• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona wciąż w planach, ale jej rezerwa przestanie straszyć kolejne pokolenia

Krzysztof Koprowski
19 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu powoli przestaje straszyć. Nakreślona ponad pół wieku temu autostrada przez środek Gdańska wprawdzie nadal widnieje w dokumentach planistycznych, ale wreszcie rozpoczęto działania na rzecz poprawy estetyki terenu pod nią zarezerwowanego. Wkrótce na wysokości ul. WaryńskiegoMapka urządzony zostanie skwer, a przy rynkuMapka ułożony został nowy chodnik.



W jaki sposób zagospodarować rezerwę Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona to jedna z tras, które miały przecinać środek Gdańska, Sopotu i Gdyni. Została nakreślona po wojnie, jako bezkolizyjna autostrada tranzytowa Gdańsk - Gdynia.

Na odcinku gdyńskim częściowo została zbudowana jako Droga GdyńskaMapka (zwana też Różową), Sopot wpisał ją do dokumentów planistycznych jako tunel (bez realnych szans na realizację), zaś Gdańsk jako jedyny wciąż utrzymuje szerokie rezerwy terenowe wzdłuż torów Szybkiej Kolei Miejskiej.

  • Rezerwa Drogi Czerwonej wzdłuż ul. Białej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Remont muru oporowego na odcinku Waryńskiego - wiadukt kolejowy Wajdeloty - Dmowskiego

Remont budynków komunalnych i muru linii kolejowej



Choć wątpliwe, by kiedykolwiek udało się zapewnić finansowanie na ten cel oraz uzyskać zgodę mieszkańców na wdrożenie motoryzacyjnego reliktu planistycznego, przez lata wizja Drogi Czerwonej blokowała jakiekolwiek działania na rzecz poprawy estetyki.

Szczególnie problem ten nasilony jest we Wrzeszczu, gdzie Droga Czerwona jest przewidziana w śladzie znacznie poszerzonej ul. Białej - rezerwa pod układ drogowy sięga aż do budynku komisariatu policjiMapkasąsiedniego biurowca GPECMapka.

Pierwszą jaskółką zmian w podejściu do Drogi Czerwonej była w 2015 r. decyzja ówczesnego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza o remoncie kamienic wzdłuż ul. Białej, które docelowo mają być zburzone pod Drogę Czerwoną.

Należy także wspomnieć o remoncie przez kolejarzy muru oporowego i przejść oraz przejazdów pod torami. Wprawdzie działania te nie ingerują w rezerwę Drogi Czerwonej, lecz zdecydowanie poprawiają wygląd ul. Białej. Obecnie trwa remont muru oporowego prowadzony przez Szybką Kolej Miejską od przejazdu na wysokości ul. Dmowskiego - WajdelotyMapka aż po ul. WaryńskiegoMapka.

[2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu [2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu
[2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy [2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Nowy skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego



Niebawem przy wspomnianej ul. Waryńskiego urządzony zostanie skwer na terenie dawnego ogrodnictwaMapka (które też było rozwiązaniem tymczasowym na relikatach dawnych kamienic). Miejsce to młodszym mieszkańcom Gdańska może natomiast nasuwać skojarzenia z nielegalnym wysypiskiem śmieci oraz parkingiem - klepiskiem.

Ta inwestycja będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego. W zagospodarowaniu w znacznej mierze zostanie wykorzystana istniejąca zieleń - w tym liczne samosiejki, pomiędzy którymi wykonane będą alejki spacerowe wokół fundamentów dawnych kamienic.

Przewiduje się urządzenie dwóch niewielkich ogrodów:
  1. zieleni urządzonej z roślinami pnącymi typu bluszcz lub winobluszcz, które wypełnią zachwaszczony trawnik,
  2. ogrodu deszczowego z zielenią hydrofitową, do którego niecki będą prowadzone wody opadowe.

Realizacja projektu jest na etapie poszukiwania wykonawcy przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.). Na wykonanie robót przewidziano 20 tygodni od momentu podpisania umowy.

Przesuń aby
porównać

Nowy chodnik przy rynku oraz wyniesione przejście



Znacznie wcześniej, bo już w najbliższych dniach zakończy się kapitalny remont chodnika na wysokości rynkuMapka przy skrzyżowaniu ul. Białej i Wyspiańskiego. To inwestycja koordynowana przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Nowa nawierzchnia chodników została zabezpieczona słupkami, choć już stała się przedmiotem żartów - najpierw za sprawą jaskrawych żółtych słupków o wątpliwej estetyce, które - jak to określili urzędnicy - były tymczasowym rozwiązaniem, a obecnie drwiny wywołuje ich usytuowane, pozwalające nadal na parkowanie na zieleni i przestrzeni dla pieszych.

Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek
Historia wrzeszczańskich targowisk Historia wrzeszczańskich targowisk

Jednocześnie na jezdni ul. Białej poszerzono przestrzeń pod postój samochodów wzdłuż torów kolejowych. Nie zdecydowano się jednak na likwidację miejsc postojowych wzdłuż pawilonów, zmuszając pieszych do poruszania się jezdnią.

Nieco dalej w stronę dworca, na ukończeniu jest budowa wyniesionego przejścia prowadzącego z ul. Waryńskiego do tunelu pod torami kolejowymi. Przebudowane przejście zmusi kierowców do zwolnienia, a zarazem zniwelowane zostaną wystające ponad poziom jezdni krawężniki.

  • Sposób sytuowania słupków przez GZDiZ, który nie chroni przed parkowaniem na chodnikach, stał się już przedmiotem drwin w internecie
  • Budowa wyniesionego przejścia na wysokości ul. Waryńskiego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego

Wciąż potrzebne działania w rezerwie Drogi Czerwonej



Warto przypomnieć, że sama jezdnia ul. Białej doczekała się także doraźnej naprawy przy okazji przebudowy wodociągu przez miejską spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. W 2019 r. wykonano oświetlenie ulicy (inwestycja koordynowana przez DRMG), dzięki czemu ul. Biała - na przekór swojej nazwie - nie tonie już w ciemnościach.

Powyższe działania nie oznaczają, że udało się rozwiązać wszystkie problemy:

  • Opuszczone pawilony handlowe w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu
  • Chaos w parkowaniu na ul. Białej
  • Nieuporządkowany zieleniec w rezerwie Drogi Czerwonej
Quiz Co wiesz o trójmiejskich ulicach? Średni wynik 45%

Co wiesz o trójmiejskich ulicach?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (200) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • W Szwecji czy Holandii (10)

    już lata temu pobudowano drogi tranzytowe dzięki czemu mogą teraz skutecznie pozbywać się aut z centrów miast. U nas chcą wprowadzać rozwiązania rodem z krajów rozwiniętych w momencie kiedy jesteśmy 30 lat za tymi krajami pod względem inwestycji w infrastrukturę.

    • 43 15

    • Ale tych drog nie budowano przez samo centrum (1)

      Drogi tranzytowe są - obwodnica, a będzie kolejna (budowa ruszyła).

      • 14 15

      • Nowy Port

        Brakuje obwodnicy dzielnicy Nowy Port dla ciężkiego,portowego transportu.Obecnie port gdański rozwija się a ciężarówki do portu skierowano podstępnie przez środek gęsto zaludnionego osiedla mieszkaniowego przy ul.Wyzwolenia.

        • 12 1

    • (1)

      U nas dopiero musieli popełnić te błędy, żeby potem je naprawiać, choc juz nie da się całokowiecie. Przykład koronny to układ drogowy w Śródmieściu Gdańska.

      • 9 0

      • ten ostatni trochę się naprawił przez utworzenie naziemnego przejścia dla pieszych

        i przejazdu rowerowego przy Bramie Wyżynnej. Kolejny ruch to takie rozwiązanie przy dworcu PKP Gdańsk Główny oraz przekształcenie ulicy Elżbietańskiej i Garncarskiej w deptak z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

        • 0 14

    • W Holandii wdrażany jest szeroko zakrojony program przywracania ludziom miasta (5)

      między innymi przez likwidowanie budowanych w latach 50-tych XX wieku pseudoautostrad miejskich. Warto prześledzić np. historię Potterstraat w Utrechcie i innych tego typu pomysłów w innych miastach. Nawet w Paryżu pseudoautostrada wzdłuż Sekwany została przywrócona ludziom jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerów.

      • 6 15

      • Co za głupoty! (1)

        Amsterdam ma dwie obwodnice - wewnętrzną A10 i zewnętrzną, którą tworzą A1, A9 i A5. Do tego przyzwoite wylotówki. Ale nic to, w Bolandzie pie***nie, jak to niby na tym mitycznym Zachodzie pozbyto się samochodów :))) No i każde przejście dla pieszych, które jest ze światłami ma przycisk wymuszający światło dla pieszych, a więc coś, co w Dulkie-Gdańsku się likwiduje. Jesteśmy lata świetlne z infrastrukturą drogową za państwami UE12, czyli tej sprzed 1995 roku!

        • 12 1

        • PotterStraat nie było obwodnicą ale ulicą przekształcaną w arterię pseudo szybkiego ruchu idącą przez centrum Utrechtu.

          Na temat przywracania jej roli zwykłej ulicy miejskiej jest znakomity filmik na YouTube - warto obejrzeć. Na tym forum stale mocno obecne są wpisy osób, które nie potrafią odróżniać sensu budowy obwodnicy od sensu budowy arterii pseudoszybkiego ruchu przez centrum aglomeracji. Grunwaldzka naprawdę ma alternatywę w postaci choćby SKM, ale trzeba wykazać się choć minimalną zdolnością do refleksji by uznać, że jazda samochodem ma w mieście jakąś alternatywę. Osoby cierpiące na samochodozę mają z tym ewidentny kłopot, oskarżając podsuwających im argumenty o brak prawa jazdy czy niezdolność do zarobienia na samochód. Wypierają ze swojej świadomości argument, że 86% osób korzystających z rowerów w Gdańsku to osoby mające prawo jazdy i mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

          • 0 5

      • Taka rowerowa Kopenhaga (1)

        Trzy ringi autostradowe. Ale raktywiści dalej będą bredzić, że ma mitycznym zachodzie się samochodem nie jeździ.

        • 12 2

        • typowy wpis kierofczyka wciskającym innym swój sposób myślenia.

          Czym innym jest istnienie obwodnic i korzystanie z nich przez użytkowników samochodów, czym innym jest tworzenie warunków do poruszania się alternatywami samochodu po centrum Kopenhagi: w tym mieście od ponad 40 lat wdrażany jest stopniowy program uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów, z korzyścią dla wszystkich: również dla posiadaczy i użytkowników samochodów, którzy wiedzą, że nie muszą z niego korzystać poruszając się wewnątrz miasta.

          • 0 4

      • Dokładnie o tym mysle ,czytając te niekiedy nieprzytomne komentarze.Droga Czerwona akurat jednak tyk się broni,że docelowo miałaby być alternatywą dla szesciopasmowej Grunwaldzkiej przecinającej Wrzeszcz pośrodku cianej zabudowy mieszkalnej.Skoro handel przeniósł sie do centrow handlowych,to chyba czas dać żyć mieszkańcom Wrzeszcza?

        • 0 0

  • Serio coś takiego istniało? (4)

    Wykreślić to natychmiast, bo nie ma sensu już tego budować.

    • 34 46

    • I zostawić beznadziejnie obciążaną ruchem Aleję Grunwaldzką (3)

      Ech ty wiejski pajacyku....

      • 17 12

      • Grunwaldzką odciążyć poprawiając jakość taboru SKM i podnosząc jej częstotliwość do taktu nie dłuższego niż 5 minut w (2)

        • 11 6

        • SKM obsługuje tylko drobną część terenu Trójmiasta (1)

          • 5 1

          • w zasięgu 10 minutowego dojazdu rowerem do stacji SKM mieszka ponad 80% mieszkańców Trójmiasta

            dlatego warto poprawiać warunki dostępu rowerzystów i pieszych do stacji SKM

            • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    droga w tym miejscu to już przebrzmiała historia (27)

    oczywiście można w mieście wybudować drogę obok drogi tylko po co. Miasto to również skwery, budynki mieszkalne i użyteczności publicznej, ryneczki i inne zakamarki. Miasta nie można rozjeżdżać tyle w temacie.

    • 151 157

    • (3)

      Naiwny. Jeśli rezerwa zostanie "uwolniona", to powstaną tam bloki, a nie żadne skwerki i ryneczki.

      • 52 18

      • I bardzo dobrze (2)

        Co miałoby by powstać w bdb skomunikowanym miejscu w sercu miasta? Łąki?

        • 37 40

        • "Skwery, ryneczki i inne zakamarki" (1)

          Zamiast tego będzie patodeweloperka, przez okno zobaczysz tylko co sąsiad ogląda w telewizji, a do tego coraz dłuższe korki i coraz mniej miejsc do parkowania.

          • 30 8

          • To Wrzeszcz.

            Patodeweloperka przy tym co się dzieje w kamienicach to luksus.

            • 9 12

    • A Grunwaldzką rozjeżdżać można? (2)

      Nie lepiej zrobić z niej zwykłą miejską ulicę przyjazną pieszym, a cały ruch przenieść na DCz? Trochę wyobraźni!

      • 19 21

      • A jaka będzie różnica? Trochę wyobraźni. (1)

        A propos ul. Grunwaldzkiej, to długimi odcinkami powinna stać się tunelem. I bredzenie, że się nie da wywołuje u mnie uśmiech na twarzy. Proszę pojechać do Monachium. Tzn. na przykład do Monachium.

        • 9 6

        • nie powinna być tunelem, chyba, że kierowcy chcą za to zapłacić. Już teraz najlepiej za wjazd do miasta

          Powinna być zwykłą miejską aleją o przekroju 2x2 i tylko przy skrzyżowaniach ewentualnie 3 pas. Unikać opcji lewoskrętów tam, gdzie nie ma takiej absolutnej potrzeby.

          • 6 11

    • Stanowczo nie, inna powinna być tylko jej forma. (5)

      Powinna to być droga miejska, ale alternatywy dla grunwaldzkiej brakujeto tez zwiększa korki, bo nie ma innego sposobu, by jechać w tym kierunku. Zobacz jak sprawny jest zwykle ruch od parku do strzyzy- bo jest równoległa wita stwosza i ruch się rozkłada

      • 9 13

      • takie opinie świadczą o ograniczonej zdolności do refleksji osób piszących je (4)

        Równolegle do ulicy Grunwaldzkiej można się poruszać na przykład SKM. Pisanie o możliwości "odciążenia" Grunwaldzkiej przy pomocy DCz świadczy o braku wiedzy, że każde nowe rozwiązanie drogowe generuje w długim lub średnim okresie dodatkowy ruch na sąsiednich ulicach. W Gdańsku potrzebne jest radykalne postawienie na poprawę jakości taboru SKM, radykalne zwiększenie częstotliwości połączeń (np. takt 5 minutowy w godzinach szczytu) oraz wyraźną poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich przystanków i stacji SKM od Wejherowa po Tczew. Przy stacjach SKM powinny powstawać jedynie małe parkingi typu Kiss and RIde, a inne ewentualne parkingi dla samochodów powinny być płatne. Oczywiście równolegle powinny tam powstać wygodne, strzeżone, kryte i darmowe parkingi dla setek rowerów i ewentualnie hulajnóg.

        • 15 18

        • SKM obsługuje tylko nieznaczną częśc powierzchni Trójmiasta

          • 11 5

        • Opinie jak Twoja świadczą o braku wiedzy albo wyobraźni. (2)

          Popatrz na mapę. Wytycz sobie trasę między dwoma dowolnymi punktami dolnego tarasu w osi wschód-zachód. Na 90% będziesz musiał jechać Grunwaldzką- to jest problem- nie ma alternatywy, a jak jest to na krótkim odcinku. Jak w wiosce:) a do skm jeszcze trzeba dojść. Powodzenia:)

          • 5 6

          • proszę podać 3 takie trasy. Sprawdzę na google mapach, aby nie było, że sam złośliwie wyznaczam.

            • 1 4

          • do stacji SKM można dojść, można też dojechać autobusem lub rowerem, do wielu jej przystanków także tramwajem

            Poprawa warunków korzystania z rowerów w Trójmieście, przede wszystkim poprawa dostępu rowerzystek i rowerzystów do stacji SKM w Trójmieście zwiększy zasięg napływu pasażerów do SKM, podniesie jej efektywność etc. etc. W Holandii pasażerowie docierający do stacji rowerem stanowią 50% pasażerów kolei lub nawet niekiedy więcej. Znakomita większość mieszkańców Trójmiasta mieszka w zasięgu 10 minutowej przejażdżki rowerem do stacji SKM. Jak widać po wpisach, osobom jeżdżącym samochodami trudno wykazać się zdolnością do szerszej refleksji. Stosują one często znaną metodę szukania argumentów na rzecz z góry przyjętej tezy: samochód pozostanie na wieki głównym pojazdem do poruszania się po mieście, choć to nie jest przesądzone: warto inwestować w poprawę warunków korzystania z mniej terenochłonnych środków transportu, wtedy i kierowcom będzie lżej.

            • 0 2

    • teoretycznie masz rację. Ale żebyś się nie zdziwił, np.: (4)

      W Baninie burmistrz Żukowa, ze zrzeszenia kaszubskiego, właśnie puścił gęsty ruch samochodowy przez las i wybetonował w lesie szeroką ulicę.
      Nie da się? Wszystko można. Wjedzie ciężki sprzęt i zaorają. Nic nie pozostanie po tym świecie, do którego się przyzwyczaiłeś.

      • 11 5

      • I bardzo dobrze (3)

        W każdym miejscu, gdzie mieszkają i poruszają się ludzie była kiedyś dzika przyroda, skończ z tanią demagogią.

        • 5 17

        • Kolejny przykład kierowczyka. Chce wyciąć lasy, drogi leśne zalać asfaltem żeby kierowcy mogli nawalać dymem w drzewa i (2)

          I nazywa lasy tanią przyrodą. O rany. Aż nie wiadomo od czego zacząć, ale może lepiej zignorować takie durne pseudozdanie.

          • 9 10

          • Na szczęście nie wszędzie słuchają raktywistów (1)

            • 11 2

            • Na szczęście wjazd do lasu to wykroczenie.

              • 1 2

    • Miaasto musi się rozwijać bez transportu drogowego jest to niemożliwe jeżeli tego ktoś nie jest w stanie zrozumieć (6)

      Bez transportu drogowego jest to niemożliwe , jeżeli tego ktoś nie jest w stanie zrozumieć to znaczy że ma poważny problem .

      • 17 17

      • (1)

        Właśnie transport drogowy tamuje rozwój miast. To przebrzmiała piosenka.

        • 14 16

        • Jak rozumiesz rozwój?

          Zabetonowanie każdego trawnika apartamentowcami? 80% lokali w najmie krótkoterminowym?

          • 17 4

      • Jazda osobówek z jedną osobą w środku to nie jest rozwój. Przestań się oszukiwać. (3)

        • 12 14

        • Jazda rowerem to nawet niedorozwój. Przestań się oszukiwać. (1)

          • 12 5

          • nie ma to jak niedorozwinięte miasta Holandii, Danii i wielu krajów związkowych NIemiec

            Nawet w Paryżu i Londynie radykalnie stawiają na wzrost znaczenia rowerów w obsłudze potrzeb mobilności mieszkańców. Tam to dopiero jest niedorozwój. Po prostu katastrofa.

            • 1 9

        • A jazda 40 tonowego tramwaju...

          ... Z 20 pasażerami? Albo 18-tonowego autobusu z 10?

          • 8 3

    • Kolej, która dzieli miasto na pół, powinna być wkopana pod ziemię (1)

      • 3 1

      • To jest starodawne myślenie!

        Tylko woonerf z bezwzględnym pierwszeństwem rowerzystów przed pociągami zmaże tę plamę wstydu!

        • 1 1

  • Każdy mądry na swój sposób (2)

    Wszystko rozbija się jak zwykle o kasę. Nie ma i nie będzie tej drogi nawet za 28 lat.

    • 13 8

    • Zmiana rządu z PiS na dowolny inny i droga będzie, łącznie z tunelem przez Sopot (1)

      • 2 9

      • Jasne. Nowy rząd wydrukuje kolejne 100 mld jak PiS i wystarczy na wszystko.

        • 4 0

  • Tam ma być planowana rowerostrada od Sopotu do JzK (4)

    Lepiej żeby powstały tam parki i zieleń, a rowerzyści mogli jechać spokojnie prostą trasą z dala od spalin i hałasu Grunwaldzkiej.

    • 17 9

    • A może lepiej, by na Grunwaldzkiej nie było spalin i hałasu dzięki DCz? (3)

      • 3 10

      • każde nowe rozwiązanie drogowe zwiększa ruch na sąsiednich ulicach (1)

        Z całym szacunkiem do Twojej wiedzy nt. inżynierii ruchu, warto, byś wiedział że dyrektor departamentu transportu w rządzie USA stwierdził, że system transportowy miasta jest sprawą zbyt poważną, by pozostawiać ją w rękach inżynierów drogownictwa. Samochodozę się leczy poszerzaniem wyobraźni, wiedzy i zdolności do refleksji.

        • 4 4

        • Gdy tylko miasto wybuduje PKM na Południe, to z rozkoszą się do niej przesiądę, o ile nastąpi to jeszcze za mojego życia. Taką mam refleksję.

          • 7 0

      • A jaka będzie różnica pomiędzy autostradą na Grunwaldzkiej i autostradą Drogą Czerwoną?

        Poza tym, z punktu widzenia korowców straciłbyś jeden pas w każdą stronę.
        Ja tam proponuję pos2zerzyć Grunwaldzką do 10 pasów w każdą stronę i przepędzić pieszych gdzieś tam, w sumie nie wiadomo gdzie.

        • 5 3

  • (21)

    Gdzie my żyjemy to nsjlepiej widać jak się pojedzie do Pragi. Tam podziemna obwodnica miasta, dzięki której nie ma korków w centrum, a u nas o tunelu pod Aleją Niepodległości można tylko pomarzyć.

    • 125 24

    • porównaj warunki geologiczne Pragi i Sopotu (2)

      • 27 11

      • Na Maderze to są warunki geologiczne. A tunel na tunelu stoją i kierowczyki śmigają od wielu lat. (1)

        A jakie fajne warunki geologiczne są pod Martwą Wisłą, hoho. A jakie są fajne warunki geologiczne pod kanałem La Manche? Ulala.
        A jak ulica ma konstrukcję to pewnie ta konstrukcja na bagnach spływa.

        • 15 3

        • koszty budowy

          rozumiem, że zgadza się Pan, aby kierowcy zapłacili za drążenie tych tuneli?

          Proponuje aprori. Tylko 1 zł za wjazd w okolice Grunwaldzkiej samochodem.

          I gwarantuje, że się okaże, że na Grunwaldzkiej luz. Ale jak wszyscy się zrzucą dla kierowców na tunel to ci łaskawcy będą korzystać. Dobry pan.

          • 5 0

    • Tyle, że Praga to stolica Państwa (16)

      Trójmiasto zaś wysuniętą metropolią na północ pośród prawie niczego. Tak nas określają właśnie inne metropolie. Stąd u nas nigdy nie będzie inwestycji na taką miarę, chyba, że przy okazji innych inwestycji w innych miastach,

      • 14 4

      • i bardzo dobrze. Samochodozę się leczy - między innymi zwracając uwagę na zalety SKM po wymianie taboru (14)

        • 8 25

        • Kto normalny i na poziomie jezdzi skm?? Tylko golasy buahaa (9)

          • 11 21

          • I tu dochodzimy do sedna. (8)

            Janusz którego nawet nie stać na kupienie nowego samochodu wyśmiewa jeżdżących SKM :D

            • 19 6

            • zgadzam się z przedmówcą. (7)

              Problemem jest mentalność. Kiedyś zorganizowano głosowanie. Pytanie brzmiało mniej więcej tak:
              Czy gdyby tuż pod twoim domem zorganizowano przystanek autobusowy, z którego jechałby bezpośredni autobus do twojego zakładu pracy to przesiadłbyś się z samochodu na komunikację czy nie? I prawie wszyscy odpowiedzieli nie.

              Ja tylko dodam: jeździłem kilka lat swoim autem, dzisiaj jeżdżę rowerem i czasami komunikacją. I kiedy śmigam Słowackiego i widzę te wkurzone i zdenerwowane twarze trąbiących kierowców, to aż mi lżej na duchu. Smutna prawda - prawie wszystkie auta to osobówki z jedynie kierowcą w środku.

              • 13 10

              • Mijam czasem takich śmigających pod górę (6)

                Ryj czerwony z wysiłku, średnia prędkość niewiele wyższa niż pieszo, kalesony odcinające dopływ krwi do mózgu.

                • 13 15

              • Górka w końcu się kończy i potem jest z górki (2)

                Jak ktoś naprawdę nie chce lub nie może, to są e-hulajnogi i rowery elektryczne. Określenie innej osoby per "ryj" pominę. Świadczy to jedynie wypowiadającym.

                • 13 2

              • (1)

                Nikt ci nie broni używać hulajnogi a nawet wrotek. Masz się tylko odpalantować od wyborów transportowych innych mieszkańców miasta.

                • 7 4

              • Te "wybory transportowe" skutkują zagarnianiem coraz to nowych przestrzeni pod drogi, wciąż wielomilionowych inwestycji

                Auta emitują chmury spalin, hałasu, i innych szkodliwych zanieczyszczeń. Nie mówiąc o wypadkach z udziałem osób postronnych. Więc tu się kończy wolny wybór Panie Tomku

                • 3 2

              • ale jest Pan świadomy, że wysiłek fizyczny jest zdrowy? (1)

                Może zrobimy badania wydolności i ogólnego stanu zdrowia tych rowerzystów i pana?

                • 8 5

              • a może stanu kolan

                i naczyń kończyn dolnych?
                Kręgosłupa?

                • 2 3

              • Dokładnie! :)

                • 2 2

        • Najpierw wyleczyć trzeba transport publiczny...

          Zdarzało mi się, że na 1h bilecie nie dawałem rady wrócić z pracy do domu.

          • 14 2

        • To była jakaś wymiana taboru?

          • 5 0

        • (1)

          precz z lewactwem. Oni chcą doprowadzic do tego, abysmy pozbyli si samochodów i wcisnąc nas z wporotem wszytskich bez wyjątku do zbiorkomu . Wtedy bedzie jak za PRL Dziękuję za takei pomysły

          • 5 4

          • odezwał się potomek członka nomenklatury, który wciskał ludzi do zbiorkomu by mieć więcej miejsca na jezdni dla swojego

            a teraz udaje pseudoantykomunistę. Gdyby miasto doprowadziło do ponoszenia przez kierowców wszystkich kosztów, które ich wybory komunikacyjne generują, wielu z nich przesiadłoby się na rower lub komunikację miejską, której jakość mogłaby zostać znacznie poprawiona przez pozyskanie dodatkowych środków z tytułu opłat np. za korzystanie z przestrzeni miejskiej i pokrywanie kosztów leczenia ofiar siedzącego trybu życia.

            • 1 2

      • wysuniętą dziurą (czarną).

        która zaczyna się na wysokości Bydgoszczy...

        • 3 1

    • A AL. Niepodległości to obwodnica? Chciałbyś tunel przez środek miasta?

      • 1 7

  • Poco komu taka droga? Nie lepiej rowerostrada? (14)

    Rowerki to nasza przyszłość!

    • 25 37

    • Powiedz to ludziom 50+ (4)

      Rowery wyczynowe są dobre ale dla młodych i to nie na każdą pogodę.

      • 11 7

      • Erowery

        Już kilka razy mi się zdarzyło, że na mieście, kiedy cisnąłem na kolarzówce jak dziki reks, mijali mnie państwo w wieku 50+ leciutko kręcąc na elektrykach. Wiem, przeciętnego człowieka nie stać na rower za +10k, ale z czasem to się będzie zmieniało i elektryczne rowery będą realną alternatywą dla aut. I dlatego taka rowerostrada zamiast kolejnej drogi dla aut byłaby rewelacyjna.
        Poza tym jadąć ścieżką wzdłuż Grunwaldzkiej traci się mnóstwo czasu na światłach. Na takiej trasie można by ten problem ograniczyć.

        • 5 8

      • Jestem człowiekiem 70+

        Regularne korzystanie z roweru przez cały rok pozwala mi zachować zdrowie i dużo zaoszczędzić na nerwach - nie muszę tracić czasu na szukanie miejsca do parkowania ani nie narzekam na korki. Samochód - owszem, hybrydowy, ale tylko do wyjazdów poza miasto.

        • 5 7

      • przeciez 50 to dobry wiek, w Polsce każdy nie nadaje się do życja jak 40 skończy bo o jejku jejku mam wszystkich choroby świata bo się nie ruszam i jem śmieciowe jedzenie, wszyskich winię i narzekam, co za beznadziejne spoleczenstwo

        • 4 3

      • Ja jestem już 60+ i śmigam ciągle tak samo jak za młodu. I chodzi o rowerową jazdę miejską a nie wyczynową.

        • 0 0

    • trollisz i podjudzasz. (3)

      A tymczasem gdyby nie tylu rowerzystów co dzisiaj to korki na ulicach byłby o 10 procent większe.

      • 7 5

      • (2)

        W Gdyni rowerem porusza się 2% podróżnych.

        • 3 2

        • ponieważ w Gdyni infrastruktura rowerowa jest mocno niedorozwinięta (1)

          50% przejazdów samochodem w miastach takich jak Gdynia odbywa się na odległość do 5 km, podczas gdy rower na taką odległość jest szybszy niż samochód. W Gdyni nadal występuje niedobór woli politycznej by wprowadzić program obciążania kierowców kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują, a programowi uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od jeżdżących samochodów nie towarzyszy odpowiednia akcja wyjaśniająca sens takich działań.

          • 1 1

          • mocno niedorozwinięci to są aktywiści miejscy

            którzy chcą uszczęśliwiać ludzi na siłę.

            • 0 0

    • Wprowadź ustawowo dni wolne... (4)

      ... Gdy temperatura spadnie poniżej 0 stopni.

      • 2 3

      • (2)

        ale co z tymi dniami nie tak ? jesli warunki nie pozwalaja mozesz jechac samochodem albo transportem publicznym wtedy

        • 2 2

        • Publicznym? (1)

          Będzie tłoczno. Bo rowerzyści...

          • 1 2

          • tłoczno to już jest na jezdniach

            z powodu nadmiaru niepotrzebnych przejazdów samochodami na krótkie odległości

            • 1 1

      • Serio ? To samo powiesz ludziom jeżdżących na nartach, że powinni zaczekać z tym do lata ?

        • 0 0

  • (2)

    Uwazam, ze nalezy sie pozegnac z mrzonkami o budowie mitycznej Drogi Czerwonej, a wziac sie na powaznie za kompleksowe zagospodarowanie terenu. Skonczyc z ta tymczasowoscia, latanina, bylejakoscia. Teren zasluguje na dobry projekt i wykonanie.

    • 25 22

    • Dlaczego mitycznej? Bo ty tak uważasz? (1)

      Mieszkasz na Grunwaldzkiej? Nie? To się nie wypowiadaj!

      • 8 9

      • może sam się nie wypowiadaj?

        • 2 5

  • Kierofczyki te słupki to ze swoich powinni finansowac (4)

    • 12 26

    • A rowerofczyki niech płacą na ścieżki rowerowe. (1)

      • 7 4

      • napisz jeszcze, że piesi powinni płacić za korzystanie z chodników

        zwłaszcza matki prowadzące wózki z dziećmi

        • 1 0

    • (1)

      wypraszam sobie obrażanei ludzi jeżdżących samochodami. Nie każdy hołduje ideologii pt. Samochód twój wróg.

      • 7 4

      • To jest jeden j3łop który to powtarza ciągle

        • 2 1

  • Jedyna sensowna opcja z perspektywą na przyszłość (9)

    To SKM pod ziemię, a w śladzie SKM droga.

    • 23 20

    • Prościej byłoby wybudować estakadę nad kolejka (8)

      • 6 4

      • tzn. podniesienie generatora hałasu na poziom drugiego piętra budynków. Samochodozę naprawdę warto leczyć. (4)

        • 8 7

        • (3)

          Niestety motofobia jest nieuleczalna.

          • 6 6

          • motofobia nie występuje w środowisku praktykujących rowerzystów (2)

            80% z nich to posiadacze prawa jazdy i osoby mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

            • 3 0

            • Poproszę źródło na te 80% (1)

              Z dostępem do samochodu w gospodarstwie domowym się zgadzam - w końcu każdy rowerzysta może mieć mamę lub tatę z samochodem.

              • 0 1

              • Co ty za pierdy koleś opowiadasz ? Np. ludzie przewożący rowery na samochodach to jadą z mamą lub tatą ? Jadą z nimi

                gdzieś na weekend lub na wakacje ?

                Zatem nie ośmieszaj się.

                • 0 0

      • Tak jest w Berlinie i jest ok. (1)

        • 3 3

        • Są w Berlinie estakady, a pod nimi dziesiątki tysięcy ludzi na rowerach.

          • 0 0

      • Estakadę nie. Światowe badania wykazują, że życie pod estakadami umiera, a hałas niesie się o wiele dalej niż z poziomu gruntu

        • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane