• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • Tunel

    Poczekajmy Panie Prezydencie jeszcze parę lat, na peno bedzie taniej............. Płemieł obiecywał popławe........

    • 0 3

  • "W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej." (5)

    Za taką kasę nawet przejść nie będzie można... To jest promocja miasta bez samochodu ? Rowerem z dziećmi na Westerplatte... dookoła. Dziwne.

    • 6 5

    • (2)

      Wacku promem który będzie nadal dla takich jak TY.

      • 2 1

      • prom działa pon-piątek do 16.00 (1)

        • 1 1

        • DO 19-EJ.

          • 0 0

    • Budyń jak zwykle planuje na wczoraj i bez sensu

      Stadion na 45 tys dla 7 tys widowni. To proszę bardzo
      Albo halę na 15 tys na imprezy o 3 tys widowni... nie ma sprawy

      • 1 1

    • "Rowerem z dziećmi na Westerplatte" w pełnym hałasu i spalin tunelu pod ziemią?

      • 1 0

  • a skad taka rozbieznośc w wycenie (chodzi mi o załozenia miasta)??? (1)

    bo jesli ktos w UM opracował wycene na zasadach kosztów + rozsadna marża, to nalezy przetarg uniewaznic

    przeciez to prawie 100% wiecej niż zakładano

    • 5 3

    • rozbieżnośc to jest kwota, której nie dostaną ostani w łańcuchu pokarmowym

      czyli firemki z kaszub i kociewia zatrudniające na czarno smutnych mieszkańców tamtego rejonu ( bez obrazy oczywiście - miałem na mysli perspektywy tamtejsze
      )

      • 1 2

  • Cieszę się, że powstanie ten PGE Arena tunel, ale za razem martwię się, że projektowany 100 lat temu zwodzony most lub TUNEL z (2)

    Oksywia do centrum Gdyni - jako projekt komunikacyjny przerwany przez II WŚ do dziś się nie ziścił:(( Ta wojna przeszkodziła Gdyni w realizacji naprawdę wielu wspaniałych planów i projektów. Dziś pozostał nam marazm z powodu zamykanych przez rząd stoczni, likwidacji gospodarki morskiej, ciągłych zmian decyzyjnych np. w spr. Mola Rybackiego,... O tunelu i rozbudowie głębokowodnego portu za falochronem możemy pomarzyć. Ile czasu zaoszczędzonego, paliwa, ekologii z Oksywia i pozostałych dzielnic, gdzie powinien się zaczynać a kończąc pomiędzy Nautą a PlKaszubskim. Do tego jak bardzo uzasadniony byłby ten tunel z przyczyn gospodarczych - logistycznych i na dodatek łatwiejszy w wykonaniu, bo można kopać tak jak pogłębiano ostatnio tory wodne. No oczywiście tym razem jako rów kopać wystarczająco głęboko, by nie zakłócać ruchu statków wpływających i wypływających po kanałach portowych. Układając na dnie segmenty, niczym Rosjanie gazociąg.
    Jeden szkopuł w tym, że Gdynia to nie Gdańsk i unia nam by w tym nie pomogła:(
    Widzimy wszyscy myślący jak rozdysponowywane są środki i jakie są priorytety możemy nawet krótko podsumować.
    Tak z wszystkimi dodatkami tunel gdański wyniesie 1 mld,
    - obwodnica południowa 2mld,
    - węzeł karczemki, trasa Sucharskiego, trasa Słowackiego, berlinka, ECS, teatr szekspirowski, muzeum II WŚ, kilka linii tramwajowych, Przystanie wodne, ..
    następne miliardy - OK, fajnie, bo dobrze gdy ma miasto takiego mecenasa i się Gdańsk rozwija:))
    - tylko co w Gdyni? Czyżby kibice doszli do władzy?
    - niestety w Gdyni nie ma na nic przyzwolenia a jak nawet się częściowo daje to się mataczy i zmienia decyzje jak w przypadku MR, a nawet brak kasy na dokończenie Janka Wiśniewskiego(tzw. drogi czerwonej), a co tu mówić o OPAT, Nowaka, pociągnięciu obwodnicy pod torami, rozwiązaniach komunikacyjnych przy dworcu,....... o tunelu pod główkami portowymi możemy pomarzyć:)

    Gdynianie kochani, wybory się zbliżają, a Wy jesteście świadomi.

    • 6 5

    • Nie dlatego Gdynia nie ma az tylu inwestycji... (1)

      powodem jest ten cały PRowy UM Gdynia, który nic nie potrafi poprawnie i solidnie przygotować. Wszystkie Gdanskie projekty są przygotowywane przez sztaby fachowców i same przygotowania zajmują 3 razy więcej czasu niż sama budowa.
      Natomiast PR UM Gdynia to specjaliści od usmiechu i picia kawy.

      A Ciebie to trochę fantazja ponosi z połączeniem Oks-środ. Jak już to odpowiedni szybki prom sam.pasaż.

      • 2 2

      • wg gdańszczan to od początku budowa Gdyni była istną fantazją

        a PiR to największy masz w swojej partii z którym Gdańsk jest POlitycznie związany.
        Co do projektów to faktycznie urzędnicy przy pozyskaniu środków, co do obwodnicy gdańska, berlinki, koniczynki, kolei metropolitalnej, itd, musieli nieźle się nagłowić :))
        Powiedz mi jedno. Jak można uczciwie z takim ignorantem dyskutować?

        • 2 2

  • W końcu budują, nie tylko planują, dobra wiadomość - Wszyscy na wszystkim się znają i tylko narzekają.

    Polska :(

    • 5 0

  • trasa Słowackiego/Kościuszki (1)

    Prezentacja prawie ok. Al;e gdzie Nowa Kościuszki przejdzie prze Zaspę? Nie znalazłem tego nigdzie.Może ma ktoś wyrażną mapkę tej trasy?

    • 1 4

    • ona będzie szła przez dzielnicę mieszkalną Zaspy

      • 1 1

  • Tunel,tunel i tunel !!!Szybko!!!!

    Marzę o tym tunelu.Mieszkam na Stogach ,pracuję na Przymorzu!!!Obecne codzienne korki,rozpacz,nie mówiąc o stanie dróg.

    • 9 2

  • Tak kilkanaście lat temu wyglądał most?? hmm to nie wiem gdzie mi się podziały te lata!!! Jak zwykle wiarygodnie i rzetelnie;)

    • 1 1

  • Miasto nie ma pieniędzy?

    Co za bzdura. Jesli budyń rozdaje hektary kościołowi, to chyba ma pieniądze.

    • 3 4

  • wyskoczysz sobie z tunelu w nowym porcie a tam...

    już wole nie konczyc bo jak było jest i będzie każdy wie. Swoją drogą prokurator powinien zainteresować się tym rozpizdzielem i remontami wkoło. Odizolowali stocznie NP i letnice od swiata

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane