Fakty i opinie

Droga Zielona do Ergo Areny otwarta

Najnowszy artukuł na ten temat

Maszty flagowe na drodze do tunelu pod Pachołkiem

Nowy fragment Drogi Zielonej okiem kierowcy. My przejechaliśmy we wtorek zaśnieżoną jezdnią, ale już po południu kierowcy powinni podróżować tam po czarnej nawierzchni.


Gotowe są już dwa fragmenty Drogi Zielonej, ale by ta ekspresówka naprawdę ułatwiła poruszanie się po Gdańsku, muszą powstać jeszcze dwa kolejne odcinki: na Przymorzu i pod wzgórzem Pachołek.



Aktualizacja godz. 14:00. Droga Zielona na granicy Gdańska i Sopotu jest już przejezdna dla wszystkich kierowców.

* * *

Gdańsk zyska w środę kolejną dwujezdniową trasę - fragment Drogi Zielonej na granicy z Sopotem. 800-metrowa ulica połączy skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańskarondem przy ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy udający się na imprezy w Ergo Arenie nie będą musieli już kluczyć ulicami Sopotu lub gdańskiej Żabianki.

- Drogę otworzymy dla ruchu wczesnym popołudniem, wcześniej natomiast planujemy symboliczne przecięcie wstęgi zabytkowym autobusem komunikacji miejskiej - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Wykonawcą przedsięwzięcia było konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras, które za realizację zadania drogowego do stycznia 2011 r. otrzymały 61 mln zł. Projekt budowlany opracowała firma BPBK.

Inwestycja obejmowała, oprócz wykonania dwujezdniowej drogi, budowę trzech tuneli (dwa drogowe i jeden pieszo-rowerowy) na terenie zamkniętym PKP o długości 21 m i szerokości całkowitej 27,5 m. Ponadto w połowie wykonano kładkę pieszo-rowerową łączącą ul. Subisława z terenem sopockiego Hipodromu. Jej długość to 28 m.

Inwestycja na granicy Gdańska i Sopotu obejmowała przebudowę skrzyżowania al. Niepodległości, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego po to, by "wpiąć" tam Drogę Zieloną. Wykonano czterowylotowy układ z owalną wyspą centralną. Wymieniono także nawierzchnie na dojazdach do splotu dróg.

Jest też coś dla rowerzystów. Ci mogą teraz podróżować nową ścieżką od strony Sopotu na odcinku od skrzyżowania al. Niepodległości do ronda ulic: Gospody i Łokietka.

Zakończenie prac na budowie Drogi Zielonej.

Zakończenie prac na budowie Drogi Zielonej.

Otwarta droga na granicy Sopotu i Gdańska to kolejny odcinek dwujezdniowej drogi, nazwanej roboczo przez planistów - Drogą Zieloną. W Gdańsku od niedawna można też jeździć odcinkiem właśnie Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy - od ul. Pokoleń Lechii Gdańsk zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja została zlecona przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne firmie Budimex. Przedsięwzięcie pochłonęło ok. 135 mln zł.

W nieokreślonej szczegółowo przyszłości mają być zrealizowane kolejne dwa odcinki Drogi Zielonej. Pierwszy ma przebiegać w tunelu pod Pachołkiem i łączyć ul. Spacerową z właśnie oddaną do ruchu drogą na granicy Żabianki i Sopotu. Kolejny odcinek, to droga między Ergo Areną a al. Hallera właśnie. W tym przypadku droga ma przeciąć tereny zielone między Przymorzem i Zaspą a gdańską plażą.

Co ciekawe, gotowa w przyszłości na Żabiance Droga Zielona ma połączyć się z planowaną Drogą Czerwoną i dojazdem do tunelu pod Sopotem. Skrzyżowanie miałoby powstać kilka metrów na wschód od wybudowanego tunelu pod magistralą kolejową.

Po zakończeniu uroczystości związanych z otwarciem drogi, autobusy linii 122 w obu kierunkach na stałe zostaną wycofane z ul. Gospody i ul. Pomorskiej. Między przystankami "Opacka" a "Sopot - Ergo Arena" autobusy tej linii pojadą nową trasą: Gdańsk al. Grunwaldzka - Droga Zielona - Sopot Łokietka.

Ponownie obsługiwane przez linię 122 będą przystanki w Gdańsku w ciągu al. Grunwaldzkiej: "Nadwodna", "Górskiego", "Opacka". Godziny odjazdów ulegną drobnej korekcie.

Godzina zmiany organizacji ruchu jest ruchoma i może ulec przesunięciu.

Dodatkowo, drobnej korekcie ulegną wszystkie rozkłady jazdy linii 117 i 143 celem dostosowania czasów jazdy do aktualnie panujących warunków ruchu drogowego.

Opinie (199) 1 zablokowana

  • (11)

    Jak zrobią tunel to będzie to w miarę nowoczesna droga XXI wieku.
    Droga Czerwona też pilnie potrzebna!

    • 82 65

    • Zostawcie ten Pachołek (5)

      !!!

      • 11 34

      • (1)

        sam jesteś pachołek

        • 16 5

        • Tez tak nierowna jak slowackiego???

          • 1 6

      • droga czerwona jest całkowicie zbędna (1)

        jej budowa totalnie zdewastuje Wrzeszcz.

        • 34 19

        • innego celu ta droga nie ma

          chodzi tylko o wyburzenie poniemieckich kamienic.

          • 6 9

      • POlecam dojazd Gospody przez najbliższe 30 lat.

        Zielona droga to taka ironia nieprawdaż? Hala za 500 mln, zielona droga za 60 mln, przekładanie potoku, odwodnienia następne 30 mln, palowania gruntu 50 mln. Oddać trzeba z odsetkami plus koszty utrzymania no to jakieś 30 lat nic wielkiego nie zobaczymy w mieście. PO dziurach do śmierci. Ustawi się znaki: uwaga dziury, garby itp. i będzie się żyło lepiej lichwiarzom.

        • 0 0

    • niech robia w koncu ten tunel po sopotem

      • 20 5

    • Mieszkańcy niestety rozumu niemają tiry chca puscic przez Park Reagana (1)

      a 100 metrów od drogi jest kraina zabawy dla dzieciaków!!
      Od tych smrodów ekrany akustyczne nas nieuchronią!

      • 15 19

      • ...nie panikuj, to będzie droga dla rowerów.

        • 10 3

    • po co czerwona? (1)

      Zrobić zieloną od Spacerowej do tunelu pod Martwą Wisłą i wtedy się okaże że czerwona nie jest potrzebna.
      Czerwona to wymysł PRL-u, wtedy budowano blokowiska z wielkiej płyty i budowano autostrady w centrach miast.

      • 18 6

      • zgadzam się

        bez sens z tą drogą czerwoną. W ten sposób można mnożyć drogi bez końca, a kroki w wcale nie będą mniejsze. Po prostu: samochód nie służy do jeżdżenia po mieście, od co! :)

        Zielona - bardzo fajny pomysł, jak ją kiedyś skończą to powinna w zupełności wystarczyć!

        • 0 0

  • będzie biskup? (12)

    • 102 31

    • zachlał, (1)

      spi.

      • 61 12

      • Jestem z grupy rowerowej trojmiasto i będę!

        • 5 7

    • Chciałbym, żeby był...

      Bez biskupa to się nie liczy.

      • 18 13

    • na drogę Zieloną to sam arcybiskup przyjedzie. (1)

      • 18 5

      • Zaprośmy papieża albo od razu samego Rydzyka

        • 28 5

    • kierunek rozumowania słuszny wbrew trollom magisrackim (3)

      bo gdy w 1999 r otwierano mostek przy Młynie Oliwskim to Adamowicz zmówił się z biskupem by otwarcia dokonac na 4 maja bo nie wypadało by 1 Maja w swieto klasy robotniczej przecinac wstege. Kierowcy z Osowy i do / musielui wiec jeszcze kilka dni jezdzic objazdem bo taka była zachciewajka biskupa i ministranta

      • 18 9

      • no i co sie stalo?

        ale w koncu ptworzyli

        • 6 2

      • ...nieprawda, ja tam nie widziałem żadnego biskupa ani ministranta. Za to był stoliczek z zagrychą, a nawet i popić było co. Można było się częstować. A propos tego, bardzo fajnie zrobili ten mostek. Latami tam przechodziłem i strasznie było. Samochody zawsze musiały ochlapać przechodniów. A teraz jest super.

        • 8 0

      • To ciekawe z tym świętem, przecież 1-szy maja to również święto kościelne - Józefa patrona robotników, więc o co chodziło Budyniowi i Flaszce?

        • 0 4

    • Nie nie będzie (2)

      ale za to będzie pederasta z izraela który umie śpiewać i tańczyć oraz lubi pomarańcze. Będzie też feministka która obroni dzieci przed ich rodzicami tabletkami wczesnooronnymi oraz rodziców przed dziećmi tabletkami eutanazyjnymi. Będą też lewicowi patrioci którzy opowiedzą o zasługach Stalina Lenina oraz Hitlera dla polskiej państwowości.

      • 21 18

      • Lecz się na nogi. (1)

        Na głowę już za późno.

        • 14 7

        • Kolega nie zrozumiał sarkazmu chyba... szkoda

          • 7 2

  • plany, plany, plany (5)

    Po prostu już widzę ten tunel pod pachołkiem oczyma wyobraźni....

    Tunel dojedzie do spacerowej i co? już teraz spacerowa często jedzie w tempie, nomen omen, spacerowym.

    • 99 28

    • Trzeba przyznac, ze ktos był wyjątkowo przewidujący nazywajac ulice Spacerową ;)

      • 31 2

    • Spacerowa

      już dawno miała przebiegać w wariancie 2 pasy, tylko mieszkańcy Osowej się buntowali przed jej wlotem w planowaną trasę lęborską. Teraz wiadomo że lęborska będzie zaczynała się gdzie indziej więc na pewno w planach po 2014 jest poszerzenie Spacerowej do wlotu w tunel. Jej część do Oliwy stanie się spokojną drogą dojazdową.

      • 13 0

    • Wystarczy zrobić węzeł przy realu i sprawa załatwiona.

      • 6 1

    • A dlaczego... (1)

      planowany odcinek ma biec przy dąbroszczaków?? tam przecież jest deptak, i plac zabaw... może uznali że już to nie potrzebne?? jakąś tego nie widzę...

      • 1 4

      • do dąbroszczaków masz jeszcze daleko.

        Więc na wszystko o czym mówisz starczy miejsca.

        Po drugie drogę najwcześniej oddadzą za 8 lat.

        • 0 0

  • Skrzyżowanie miałoby powstać kilka metrów na wschód od wybudowanego tunelu pod magistralą kolejową.
    - Tzw. ciasne skrzyżowanie

    • 21 4

  • Lobby samochodowe wciąż trwa (7)

    Otwierane i planowane są kolejne ekspresówki w mieście oddzielając dzielnice kolejnymi ekranami akustycznymi.
    Zachęca to do poruszania się po mieście tylko samochodem.
    Chyba nie w tym kierunku miasto powinno się rozwijać.

    • 112 130

    • mam auto i lubię nim jeździć ale nie można się nie zgadzać z opinią powyższą (1)

      Faktycznie bardziej by się przydały nowe linie tramwajowe bo wciskane autobusy nie mają szans że nie wspomnę o zakazie dla tirów (wszystko przez zgody na budowanie supermarketów w centrum - ciekawe ile kapusty za to zebrali włodarze miasta do własnej kiesy.)

      • 44 10

      • Tyle, aby starczyło na kilka mieszkań.

        • 10 8

    • no tak, ale bez tych dróg zginiemy w smrodzie, smogu i truciźnie. (1)

      nie dramatyzowałbym też tak jeśli chodzi o oddzielanie dzielnic.

      • 11 16

      • to jest ironia?

        Te drogi to smrody smog i trucizna ekrany akustyczne przed tym nie chronią!
        najwieksze smrody nad morzem chca wprowadzic!

        • 9 7

    • Pewnych rzeczy nie przeskoczysz

      Ostatnio, mając samochód w warsztacie, przez tydzień poruszałem się komunikacją miejską. Jadąc dom - praca - dom bezpośrednio, bez przesiadek, to można by jeszcze naciągnąć, że ma to jakiś sens. Natomiast jak już trzeba coś po drodze załatwić (np. zakupy), gdzieś podejść, jechać z przesiadką to lekko naciągana bajka się kończy - szkoda czasu na łażenie, czekanie itp. Z miłą chęcią wsiadłem do samochodu.

      • 22 6

    • nie ma chodnika!!!!!!!!!!
      skandal

      • 1 4

    • Że niby lobby inne niż samochodowe jest zagłuszane, albo milczące?

      Czyżbym przegapił jakąś kampanię zachęcającą ludzi do aut? Nie ma takiej i nie będzie. Reklamowanie czegoś, co jest zarąbiste i powszechnie znany jest fakt iż jest to zarąbiste, to dostarczanie drewna do lasu. To lobby inne niż samochodowe potrzebuje kampanii i specjalistów od bajerowania. Bo przekonanie ludzi, że coś tak nieprzyjemnego względem aut jest od nich lepsze, wymaga najwyższej klasy specjalistów.

      Wyjedź do Kopenhagi, będziesz szczęśliwy.

      • 5 6

  • (1)

    "...W niedookreślonej przyszłość mają być zrealizowane kolejne dwa odcinki Drogi Zielonej...."

    Hej młody junaku smutek zwalcz i strach, moze na tym miejscu za 60 lat...

    • 65 11

    • A w międzyczasie mieszkańcy Żabianki będą sobie w brodę pluli, że nie zgodzili się na drugą jezdnię Gospody.

      • 4 0

  • Skoro jest "kret" na miejscu (20)

    to może czas pomyśleć o drożeniu tunelu pod Pachołkiem.

    • 75 23

    • Krety są budowane pod konkretne indywidualne zapotrzebowanie (11)

      To jest jakaś kopara, którą można przetransportować w inne miejsce. 100 razy o tym pisano, że nie da się wykorzystać kreta dla tunelu pod Martwą Wisłą w innym miejscu a ten znów wraca z tym Pachołkiem.

      • 16 7

      • A skąd wiesz, że to co napisano, (5)

        jest prawdą?

        • 16 6

        • (4)

          Taką informację podawał producent tych kretów, tylko czy te stwierdzenia nie były po to, żeby na każdą inwestycję kupować kreta nowego?

          • 20 1

          • tylko czy te stwierdzenia nie były po to, żeby na każdą inwestycję kupować kreta nowego? (3)

            Konkurencja nie śpi. Zaoferowałaby kreta wielokrotnego użytku, gdyby to było opłacalne/technicznie możliwe.

            • 7 5

            • skoro taki kret może wydrążyć 500m tunelu przypuśćmy (2)

              to dlaczego niby nie może wydrążyć 5x po 100m? Ja tego nie rozumiem i uważam, że to po prostu wymysł producentów, których nie ma dziesiątki, żeby więcej mogli zarabiać. Nowy tunel nowy kret - 100, 200 czy 1200 metrów.

              • 5 3

              • Kret nie został kupiony przez miasto

                Jest własnością firmy budującej tunel pod Wisłą. Może, gdyby tej firmie zlecić budowę następnych tuneli, znaleźliby sposób...

                • 9 2

              • bo jest przystosowany do drążenia w okreslonym rodzaju gruntu.

                • 10 3

      • Tak wygląda praktyka, ale z przyczyn ekonomicznych... (3)

        ... po prostu zazwyczaj nie opłaca się po wybudowaniu tunelu odzyskiwać TBMu. W tym konkretnym przypadku mozna by tak zrobić ale się nie da bo to polska, EU i tzw. "wolny rynek". Sporządzenie projektów zakładających średnicę tunelu taką samą i wykorzystanie takiej samej maszyny jak w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziłoby podejrzenia o ustawienie związanych z realizacją tematu przetargów pod konkretnego Wykonawcę, czyli Wykonawcę tunelu pod kanałem bo on jest właścicielem kreta. I tak to właśnie zapłacimy dwa razy więcej ale będziemy "sprawiedliwi".

        • 12 5

        • gdyby urzędnicy potrafili myśleć (2)

          to by zażądali od projektantów zapisu szerokość tunelu od ... do ..., min. szerokość jezdni ... :)
          I tym sposobem firmy posiadające używane krety mogą zaoferować niższe ceny, miasto oszczędza, nikt nie może posądzić o ustawienie przetargu.

          Ale weź tu znajdź myślącego urzędnika...

          • 6 1

          • A widziałeś kiedyś Projekt budowlany z wymiarami od/do? (1)

            • 4 1

            • Tu masz rację projektu nigdy, ale wykonanie widzę na codzień.

              Polak zawsze robi na odwal, to wykonanie mamy od dobrego po złe na jednej drodze ;).

              • 0 2

      • Taki kret by się przydał do wydrążenia tunelu między Górkami Wschodnimi a Górkami Zachodnimi łącząc Gdańsk z gdańską Wyspą Sobieszewską. To co, trzeba kupować nowego kreta?

        • 13 2

    • (6)

      Ale co oznacza "jest kret"???

      Kret to narzędzie zamawiane przez wykonawcę tunelu i nie jest on własnością inwestora tylko wykonawcy. To tak jakby ktoś zamawiał u robola remont mieszkania a potem zabierał mu jego wiertarkę.

      Jeżeli jest inaczej to proszę o sprostowanie, ale na 99,9% TBM nie jest/będzie własnością miasta.

      • 17 0

      • I tego się obawiałem (2)

        Jeżeli by miasto chciało dokonać inwestycji z tzw wolnej reki, to oponenci rzucili by się do gardeł. Nawet wtedy gdyby założenia i oferta była słuszna.
        Co do średnicy? To wydumany problem. Szerokość drogi jest tak jakby zunifikowana. A teren równie kłopotliwy.
        Całe trójmiasto jest obiektem zbudowanym w pradolinie - delcie rzeki polodowcowej. We wzgórzach morenowych są warstwy piasku, gliny i pozostałości węgla brunatnego naniesionego przez wodę.

        • 4 2

        • ''Szerokość drogi jest tak jakby zunifikowana. A teren równie kłopotliwy."

          porownujesz te dwa tereny? to tak jakbys porownal rozwolnienie z zaparciem. sytuacja klopotliwa, ale jednak diametralnie rozna

          • 4 2

        • W jakiej pradolinie? W pradolinie to jest położone Wejherowo, Reda czy Rumia (i to też nie cała). Poza tym pradolina to nie delta, więc się zdecyduj. A co do piasków i glin, to generalnie cały czwartorzęd jest z nich zbudowany, tylko sposób powstawania był nieco inny w różnych miejscach, w związku z czym stratyfikacja osadów jest diametralnie różna. Do tego dochodzą jeszcze procesy holoceńskie, które inaczej się kształtowały w dolinie Wisły i Motławy, a inaczej na wyniesieniach moreny dennej, więc co Ty porównujesz?

          • 2 0

      • ...jak by takiego kreta można byłoby wykorzystać w innym miejscu, to by handlowali kretami przechodzonymi tak jak zużytymi samochodami, ale niestety tu zawsze trzeba zamawiać nowego krecika, bo stary już może nie trafić w nowy miejsce, bo węch stracił.

        • 2 1

      • ale można robola zatrudnić i niech wierci inne dziury tą wiertarką ! (1)

        • 1 1

        • ale nie jak ma tylko wiertła do drewna a Ty chcesz wiercić w betonie.

          • 1 0

    • ...ale te krety to tylko jednorazówki.

      • 2 1

  • Dlaczego wycięto planowaną linię tramwajową na drode Zielonej? (9)

    Przez Drogę Zieloną od al. Hallera do Chłopskiej od samego początku planowano trasę tramwajową a tu nagle nie tak dawno ktoś usuną tą inwestycję z planów.
    Dlaczego stawia się tylko na transport samochodowy?

    • 97 16

    • (1)

      Może dlatego, że po jednej stronie tej drogi niczego nie ma? I tramwaje woziłyby tylko powietrze?
      Może nie ma sensu budować kolejnej lini wzdłuż Gdańska przy samym morzu? (ciąg grunwaldziej, skm, chłopska?

      Ale pewnie, łatwiej postawić się w roli jedynego sprawiedliwego niż chwilę pomyśleć.

      • 14 33

      • no właśnie chwilę pomyślał i tam są bloki mieszkalne i tereny rekreacyjne

        wielu ludzi by skorzystało z tramwaju tam. Nie mówiąc o alternatywnej trasie w ramach awarii ciągu Chłopska-Rzeczypospolita

        • 30 8

    • bo taniej

      • 6 0

    • Pewnie dlatego, że Karnowski już się zwrócił do ZKM Gdynia o podciągnięcie do Ergo, linii trolejbusowej. (4)

      • 7 1

      • A czym się różni trojejbus od autobusy (2)

        Jeden i drugi stoi w korku więc niczym.

        Tramwaj zaś je omija. Trolejbus nie zastąpi tramwaju, a conajwyżej może zastąpić autobus. Zamiana tramwaju na autobus lub trolejbus zawsze będzie stratą.

        • 10 4

        • Przypomnij sobie swoje słowa o tramwajach nie stojących w korkach... (1)

          gdy jakiś ulegnie awarii albo wypadkowi, nie zanosi się też aby na Zielonej były korki. Poza tym dublowanie trasy przez dwa środki transportu nie ma sensu. Pomijam oczywiście koszta związane z budową torowiska i hałasu jaki robią tramwaje, a kosztami budowy sieci trolejbusowej.

          • 2 9

          • Ale po co budować sieć trolejbusową

            Skoro jest droga to mogą jeździć autobusy, więc nie widzę sensu rozbudowy linii trolejbusowej. Skoro i tak stoi w tym samym korku i jedzie tak samo szybko.

            • 3 1

      • A czy tam znajdzie się miejsce na pętlę trojlebusową ???

        Bo niby jak ? trojlebus dojedzie do Ergo Areny i jak zawróci ?

        • 1 1

    • Gdyby tak wszyscy porzucili auta na rzecz tramwajów, jazda nimi byłaby porównywalna z ostatnimi chwilami konia przed rzeźnią.

      Wtedy sam zacząłbyś namawiać, by chociaż część wróciła do samochodów. Najgorętszymi zwolennikami zniesienie prohibicji byli ci, co wcześniej o nią lobbowali. Linie tramwajowe są strasznie drogie w budowie. Opłacalne tylko wtedy, gdy ma się pewność całych dywizji pasażerów.

      Teraz odpowiedź na ostatnie Twe pytanie prosto z mego serca: Jazda autem jest jak taniec z najpiękniejszą dziewczyną na balu. Jazda czymkolwiek innym jest jak zmywać po tym balu.

      • 1 5

  • Tramwaju do Hallera nie będzie, powstają kolejne drogi "zekranizowane" (3)

    A potem władze się dziwią, że ludzie niechętnie korzystają z komunikacji miejskiej uważając ją za nieodpowiednią do potrzeb, a samo miasto oceniają za szpetne. Ekrany są skuteczne tylko w jednej roli: separowania od siebie osiedli. Mam wielu znajomych mieszkających koło tego paskudztwa i nikt jeszcze nie uznał ekranu za twór tłumiący hałas. Zwykle w oddaleniu powyżej ok. 100 m jeszcze go potęguje.

    • 67 14

    • (2)

      Wzdłuż takich ekranów - skoro one już są - sadzić na przemian nisko- i wysokopienne krzewy. Kiedy się one rozrosną przenosić ekrany na nowo-budowane trasy i tam tak samo sadzić te krzewy.

      • 28 2

      • te rzędy krzaków musiały by mieć 40-60m szerokości-w mieście jest to niewykonalne:)

        • 6 4

      • Widać ze nie mieszkasz przy 4 pasmowce

        • 1 7

  • Przede wszystkim gratulacje za kolejne usprawnienie w Gdańsku ! (1)

    • 65 10

    • najlepsze były tablice nad skrzyżowaniem

      mówiące, że droga jest otwarta a była zamknięta, jakiś debil powiesił i zamiast zasłonić przed otwarciem to na pewniaka walę bo myślę skoro tablica to otwarte a tu d...pa! Ciekawe ilu pojechało tak jak ja.

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.