• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dortmundy przydadzą się podczas remontów torów. Zobacz zmiany na liniach tramwajowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dotychczas tylko podczas remontu we Wrzeszczu, wykorzystywano w ruchu liniowych drugą kabinę tramwaju N8C. Dotychczas tylko podczas remontu we Wrzeszczu, wykorzystywano w ruchu liniowych drugą kabinę tramwaju N8C.

Od 1 września ponownie wprowadzone zostaną zmiany w trasach tramwajów. Na szczęście przyniosą one ulgę mieszkańcom Przymorza, Zaspy oraz po części także Siedlec, gdzie trwają remonty torowisk.



Schemat funkcjonowania linii tramwajowych podczas remontów. Schemat funkcjonowania linii tramwajowych podczas remontów.
Wprawdzie remonty torowisk potrwają jeszcze co najmniej do listopada, to już 1 września częściowo na stare trasy wrócą linie numer 2 oraz 10. Zmiany mają na celu rozładowanie tłoku w tramwajach i autobusach zastępczych w związku ze zwiększoną ilością pasażerów - uczniów szkół.

Linia numer 2 nie będzie już zawracać na pętli Brzeźno Plaża, lecz zostanie skierowana z centrum do nowej, tymczasowej "pętli" na al. Legionów.

- Za przystankiem Legionów zobacz na mapie Gdańska, znajdującym się przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki, powstanie na okres remontu torowisk rozjazd między torami, który pozwoli zawrócić dwukierunkowym "Dortmundom". - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Czy w Gdańsku potrzebne są tramwaje dwukierunkowe?

Będzie to pierwszy przypadek pełnego wykorzystania możliwości sprowadzonych z Niemiec tramwajów. Dotychczas możliwość liniowej jazdy w obu kierunkach wykorzystano jedynie na linii wahadłowej w trakcie remontów torowisk w rejonie Galerii Bałtyckiej. Jednak wówczas na trasie Jaśkowa Dolina - Opera Bałtycka kursował jeden pojazd, gdyż nie wykonano rozjazdów między torami.

W przypadku obecnego remontu, tramwaje na linii 2 będą kursować z normalną częstotliwością na całym odcinku Centrum - Legionów.

Niestety, umowa z ZKM nie precyzuje, czy linię 2 będą obsługiwać "Dortmundy" z częścią niskopodłogową, czy jeszcze te sprzed modernizacji.

Ponadto od 1 września na tory wraca linia numer 10. Będzie ona kursować z Nowego Portu do centrum, gdzie zawracać będzie, jadąc przez przystanki: Hucisko - Centrum - Brama Wyżynna (pętla wykonywana w kierunku odwrotnym do linii 12).

Wciąż nie wiadomo także, czy 1 listopada uda się w pełni uruchomić trasę na Siedlce. Tego dnia, pomimo trwających prac wykończeniowych, tramwaje wyjątkowo miałyby pojechać ul. Nowe Ogrody i Kartuską tak, by usprawnić dojazd na cmentarz łostowicki.

- Gdyby nie udało się do 1 listopada wykonać przystanków na trasie, tramwaje będą zabierać pasażerów na Hucisku, a kolejnym - końcowym przystankiem - będzie dopiero pętla Siedlce. - informuje Zomkowski.

Pomimo wprowadzenia zmian na liniach tramwajowych, nadal funkcjonować będą z dotychczasową częstotliwością autobusy zastępcze T2 i T12.

Opinie (95) 4 zablokowane

  • Czy linia "Proszę nie wsiadac" będzie dalej kursowała? (2)

    Z jaką częstotliwością będzie od 1 września kursowała linia "Proszę nie wsiadać".

    • 25 1

    • a jest to linia szybkiego przemieszczania się po Gdańsku

      • 5 0

    • dobre;D

      • 0 0

  • Umowa ZTM - ZKM pisała była prawdopodobnie "na kolanie"

    Umowa nie precyzuje tego i tamtego ... i kto na tych zapisach korzysta?

    • 8 0

  • Moim zdaniem za dużol tych dwukierunkowych. (6)

    Powiedzmy sobie szczerze - takie rozwiązanie jest dobre na czas remontów, ale w normalnej eksploatacji zmniejsza dostępną przestrzeń. Wystarczyłaby ograniczona ilość takich pojazdów - tak jest w Poznaniu i wszystko gra.

    • 5 5

    • (5)

      Ale pamiętajcie, że dwukierunkowość tych tramwajów nie była jednym z kryteriów zakupu! Tramwaje miały być tanie, w niezłym stanie i nadawać się do modernizacji - a że są dwukierunkowe to fajny bajer.

      • 4 0

      • Tylko trochę ta modernizacja nie wyszła (4)

        Podłoga niska to raptem 1/5 (może) podłogi, miejsca tak mało, że ledwo wózek dla dziecka wchodzi. O wiele lepiej wyszła modernizacja 105Na znana jako Moderus Alfa HF 04 AC - stara stopiątka wygląda jak nowa i jeździ jak nowa: nie szarpie, klimatyzacja jak się należy, poręczy wystarczająca ilość i miejsca w środku również. Tylko że potem Modertrans przestał się przykładać, czego dowodem Moderus Alfa HF 07.

        • 4 0

        • z tymi wózkami to zawsze zabawa (1)

          jestem ciekawa kiedy pobiją rekord, narazie naliczyłam 3, a co z rodzicami, ktrózy nie potrafią się zając niemowlakami, płaczą i płaczą

          • 1 0

          • ta... i ta kłótnia staruszek, która jest starsza i powinna drugie ustąpić miejsca

            bo dortmund zapchany moherami

            • 2 1

        • Alfa HF04 ładny, ale ciekawa jaka cena tej modernizacji. Tramwaj jest juz stary pociagnie mniej niż Dortmund. Jest ciasny, ale nowszy i mocno przyspiesza i delikatnie hamuje.

          • 0 0

        • Ładne zabytkowe tramwaje w tym poznaniu. Sporo Duwag'ów

          • 0 0

  • Pamiętajcie Kochani nie opierać się o drzwi, bo teraz będą się z dwóch stron otwierać hłe hłe

    • 5 0

  • (1)

    nie lubię narzekać, ciesze się że w Gdańsku wymienia sie stary tabor tramwajowy na nowy. ALE moim zdaniem dortmundy to jedna wielka porażka, częste awarie, kilkakrotnie takim jechałem. "Padające" zasilanie, awarie drzwi. No i dla mnie największy minus - to praktycznie zerowa ergonomicznośc tych maszyn. 4 drzwi z czego dwoje drzwi oddalone od siebie o kilkanaście metrów, praktycznie zawsze środek w miarę usty a otoczenie drzwi upchane pasażerami co nie jest dziwne, bo ktoś kto jedzie 2-3 przystanki nie będzie zatał po całym wagonie. Poza tym tragicznie mała odległośc pomiędzy rzędami siedzeń. Nie wiem może w Niemczech są większe odległości między przystankami ale w Gdańsku ciężko się jeżdźi Dortmundami.

    • 11 4

    • Przecież wstawiają dodatkowe drzwi w środku. Bez drzwi w łączniku pozostają bombardiery.

      • 4 2

  • Problem z SIP i stanem technicznym tramwajów. (1)

    Czy "trojmiasto.pl" opisze problem Systemu Informacji Pasażerskiej oraz kontroli stanu technicznego tramwajów? Czy może przed nowym castingiem włodarzy nie wypada?

    • 9 0

    • Nie wypada przed wybrami podnosic tego tematu

      • 4 0

  • noo, faktycznie mieszkancy Zaspy/Przymorza/Żabianki odczuja wielką ulgę,

    tramwaj nr 2 bedzie jechac do centrum nie z Hallera a 2 przystanki wczesniej, z ul. Legionów. tłok rozładowany będzie w 100%.
    po co to pisać takie niestworzone rzeczy?
    a mieszkańcy ww. dzielnic wracajac z centrum i tak bedą wysiadac na Mickiewicza, jesli beda sie przesiadac w autobus.
    szkoda czasu i pieniedzy, kolejny swietny pomysl ztm. a rozkekotane składy jak jeździły, tak jeżdżą

    • 6 3

  • W Budapeszcie większość tramwajów jest dwukierunkowych i nie buduje się obszernych pętli lecz takie w formie ślepych torów.

    • 5 0

  • Dwu kierunkowe Dortmundy to bzdura !!! (5)

    Modernizacja wszystkich Dortmundów w wersji dwu kierunkowej to bzdura i to bardzo droga. Żeby to miało sens to musiały by powstać albo przystanki końcowe bez pętli albo wprowadzone powinny być na torowiskach stałe rozjazdy umożliwiające zawrócenie pojazdu w przypadku awarii. W trakcie poprzednich remontów w Gdańsku wszystkie rozjazdy między torami zostały zlikwidowane i praktycznie nie da się wykorzystać dwukierunkowości tramwajów . Obecnie montowany rozjazd na zaspie jest rozjazdem przenośnym nakładanym na torowisko i może być stosowany tylko w zaplanowanych remontach i nie da się go zamontować na chwilowe perturbacje komunikacyjne.W Gdańsku wystarczyło pozostawić około 5 - 6 tramwajów dwu kierunkowych i koszt modernizacji był by znacznie niższy a i funkcjonalność tak zmodernizowanych tramwajów znacznie lepsza . Tym bardziej że modernizacje tramwajów z dwu na jednokierunkowe już w Gdańsku przerabialiśmy w latach 70-tych . Ktoś podejmując decyzje w sprawie modernizacji tramwajów Dortmund wszystkich z zachowaniem ich dwukierunkowości chyba nie do końca to przemyślał !

    • 5 5

    • Przywrócić nalezy rozjazdy na stałe

      • 2 0

    • (1)

      Co do rozjazdów na trasie to poszukaj sobie we wcześniejszych postach wyjaśnienia. Nigdzie na świcie nie stawia się rozjazdów na wypadek awarii i nie dzieje się tak bez powodu. W Poznaniu na trasie szybkiego tramwaju próbowano i szybko zrezygnowano.

      A 5 czy 6 tramwajów, gdyby tyle pozostawić, nie pozwoliłaby na odpowiednią częstotliwość na długich liniach. Zauważ, że gdyby na przykład takie tramwaje zmieniały kierunek w Jelitkowie (np z powodu remontu pętli) to potrzeba by ich było kilkanaście żeby zapewnić odpowiednią częstotliwość na Chełm. Inaczej trzeba by organizować przesiadki.

      • 2 0

      • PST

        W Poznaniu na PST rozjazdy sa do dzisiaj od poczatku istnienia tej trasy. W ciagu ostatniego roku zlikwidowano jedynie te pomiedzy kilkoma przystankami, ale nadal jest rozjazd przed pierwszym i ostatnim przystankiem tj Slowianska i Szymanowskiego.

        • 0 1

    • (1)

      Chyba nie jesteś na bieżąco, bo wiadomo, że koszt zakupu i modernizacja Dortmunda to 700tys. zł a nowy tramwaj to koszt ponad 2mln złotych. Co lepsze?

      • 0 0

      • Nowy tramwaje PESA kupiono po grubo ponad 6 milionów za sztukę. Relacja ceny zmodernizowanego "Dortmunda" do nowego tramwaju 120Na to mniej więcej 1:10.

        • 0 0

  • a co z innymi liniami?

    z centrum /LOT/ w kierunku Jelitkowa, przez Oliwę to w zasadzie tylko 11 bez przesiadki - dodam, że zjeżdza z Chełmu cała pełna, a od 01.09. jak się zacznie rok szkolny to raczej będzie pełniejsza, nie można coś dodatkowo puścić?
    co z tego że jedzie również 12, ale z przystanku przeciwnego - w druga stronę!
    normalnie głupota!!!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane