• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • Czy Stepe badał już psychiatra? (1)

    • 49 2

    • a jak twój lekarz prowadzący?

      • 2 12

  • no nie wierzę (2)

    "Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni"
    Muszę to zapamietać i gdzieś zapisać!
    czyli doczekamy się dni bez korków???

    • 23 1

    • jeśli doczekamy się dni bez samochodów to owszem

      • 3 3

    • tak...

      gdy samochody nie będą miały gdzie wyjechać z powodu braku dróg...

      • 2 0

  • Nie wiem co ten facet jara

    Ale chce to samo :)

    • 39 0

  • Znam coś innego

    Co nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Na szczęście niedługo będzie okazja, żeby wymienić.

    • 36 0

  • "Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania

    Panie Stępa, nic komfortu poruszania się nie zmniejszy, bo w Gdyni już go dawno nie ma.

    • 47 0

  • Ta w ogóle

    Ten Pan z urzędu chyba nie widział jak wygląda ul. Morska na Cisowej w sezonie, czy ul. Hutnicza na całej długości praktycznie przez cały dzień. On chyba śmigłowcem lata albo mieszka gdzieś w zasięgu spaceru od Urzędu. Takie podejście to po prostu sabotaż

    • 49 2

  • jak zwykle gdyńscy urzędnicy nic nie mogą, nic nie wiedzą a połączenie portu z obwodnicą "nic im nie daje"
    bo jak wiadomo miejsca pracy które by powstały to żadna wartość dodana dla władzy która wyludnia Gdynię
    tak samo jak wyprowadzenie ruchu wprost na obwodnicę to dla tej władzy nic nie znaczy

    • 42 0

  • Stocznia (4)

    Wiadukt skm gdynia stocznia lepiej wyremontujcie. Zwłaszcza te super drewniane śliskie schody

    • 22 0

    • (3)

      Wiadukt jest kolejowy

      • 3 2

      • oto typowo gdyńska odpowiedź wiadukt jest kolejowy - nasz jest pomnik "polski morskiej"

        • 9 0

      • i władze miasta nic nie mogą...

        "dreptać" przy terenach portowych po ministerstwach to się potrafiło?
        to po co nam takie władze?

        • 6 0

      • Przeciez inwestycje kolejowe sa dla Stepy najwazniejsze....

        ... bo miasto ich nie musi robic.....

        ... I za zaniedbania odpowiada PKP.

        A sukcesami mozna sie chwalic jak wlasnymi - jak odnowienie dworca Gdynia Glowna.

        • 0 0

  • refleksja (4)

    Pamiętam, jak jakiś czas temu zastępca prezydenta opowiadał, że Gdynia inwestuje w... transport pieszy, bowiem ta gałąź transportu rozwija się w Gdyni najbardziej.

    Takie stanowisko urzędu wyjaśnia wszystko.

    • 39 0

    • działanie na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych w mieście (3)

      to podstawa zrównoważonego systemu mobilności w dobrze zarządzanym mieście.

      Oczywiście chodzi przy okazji o poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych chcących korzystać z komunikacji publicznej.

      Jak powstanie MEVO to ważnym elementem systemu stanie się system rower+ SKM + rower publiczny.

      Warto, by coraz więcej ludzi rozumiało te proste prawdy, a nie myślało, że samochód jest jedynym (komfortowym) sposobem poruszania się po mieście.

      • 1 13

      • Zwłaszcza zimą ....

        • 4 0

      • znaj proporcjum, Mociumpanie...

        A do kolei na północ też "miasto" sie nie pali...

        • 5 0

      • Znów ten niedorozwój od zrównoważonego rozwoju

        Ile ci płacą za wciskanie tego Mevo?

        • 5 0

  • (10)

    Takie wypowiedzi potwierdzają tezę że ta ekipa nic nie kuma jeśli chodzi o rozwój miasta poprzez inwestycje. Co poniekąd widać w obecnym stanie miasta.

    • 36 2

    • a co konkretnie proponujesz? (9)

      Lepiej inwestować w rozwój lokalnego systemu kolei niż myśleć wyłącznie o poszerzaniu dróg i budowie skrzyżowań pseudobezkolizyjnych które tylko wlewają więcej blachy, spalin i hałasu do centrum miasta.

      • 0 11

      • Port powinien być priorytetem dla miasta, poza tym mówimy o terenach głównie przemysłowych więc szkoda dla mieszkańców niewielka. Oczywiście równocześnie z budową dróg powinno się modernizować połączenia kolejowe.

        • 10 0

      • (1)

        najlepiej nic nie robić. Tymczasem w Gdańsku zbudują drogi i port w Gdyni już w ogóle będzie można zamknąć i zaorać.

        • 8 0

        • I to jest główny cel obecnych władz Gdyni!

          • 6 0

      • ale tu chodzi o wyprowadzenie ruchu związanego z portem z miasta. (3)

        Budowa mieszkaniowa na Portowej, Waszyngtona, Waterfrontu spowoduje wprowadzenie większej ilości pojazdów do centrum. Jak mieszkańcy tych nowych budynków dojadą, będą latać helikopterami?

        • 8 0

        • tam nie powinno byc mieszkaniowki.

          I tyle.

          • 3 1

        • tu chodzi w wyprowadzenie miasta z portu. oraz korzystne dla obu stron rozwiazanie kolizji drog transportowych. (1)

          • 0 0

          • Z wypowiedzi władz miasta oraz ich dotychczasowych działań

            jasno wynika, że chcą wprowadzić miasto, do lub w pobliże portu. Zapewniam że port nie przeszkadza obecnym mieszkańcom miasta, ale będzie przeszkadzał nowym właścicielom i użytkownikom, nowo budowanych mieszkań Międzytorza i budynków Portova. Czy deweloper będzie na tyle uczciwy, aby w swoich folderach reklamowych informować klientów o bliskości portu oraz towarowej linii kolejowej.

            • 3 0

      • Jakie centrum miasta?

        Mówimy o drodze wiodącej przez tereny przemysłowe, która ma wyrzucić ruch towarowy z nieprzygotowanej do tego estakady.

        • 5 0

      • a kto niby według ciebie

        jest autorem tych pseudobezkolizyjnych skrzyżowań i milionów świateł , bo mi wydaje się że to nieudacznik stepa

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane