• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • ja bym wziął Hochtief z terminem 4 miesięcy :) (4)

    tunel byłby gotowy na euro...
    PS
    Pokażcie 1 dosłownie JEDEN artykuł bez literówki, błędu ort itp na tym portalu!!!

    • 5 8

    • chodzi o to że artykuł ma być jak najszybciej opublikowany (3)

      aby zdążyć przed innymi portalami.... literówki i błędy poprawiają później ;)

      • 2 1

      • a co im to daje, że są godzinę szybciej... (2)

        IT to nie moja branża ale tak na logo to nie powinno to mieć znaczenia, a nawet jeżeli to nie widzę problemu żeby opublikować a potem poprawiać.

        • 0 2

        • to że przez tą godzinę portal ma kilkaset odsłon więcej.... (1)

          pośrednio kilkaset osób ogląda reklamy na portalu, portal staje się popularny gdyż można znaleźć na nim "świeże" informacje... a nie tak zwany "ogrzewany kotlet"

          • 1 0

          • kotlet

            ODGRZEWANY jak już...

            • 0 0

  • tunel MARZEŃ

    Ten tunel powinien powstać już dawno,dawno temu.,,Dzięki '' krótkowzroczności naszych włodarzy ciągle go nie ma!!!!!!!!!!!!!! Daj Boże żeby wreszcie powstał!

    • 0 0

  • "W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej." (5)

    Za taką kasę nawet przejść nie będzie można... To jest promocja miasta bez samochodu ? Rowerem z dziećmi na Westerplatte... dookoła. Dziwne.

    • 6 5

    • (2)

      Wacku promem który będzie nadal dla takich jak TY.

      • 2 1

      • prom działa pon-piątek do 16.00 (1)

        • 1 1

        • DO 19-EJ.

          • 0 0

    • "Rowerem z dziećmi na Westerplatte" w pełnym hałasu i spalin tunelu pod ziemią?

      • 1 0

    • Budyń jak zwykle planuje na wczoraj i bez sensu

      Stadion na 45 tys dla 7 tys widowni. To proszę bardzo
      Albo halę na 15 tys na imprezy o 3 tys widowni... nie ma sprawy

      • 1 1

  • No i kto tam będzie jeździł? (4)

    Widzimisie tunel pod rzeką.

    • 10 161

    • POWIEDZIAŁ CO WIEDZIAŁ

      • 0 0

    • mam prośbę debilu (1)

      nie myśl już dzisiaj, najlepiej nie myśl już w ogóle, bo nie ogarniasz. Zapomniałeś ' Ł ' dodać w nicku.

      • 27 5

      • Słuchaj trollu internetowy. Wyjdź trochę z domu, bo widzę po podpisie, że masz duże braki w płynie rdzeniowo-mózgowym.

        a pało to cię tak matka na obiad woła.

        • 0 1

    • ale tyś głupiutki

      • 2 1

  • SKŁADAK (8)

    Wiem, że budowa pod kanałem wodnym wymaga specjalnych umiejętności, ale może nie rozważono wszystkich dostępnych możliwości? Warunki przetargu zakładają wykonanie całości przez jedną firmę. Zapewne mało jest firm mogących spełnić odpowiednie kryteria, stąd wysoka cena. Może lepiej powołać spółkę, która do poszczególnych prac zatrudni podwykonawców wyłonionych w wielu przetargach i niższa cena będzie możliwa?

    Przykładowo:
    Hydrobudowa opracowałaby rozwiązania techniczne a tunel wydrążyłby nieużywany kombajn węglowy z którejś z zamkniętych kopalń, których u nas nie brakuje, podobnie jak bezrobotnych górników.

    Domyślam się, że wysoki koszt budowy wynika m.in. z wyboru TBM do wykopania dziury. Najem takiego kolosa zapewne jest tka skalkulowany, żeby po kilku latach koszt maszyny się zwrócił. Zamortyzowane kombajny nie powinny być tak drogie. Pośpiechu nie ma, bo na Euro 2012 i tak tunelu nie będzie...

    • 6 3

    • Oj, Mikuś, Mikuś... (1)

      Kopalnianym kombajnem węglowym budować tunel komunikacyjny to tak, jak rowerem wjechać na Mount Everest. Jak już jesteś tak mało kumaty, to mogłeś zaproponować użycie krecika z czeskiej kreskówki!

      • 0 0

      • dziua

        dziurę w ścianie możesz wywiercić wiertarką za 1000zł, albo za 300zł, a jak ściana nie jest żel-betowa to wystarczy wiertarka za 50 zł. Czasem zamiast wiercić, można po prostu przebić dziobakiem za kilka zł.

        • 0 0

    • chlopie ... rownie dobrze moglbys ze szwagrem lopatka probowac to przekopac (1)

      Taki TBM jak ktos juz tu napisal buduje sie na zamowienie z uwzglednieniem przeroznych warunkow technicznych w tym i innego rodzaju skaly/gleby. NIe da sie tak poprostu wziac "cos co kopie" i sobie przekopac tunel. :D
      Wiec niestety, ale trzeba na TBM wygospodarowac niemaly pieniadz, co nie zmienia faktu, ze rozbierznosc w kosztorysach jest zastanawiajaca.

      • 7 0

      • oj tam oj tam

        jeden rower kupisz za 100 zł a drugi za 2500 zł. Poza wyglądem i wagą różnic nie ma. Oba sa tak samo użyteczne. Nie wiem, jaka jest średnica tunelu drążonego przez kombajn węglowy. Zakładam, że takie kombajny mają różne średnice. Co do zdolnoiści gryzienia gleby, to myślę, że kombajn nie miałby z tym problemu.

        Moliwe, że się wygłupiłem z propozycją, ale doświadczenie nauczyło mnie, że często pomysł z pozoru idiotyczny, często okazuje się dobry. Najważniejsze jest nieskrępowane podejście do tematu.

        Tak, jak napisałeś/aś rozbierznosc w kosztorysach jest zastanawiajaca.

        • 0 0

    • (1)

      TBM-u się nie wynajmuje, tylko buduje na zamówienie, a potem zostawia w glebie albo sprzedaje na złom ;-)

      • 2 0

      • nie sądzę

        tunele drogowe mają określony standard i myśle, że TBM można użyć w innym miejscu

        • 0 0

    • jako laik mogę kliknąć "popieram"

      i tyle wtemacie

      • 0 1

    • hmm....

      a czy średnica "kombajnu węglowego" (jak go nazwałeś) nie jest "odrobinę" za mała w stosunku do planowanej średnicy tunelu??

      • 1 0

  • po co

    Po co budować potrzebny tunel. Przecież za te pieniądze mamy niepotrzebny stadion.

    • 0 0

  • (5)

    przecież zaoszczędzili dużo kasy na słowackim i sucharskim etap I i II a ci jeszcze krzyczą że muszą szukać kasy?
    przecież ta kasa dawno była zaklepana !!

    • 49 8

    • gdzie była zaklepana??? (4)

      te "oszczędności" to kasa której nie ma, wirtualne pieniądze, o które pomniejszona zostanie wysokość kredytu....

      • 10 5

      • (3)

        zaklepane w budżecie miasta Rajmundzie !

        • 8 7

        • hmm... budzet misata to nie skarbonka (2)

          Słyszałeś o deficycie budżetowym?

          to że oszczędzili na innej inwestycji nie znaczy że ta kasa jest w skarbcu i czeka na rozdysponowanie....

          powtórzę raz jeszcze: Kredyt jest zaciągany na mniejszą kwotę jeśli inwestycja jest tańsza.... W tym wypadku będzie trzeba zaciągnąć kredyt na wyższą kwotę....

          • 7 5

          • Budżet to nie kredyt Rajmundzie (1)

            Budżet jest składową wielu elementów, nie tylko kredytu, przy którym takk się upierasz. Generalnie skąłd asię z dwóch głównych jkategroii - wpływy i wydatki. Każda ta kategoria ma podział na źródła finansowania i cele (zadania). Jeżeli przyjęto budżet, w którym na inwestycje - konkretne - zapisano konkretne kwoty (nawet jeśli wybnikają z szacunków) to nie oznacza, iż nie można w nim dokonywać zmian, bo budżet można w trakcie roku budżetowego zmieniać przesuwając środki i źródła finansowania pomiędzy poszczególnymi zadaniami. Robi się to tak często, że większość nawet nie zwraca na to uwagi. Skoro "zaoszczędzono" środki na jakimś zadaniu, które miało być faninsowane kredytem, to oznacza, iż tylko na to zadanie zaciągnięto mniejszy klredyt. Ale różnicę można przerzucić - jako tzw. oszczędnosci - na inne zadanie, gdzie kasy zabrakło. Tak będzie pewnie tym razem.

            • 4 2

            • Przeczytaj artykuł z dziś "Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?"

              i nadal będziesz się upierał przy swoim że środki są zagwarantowane w budżecie????

              51% deficyt robi swoje - te inwestycje są realizowane z kredytów a nie ze środków własnych żeby móc przesunąć środki na finansowanie...

              • 0 0

  • Drogo.

    Drogo jak skur.....!

    • 0 0

  • Most zwodzony wyszedłby taniej

    W sumie,to Gdańsk kiedyś był miastem zwodzonych mostów, ale tego krajobrazu już nie ma, niestety

    • 0 2

  • Jaka to trasa Słowackiego?

    GIK z uporem godnym lepszej sprawy oszukuje nas, że t.zw. Zadanie III i IV to też trasa Słowackiego. Pewnie była Pani redaktor z TVGdańsk a obecnie rzecznik GIK miała słabe stopnie z geografii. Otóż odcinki trasy drogowej - jeden, od ul. Hallera do ul. Marynarki Polskiej i drugi od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu (z tunelem) to są fragmenty Drogi Zielonej. Początek tej Drogi to Węzeł Olszynka na budowanej właśnie Obw. Płd. Gdańska, przebiegać ma ona przez Przeróbkę, skraj Zaspy, Przymorze i Żabiankę (obok Ergo-Areny) do styku ul. Grunwaldzkiej w Oliwie i al. Niepodległości w Sopocie i dalej tunelem pod wzgórzami morenowymi oraz ciągiem ul. Spacerowej do Osowej.
    Natomiast Trasa Słowackiego zaczyna się przy Terminalu Lotniczym w dawnej wsi Firoga (fałszywa nazwa Rębiechowo - gdyż ta miejscowość leży dalej) i przebiega przez Matarnię, Bretowo i Wrzeszcz a kończy się projektowanym węzłem na Drodze Zielonej, za nieczynną Oczyszczalnią Scieków Zaspa.
    Ponieważ propagandyści GIK-u (i Miasta Gdańska) prawdopodobnie na etapie programowania inwestycji na Euro-2012 wiedzieli, że nie zdołają uruchomić całego przedzięwzięcia Trasy Słowackiego i niezbędnych odcinków Drogi Zielonej uciekli się do manipulacji i wszystkie zadania fałszywie ochrzcili "Słowackim". Tymczasem i tak nic nie będzie gotowe na Festival Piłki Kopanej (no może t.zw. Zadanie I i to co jest od dawna) a fałszywka pozostała.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane