• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dortmundy przydadzą się podczas remontów torów. Zobacz zmiany na liniach tramwajowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dotychczas tylko podczas remontu we Wrzeszczu, wykorzystywano w ruchu liniowych drugą kabinę tramwaju N8C. Dotychczas tylko podczas remontu we Wrzeszczu, wykorzystywano w ruchu liniowych drugą kabinę tramwaju N8C.

Od 1 września ponownie wprowadzone zostaną zmiany w trasach tramwajów. Na szczęście przyniosą one ulgę mieszkańcom Przymorza, Zaspy oraz po części także Siedlec, gdzie trwają remonty torowisk.



Schemat funkcjonowania linii tramwajowych podczas remontów. Schemat funkcjonowania linii tramwajowych podczas remontów.
Wprawdzie remonty torowisk potrwają jeszcze co najmniej do listopada, to już 1 września częściowo na stare trasy wrócą linie numer 2 oraz 10. Zmiany mają na celu rozładowanie tłoku w tramwajach i autobusach zastępczych w związku ze zwiększoną ilością pasażerów - uczniów szkół.

Linia numer 2 nie będzie już zawracać na pętli Brzeźno Plaża, lecz zostanie skierowana z centrum do nowej, tymczasowej "pętli" na al. Legionów.

- Za przystankiem Legionów zobacz na mapie Gdańska, znajdującym się przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki, powstanie na okres remontu torowisk rozjazd między torami, który pozwoli zawrócić dwukierunkowym "Dortmundom". - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Czy w Gdańsku potrzebne są tramwaje dwukierunkowe?

Będzie to pierwszy przypadek pełnego wykorzystania możliwości sprowadzonych z Niemiec tramwajów. Dotychczas możliwość liniowej jazdy w obu kierunkach wykorzystano jedynie na linii wahadłowej w trakcie remontów torowisk w rejonie Galerii Bałtyckiej. Jednak wówczas na trasie Jaśkowa Dolina - Opera Bałtycka kursował jeden pojazd, gdyż nie wykonano rozjazdów między torami.

W przypadku obecnego remontu, tramwaje na linii 2 będą kursować z normalną częstotliwością na całym odcinku Centrum - Legionów.

Niestety, umowa z ZKM nie precyzuje, czy linię 2 będą obsługiwać "Dortmundy" z częścią niskopodłogową, czy jeszcze te sprzed modernizacji.

Ponadto od 1 września na tory wraca linia numer 10. Będzie ona kursować z Nowego Portu do centrum, gdzie zawracać będzie, jadąc przez przystanki: Hucisko - Centrum - Brama Wyżynna (pętla wykonywana w kierunku odwrotnym do linii 12).

Wciąż nie wiadomo także, czy 1 listopada uda się w pełni uruchomić trasę na Siedlce. Tego dnia, pomimo trwających prac wykończeniowych, tramwaje wyjątkowo miałyby pojechać ul. Nowe Ogrody i Kartuską tak, by usprawnić dojazd na cmentarz łostowicki.

- Gdyby nie udało się do 1 listopada wykonać przystanków na trasie, tramwaje będą zabierać pasażerów na Hucisku, a kolejnym - końcowym przystankiem - będzie dopiero pętla Siedlce. - informuje Zomkowski.

Pomimo wprowadzenia zmian na liniach tramwajowych, nadal funkcjonować będą z dotychczasową częstotliwością autobusy zastępcze T2 i T12.

Opinie (95) 4 zablokowane

  • a ja czekam kiedy trojmiasto.pl wstawi mapkę w takiej rozdzielczości w której byłaby do rozczytania bo jak zwykle muszę zgadywać

    • 0 1

  • fajnie jakby 7 nie likwidowali po tym remoncie (3)

    Chełm to zdecydowanie lepszy węzeł końcowy dla mieszkańców Nowego Portu czy Letniewa, niż z całym szacunkiem Siedlce, ale by mieszkańcy Siedlec nie byli pokrzywdzeni można by przedłużyć 1 na Siedlce i zostawić 10 jako linię kursującą w godzinach szczytu i byłoby super

    • 2 0

    • nie tyle zeby mieszkańcy siedlec nie byli pokrzywdzeni :P tylko zeby chełm był szcześliwszy... :P

      • 0 0

    • (1)

      i zatrzymuje sie przy locie i nie trzeba pare minut wiecej przebijac sie przez tlumy kolo tunelu

      • 0 0

      • tylko, że w "7" zawsze tłum...może to dlatego, że teraz siódemka , która funkcjonuje za 10tkę jeździ rzadziej niż normalnie 10 przed remontami.;) Plus ze zatrzymuje się przy locie i nie trzeba zasuwać z huciska- to fakt:)

        • 0 0

  • Wciąż nie wiadomo także (11)

    Jak czytam artykuły o ZKM i widzę takie kwiatki jak: "Wciąż nie wiadomo także", "Niestety, umowa z ZKM nie precyzuje" czy "Będzie to pierwszy przypadek pełnego wykorzystania możliwości " to mnie krew zalewa.

    Dawno powinni sprywatyzować komunikację miejską, najdroższą w Polsce.

    • 75 16

    • (3)

      jeden "garbaty" autobus kosztuje około 1 mln PLN. gdyby firmy były prywatne, w jaki sposób miałby się spłacić taki JEDEN autobus ? bilety jednorazowe chyba musiałby by być po 10 zł !

      • 7 2

      • Liczyć nie umiesz. (1)

        PKSy są prywatne, autobusy kosztują po 4mln zł i jakoś dają radę

        • 0 0

        • To tramwaje kosztują po 4mln. Autobusy kosztyją 700tys-1.2mln

          • 0 0

      • z kredytu

        Ogłasza się przetarg na np 10 lat, tak żeby firma była w stanie spłacić kredyt w okresie umowy.

        P.S. W Gdańsku część linii jest obsługiwanych z przetargu przez PKS Gdańsk i Warbus. Nie wiem jak pierwsza, ale ta druga firma jest prywatna... i dała rady kupić nowe autobusy.

        • 1 0

    • (4)

      Poza tym ceny biletów w Gdańsku są jednymi z najniższych w Polsce

      • 4 8

      • we Wrocławiu taniej

        j/w

        • 0 1

      • (2)

        nie sa... pojedź do Warszawy i porównaj tamtejsze ceny.

        • 3 1

        • (1)

          Natomiast w Poznaniu mają drożej. nie musisz jechać do Poznania, użyj Internetu by się przekonać

          • 1 3

          • Ale jak porównać jakość komunikacji...

            Z Poznaniu płacę, ale dostaję sprawną sieć połączeń.

            • 1 1

    • Ale ZKM jest sprywatyzowany przecie.

      • 2 3

    • A ja mam propozycję :)

      Napisz lepiej że "ręce opadają" a nie "krew zalewa", Bo czytając twą wypowiedź to mam wrażenie że masz okres i dlatego tak się czepiasz i marudzisz

      • 13 1

  • Przepraszam. Gdzie jedzie ten tramwaj do tyłu czy do przodu??

    • 0 1

  • Remonty

    W takim tempie jak robią remont to tramwaje na Siedlce w tym roku nie pojadą.

    • 0 1

  • Czy linia "Proszę nie wsiadac" będzie dalej kursowała? (2)

    Z jaką częstotliwością będzie od 1 września kursowała linia "Proszę nie wsiadać".

    • 25 1

    • dobre;D

      • 0 0

    • a jest to linia szybkiego przemieszczania się po Gdańsku

      • 5 0

  • Kiedy zaczne działać poprawnie SIP -System Informacji Pasażerskiej? (7)

    Władze miasta oraz ZTM Gdańsku lubią wyrzucać pieniądze w błoto.
    Od ponad roku wciąż widzimy napisy - TEST SYSTEMU.

    • 49 2

    • (5)

      najbardziej zalosne są te monitorki na przystankach przy dworcu. Slonce swieci - nic nie widac, jest wilgotno - nic nie widac, stoisz 10m od monitora - nic nie widac....

      Tablice z przystankow autobusowych powinny byc widoczne z przystanku tramwajowego i na odwrót. To by byl jakis system informacji na najwiekszym wezle przesiadkowym w gdansku. Takie coś jak mamy teraz jest prawie nieprzydatne

      • 14 1

      • To prawda, te na dworcu to jedna wielka pomyłka...latem w słoneczny dzień to nawet jak się bardzo człowiek wpatruje, to i tak nic nie widać, a poza tym co do informacji o opóźnieniach to na tablicy na dworcu jeszcze się nie spotkałam, pomimo, że nie raz i nie dwa tramwaje przyjeżdzały po czasie... Powinny być takie jak pod lotem, czy na hallera/ wyspiańskiego, gdzie z tramwaju widać czy warto wysiąść czy może jechać dalej;)

        • 3 0

      • (3)

        albo tablice ustawione byle jak bokiem np przystanek Hucisko

        • 5 1

        • Na Hucisku są tak, abyś idąc na przystanek mógł zobaczyć rozkład(lub jadąc-szukając przesiadki).. Wg mniejest ok.

          • 2 0

        • (1)

          albo wyspiańskiego - fajnie sie czyta co jedzie w drugą strone niż nasza, ale żeby sprawdzic przyjazdy ze swojego przystanku trzeba spacerkiem pod tablice maszerowac, i czytac z metra z uniesioną ku niebu glową. Jeszcze pol biedy jak idziemy od strony szpitala na przykład, chcac jechac do gdanska glownego, wtedy widzimy mniej wiecej co sie tam wyswietla, ale jak idziemy z drugiej strony albo jedziemy w przeciwnym kierunku - zapomnijmy o informacji

          • 7 0

          • Gdyż albowiem "tablice informacyjne" ustawione są w taki sposób, w jaki łatwo je było ustawić a nie tak, żeby były widoczne dla czekających pasażerów. Jak można do tego dopuścić to ja nie wiem. Skuteczność urzędników jest dosłownie porażająca. O komunikacji zbiorowej decydują osoby, które z niej nie korzystają - efekty widać.

            • 5 0

    • z tego co mi wiadomo, to firma realizująca ten system nie wywiązuje się z oferty, przez co miasto nie wyrzuca pieniędzy, a wręcz zarabia na odszkodowaniu za "poślizg".

      • 5 1

  • Dwu kierunkowe Dortmundy to bzdura !!! (5)

    Modernizacja wszystkich Dortmundów w wersji dwu kierunkowej to bzdura i to bardzo droga. Żeby to miało sens to musiały by powstać albo przystanki końcowe bez pętli albo wprowadzone powinny być na torowiskach stałe rozjazdy umożliwiające zawrócenie pojazdu w przypadku awarii. W trakcie poprzednich remontów w Gdańsku wszystkie rozjazdy między torami zostały zlikwidowane i praktycznie nie da się wykorzystać dwukierunkowości tramwajów . Obecnie montowany rozjazd na zaspie jest rozjazdem przenośnym nakładanym na torowisko i może być stosowany tylko w zaplanowanych remontach i nie da się go zamontować na chwilowe perturbacje komunikacyjne.W Gdańsku wystarczyło pozostawić około 5 - 6 tramwajów dwu kierunkowych i koszt modernizacji był by znacznie niższy a i funkcjonalność tak zmodernizowanych tramwajów znacznie lepsza . Tym bardziej że modernizacje tramwajów z dwu na jednokierunkowe już w Gdańsku przerabialiśmy w latach 70-tych . Ktoś podejmując decyzje w sprawie modernizacji tramwajów Dortmund wszystkich z zachowaniem ich dwukierunkowości chyba nie do końca to przemyślał !

    • 5 5

    • (1)

      Chyba nie jesteś na bieżąco, bo wiadomo, że koszt zakupu i modernizacja Dortmunda to 700tys. zł a nowy tramwaj to koszt ponad 2mln złotych. Co lepsze?

      • 0 0

      • Nowy tramwaje PESA kupiono po grubo ponad 6 milionów za sztukę. Relacja ceny zmodernizowanego "Dortmunda" do nowego tramwaju 120Na to mniej więcej 1:10.

        • 0 0

    • (1)

      Co do rozjazdów na trasie to poszukaj sobie we wcześniejszych postach wyjaśnienia. Nigdzie na świcie nie stawia się rozjazdów na wypadek awarii i nie dzieje się tak bez powodu. W Poznaniu na trasie szybkiego tramwaju próbowano i szybko zrezygnowano.

      A 5 czy 6 tramwajów, gdyby tyle pozostawić, nie pozwoliłaby na odpowiednią częstotliwość na długich liniach. Zauważ, że gdyby na przykład takie tramwaje zmieniały kierunek w Jelitkowie (np z powodu remontu pętli) to potrzeba by ich było kilkanaście żeby zapewnić odpowiednią częstotliwość na Chełm. Inaczej trzeba by organizować przesiadki.

      • 2 0

      • PST

        W Poznaniu na PST rozjazdy sa do dzisiaj od poczatku istnienia tej trasy. W ciagu ostatniego roku zlikwidowano jedynie te pomiedzy kilkoma przystankami, ale nadal jest rozjazd przed pierwszym i ostatnim przystankiem tj Slowianska i Szymanowskiego.

        • 0 1

    • Przywrócić nalezy rozjazdy na stałe

      • 2 0

  • Moim zdaniem za dużol tych dwukierunkowych. (6)

    Powiedzmy sobie szczerze - takie rozwiązanie jest dobre na czas remontów, ale w normalnej eksploatacji zmniejsza dostępną przestrzeń. Wystarczyłaby ograniczona ilość takich pojazdów - tak jest w Poznaniu i wszystko gra.

    • 5 5

    • (5)

      Ale pamiętajcie, że dwukierunkowość tych tramwajów nie była jednym z kryteriów zakupu! Tramwaje miały być tanie, w niezłym stanie i nadawać się do modernizacji - a że są dwukierunkowe to fajny bajer.

      • 4 0

      • Tylko trochę ta modernizacja nie wyszła (4)

        Podłoga niska to raptem 1/5 (może) podłogi, miejsca tak mało, że ledwo wózek dla dziecka wchodzi. O wiele lepiej wyszła modernizacja 105Na znana jako Moderus Alfa HF 04 AC - stara stopiątka wygląda jak nowa i jeździ jak nowa: nie szarpie, klimatyzacja jak się należy, poręczy wystarczająca ilość i miejsca w środku również. Tylko że potem Modertrans przestał się przykładać, czego dowodem Moderus Alfa HF 07.

        • 4 0

        • Ładne zabytkowe tramwaje w tym poznaniu. Sporo Duwag'ów

          • 0 0

        • Alfa HF04 ładny, ale ciekawa jaka cena tej modernizacji. Tramwaj jest juz stary pociagnie mniej niż Dortmund. Jest ciasny, ale nowszy i mocno przyspiesza i delikatnie hamuje.

          • 0 0

        • z tymi wózkami to zawsze zabawa (1)

          jestem ciekawa kiedy pobiją rekord, narazie naliczyłam 3, a co z rodzicami, ktrózy nie potrafią się zając niemowlakami, płaczą i płaczą

          • 1 0

          • ta... i ta kłótnia staruszek, która jest starsza i powinna drugie ustąpić miejsca

            bo dortmund zapchany moherami

            • 2 1

  • Trasy tramwajów (6)

    Wg mnie warto ponownie wprowadzić zmiany w trasach tramwajów. Linia nr 6 powinna być zlikwidowana (w zamian za zwiększenie częstotliwości 9-tki i ewentualnie przedłużenie jej trasy na Stogi?), a trasa 2-ki powinna łączyć Zaspę z Chełmem.

    • 31 7

    • (1)

      Można też przedłużyć 1-kę na Zaspę, ale 6 mogłaby zostać na obecnej trasie. Przydaje się w szczycie.

      • 3 3

      • chyba i tak mieszkańcy chełmu saa w najlerpszej sytuacji jezeli chodzi o komuminkacje tramwajowa... zamiast w kolko zajmowac sie liniami z chelmu czas w koncu pomyslec o innych dzielnicach miasta :P Gdańsk to nie tylko Chełm jak sie chyba niektorym wydaje... :P

        • 0 0

    • 6 daje rade, tylko powinna jeździć do jelitkowa

      natomiast 2 lub 8 nie powinny skręcać z chlopskiej do jelitkowa, tylko w pomorską w kierunku oliwy

      • 3 1

    • Towarzyszko feministko (1)

      Nie jesteś od decydowania, co gdzie ma jeździć. Nikt nie będzie dla twojego widzimisię tras układał

      • 4 6

      • każdy niech napisze własną wersję rozkładu według tego gdzie mieszka

        • 5 1

    • Napisz do ZTM taką propozycję.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane