skoro zaczęło się narzekanie na dortmundy to trzeba poprawic ich reputacje. To nie zmieni jednak faktu ze są ciasne, slabo wentylowane i w wielu miejscach brak poręczy.

    A takie rozjazdy o jakich mowa w artykule nie powinny być tylko tymczasowe. W razie coraz częstszych kolizji jest to jakas alternatywa zeby mozna bylo umozliwic pasazerom dalsze podrozowanie pomimo swojej ztmowskiej indolencji...

    • 29 6

    • Nie da się wprowadzić dwukierunkowych tramwajów od razu ponieważ najpierw trzeba dbać o stan techniczny i gotowość taboru

      • 7 1

    • (2)

      A właśnie że nie! Rozjazdy są drogie, wymagają częstszej konserwacji i trzeba przez nie przejeżdżać wolno i ostrożnie. Łatwiej jest zadbać o to by tramwaje się nie psuły a w razie czego podstawiać autobusy. Też mi to kiedyś chodziło po głowie ale wypytałem o to specjalisty w tej kwestii.

      • 8 3

      • (1)

        no tak, lepiej zeby pol gdanska nie moglo dojechac do pracy/szkoly/na pogrzeb/slub/chrzciny niz zeby nalezycie eksploatowac tory i tabor za najwieksze pieniadze w Polsce (najdrozsze bilety)

        • 1 3

        • Jedne z najtańszych w Polsce

          • 3 2

    • dortmundy powinny jeździć częściej, bo podczas szczytu nie ma w nich miejsca

      i brak poręczy to duży minus dla firmy modernizującej stare dortmundy

      • 7 0

  • Kto odpowowie za... (5)

    Za to, ze na Zaspie znow jest remont torowiska, kojarze, ze na 100% byla przebudowa przystsnku przed petla na Zaspie w kierunku Przymorza. Prosze o imie i nazwisko urzednika zajmujacego sie tamta inwestyvja.

    • 13 8

    • Bo tak planuje sie w Gdańsku od tylniej strony

      zamiast raz porządnie na całej długości wyremontować torowisko to w Gdańsku remontuje się krótkimi odcinkami utrudnia to życie mieszkańcom oraz podnosi koszta funkcjonowania komunikacji.

      • 4 2

    • no brawo... (1)

      a teraz jest przebudowywany ten przystanek bystrzacho?
      Nno i nie ma jak to "pętla w kierunku..." 100 punktów normalnie...

      • 5 1

      • Niema to jak "rozumienie czytanego tekstu"

        • 0 2

    • dokładnie tak (1)

      Jakieś 3 lata temu przecież były wymieniane wszystkie tory, podkłady itp na odcinku od pętli zaspa do skrzyżowania z pomorską. Może ktoś mi wyjaśnić dlaczego ponownie jest robiony remont?

      • 2 1

      • Wtedy robiono skrzyżowania, teraz odcinki pomiędzy nimi. Może się wydawać że robią drugi raz to samo, ale tak nie jest.

        • 2 2

  • Inne przeznaczenie

    I przydadzą się też do stwarzania roboty mechanikom z zaj. Wrzeszcz i robienia ładnych zatrzymać w szczycie, gdy się zawieszą;)

    • 11 2

  • A kiedy będzie kontrola tramwajów? (3)

    Chyba ktoś zapomniał o kontroli stanu technicznego tramwajów?

    • 25 5

    • przecież była mośku, nie siej zamętu (1)

      • 2 5

      • wynik, wynik

        • 4 0

    • Kontrola tramwajów odbywa się codziennie. W praniu, czyli poczas prób z pasażerami.

      • 5 0

  • Kiedy zaczne działać poprawnie SIP -System Informacji Pasażerskiej? (7)

    Władze miasta oraz ZTM Gdańsku lubią wyrzucać pieniądze w błoto.
    Od ponad roku wciąż widzimy napisy - TEST SYSTEMU.

    • 49 2

    • (5)

      najbardziej zalosne są te monitorki na przystankach przy dworcu. Slonce swieci - nic nie widac, jest wilgotno - nic nie widac, stoisz 10m od monitora - nic nie widac....

      Tablice z przystankow autobusowych powinny byc widoczne z przystanku tramwajowego i na odwrót. To by byl jakis system informacji na najwiekszym wezle przesiadkowym w gdansku. Takie coś jak mamy teraz jest prawie nieprzydatne

      • 14 1

      • (3)

        albo tablice ustawione byle jak bokiem np przystanek Hucisko

        • 5 1

        • (1)

          albo wyspiańskiego - fajnie sie czyta co jedzie w drugą strone niż nasza, ale żeby sprawdzic przyjazdy ze swojego przystanku trzeba spacerkiem pod tablice maszerowac, i czytac z metra z uniesioną ku niebu glową. Jeszcze pol biedy jak idziemy od strony szpitala na przykład, chcac jechac do gdanska glownego, wtedy widzimy mniej wiecej co sie tam wyswietla, ale jak idziemy z drugiej strony albo jedziemy w przeciwnym kierunku - zapomnijmy o informacji

          • 7 0

          • Gdyż albowiem "tablice informacyjne" ustawione są w taki sposób, w jaki łatwo je było ustawić a nie tak, żeby były widoczne dla czekających pasażerów. Jak można do tego dopuścić to ja nie wiem. Skuteczność urzędników jest dosłownie porażająca. O komunikacji zbiorowej decydują osoby, które z niej nie korzystają - efekty widać.

            • 5 0

        • Na Hucisku są tak, abyś idąc na przystanek mógł zobaczyć rozkład(lub jadąc-szukając przesiadki).. Wg mniejest ok.

          • 2 0

      • To prawda, te na dworcu to jedna wielka pomyłka...latem w słoneczny dzień to nawet jak się bardzo człowiek wpatruje, to i tak nic nie widać, a poza tym co do informacji o opóźnieniach to na tablicy na dworcu jeszcze się nie spotkałam, pomimo, że nie raz i nie dwa tramwaje przyjeżdzały po czasie... Powinny być takie jak pod lotem, czy na hallera/ wyspiańskiego, gdzie z tramwaju widać czy warto wysiąść czy może jechać dalej;)

        • 3 0

    • z tego co mi wiadomo, to firma realizująca ten system nie wywiązuje się z oferty, przez co miasto nie wyrzuca pieniędzy, a wręcz zarabia na odszkodowaniu za "poślizg".

      • 5 1

  • pomyśleć, co zrobić z notorycznym tłokiem w tramwajach (1)

    • 17 2

    • miała być też walka z nieprzyjemnych zapachem i też cisza

      • 2 0

  • a o lini ,,proszę nie wsiadać'' dalej cisza

    • 27 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane