• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • Więcej na Arka dajta dziady

    • 0 0

  • wiceprezydencie Gdyni bierz sie do roboty a nie wyszukuj wymówek

    Oczywiście że via maris pomoże mieszkańcom Trjmiasta.

    • 0 0

  • Bardzo,o ciekawie

    Tunelem na ul.Puckiej pojadą tiry do ul. Chylonakiej obok bloków w lewo ul Kartuzka w prawo ul.Morska do końcówki obwodnicy ? gratulacje

    • 2 0

  • tzw. problem samochodów

    wymyślony przez zielonych / lewaków nie istniałby gdyby ktoś racjonalnie i całościowo zaczął rozpatrywać rozwój miast; rozwój transportu samochodowego też jest jego częścią, a nie żadnym "utrapieniem"; można zachęcać ale nie należy zmuszać i zakazywać, bo to zwykły ekoterroryzm; a gdybym ja zaczął zmuszać wegan, wegetarian itp. do jedzenia mięsa to byłoby ok? kto chce pedałować, niech pedałuje, a kto chce jeździć autem też ma do tego prawo - ani mniejsze ani większe; ulice planowane przed wojną i tak długo wystarczyły; nie wyobrażam sobie takiego polotu u obecnych włodarzy i planistów

    • 1 0

  • (3)

    W takim razie obwodnica Witomina!!!

    • 108 22

    • Ale po co obwodnica Witomina? (1)

      Cały ruch przez Witomino generuje buraczarnia i alkoholicy spoza obwodnicy.

      • 9 20

      • obwodnica Witomina

        bardzo by się przydała ale to nie za "tego właściciela" Gdyni; takie inwestycje przerastają jego możliwości

        • 0 1

    • Też "się nie da"

      • 16 4

  • x

    x

    • 0 0

  • Obudzili się? (10)

    A jak Miasto Wspólne proponowało temat PKM z Chyloni i dofinansowania kursów, to było że "jak Gdańsk da, to się zastanowimy"

    • 77 14

    • x

      yy

      • 0 0

    • a po co z Chyloni? (2)

      przecież tam w zasadzie nikt nie wsiada do polregio do Elbląga/Malborka czy innego ?Smętowa.

      • 5 10

      • Jak się zrobi dojazd z północy, to północ nie będzie jechać do głównej (1)

        • 9 3

        • połaczenie przez Chylonię musi mieć wiadukt na Hutniczej i Puckiej

          Połaczenie z Głównej przez torowisko rozrządowe i łącznicę przy porcie jest znacznie krótsze i tańsze do realizacji. Przesiadka peronu za Pocztą na peron pierwszy może być zorganizowana bardzo sprawnie (ruchome schody i windy w miejsce dawnych wind towarowych poczty)

          • 0 1

    • Miasto wspolne - banda oszołomow z ulicy Starowiejskie

      • 0 0

    • zwróćcie uwagę (2)

      ze ta linia 201 bedzie dla portu. nie dla ludzi.
      z ludzi nie ma tyle pieniedzy dla miasta co z portu

      • 2 0

      • nie tylko... (1)

        modernizacja linii "poprzecznych" w okolicach Czerska i Chojnic mocno pomoże ludziom tam mieszkającym. Podobnie elektryfikacja Kartuzy-Gdańsk nigdy nie miałaby miejsca bez 201. Rego właśnie uruchamia pociągi na tej trasie, może pojedziemy na południe z pominięciem Warszawy?

        • 3 0

        • Po modernizacji

          Nie będzie to głupie.

          • 3 0

    • trwają analizy w urzędzie miasta::))) (1)

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-pracujemy-nad-koleja-na-polnoc-n107728.html

      • 6 4

      • rząd cały czas planuje i debatuje

        a postępów brak

        • 3 5

  • (13)

    Inwestycje kolejowe? Rozumiem, ze Stepa ma na mysli SKM do Oksywia, Pogorza czy Karwin lub Wiczlina oraz tunel w Chylonii, w koncu to pod torami wiec dotyczy kolei.

    • 189 16

    • x
      y

      • 0 0

    • Stępa - relikt PRL-u (3)

      • 16 6

      • a ty ile masz lat? (1)

        • 3 2

        • x

          y

          • 0 0

      • a kto z nas nie jest reliktem PRLu?

        chyba jedynie młodzież

        • 7 7

    • (3)

      Ja bym zaczął od wypie.rzenia wizjonera Stępy i trochę się powietrze odświeży

      • 50 10

      • (2)

        a ja w koncu bym wycial trole z tego forum

        • 11 15

        • na szczescie nie macie um takiej wladzy zeby ludzi zabijac, chociaz pewnie sie wam to marzy. (1)

          • 12 3

          • wystarczy CBA na ciebie

            • 3 7

    • stępa, gruszecka, szczurek odejdzcie już!! działacie na szkodę miasta!!! (2)

      • 39 12

      • jezu nie ma lepszych nie rozumiecie? (1)

        goście są "w domu" i niech chcą go rozwalić, a przyjezdne piski będą tylko chłapać kasiorke, więć luuz trole

        • 7 14

        • nie docieniasz ludzi szczurka. rozwalaja i chapia na poziomie swiatowym.

          • 12 4

    • Za tak debilne wypowiedzi powinni go strącić ze stołka... Nie no po co rozwijać miasto jak można nic nie robić?

      • 21 6

  • (20)

    Tak jak mówi pan i wladca:
    Nie da się.

    • 117 22

    • kiepsko u Ciebie z rozumieniem treści artykułu który (9)

      tłumaczy sprawę jasno

      • 8 13

      • To Szczur, wierzysz mu? (8)

        • 14 7

        • (7)

          Tak, nie ma powodów, by nie wierzyć. Wszystkie te wasze trollowe są wyssane z placa.

          • 6 7

          • To że w Gdyni największym pracodawcą jest urząd miasta jest tez wyssane z palca :) ? (6)

            • 8 5

            • (5)

              Nie, to, że masz mózg jest wyssane z palca.

              • 4 4

              • x
                y

                • 0 0

              • cienka jesteś, dziewczynko z urzędu miasta. (3)

                • 4 4

              • znów przegrałeś na argumenty pisowski trolu (2)

                • 2 5

              • gdzie tu masz argumenty? Piszesz tylko inwektywy. (1)

                • 3 1

              • kazda dyskusja z tymi samimi trolami zmierza do oskarzen

                ze my to pracownicy urzedu miasta :)
                tak w waszej instrukcji napisano zapewne :)

                • 4 3

    • sczzur i stępa opanowali te formułę do perfekcji, (8)

      • 17 8

      • nie czytałeś artykułu? szkoda :) (7)

        • 6 8

        • wszyscy czytamy z uwagą wypowiedzi pana stępy. od lat. (5)

          znakomicie ilustrują one czyje interesy ten człowiek reprezentuje i gdzie ma interes obecnychmieszkańców miasta.

          • 7 5

          • wszyscy rozpoznajemy trolowe wpisy (4)

            i olewamy je za kazdym razem :)

            • 4 5

            • urzędasy olewają mieszkańców od lat. widzimy to. (3)

              • 7 3

              • i dlatego Gdynia jest najlepszym miastem do życia w Polsce (2)

                i tak od 20 lat,
                z tego samego powodu Gdynia ma jedne z najlepszych wyników w kraju i przoduje w rankingach

                oj kogoś tu zazdrość zżera do kości

                • 3 8

              • Widzę, że wreszcie się obudziłeś. Gdynia BYŁA najlepszym miastem (1)

                do życia do około roku 2010. Potem to już równia pochyła w sprawie inwestycji.

                • 8 3

              • jakieś dowody?

                dla troli równia pochyła do wody :)

                • 3 5

        • nie płacą mu za czytanie

          • 4 2

    • To ciekawe - port nie potrzebuje rozbudowy dróg dojazdowych...

      Pan Stępa uważa, że Gdynia potrzebuje wyłącznie dróg do wożenia furmankami mleka i słomy z Obłuża na Witomino.
      Otóż - rozwój tego miasta jest w 100% zależny od rozwoju portu. Inaczej miasto będzie konkurować ze Słupskiem, Bydgoszczą i Olsztynem mając jako atuty wykwalifikowaną jako tako siłę roboczą i trochę kapitaliku zgromadzonego przez mieszkańców w dawnych czasach. Gdyby pan Stępa miał wizję rozwoju Gdyni, to wiedziałby, że każde udrożnienie dostępu do portu i połączenie go z tzw. zapleczem i przedpolem zwróci się w zwiększaniu przeładunków, liczby firm obsługujących tą masę i w podateczkach, które popłyną do UM.

      • 13 3

  • Ankieta pokazuje jak daleko odpłynęła Samorządność w wyczuciu potrzeb Gdynian. (3)

    • 19 1

    • Gdynianie jeżdżący samochodami często nie myślą o innych Gdynianach (2)

      n ie potrafią zrozumieć prostej prawdy, że samochód nie jest jedynym a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 1 10

      • Ten artykuł jest o drodze dojazdowej do portu baranie! (1)

        • 8 1

        • Tiry na rowery!

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane