• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska

Maciej Naskręt
28 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.

Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.



Czy będziesz korzystać z podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego?

Kilka dni temu informowaliśmy, że zapadła decyzja o budowie naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk przez ul. Okopowązobacz na mapie Gdańska.

Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.

W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.

Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.

***

W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.

Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.

Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.

Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.

Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.

Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.

Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.

Dlaczego warto skorzystać z objazdu Nowym Podwalem Grodzkim
  • droga bez pieszych i rowerzystów
  • omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
  • brak skrzyżowań


Dlaczego nowa droga może się korkować
  • przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
  • utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk


Co do tej pory zostało zbudowane?

Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.

Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.

Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.

  • Spacer tunelem zaczynamy od przyszłego skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Zarys ul. Nowej Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Tunel pod Huciskiem. Na zdjęciu widać wyniesiony chodnik, którym będzie można przejść piechotą pod ul. Hucisko.
  • Tunel w rejonie Huciska.
  • Na wysokości Urzędu Miejskiego tunel nie ma jeszcze stropu.
  • Montaż podpory pod strop tunelu na wysokości Urzędu Miejskiego.
  • Tunel na wysokości ul. Rogaczewskiego.
  • Tunel wraz z systemem przeciwpożarowym. Co kilkadziesiąt metrów zlokalizowane są stalowe drzwi z możliwością przejścia do części kolejowej tunelu.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Stalowe elementy żuraw posadowione w tunelu.
  • Wnętrze tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Spacer kończymy przy południowym fragmencie tunelu - pod al. Armii Krajowej. Stalowe elementy to żuraw pracujący na powierzchni.

Forum Gdańsk

Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.


Opinie (310) ponad 10 zablokowanych

  • sklepiki z tunelu (1)

    Kto wie, gdzie przeniesiono sklepiki z tunelu pod Lotem?

    • 0 0

    • Szpital

      Przez tyle lat zdążyli odłożyć na nowe boksy w centrum Radunia. Podobno te - nad cmentarzem mają być tańsze.

      • 0 0

  • (1)

    Pytanie kto tam bedzie pracowal. Pelen etat za 1900zl? A idac do spozywczego za 100zl zbyt wiele nie kupimy..

    • 0 0

    • Zestaw

      W samym Gdańsku jest 40 tysi ukraińskiej siły roboczej. Tata na budowie, mama w butiku, a córka - nie wiem gdzie.

      • 0 0

  • x2

    Przy takim rozmachu inwestycji można było zrobić 2 x szerszy tunel. Wtedy byłby jakiś sens.

    • 0 0

  • Tylko słabe, tanie rozwiązania (1)

    W takim miejscu to tylko przejście podziemne, szerokie około 30 metrów lub więcej (zbudować większe, nadwyżkę można zagospodarować), więcej znaczy bezpieczniej. Schody ruchome po dwa (prawa i lewa) z każdej strony podziemnego przejścia a pośrodku łagodnie wyprowadzić teren bez schodów.
    Ale do tego trzeba dużych pieniędzy, więc lepiej namalować pasy na jezdni i jest cacy, nie ma problemu ( rzesz kwa...)
    W letnim przesileniu, nie będzie końca wędrówek na przejściu a do tego szybko zmieniająca się sygnalizacja. Jedni chodzą szybciej drudzy wolniej a jeszcze inni na dopingu.
    Po mojemu, inwestor ma mocne plecy w ratuszu lub nawet stołek.

    • 8 5

    • Schody ruchome po dwa (prawa i lewa) z każdej strony podziemnego przejścia a pośrodku łagodnie wyprowadzić teren bez schodów.

      Widziałeś schody ruchome na zewnątrz? Łagodnie wyprowadź różnicę poziomów co najmniej 3metry. Na przystanki też schody ruchome? Pozostają niepełnosprawni na wózkach, ale oni mogą objechać przez Hucisko przecież ja nie będę stał na jakiś światłach. Tłumaczenie ekologią (klocki ham, sprzęgła -pyły, +spaliny) też nie na miejscu. Chcesz być ekologiczny zostaw samochód pod domem na wyjazdy weekendowe, a na co dzień korzystaj ze zbiórkomu. Zrozumcie ,,w kawalerce" nie zrobicie imprezy na 50 osób.

      • 0 0

  • Bzdura (3)

    Tunel miałby sens tylko wówczas gdyby prowadził dwoma pasami w stronę Pruszcza, przynajmniej jeden kierunek byłby odciążony, a tak mamy ledwie po jednym pasie w obu kierunkach i dwa kolizyjne skrzyżowania ze światłami. BRAWO!

    • 59 8

    • ale szykują dokładnie to co było

      z 2 pasów jadących z tunelu jeden będzie na skręt w lewo, prawy do Pruszcza. Dwa pasy wbijające się z prawej strony z chełmu i warszawy. czyli dokładnie ten sam chaos wzbogacony 2 pasami z nowej drogi ..... W godzinach szczytu korek od opery.

      • 0 0

    • Bardzo cenne spostrzeżenie.

      Rano korek jest na Armii Krajowej na Podwalu Przedmiejskim i na Trakcie, ale od Toruńskiej do dworca jest już spokojnie.
      Ale popołudniu korkuje się właśnie Podwale Grodzkie przy dworcu i taki bajpass w kierunku Pruszcza na pewno by się przydał.

      • 3 1

    • no i gdzieś

      w tym tunelu musi być "odgałęzienie" do parkingu CH co niewątpliwie spowoduje.....korki.

      • 17 1

  • Nie wiem po co stawiać tego kloca (27)

    Wessie turystów z Długiej i Głównego miasta do środka. Będzie jak z Grunwaldzką we Wrzeszczu

    • 137 53

    • nikomu sie nie podoba

      Ale kazdy jak glupi pobiegnie...?

      Ciekawe.

      • 0 0

    • (11)

      Grunwaldzka to autostrada prawie .przyjemnym miejscem na spacer i zakupy raczej nie jest i nie była . Szczególnie zima

      • 8 6

      • komunikacja miejska (8)

        Grunwaldzka od początku była ulicą dostosowaną do ruchu samochodowego. Dobrze zaprojektowana z myślą o rozwijającym się ruchu,. Nikomu nie przeszkadzała, nie utrudniała poruszania się, pieszym też, aż do pory rozwoju ludzi o wąskim umyśle. Gdańsk obecnie nie ma dobrych projektantów od komunikacji, a rowerzyści zrobili się grupą roszczeniową.

        • 11 13

        • (6)

          rowerzyści nie są problemem, a za kilka lat ścieżki rowerowe staną się alternatywą dla ruchu samochodowego, który zapycha kolejne rejony miasta.
          Gdybym nie obawiał się, że ukradną mi rower (z parkingu, spod sklepu czy banku) już dziś więcej niż połowę spraw załatwiałbym dojeżdżając rowerem

          • 10 8

          • Krzycz Trybson! (5)

            Ta, alternatywa, szczegolnie zima to rower jest taka alternatywa dla samochodu, ze sie mozna poplakac ze smiechu czytajac takie stwierdzenia. :) W naszym klimacie to maksymalnie pol roku minus deszczowe dni (czyli realnie kwartal) rower mozna nazwac alternatywa, co wiecej, wiekszosc tego czasu w ktorym rower jest alternatywa przypada na wakacje, czyli okres uspokojonego ruchu. Rower nie byl i nie bedzie rozwiazaniem czegokolwiek.

            • 12 9

            • Kopenhaga ma bardzo podobny klimat i sądzę, że statystyki jasno pokazują, że się mylisz (4)

              • 4 8

              • Krzycz Trybson! (3)

                No to pokaż te statystyki pokazujące, że w Kopenhadze większość ludzi jeździ na rowerach. A druga sprawa, to że Kopenhaga jest 4 razy mniejsza od Trójmiasta, mocno zcentralizowana, zupełnie inne uwarunkowania komunikacyjne.

                • 6 5

              • matko (2)

                wpisz sobie w internetach. liczba rowerzystów przekroczyła w tamtym roku liczbę prowadzących auto. ale zawsze musi być jakieś
                "ALE". bo to że gdzie indziej się da, to nie oznacza jeszcze że w Polsce się da, prawda? Fakt, najpierw trzeba się pozbyć takich ludzi jak "preczdresiarstwu"

                • 1 1

              • Krzycz Trybson! (1)

                Podaj konkretne dane, a nie "wpisz sobie".

                • 1 1

              • Wrzuć mu linka

                bo kretyn nie potrafi internetu używać. Wszystko mu trzeba na tacy podać a jak nie podasz to znaczy, że nie istnieje. Na ziemi trochę takich kretynow jeszcze chodzi. Uważają na przykład, że ziemia jest płaska bo nikt im "statystyk" udowadniających jej okrągłość pod nos nie podsunął.

                • 0 0

        • km

          I nie dzieliła tej części Wrzeszcza

          • 0 0

      • kiedyś była (1)

        jeszcze 20-25 lat temu można było iść od Miszewskiego do Klonowej i po drodze ubrać się, najeść, napić, kupić kwiaty i pójść do kina. Dzisiaj same banki.

        • 36 4

        • banki to nie centrum handlowe. zaplacily lepszy czynsz to sa.
          ilu z nas chodzilo po wrzeszczu grunwaldzka na gastro czy zakupy?

          • 2 7

    • to jest kloc śmierci (1)

      • 7 2

      • Będzie kloc śmieci. Dokoła.

        • 2 0

    • Niech wsysa. (1)

      Będzie trochę luźniej na Głównym Mieście. Latem z uwagi na tłok nie da się tam normalnie spacerować.

      • 3 1

      • Ja mam inne przeczucia

        Myślę, że będzie wręcz odwrotnie. Ludziska przyjadą na zakupy a że blisko na Główne Miasto to po pójdą się przespacerować, zjeść czy choćby na lody i tłok będzie jeszcze większy. Czas pokaże.

        • 5 2

    • To turyści przyjeżdżają do Gdańska na zakupy? (3)

      • 14 16

      • tak, nie wiedziałeś? Sądziłeś, że Skandynawowie czy mieszkańcy Kaliningradu (1)

        jeżdżą oglądać Sąd Ostateczny?

        • 18 2

        • Ten kto przyjeżdża na zakupy

          i tak nie zwiedza więc jego nic nie wessie.

          • 4 2

      • czesto też

        • 15 2

    • Tak jakby ludzie nie widzieli nigdy centrum handlowego

      • 2 0

    • A co byś tam wolał? (1)

      Pewnie park żebyś mógł tam siedzieć i patrzeć jak ludzie idą tamtędy do pracy, nierobie

      • 9 19

      • No, przydałby się park

        Byłoby gdzie piwko obalić.

        • 19 2

    • (1)

      Ty to wiesz, ja to wiem, ale w brg i um pracuja tacy ludzie a nie inni

      • 31 9

      • A jakich turystów to niby "zasysa" na Grunwaldzkiej???

        Jak jedziesz zwiedzać Koloseum w Rzymie to zamiast oglądać zabytek udajesz się do sklepu bo akurat jest w pobliżu??? Turyści dalej będą zwiedzać, do centrum mogą udać się potem. A ci co uprawiają turystykę zakupową to właśnie wręcz przeciwnie, po zakupach może udadzą się coś zobaczyć bo blisko a nie prosto na prom/samolot.

        • 27 4

    • juz powstal - po co piszesz

      już powstał - po co piszesz

      • 0 1

  • Samochody pod ziemię, ludzie na powierzchni (33)

    I tak być powinno.
    Idziemy powoli w dobrą stronę.

    • 360 55

    • Jak tak patrzę (1)

      na ten plan to widzę tylko interesy właściciela tej nowej budowy. Nie łudźcie się, że te przejścia naziemne i ulica pod ziemią to powrót do normalności. To tylko drogi dla klientów. Miasto ma nas głęboko... Po raz kolejny prywatny interes góruje nad interesem ogółu. To co się w Gdańsku wyprawia woła o pomstę do nieba.

      • 15 2

      • wszystko jest suma prywatnych interesow...

        • 0 0

    • samochody to mnie nie interesują (2)

      ale tramwaje znowu będą co chwilę się zatrzymywać !!!! później jakiś głąb z urzędu stwierdzi, że to był głupi pomysł i trzeba rozpisać nowy przetarg na likwidację pasów i świateł.
      Pewnie z 1mln zł to wyjdzie.

      • 8 7

      • (1)

        Największym problemem będzie skrzyżowanie z Wałami Jagiellońskimi zaraz za dawną przychodnią kolejową.Światła wielosektorowe wymuszające zatrzymanie tramwaju na ok 3-4 minuty,żeby klienci galerii handlowej mogli swobodnie wyjechać.Spowoduje to korki sięgające Wrzeszcza.W efekcie być może kilka linii tramwajowych będzie musiało być skierowanych na 3 Maja(co akurat nie byłoby złym rozwiązaniem),albo nawet zlikwidowanych.

        • 1 1

        • zatem priorytet dla tramwaju

          I platny wjazd do Srodmiescia samochodem.

          Problem rozwiazany

          • 1 0

    • Może i dobrze piszesz (13)

      ale zobacz, że Okopowa ma dwa pasy w każdym kierunku, a nowa droga tylko po jednym...
      tak czy inaczej będą korki.
      Najlepsze jest to, że brama przy LOT ze złotymi napisami wybudowania 1596r. a naprzeciwko betonowe bunkry... Kto to wymyślił?

      • 29 9

      • (1)

        To połączenie forum i starówki to trochę tak jak z Wieżą Eiffla w Paryżu..., ale ja i tak wolę Bramę Wyżynną. Do forum będę się musiał długo przyzwyczajać... Do sztucznego kanału Radunie nie przyzwyczaję się nigdy. Cieki wodne Gdańska powinny być czyste i otoczone zielenią...

        • 12 1

        • ale wiesz, za kanal tez nie jest naturalny :)

          I tu wcale nie oceniam ani FG ani ingerencji w przeplye kanalu

          • 0 0

      • Mieli się cofnąć w czasie (9)

        i wybudować coś XVI-wiecznego???

        Co do korków - zrezygnuj jeden z drugim z auta i skorzystaj z komunikacji miejskiej i nie będzie problemu.

        • 23 20

        • (2)

          Gdyby były ludzkie warunki w komunikacji miejskiej to bym nią jeździł tramwaje w porannych gidzinach tak zapchane że wsiąść nie można, odór nieumytych pasażerów, spóżnienia .....

          • 4 1

          • gadzinach*

            • 0 1

          • takich mamy tych gdanszczan. niedomytych

            • 2 0

        • do "ałtor" (1)

          Nie XVI - wiecznego, ale może zostawić to jako teren zielony?

          Co do korków - nie jeżdżę autem. "Pochwalę" się, że jestem honorowym krwiodawcą i jeżdżę komunikacją miejską za darmo. Ale stać w korku autobusem też mi się nie uśmiecha...

          • 9 2

          • Też jestem zwolennikiem parków w mieście

            ale akurat ten kawałek się słabo na to nadawał. Kilka sterczących budynków, pozostałości po Gildii, tory kolejowe i pełno dróg wokoło.

            • 1 1

        • Nie stać mnie na jazdę komunikacją miejską - zbyt dużo cennego czasu bym stracił. (3)

          • 28 17

          • No to trać ten cenny czas w korkach (2)

            • 25 12

            • matoł bez prawka! (1)

              matoł ! bez prawka!

              • 3 13

              • He he

                Zabawny jesteś z tą Twoją irytacją. Jak brak argumentów to zaczyna się wymyślanie. Prawo jazdy, nawet na autobus, to we współczesnych czasach żadne osiągnięcie więc chwalenie się tym splendoru Ci nie przysparza. Równie dobrze możesz się chwalić wiedzą z obsługi sztućców.

                • 10 1

      • Architekci

        Ci podobno mają zabronione budować w "starym" stylu.

        i dlatego po wojnie wyburzali to co zostało ... i wybudowali te koszmarki modernistyczne.
        ... a raczej bunkry.

        Zobacz jakie budynki był na Targu Węglowym przed wojną i co odbudowali "ci fachowcy".
        To jest dramat ...

        • 13 6

    • Gdańsk przeciwko uchodzcom (9)

      Nasz deweloper budyn mógł tylko wpaść na taki pomysl zabetonowania calego centrum i wgl całego Gdańska. Lecz wybory w następnym roku pokażą jego miejsce. Chyba że naprawdę mamy tak głupie społeczeństwo. I pewnie sloiki z warmi i mazur będą na niego głosować bo wybudowal im zarąbiste mieszkania na szadolkach hahah

      • 13 32

      • Jestem z Mazur i nigdy nie głosowałem na budynia więc daruj sobie takie głupie komentarze. (4)

        Powiedziałbym, że na budynia głosują ludzie starsi.

        • 3 4

        • (2)

          Na Budynia glosują tylko Ci co nigdy poza trójmiasto nie wyjeżdżają, przez co nie porównują Gdańska z innymi miastami w Polsce i myślą, ze Budyń rozwija miasto, a on może coś tam zbudwał, ale większego syfu, bardziej dziurawych dróg nie ma nigdzie w Polsce. Nawet wsie są bardziej zadbane prze władze lokalne.

          • 8 10

          • Jesteś szczęśliwym człowiekiem. Jesteś głupi i nawet o tym nie wiesz. (1)

            Przejedź się kiedyś przez dziurawą Łódź i wiecznie remontowany Poznań. Zobaczysz jak wyglądają niezadbane miasta. Generalnie problem z Budyniem jest taki, że on nie ma z kim przegrać. Wszyscy się przyzwyczaili, że w Gdańsku wystawia się kandydatów, którym chce się pokazać miejsce w szeregu. Jeśli się objawi sensowny kandydat, to negatywny elektorat Adamowicza sprawi, że po wieeeeelu latach zmieni się w Gdańsku prezydent. Ale ten kandydat musi być naprawdę sensowny. Nie może to być Jaworski, albo inny podobny mu debil.

            • 7 0

            • problem z Budyniem jest taki, że on nie ma z kim przegrać.

              Komorowski i PO też nie miały z kim.

              Ale - jak widzę - śpi się dalej dobrze i wniosków nie wyciąga.

              • 0 0

        • A może Prusak?

          Staży Mazurzy wrócili razem z Wermachtem do siebie.

          Żart oczywiście. Pozdrawiam

          • 0 0

      • (2)

        Nieco starszy słoik, czy hitlerowiec?

        • 15 2

        • SBek

          • 1 1

        • SBek

          • 2 0

      • wybory pokaza

        ze pis is the best...../p/oslowie juz nad tym /nad zmianami w ordynacji/ciezko pracuja a w razie co zawsze wyremontowany Sad Najwyzszy bedzie je mogl uniewaznc

        • 10 2

    • Ludzie zawsze trafiają pod ziemię!

      Nie zmienimy tego.

      • 0 1

    • (2)

      Wszyscy ludzie i tak kończą pod ziemią. Z czym masz problem?

      • 23 40

      • a samochody w piecu...

        • 9 3

      • To że skończę pod ziemią

        nie oznacza że mam się przyzwyczajać do grobu za życia. Jak chcesz to mieszkaj w ziemiance i chodź tunelami, ja wolę mieć okna i widzieć słońce.

        • 33 1

  • bez rowerzystów... (3)

    już to widzę jak "aktywiści" rowerowi w swoich obcisłych strojach i na rowerach za 10k blokują drogę bo przecież "szybko jedzie a nie ma dróg rowerowych!". A i przy okazji wielu ludziom nie podobał się przede wszystkim pomysł przejścia naziemnego na dworcu głównym które miało by mieć miejsce przed zjazdem do tego tunelu. Gdańsk powinien powoli przygotowywać się do przeniesienia ruchu drogowego pod ziemię przy dworcu. Zostawić tramwaje i przystanki autobusowe a resztę przenieść pod ziemię, miasto zyskało by wtedy sporo wolnej przestrzeni na park lub coś w tym guście.

    • 2 4

    • wlasnie potwierdziłes ze nic niewidzisz bo osleples od spalin (2)

      • 0 1

      • (1)

        z kowal do kolbud jest droga pieszo rowerowa, a gdzie jeżdżą aktywiści? drogą...

        • 0 0

        • jak jest pieszorowerowa to znaczy że to chodnik, nie droga dla rowerów

          • 0 1

  • O fuuu (9)

    Te wszystkie stare diesle GDA, GTC, GST tam wjadą i się zadusimy

    • 109 52

    • I gka na paliwie rolniczym

      • 0 0

    • pojedziesz górą

      • 0 1

    • Wow

      Aleś zabłysł. Pewnie GSP, prawda? Volvo?

      • 0 2

    • To i tak lepie,j niż spotkać na drodze ped**arza.

      • 10 5

    • GKA z lpg się odezwał ;-) (1)

      • 5 4

      • hybrydowa e36 ;)

        • 3 1

    • Nawet nie wiesz co to jest diesel

      • 7 6

    • No zobacz szwagier coś mówił o silniku, DPFie a to wystarczy blachy na GD zmienić i przestanie kopcić. Dzięki Stary:)

      • 34 5

    • ...

      Ale z Ciebie mutant popromienny

      • 21 17

  • Chyba was POje...

    Czyli cały ruch osi pn-pd będzie musiał zaliczyć kretyńskie korki, aby móc wybrać kierunek na osi wsch-zach. I odwrotnie. Brawo dysmózgia!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane