• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • Może nie jestem w temacie. A odcinek od ronda Legionów/Rzeczpospolitej/Słowackiego do ronda Hallera/Uczniowska (3)

    • 6 4

    • o tym też pisali (2)

      tego odcinak na razie nie będzie. poszukaj sobie w artykułach pod tym

      • 1 1

      • oj tam, czepiacie się.... (1)

        tego nawet nikt nie zauważ, ze kawałeczka zabraknie ;)

        • 1 1

        • A może nie stac nas na ten odcinek?

          To co nie budować wtedy pozostałych, bo akurat tego nie będzie?

          • 1 1

  • Można duuuużo taniej...

    Zamiast drążenia, użyć łopat i bezrobotnych :)
    Pozostanie koszt obudowy i wykończenia.
    A co? Może się nie da?
    30km tuneli w MRU wykopano 80 lat temu bez TBM-ów :)

    • 8 3

  • Platformy wiertnicze (1)

    które wchodzą do Remontowej maja często powyżej 100m wysokości...

    • 4 0

    • .. platformy pójda do Nauty, tam robią lepiej i taniej

      xxx

      • 0 1

  • Jeśli już, to pod dnem Leniwki, a nie Martwej Wisły. (1)

    Martwa Wisła to tłumaczenie z niemieckiego. To odnoga polskiej rzeki i wcześniej nazywała się właśnie Leniwka. Trzymajmy się polskiej nazwy.

    • 2 11

    • Martwa Wisła i Leniwka to nie to samo

      Leniwka zaczyna się od Nogatu, Martwa Wisła od śluzy w Przegalinie

      • 5 0

  • Fajnie fajnie... (2)

    Ale jak można pomylić się w szacowaniu kosztu o 375 mln ?? Czyli w tym przypadku o ponad 40 % ???

    • 5 4

    • koszty ogólne rosną (1)

      • 0 1

      • ale to też jest do przewidzenia

        • 1 0

  • trasa sucharskiego (2)

    jeśli chodzi o tunel to nie chodzi o trasę słowackiego tylko sucharskiego

    • 1 1

    • Mylisz się

      • 1 0

    • mylisz się

      już dawno tunel włączono do Trasy Słowackiego, Najlepszy dowód na filmie w tym artykule

      • 0 0

  • nie lubię być malkontentem, ale w momencie kiedy tunel będzie zbudowany główny strumień ruchu pojazdów przeniesie się (2)

    prawdopodobnie na obwodnicę południową dojazd do centrum Gdańska - właściwie Wrzeszcza z kierunku Warszawy może być atrakcyjny jedynie dla pracowników Rafinerii i mieszkańców Wrzeszcza - Przymorza w celu odpoczynku na wyspie Sobieszewskiej, ruch Tirów dotyczy prawego brzegu Motławy (jeżeli się nie mylę) więc dla kogo ten wydatek ?
    Przy ograniczonych finansach miasta lepiej przerzucić je na "drugą obwodnicę" (kaszubską), albo wybudować większy ECS :) (to taki ukłon w stronę Budynia).
    Argument dojazdu do stadionu upada w momencie terminu zakończenia budowy po Euro 2012.
    Ale oczywiście - klamka zapadła i mozna sobie pogdybać na forach internetowych

    • 3 10

    • A co Gdańsk obchodzi (1)

      druga obwodnica kaszubska?
      Gdańsk obchodzi, żeby zdjąć ruch ze Zwycięstwa i przybliżyć Przeróbkę, Stogi do dolnego tarasu na północ od portu.

      • 4 1

      • co obchodzi Gdańsk to dobry temat do dyskusji

        np.
        1. czy wpuszczenie dużego ruchu samochodowego przez miasto pomiędzy dzielnice mieszkaniowe (Przymorze, Wrzeszcz) to dobry pomysł ?
        2. droga, którą roboczo nazwałem "drugą obwodnicą" (warianty) jest obecnie tematem dyskusji - być może medialnej ale ta droga ma powstać i jest to gdańska sprawa

        • 0 3

  • (1)

    375/510=0,735 - mamy więc najtańszą opcję, która jest o 73,5% droższa niż miejskie przewidywania. Do tej pory miasto chwaliło się oszczędnościami nie podając na co je wyda - teraz już wiemy. Różnice pomiędzy założeniami, a aktualnymi ofertami miasto tłumaczyło różnicami z okresu gwałtownego wzrostu i obecnych niższych cen "kryzysowych". Ciekawe jak wytłumaczyć ogromną różnicę w drugą stronę. Ja myślę, że wyjaśnienie jest takie samo jak dla odcinka Słowackiego, który wykonawca zobowiązał się wykonać dwa razy szybciej niż planowano - miejscy planiści nie mają pojęcia o swojej robocie.

    W tym przypadku jednak najbardziej szokujące jest dla mnie co innego - dlaczego nikt nie zadał pytania ile wobec tak drogiej opcji z tunelem kosztowałby most.

    • 1 7

    • Juz tu wyjaśniano dlaczego most to zła opcja

      Jak długie musiałyby być najazdy na most takiej wysokości jak potrzebna?

      Trudno było cokolwiek oszacować bo nie robiono takich tuneli w niedalekiej przeszłości plus cena "wiertła" zależna od bardzo zmiennych czynników.

      • 3 0

  • No i znowu podwyżki czynszu :(

    Ciekawe jak "wysupłają" w budżecie...., przepraszam....w naszych portfelach te parę....set milionów. Może czynsze? Dlaczego mamy płacić "TYLKO" po 10/m2 ?CZYNSZE W GÓRĘ - śmiało Panowie!!!Bądźmy lepsi od Warszawy i Krakowa!!! A, co!!!

    • 2 3

  • SKŁADAK (8)

    Wiem, że budowa pod kanałem wodnym wymaga specjalnych umiejętności, ale może nie rozważono wszystkich dostępnych możliwości? Warunki przetargu zakładają wykonanie całości przez jedną firmę. Zapewne mało jest firm mogących spełnić odpowiednie kryteria, stąd wysoka cena. Może lepiej powołać spółkę, która do poszczególnych prac zatrudni podwykonawców wyłonionych w wielu przetargach i niższa cena będzie możliwa?

    Przykładowo:
    Hydrobudowa opracowałaby rozwiązania techniczne a tunel wydrążyłby nieużywany kombajn węglowy z którejś z zamkniętych kopalń, których u nas nie brakuje, podobnie jak bezrobotnych górników.

    Domyślam się, że wysoki koszt budowy wynika m.in. z wyboru TBM do wykopania dziury. Najem takiego kolosa zapewne jest tka skalkulowany, żeby po kilku latach koszt maszyny się zwrócił. Zamortyzowane kombajny nie powinny być tak drogie. Pośpiechu nie ma, bo na Euro 2012 i tak tunelu nie będzie...

    • 6 3

    • (1)

      TBM-u się nie wynajmuje, tylko buduje na zamówienie, a potem zostawia w glebie albo sprzedaje na złom ;-)

      • 2 0

      • nie sądzę

        tunele drogowe mają określony standard i myśle, że TBM można użyć w innym miejscu

        • 0 0

    • hmm....

      a czy średnica "kombajnu węglowego" (jak go nazwałeś) nie jest "odrobinę" za mała w stosunku do planowanej średnicy tunelu??

      • 1 0

    • jako laik mogę kliknąć "popieram"

      i tyle wtemacie

      • 0 1

    • chlopie ... rownie dobrze moglbys ze szwagrem lopatka probowac to przekopac (1)

      Taki TBM jak ktos juz tu napisal buduje sie na zamowienie z uwzglednieniem przeroznych warunkow technicznych w tym i innego rodzaju skaly/gleby. NIe da sie tak poprostu wziac "cos co kopie" i sobie przekopac tunel. :D
      Wiec niestety, ale trzeba na TBM wygospodarowac niemaly pieniadz, co nie zmienia faktu, ze rozbierznosc w kosztorysach jest zastanawiajaca.

      • 7 0

      • oj tam oj tam

        jeden rower kupisz za 100 zł a drugi za 2500 zł. Poza wyglądem i wagą różnic nie ma. Oba sa tak samo użyteczne. Nie wiem, jaka jest średnica tunelu drążonego przez kombajn węglowy. Zakładam, że takie kombajny mają różne średnice. Co do zdolnoiści gryzienia gleby, to myślę, że kombajn nie miałby z tym problemu.

        Moliwe, że się wygłupiłem z propozycją, ale doświadczenie nauczyło mnie, że często pomysł z pozoru idiotyczny, często okazuje się dobry. Najważniejsze jest nieskrępowane podejście do tematu.

        Tak, jak napisałeś/aś rozbierznosc w kosztorysach jest zastanawiajaca.

        • 0 0

    • Oj, Mikuś, Mikuś... (1)

      Kopalnianym kombajnem węglowym budować tunel komunikacyjny to tak, jak rowerem wjechać na Mount Everest. Jak już jesteś tak mało kumaty, to mogłeś zaproponować użycie krecika z czeskiej kreskówki!

      • 0 0

      • dziua

        dziurę w ścianie możesz wywiercić wiertarką za 1000zł, albo za 300zł, a jak ściana nie jest żel-betowa to wystarczy wiertarka za 50 zł. Czasem zamiast wiercić, można po prostu przebić dziobakiem za kilka zł.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane