• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • tylko czemu tak długo :P



    Ja będę jeździł jak wybudują tunel.
    Wyjazd z gdańska NIE przez dziurawe centrum czy na około przez obwodnice ... bezcenne.

    • 1 1

  • hehe! (1)

    pieknie sie dzieje, jak ogladalem ten filmik to az serce roslo ;)

    bedzie kiedys pieknie w tym ukochanym przeze mnie miescie ;)

    _
    p&p

    • 4 1

    • to jeszcze wysuplaj 380 mln i bedzie pieknie

      • 1 1

  • ja bym skrocil tunel o 40,5 metra

    byloby 1337m czyli LEET TUNEL !!!!!!

    • 0 7

  • Wykonanie takiego tunelu trwa bardzo długo

    Jest to praca monotonna, i nudna.
    Stąd nazwa urządzenia prezentowanego w artykule - Nudna Maszyna Tunelowa.

    • 3 1

  • dobrze a nie tanio

    na pierdoły kasa jest to na taka inwestycję jak ta nie należy kasy żałowac

    • 3 1

  • ECS do kosza i się środki znajdą.

    • 11 4

  • Zapomnijmy o remontach drog na wiele lat

    Wszystkie te poprzednie "oszczednosci" wlasnie poszly sie *&*^%$ z tym jednym przetargiem.
    Ech ... zeby tak nie budowac ECSu, stadionu i jeszcze na przyklad nie oddawac gruntu wartego 50 mln pod muzeum WW2, to moze Gdansk by finansowo wyszedl na prosta. Zostalyby tylko inwestycje, a nie puste wydatki.

    • 2 6

  • Budujcie - pieniądze nie grają roli.

    • 2 2

  • PBG z Poznania - sprawdzona firma z gospodarnego regionu Polski !!!

    Polski wykonawca ! Bardzo dobrze.

    • 1 2

  • A CO Z ODCINKIEM MIEDZY RZECZPOSPOLITEJ A HALLERA (2)

    generalnie brakuje tej drodze jedengo fragmentu by była całością ??!?!?!?

    • 7 3

    • będzie TELEPORTER

      Nie wiedziałeś ?

      • 2 0

    • to będzie ostatni odcinek, który zostanie ruszony (albo nie) - wspomnicie moje słowa

      jest coś co może uniemożliwić budowę według planu, ale nie uprzedzajmy faktów ...
      wtedy zostanie kombinacja z uwzględnieniem Jana Pawła II - wcale nie taka zła ale uniemożliwiająca ruch tranzytowy dużych ciężarówek - co mnie nawet cieszy

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane