• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga przy Kanale Raduni będzie ścieżką rowerową

Maciej Naskręt
11 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni
Skrzyżowanie ul. Podmiejskiej i Traktu św. Wojciecha. Rowerzyści lawirują tam między samochodami. Skrzyżowanie ul. Podmiejskiej i Traktu św. Wojciecha. Rowerzyści lawirują tam między samochodami.

Kontrowersyjna droga przy Kanale Raduni stanie się ostatecznie ścieżką dla rowerów i pieszych. Znaki mają tam ustawić pracownicy Gdańskich Melioracji. Niebawem ruszą też prace przy skrzyżowaniach tego szlaku rowerowego z ruchliwymi drogami - m.in. ul. Podmiejską. zobacz na mapie Gdańska



Kłopoty kierowców na ul. Podmiejskiej z rowerzystami

Jest szansa, że po naszej interwencji z lipca w sprawie drogi serwisowej wzdłuż Kanału Raduni, po której rowerzyści jeżdżą tłumnie od wiosny, kierujący rowerami będą tam poruszać się już w pełni legalnie.

Choć biegnąca wzdłuż kanału Raduni droga zawsze była opisywana jako szlak rowerowy i występowała na miejskich mapach z infrastrukturą rowerową, to tak naprawdę nigdy nie była dopuszczona do użytku jako droga rowerowa. Brakowało na niej m.in. stosownych znaków.

Teraz ma się to zmienić.

- Gdańskie Melioracje mają już niebawem oznakować całą drogę serwisową jako drogę rowerową. Będzie to ciąg, po którym będą mogli poruszać się zarówno rowerzyści, jak i piesi. Nie będzie tam możliwy ruch samochodów - mówi Remigiusz Kitliński, zajmujący się polityką rowerową miasta.

Wyremontowany Kanał Raduni w Gdańsku. Film archiwalny z lutego br.

Sęk w tym, że droga wzdłuż kanału przecina m.in. ruchliwą ul. Podmiejską, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią Dolną i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny przejeżdża tędy prawie 3 tys. samochodów. Rowerzyści często na nie uważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Zgodnie z prawem powinni natomiast dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych.

Kierowcy bardzo krytycznie oceniają takie zachowanie rowerzystów.

- To jest skrajna nieodpowiedzialność i igranie z własnym życiem. Przecież 30 metrów dalej jest przejście dla pieszych, a jeśli nie to przynajmniej wypadałoby przeprowadzić w tym miejscu rower. Ten przejazd jest bardzo niebezpieczny - mówi pani Anna, która do pracy w centrum gdańska dojeżdża z Oruni Górnej.

Czy rowerzyści powinni mieć nieograniczony przejazd drogą przy Kanale Raduni?

Rowerzyści jednak przekonują, że mogą tamtędy przejeżdżać.

- Droga serwisowa łączy się z główną ulicą, a więc rowerzysta po prostu włącza się do ruchu, tyle tylko, że ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa - uważa pan Wojciech, nasz czytelnik z Pruszcza Gdańskiego.

Sprawą wątpliwych skrzyżowań ruchu samochodów z ruchem rowerowym mają się zająć urzędnicy. - W Zarządzie Dróg i Zieleni ma zostać w tym zakresie opracowany projekt nowej organizacji ruchu. Trzeba będzie jednak nieco na niego poczekać - mówi Kitliński.

Jak ostatecznie będzie wglądał przejazd na wysokości ul. Podmiejskiej - w obecnej sytuacji nie wiadomo. Jego kształt i zasady poznamy dopiero po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu.

Do czasu zajęcia się sprawą przez urzędników, rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z wyobraźni podczas jazdy.

Znasz więcej miejsc, w których mają problemy uczestnicy ruchu drogowego i rowerowego? Napisz do nas e-mail.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • A w ogóle zaraz za mostkiem bardzo bliziutko jest wylot ulicy Brzegi.

    Tam jadąc samochodem Podmiejską z dołu nie trzeba przed tą krzyżówką zwolnić, gdzie wyjeżdżają z niej i wjeżdżają nie tylko rowerzyści ale też i przede wszystkim inne auta ?

    • 3 0

  • Dawno temu (5)

    Gdy ta bajeczna droga była jedynie w planach pisałem tu, że jej wyłożenie twardą nawierzchnią niczemu dobremu nie posłuży. Przypomnijcie sobie, że po gruntowej ścieżce na wale jeździło się świetnie i nigdy nie było problemu z przejazdem przez jezdnię. Przypomnę też, że problem nawet nie był nigdy rozważany bo wszyscy jeździliśmy do mostku, przejeżdżaliśmy na asfalt po drugiej stronie kanału i włączaliśmy się do ruchu na Podmiejskiej, jadąc w prawo lub w lewo. Można sobie w ten sposób nadal jeździć bez kontaktu z newralgicznym "czarnym punktem", bez kombinowania z przejściem dla pieszych itp. Na rowerze trzeba myśleć, a nie gapić się w telefon i słuchać muzyki. Wtedy jeździ się bezkolizyjnie i sprawniej, niż samochodem.
    Pozostaje jednak pytanie. Po cholerę było ten bubel budować w taki sposób za taką kasę? Czy ktoś odpowie za tak ewidentny błąd w planowaniu?

    • 13 8

    • po nowej nawierzchni będzie jeździć dużo więcej osób niż po drodze gruntowej. (4)

      Najważniejsze było zbudowanie ominięcia warsztatu samochodowego(?) w rejonie estakady południowej obwodnicy Gdańska. Teraz jeszcze pozostała likwidacja krawężników i wymalowanie przejazdów dla rowerów przez przecznice trasy.

      • 5 5

      • Teraz pozostała (2)

        sprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Malowanki i cuda wianki nie załatwią tu niczego. Zwiększy się ilość pieszych, zwiększy się ilość rowerzystów i sam sobie odpowiedz, co dalej.
        Skoro prezydent otworzył tą inwestycję jako trasę/ ścieżkę rowerową to dlaczego teraz jest to ciąg pieszo-rowerowy? By doliczyć kolejne kilometry do ścieżek rowerowych? Obłuda i nic więcej.

        • 4 2

        • myśl pozytywnie

          ciąg pieszo rowerowy jest po to, by ludzie nie mający doświadczenia nie musieli korzystać z jezdni, jak się wybiorą na rower. Jak się zwiększy liczba pieszych i rowerzystów, to się poprawi jakość życia w mieście. W internecie nie ma obowiązku ani sensu obrażanie kogokolwiek, mimo tego, że wielu internautów to robi. Niektórzy specjalizują się w obrażaniu rowerzystów. Tak nie musi być.

          • 2 0

        • Alternatywa

          Pieszy ma chodnik przy Trakcie
          Rowerzysta ma drogę po Trakcie
          Wał kanału Raduni powinnien być pieszo-rowerowy i taki będzie.

          • 5 4

      • Skąd te minusy???

        Pełna zgoda. Kolega widać też jeździł już po wale, jak była droga gruntowa ale nie było takich krawężników jak są teraz...

        • 4 0

  • szkoda pieniedzy na oznakowanie skoro i tak wszyscy zwyczajowo tam jeżdżą (4)

    co to zmieni ?

    • 3 5

    • Rowerzysta będzie ukarany. (2)

      Proste, w przypadku wypadku (rym Krym) będzie można udowodnić rowerzyście, że wina leży po jego stronie, bo nie miał prawa bezrefleksyjnie przemknąć w poprzek jezdni o takim natężeniu ruchu.

      • 1 2

      • faktycznie, to bardzo pozytywna motywacja i uzasadnienie zbędnego wydatku (1)

        • 1 2

        • wydatek na wymalowanie przejazdu rowerowego nie jest zbędny

          ułatwi życie wielu ludziom, kierowców skłoni do refleksji - z korzyścią dla wszystkich

          • 0 0

    • wpłynie na zwiększenie uwagi najgroźniejszym uczestników ruchu: kierowców

      • 2 0

  • Dziękuję Panu Prezydentowi Bronisłąwowo Komorowskiemu za podpisanie ustawy, umożliwiającej budowę ścieżek rowerowych na wałach (6)

    • 64 18

    • do zapamiętania

      ścieżka
      1. «wąski pas ziemi wydeptany przez ludzi lub zwierzęta albo specjalnie przygotowany dla pieszych

      droga
      2. «wszelki szlak komunikacyjny»

      • 4 1

    • za moment będziesz dziękować nowemu prezydentowi putinkowi że cie jeszcze nie roztrzelał (1)

      • 24 30

      • pro porządek

        A co Ty masz do Putina?Takie forum zamknie. Porządek będzie. Takich głupot, jak teraz czytać nie będę. Przede wszystkim tego polskiego biadolenia i ględzenia. Przynajmniej na powrót zrozumiemy, że wolność słowa, łączy się z odpowiedzialnością za nie.

        • 3 7

    • no tak bo WPADKA mógł nie podpisać :)

      ale może i dobrze, że nie przeszkadza przynajmniej.

      • 1 4

    • Dziękujesz?

      Powinnaś raczej mieć pretensje, wraz z urzędnikami, którzy przez to będą teraz mieli tyyyyyyyyle pracy.
      Była ścieżka gruntowa dziesiątki lat i była cisza na ten temat. Wybetonowali i co?
      Jak zwykle problem przerósł możliwości urzędników i jedyne co robią to zalecanie szczególnej uwagi. Żal d.... ściska.

      • 5 9

    • Już tak nie wchodź w d... I tak ci za to nie zapłaci.

      • 13 4

  • Tyle lat w dziennikarstwie, a dalej te same błędy

    "Kłopoty kierowców na ul. Podmiejskiej z rowerzystami"
    A może raczej: kłopoty rowerzystów z kierowcami?

    "W ciągu godziny przejeżdża tędy prawie 3 tys. samochodów" - czyli prawie 1 samochód na sekundę - na drodze z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach.: napiszcie jeszcze, że to pomiar średniodobowy, pośmiejmy się razem.

    "Kontrowersyjna droga przy Kanale Raduni"
    Taa, droga jest kontrowersyjna...

    "Orunię Górną z Orunią Dolną"
    Orunia Dolna - a cóż to za cholerstwo?

    I na koniec komentarz do sprawy: kierowcy nigdy nie wymuszą na rowerzystach przeprowadzania roweru bo to jest absurd. Równie dobrze rowerzyści mogliby apelować o znak stop przed każdym przejazdem. Może w końcu do ludzi dotrze, że chyba lepiej zacząć szukać alternatywnych sposobów poprawy bezpieczeństwa na przejazdach niż forsować nieżyciowe przepisy!

    • 4 4

  • Ustawić przy każdym przejeździe strażnika

    co by bezpiecznie rowerzystę przeprowadził;)

    • 5 4

  • Prosba do redaktora

    Wez człowieku pomyśl co piszesz.
    Najpierw piszesz że bedzie oznaczona jako droga rowerowa. Potem że będą mogli chodzić po niej piesi.... To w końcu jak będzie, jedno i drugie sie wyklucza!!! Pan redaktor prawo jazdy ma?

    Bedzie to droga rowerowa czy ciąg pieszo rowerowy???

    • 7 2

  • Czyli się jednak da.. (2)

    Czyli się jednak da.. zrobić to dobrze?
    Tylko dlaczego to zawsze z takimi oporami idzie.
    Najpierw fuszerka, a potem poprawki. Ktoś za to gruba przeciez kasę bierze

    • 1 2

    • Grubą kasę... (1)

      Grubą kasę za postawienie kilku znaków ?

      • 1 1

      • za projekt wykonastwo odbior.....

        za projekt wykonawstwo i odbiór.
        Jezeli chodzi o znai to w sumie też mało nie kosztują. Jeden to koszt ok 1500zł plus wstawienie.

        • 1 1

  • Tabakiera do nosa, czy nos dla tabakiery.

    Historycznie rozpatrując problem należy stwierdzić, ze od kilkuset lat była to aleja spacerowa a obecnie rekreacyjna. Świadczą o tym dorodne stare kasztanowce. Po wojnie była to jedyna trasa spacerowa w tym rejonie. Obecnie jakiś mądrala z magistratu wydumał, że to jest droga serwisowa kanału dopuszczona do używania przez spacerowiczów i rowerzystów. A jest całkowicie odwrotnie bo dopuszcza się pojazdy służb porządkowych do korzystania z tej trasy spacerowej.

    • 6 1

  • a reszta (3)

    a co z centrum Gdańska , tam też jest Radunia i jest w opłakanym stanie jak również tereny obok niej.......

    • 3 1

    • tamtędy jak powstanie kładka pieszo rowerowa na Ołowiankę (2)

      będzie można szybko wzdłuż kanału Raduni dojechać do dworca PKP.

      • 0 1

      • (1)

        Może włącz jakieś zumi czy google zanim coś jeszcze napiszesz? Chyba, że Ty też prorok?

        • 0 0

        • po prostu kiedyś się tą trasą przejechałem. To nic trudnego.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane