• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: Sejm znowelizował ustawę

Patryk Szczerba
22 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona to szansa na lepszy transport towaru dla portu i zmniejszenie uciążliwości drogowych dla mieszkańców. Droga Czerwona to szansa na lepszy transport towaru dla portu i zmniejszenie uciążliwości drogowych dla mieszkańców.

Sejm przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich. - Droga Czerwona w Gdyni w końcu może być zbudowana - zapowiada Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.



Przypomnijmy, że rząd zapowiadał zmiany w ustawie o portach morskich na początku lipca. Ustawa została przyjęta przez Sejm jednogłośnie w piątek. "Za" głosowało 420 parlamentarzystów, natomiast dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Dokument dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Droga Czerwona: budowa z budżetu krajowego



W praktyce oznacza to, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po konsultacji z samorządem będzie mógł zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T.

Nadzór nad nimi będzie sprawowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga Czerwona ma łączyć się z planowaną trasą Via Maris. Droga Czerwona ma łączyć się z planowaną trasą Via Maris.
Dzięki zmianom Droga Czerwona w Gdyni będzie mogła powstać z udziałem GDDKiA.

- Droga Czerwona w końcu będzie mogła być zbudowana i poprawi logistykę towarową Portu Gdynia, ale także komunikację drogową w samym mieście - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Droga Czerwona: Gdynia zadowolona z zapowiedzi



Zmiany przyjęte przez Sejm i zapowiedź budowy Drogi Czerwonej wywołała zadowolenie w Urzędzie Miasta Gdyni. Dotąd miasto nie mogło się doprosić wsparcia w budowie tej drogi w administracji krajowej. Co więcej, w ostatnim czasie pojawiały się sugestie, że samorząd powinien w całości sfinansować inwestycję.

- Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców - niezasłużone utrapienie. Bardzo dziękuję panu ministrowi oraz wielu innym zaangażowanym w sprawę osobom za starania i determinację w realizacji tego celu - komentuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Na razie nie wiadomo, czy nowelizacja ustawy doprowadzi do przejęcia przez GDDKiA utrzymania także Trasy Kwiatkowskiego, na co liczy miasto.

Trasa Kwiatkowskiego: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie tę drogę


- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port - komentował zapowiedzi nowelizacji ustawy Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Droga Czerwona ma kosztować 1,5 mld zł



Według zapowiedzi rządu Droga Czerwona i jej budowa ma kosztować ok. 1,5 mld zł a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • brawo Prawo i Sprawiedliwość!! (3)

    • 31 27

    • Brawo to mozna bic jak ju jest skonczona inwestycjia na razie sa to gruszki na wierzbie i puste obietnice.

      • 19 3

    • Oni ciągle coś obiecują (1)

      A nic jeszcze nie zbudowali oprócz pomników.

      • 13 2

      • 7 rok juz rządzą

        • 0 0

  • (1)

    PiS Forever,scettino że swoimi klamstewkami może jechać na Seszele.

    • 23 15

    • niski ktory dzierzy wladze z natury rzeczy nie moze miec rozleglych horyzontow

      • 3 1

  • Jeszcze niedawno Stępa mówił, że Gdynia nie jest zainteresowana drogą (5)

    • 25 9

    • bo nie jest... (2)

      Gdynia chce sie pozbyć tej drogi, jak również estakady z budżetu utrzymania.
      Ile wtedy kasiory na imprezki zostanie!

      • 9 1

      • Gdynia najchętniej by się pozbyła wszystkiego

        A cała kasę przeznaczyła na armie internetowych trolli pod nazwa Dział PR UM

        • 11 2

      • ile drog mozna by wyremontowac, sabotazysci z pis nie odpuszcza

        • 0 3

    • Zupelnie logiczne, (1)

      pewnie wiedzial o przygotowywanej nowelizacji ustawy wiec po co miasto mialo by ladowac w ta droge swoja kase?

      • 0 3

      • to jest ewenement ze sredniej wielkosci miasto zmuszone jest utrzymywac droge dojazdowa do portu, pisi propagandysci nachalnie wciskaja spiewke ze westerplatte ma byc polskie a nie gdanskie, wprowadzaja jak jaki okupant specustawe, to moze niech uchwali specustawe ze port jest polski a nie gdynski i zbuduje wreszcie droge czerwona z prawdziwego zdarzenia, mogliby wtedy zaczac juz od nastepnego dnia, dokumentacja jest

        • 4 3

  • Dziwak

    A propos sondy. Urodziny-a w Polsce. a) jest Polakiem -ką 44. b) nie jest Polakiem -ką 56 ???

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    W końcu (14)

    Pierwsza poważna inwestycja drogowa w Gdyni od 10 lat. Droga czerwona, przedłużenie obwodnicy co najmniej do Redy są absolutnie drogowymi priorytetami tego obszaru które przyniosą tylko korzyści dla mieszkańców, przedsiębiorstw i portu.

    • 137 12

    • Gdzie Ty widzisz inwestycję? (4)

      Nim budowa ruszy minie kolejne 10 lat. Szczurek może nawet nie zdąży po raz ostatni wstęgę przeciąć w towarzystwie purpurowych Kinderowców, co wszystko święcić muszą

      • 22 5

      • To jest oczywiste (3)

        W kraju gdzie budowa dróg o znaczeniu krajowym jest uzależniona politycznie od widzimisię rządzących a na etapie przetargów nie przestrzega się zasad FIDIC - stosowanych na całym świecie przy budowie dróg i mostów - 10 lat to i tak niezły wynik, trzeba się cieszyć że temat jest poruszany i może coś się w nim zadzieje

        • 12 1

        • Czy zmienione zostaną oznaczenia dróg krajowych i wojewódzkich na logiczne? (2)

          Po budowie Trasy Kaszubskiej oraz Obwodnicy Metropolitalnej drogi krajowe numer 6 oraz 7 będą mieć nowy przebieg od Straszyna odpowiednio do Bożepola oraz Glincza, zatem odcinek Obwodnicy od Straszyna do Dąbrowy przestanie być drogą krajową. Od Chwaszyna do portu przejęta przez GDDKiA Obwodnica wraz z przebudowaną ekspresową Chwaszczyńską oraz Trasą Kwiatkowskiego powinna zostać oznaczona jako kontynuacja DK20(S20). Odcinek od końca obecnej obwodnicy do Bożepola powinien stać się częścią przedłużonej DW468. Z kolei planowana Via Maris w stronę Władysławowa powinna od Węzła Gdynia Port przejąć desygnację DW216. Właściwie to możnaby nawet przedłużyć to oznaczenie do Straszyna. Drogę z Węzła Karczemki do Żukowa oznaczyć jako kontynuację DW501, a Trasę Sucharskiego jako kontynuację DK55(S55).

          • 2 2

          • Po co chcesz cokolwiek zmieniać skoro niczego nie będzie? (1)

            Wszystko to kiełbasa przedwyborcza, z lekka już nieświeża.

            • 2 0

            • Oj, młody! Jak szeregowy prezes zmienia ustawę, to nie ma kaczki w buraczkach!

              • 0 0

    • Ale Droga Czerwona nie ma iść stronę Redy. A Via Maris to jest mrzonka (4)

      • 15 1

      • Owszem (3)

        Ale razem z drogą czerwoną będą musieli przedłużyć obwodnicę (oby z węzłem z Hutniczą) bo inaczej będzie to droga donikąd. Podejrzewam, że zostawią wyjście z węzłem na Via Maris które przez lata a być może zawsze będzie stało puste i niedokończone.

        • 7 1

        • Tak, tylko to są 2 rózne projekty (2)

          Z tego co pamiętam Via Maris ma być finansowana ze środków UE. Szczurek właśnie tym uzasadniał brak prac przy wykonaniu tunelu pod Morską i torami.

          No chyba, że teraz Rząd przejmie finansowanie Via Maris i oba projekty powstaną jednocześnie.
          W takie cuda to ja nie wierzę

          • 4 0

          • (1)

            Wjamaris od początku był rządowy, bo to przedłużenie drogi krajowej.

            • 3 0

            • Być może

              Nie zmienia to faktu, ze to 2 różne projekty

              • 1 0

    • Gdzie ta inwestycja. Jak na razie to przedwyborcze obiecanki jak z opat i via maris

      • 14 1

    • Poczekaj aż wybudują. Inne drogi GDDKiA może już dawno budować, ale jakoś się jej nie udaje..

      PiS nie wybudował ani kilometra autostrady!

      • 15 1

    • Lecz za 10 lat

      • 1 0

    • Optymizm podszyty naiwnością.

      Przepraszam, musiałem tak zacząć. To jest wpis osoby, która sprawia wrażenie, jakby nigdy nie mieszkała w Polsce / na Pomorzu / w Gdyni. Ta zapowiedź, to po prostu zapowiedź. Nic ponadto. Nie będzie żadnej drogi, przez długie lata nic się nie zmieni. Po wielu, wielu latach powstanie być może fragmentaryczna namiastka tego, co teraz jest "planowane". Każdy, kto ma więcej niż 40 lat wie, że tak to będzie wyglądało.

      • 4 3

  • Może ktoś inny

    Wyręczy nasz umiłowane władze nie tylko w kwestii drogowych ale też porządkowych i estetycznych?
    Jak mamy tak nieudolny urząd miasta gdzie nie radzą sobie z domu podstawowymi sprawami.

    • 14 6

  • będzie więcej kasy na "samolociki" (4)

    Bo miasto zdejmie z budżetu utrzymanie estakady.
    I, na pewno, nie przeznaczy jej na inne "zatory" wokół portu.

    • 20 7

    • (3)

      co pisuar to prorok

      • 0 1

      • nic trudnego... (2)

        w tym wypadku, nic trudnego...

        "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli.

        Parcie miast na tereny portowe nie jest zjawiskiem, które występuje tylko u nas; mają z nim do czynienia inne europejskie i nie tylko europejskie porty. Gdy w Hamburgu, postanowiono przejąć pod zabudowę miejską część tamtejszych terenów portowych, zrekompensowano to z nawiązką terenami położonymi w innym miejscu. Na ogół, we władzach miast portowych istnieje pełna świadomość korzyści, jakie te miasta czerpią z portów. Stosunek naszych gmin portowych do portów świadczy, że u nas z tą świadomością nie jest najlepiej."

        • 2 2

        • (1)

          "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."
          a czemu miasto mialoby pozwolic zeby w miejscu gdynskiej plazy zbudowac kolejny basen portowy, postepuja jak najbardziej prawidlowo

          • 0 3

          • płaży?

            A gdzie w Gdyni jest plaża?
            Raczej jest odwrotnie, w miejsce portu Gdynia widzi plażę...
            Czyli interes dla paru właścicieli bud z frytami.
            Czyli potwierdzenie przedstawionej w cytacie diagnozy:
            "u nas z tą świadomością nie jest najlepiej."

            • 3 1

  • "zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T." (4)

    Jakoś Gdańskowi nie przeszkadzało to zbudować tunel i Sucharskiego.
    Jak to w starym kawale z kręgów akademisckich:

    "nie jest ważny temat, ważny jest promotor"

    • 17 6

    • Bo w Gdyni "sie nie da"

      • 4 3

    • bosze! herezja na trojmiasto pl, gdansk cos zbudowal! my pisy sort pierwszy nie damy sobie wmowic ze zostal zbudoany jakis tunel czy jakas trasa tak jak nasz ukochany przywodca nie dal sobie wmowic ze biale jest biale a czarne czarne

      • 1 3

    • Zanim napiszesz.... (1)

      Obejrzyj mapy. Zarówno Trasa Sucharskiego jak i Marynarki Polskiej są drogami krajowymi finansowanymi centralnie a nie z kasy miast. Czyli podsumowując Gdańsk ma dwie krajówki do portu s Gdynia zero. Przyczyny należy szukać w polityce centralnej

      • 5 0

      • Zanim napiszesz...

        Sprawdź źródła.
        Sucharskiego, tunel, Słowackiego, Havla i inne są zadaniami gminy Gdańsk, zrealizowanymi ze środków jej budżetu i np. EBR. Władze centralne mają tu tyle, że zatwierdzają takie przepływy finansowe.
        Utrzymanie to inna para kaloszy i możliwe, że tu Gdańsk nie popełnił błędów Gdyni, która konfliktując się zarządcą dróg, nie wynegocjowała przejęcia estakady.
        Wpływ "gdańskiej spółdzielni" na kształtowanie przepływów i decyzji jest równie bezsprzeczny ale to nieco odrębna historia.

        • 4 1

  • Buhahaha - za 8 lat!!! (3)

    No to beka! za 8 lat ma być gotowa ta droga :D przez ten czas rząd zmieni się jeszcze dwa razy.... więc czas realizacji drogi wydłuży się jeszcze conajmniej dwa razy :D

    Nie wiem czy się śmiać czy płakać z takich zapowiedzi.
    Estakadę budowali 25 lat (jak nie dłużej), to może druga droga do portu pobije ten rekord!

    • 26 1

    • (2)

      no ale wez to wytlumacz tepakom co glosuja od 20 lat tak samo, mimo walkow typu 100mln z budzetu gdyni na inwestycje w parkiing i ogrodek dla prywatnego wsiuna dewelopera

      • 5 2

      • (1)

        co gamoniu ma lonisko do durnych obietnic pisiorow kierowanych do podkarpaciopodobnych nie majacych pojecia o sprawie

        • 3 3

        • co ma?

          Taka sama utopia, co pozwala przez chwile dobrze i światowo się poczuć...
          Podobnie jak szklane domy w porcie...
          Wszyscy stosują te same chwyty, jeno "target" inny.

          • 3 0

  • Na estakadzie tylko ruch osobowy! (3)

    • 17 4

    • popieram

      • 4 0

    • raczej do wyburzenia... (1)

      i tyle.

      • 1 4

      • zeby tysiace ludzi, transport zbiorowy nadkladal drogi? zeby zuzycie paliwa bylo wieksze, i zatrucie powietrza? i zeby wydluzyl sie czas dojazdu? z takim mysleniem musisz byc zwolennikim zoliborskiego

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane