- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (209 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (149 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (299 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł
Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej i przyszłego Węzła Ku Ujściu . Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.
O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.
Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.
- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.
Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę
Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera . Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.
Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.
Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.
1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
Miejsca
Opinie (199) 7 zablokowanych
-
2011-04-27 15:28
tylko czemu tak długo :P
Ja będę jeździł jak wybudują tunel.
Wyjazd z gdańska NIE przez dziurawe centrum czy na około przez obwodnice ... bezcenne.- 1 1
-
2011-04-27 15:34
hehe! (1)
pieknie sie dzieje, jak ogladalem ten filmik to az serce roslo ;)
bedzie kiedys pieknie w tym ukochanym przeze mnie miescie ;)
_
p&p- 4 1
-
2011-04-27 16:17
to jeszcze wysuplaj 380 mln i bedzie pieknie
- 1 1
-
2011-04-27 15:36
ja bym skrocil tunel o 40,5 metra
byloby 1337m czyli LEET TUNEL !!!!!!
- 0 7
-
2011-04-27 15:50
Wykonanie takiego tunelu trwa bardzo długo
Jest to praca monotonna, i nudna.
Stąd nazwa urządzenia prezentowanego w artykule - Nudna Maszyna Tunelowa.- 3 1
-
2011-04-27 16:13
dobrze a nie tanio
na pierdoły kasa jest to na taka inwestycję jak ta nie należy kasy żałowac
- 3 1
-
2011-04-27 16:19
ECS do kosza i się środki znajdą.
- 11 4
-
2011-04-27 16:23
Zapomnijmy o remontach drog na wiele lat
Wszystkie te poprzednie "oszczednosci" wlasnie poszly sie *&*^%$ z tym jednym przetargiem.
Ech ... zeby tak nie budowac ECSu, stadionu i jeszcze na przyklad nie oddawac gruntu wartego 50 mln pod muzeum WW2, to moze Gdansk by finansowo wyszedl na prosta. Zostalyby tylko inwestycje, a nie puste wydatki.- 2 6
-
2011-04-27 16:23
Budujcie - pieniądze nie grają roli.
- 2 2
-
2011-04-27 16:41
PBG z Poznania - sprawdzona firma z gospodarnego regionu Polski !!!
Polski wykonawca ! Bardzo dobrze.
- 1 2
-
2011-04-27 16:46
A CO Z ODCINKIEM MIEDZY RZECZPOSPOLITEJ A HALLERA (2)
generalnie brakuje tej drodze jedengo fragmentu by była całością ??!?!?!?
- 7 3
-
2011-04-27 17:17
będzie TELEPORTER
Nie wiedziałeś ?
- 2 0
-
2011-04-27 18:13
to będzie ostatni odcinek, który zostanie ruszony (albo nie) - wspomnicie moje słowa
jest coś co może uniemożliwić budowę według planu, ale nie uprzedzajmy faktów ...
wtedy zostanie kombinacja z uwzględnieniem Jana Pawła II - wcale nie taka zła ale uniemożliwiająca ruch tranzytowy dużych ciężarówek - co mnie nawet cieszy- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.