- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (285 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (232 opinie)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (323 opinie)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (138 opinii)
Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł
Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej i przyszłego Węzła Ku Ujściu . Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.
O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.
Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.
- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.
Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę
Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera . Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.
Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.
Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.
1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
Miejsca
Opinie (199) 7 zablokowanych
-
2011-04-27 17:09
Tunel
Poczekajmy Panie Prezydencie jeszcze parę lat, na peno bedzie taniej............. Płemieł obiecywał popławe........
- 0 3
-
2011-04-27 17:16
"W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej." (5)
Za taką kasę nawet przejść nie będzie można... To jest promocja miasta bez samochodu ? Rowerem z dziećmi na Westerplatte... dookoła. Dziwne.
- 6 5
-
2011-04-27 19:04
(2)
Wacku promem który będzie nadal dla takich jak TY.
- 2 1
-
2011-04-27 20:51
prom działa pon-piątek do 16.00 (1)
- 1 1
-
2011-04-29 17:58
DO 19-EJ.
- 0 0
-
2011-04-27 20:52
Budyń jak zwykle planuje na wczoraj i bez sensu
Stadion na 45 tys dla 7 tys widowni. To proszę bardzo
Albo halę na 15 tys na imprezy o 3 tys widowni... nie ma sprawy- 1 1
-
2011-04-27 23:40
"Rowerem z dziećmi na Westerplatte" w pełnym hałasu i spalin tunelu pod ziemią?
- 1 0
-
2011-04-27 17:36
a skad taka rozbieznośc w wycenie (chodzi mi o załozenia miasta)??? (1)
bo jesli ktos w UM opracował wycene na zasadach kosztów + rozsadna marża, to nalezy przetarg uniewaznic
przeciez to prawie 100% wiecej niż zakładano- 5 3
-
2011-04-27 19:22
rozbieżnośc to jest kwota, której nie dostaną ostani w łańcuchu pokarmowym
czyli firemki z kaszub i kociewia zatrudniające na czarno smutnych mieszkańców tamtego rejonu ( bez obrazy oczywiście - miałem na mysli perspektywy tamtejsze
)- 1 2
-
2011-04-27 18:02
Cieszę się, że powstanie ten PGE Arena tunel, ale za razem martwię się, że projektowany 100 lat temu zwodzony most lub TUNEL z (2)
Oksywia do centrum Gdyni - jako projekt komunikacyjny przerwany przez II WŚ do dziś się nie ziścił:(( Ta wojna przeszkodziła Gdyni w realizacji naprawdę wielu wspaniałych planów i projektów. Dziś pozostał nam marazm z powodu zamykanych przez rząd stoczni, likwidacji gospodarki morskiej, ciągłych zmian decyzyjnych np. w spr. Mola Rybackiego,... O tunelu i rozbudowie głębokowodnego portu za falochronem możemy pomarzyć. Ile czasu zaoszczędzonego, paliwa, ekologii z Oksywia i pozostałych dzielnic, gdzie powinien się zaczynać a kończąc pomiędzy Nautą a PlKaszubskim. Do tego jak bardzo uzasadniony byłby ten tunel z przyczyn gospodarczych - logistycznych i na dodatek łatwiejszy w wykonaniu, bo można kopać tak jak pogłębiano ostatnio tory wodne. No oczywiście tym razem jako rów kopać wystarczająco głęboko, by nie zakłócać ruchu statków wpływających i wypływających po kanałach portowych. Układając na dnie segmenty, niczym Rosjanie gazociąg.
Jeden szkopuł w tym, że Gdynia to nie Gdańsk i unia nam by w tym nie pomogła:(
Widzimy wszyscy myślący jak rozdysponowywane są środki i jakie są priorytety możemy nawet krótko podsumować.
Tak z wszystkimi dodatkami tunel gdański wyniesie 1 mld,
- obwodnica południowa 2mld,
- węzeł karczemki, trasa Sucharskiego, trasa Słowackiego, berlinka, ECS, teatr szekspirowski, muzeum II WŚ, kilka linii tramwajowych, Przystanie wodne, ..
następne miliardy - OK, fajnie, bo dobrze gdy ma miasto takiego mecenasa i się Gdańsk rozwija:))
- tylko co w Gdyni? Czyżby kibice doszli do władzy?
- niestety w Gdyni nie ma na nic przyzwolenia a jak nawet się częściowo daje to się mataczy i zmienia decyzje jak w przypadku MR, a nawet brak kasy na dokończenie Janka Wiśniewskiego(tzw. drogi czerwonej), a co tu mówić o OPAT, Nowaka, pociągnięciu obwodnicy pod torami, rozwiązaniach komunikacyjnych przy dworcu,....... o tunelu pod główkami portowymi możemy pomarzyć:)
Gdynianie kochani, wybory się zbliżają, a Wy jesteście świadomi.- 6 5
-
2011-04-27 22:10
Nie dlatego Gdynia nie ma az tylu inwestycji... (1)
powodem jest ten cały PRowy UM Gdynia, który nic nie potrafi poprawnie i solidnie przygotować. Wszystkie Gdanskie projekty są przygotowywane przez sztaby fachowców i same przygotowania zajmują 3 razy więcej czasu niż sama budowa.
Natomiast PR UM Gdynia to specjaliści od usmiechu i picia kawy.
A Ciebie to trochę fantazja ponosi z połączeniem Oks-środ. Jak już to odpowiedni szybki prom sam.pasaż.- 2 2
-
2011-04-27 22:30
wg gdańszczan to od początku budowa Gdyni była istną fantazją
a PiR to największy masz w swojej partii z którym Gdańsk jest POlitycznie związany.
Co do projektów to faktycznie urzędnicy przy pozyskaniu środków, co do obwodnicy gdańska, berlinki, koniczynki, kolei metropolitalnej, itd, musieli nieźle się nagłowić :))
Powiedz mi jedno. Jak można uczciwie z takim ignorantem dyskutować?- 2 2
-
2011-04-27 18:04
W końcu budują, nie tylko planują, dobra wiadomość - Wszyscy na wszystkim się znają i tylko narzekają.
Polska :(
- 5 0
-
2011-04-27 18:08
trasa Słowackiego/Kościuszki (1)
Prezentacja prawie ok. Al;e gdzie Nowa Kościuszki przejdzie prze Zaspę? Nie znalazłem tego nigdzie.Może ma ktoś wyrażną mapkę tej trasy?
- 1 4
-
2011-04-27 18:14
ona będzie szła przez dzielnicę mieszkalną Zaspy
- 1 1
-
2011-04-27 18:09
Tunel,tunel i tunel !!!Szybko!!!!
Marzę o tym tunelu.Mieszkam na Stogach ,pracuję na Przymorzu!!!Obecne codzienne korki,rozpacz,nie mówiąc o stanie dróg.
- 9 2
-
2011-04-27 18:44
Tak kilkanaście lat temu wyglądał most?? hmm to nie wiem gdzie mi się podziały te lata!!! Jak zwykle wiarygodnie i rzetelnie;)
- 1 1
-
2011-04-27 18:53
Miasto nie ma pieniędzy?
Co za bzdura. Jesli budyń rozdaje hektary kościołowi, to chyba ma pieniądze.
- 3 4
-
2011-04-27 19:18
wyskoczysz sobie z tunelu w nowym porcie a tam...
już wole nie konczyc bo jak było jest i będzie każdy wie. Swoją drogą prokurator powinien zainteresować się tym rozpizdzielem i remontami wkoło. Odizolowali stocznie NP i letnice od swiata
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.