• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy apelują: Nie wjeżdżaj do tunelu "na rezerwie"

Maciej Korolczuk
17 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Aż 40 proc. wszystkich zdarzeń w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska to zatrzymania aut spowodowane awarią lub brakiem paliwa. Jak to możliwe, że na tak krótkim odcinku aż tyle pojazdów odmawia kierowcom posłuszeństwa? Okazuje się, że "winne" są prawa fizyki.



Czy często zdarza ci się jeździć na rezerwie paliwa?

Od otwarcia tunelu w kwietniu 2016 r. odnotowano w nim już ponad 1 tys. różnego rodzaju zdarzeń. Aż 41 proc. spośród nich stanowią zatrzymania aut spowodowane awarią samochodu lub brakiem paliwa. Średnio to nawet 10-12 tego typu zdarzeń w miesiącu.

Wydaje się nieprawdopodobne, że na tak krótkim odcinku, jakim jest tunel pod Martwą Wisłą - niespełna 1,5 km długości - aż tylu kierowców ma problem ze sprawnością auta lub oszacowaniem ilości paliwa w baku. Jak mówią pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem, przyczyną takiej liczby zatrzymań nie jest kwestia "trójkąta bermudzkiego" w tunelu, jak żartują kierowcy, lecz... pochylenia terenu.



- Tunel na wjeździe i wyjeździe jest mocno pochyły. Faktem jest, że wielu kierowców jeździ na głębokiej rezerwie paliwa. Gdy na spadku lub podwyższeniu auto się przechyla, pływak znajdujący się w baku przemieszcza się, co może odciąć dopływ resztek paliwa, auto się "krztusi" i gaśnie. Wówczas potrzebna jest nasza pomoc - mówi Tomasz Czyż, zastępca kierownika działu tunelu drogowego i obsługi obiektów zwodzonych w GZDiZ.

Wideo archiwalne z 2016 r.



Obsługa tunelu na takie zdarzenia jest przygotowana. W ramach umowy na utrzymanie tunelu, unieruchomione auto osobowe może zostać odholowane w ciągu 30 min na odległość maksymalnie 2 km od tunelu, np. na stację paliw przy Trasie Sucharskiego.

- Kiedy pojazd stoi już w miejscu, które nie wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, kierowca musi radzić sobie sam - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Cel odholowania takiego pojazdu z tunelu jest oczywisty: bezpieczeństwo i możliwe szybkie upłynnienie ruchu.
Kolejnym powodem zamykania przeprawy pod Martwą Wisłą, poza awariami i brakiem paliwa w autach, są przypadki rowerzystów korzystających z tunelu (12 proc. wszystkich zdarzeń), przekroczenia skrajni przez auto ciężarowe (11 proc.), pieszych w tuneluprzedmiotów leżących na jezdni (po 7 proc.).

Utrudnienia wywołują też zdarzenia drogowe: korki (5 proc.) i kolizje (3 proc.). Najrzadziej tunel zamykany jest z powodu fałszywego alarmu pożarowego, usterki czy zwierzęcia w tunelu (1 proc.).

Na co dzień o bezpieczeństwo w tunelu dba 18-osobowy zespół obsługi technicznej. Jego pracownicy apelują, by przed wjazdem zwracać uwagę na ilość paliwa w baku.

- Przed podróżą w Alpach, gdzie tunele są zdecydowanie dłuższe od naszych, raczej każdy z nas dba o to, by nie zabrakło mu paliwa. Dlatego apelujemy, by na ten fakt zwrócić szczególną uwagę także w Gdańsku - dodaje Tomasz Czyż.

Wideo archiwalne

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Proponuję rozwiązanie z autostrad austriackich. (20)

    Za zatrzymanie z powodu braku paliwa: 500,- euro. Kierowca otrzyma dodatkowo kanister z 5 l paliwa w cenie 200 euro/litr - płatne dodatkowo. łącznie 1000,- euro. Na drugi raz taki delikwent pomyśli zanim wjedzie na rezerwie.

    • 209 20

    • Polska jest rajem dla piratów drogowych dlatego własnie unas tak jest,i praktycznie są bezkarni.

      • 25 1

    • (2)

      Łącznie 1000 czy 1500 euro ?

      • 25 4

      • przeczytaj jeszcze raz (1)

        tym razem ze zrozumieniem.

        • 2 23

        • 500 EURO + 5L x 200 EURO = 1500 EURO po h.. mam czytać i niby co tu rozumieć ???

          jak ten autor "turysta" jeździ po Austrii jeśli dodawać nie potrafi ?

          • 0 0

    • (6)

      To efekt rządów Tuska. Są jeszcze ludzie, którzy tankują za 30 zł, aby do pracy dojechać. PiS to zmienia, ale jak widać wolno to idzie.

      • 11 53

      • o pacz jaki i**otaaaa

        • 23 4

      • Hahaha ale kretyn...

        • 24 3

      • nie szturchaj bydła bo już się odzywają

        • 7 4

      • Dzis jest za gorąco. Myślę, ze to również wina Tuska

        I pogadaj z ojcem, bo się okaże, że u was w rodzinie, to wszystko wina Tuska. I wtedy będziesz miał kłopot

        • 25 1

      • końcówka tych mądrości powinna brzmieć "...ale też im nie idzie.."

        • 4 0

      • za pincet + to mi paliwa do baku nie wchodzi

        • 1 0

    • (1)

      dokładnie, na zachodzie szybko wyleczono w ten sposób przeróżne problemy.

      500eur mandatu za przekroczenie o 3km/h i już nagle wszyscy bez problemu potrafią patrzeć na prędkościomierz (u nas sąd stwierdził że tolerancja musi być 10km/h bo zbyt częste sprawdzanie prędkości jest niebezpieczne).
      I u nas taka troska o bezpieczeństwo że mamy 10x więcej wypadków niż Skandynawia.

      Zatrzymanie na autostradzie tak jak mówisz - 1000eur i bez znaczenia czy samochód się zepsuł czy paliwo skończyło. Jak zatrzymanie będzie kosztować 1000eur to nawet jakoś magicznie samochody przestają się psuć.

      • 16 7

      • "I u nas taka troska o bezpieczeństwo że mamy 10x więcej wypadków niż Skandynawia."

        polska 120 osob na kilometr
        skandynawia 6 osob na kilometr

        tyle w temacie

        • 4 0

    • (2)

      Ufff , myslałem że proponujesz rozwiązanie autostrad austriackich !!! Jedna litera a jak wiele zmienia .

      • 2 0

      • czemu mieliby je rozwiązywać? (1)

        splątane są?

        • 3 0

        • nawet nie wiesz ile tam skrzyzowań

          • 1 0

    • Tylko że w tych przypadkach nie brak paliwa w baku jest powodem zatrzymania (1)

      To może się zdarzyć na każdym pochyleniu. Będziesz podjeżdżać Potokową w górę, to też może być identyczna sytuacja. Czyli co, zakażmy wszędzie jazdy na rezerwie?

      • 1 5

      • a czemu nie?

        • 4 0

    • Ad. "Proponuję ...." (1)

      Widziałem w Warszawie kobietę która nie umiała użyć dystrybutora (nacisnąć spust od pistoletu) a po chwili irytacji mało mnie nie skosiła na wstecznym próbując odjechać. Oczywiście chciała jechać do przodu, niestety automat mówił do niej stanowcze "R". Więc z powodzeniem można stwierdzić że jest też jakiś odsetek kierowczyń lub kierowców, która braku paliwa nie jest świadoma nawet.

      • 6 0

      • A co to jest paliwo?

        • 0 0

  • Dlatego ja zawsze leje za 50 zł. Trzeba mieć pewność

    • 6 0

  • Gdańsk pobił kolejny rekord głupoty jak zawsze ustanowiony przez kierowców!!A to niby rowerzysci mieli byc zagrozeniem:) (1)

    Powinni postawić tablice informacyjną przed wjazdem do tunelu włącz myślenie .Niestety to jak widać jest niemożliwe wypadku większości kierowców.Ale jestem przekonany ze by się nauczyli gdyby dostawali odpowiednio wysokie mandaty za zatrzymywanie się w tunelu z powodu własnej głupoty.

    • 4 4

    • Rowerzyści są zagrożeniem, dopóki ignorują przepisy ruchu drogowego.

      • 0 0

  • Samochody się krztuszą, bo paliwo jest chrzczone. (1)

    • 3 2

    • Nie chcesz mieć paliwa chrzczonego nie kupuj paliwa od księdza !

      • 3 0

  • to video z różnych zdarzeń w tunelu to normalnie jakiś Beny Hill

    • 7 0

  • No ja leję za 10 złoty i jest dobrze (2)

    tyle, że muszę prawie co dziennie tankować... Jest to opłacalne.

    • 5 4

    • chcesz zeby było bardziej opłacalne tankuj za 5...... a może pierdnąc w oponkę ?

      • 4 0

    • Jest to opłacalne tylko jak chodzisz z kanistrem z buta na stacje.

      Wtedy na lżejszym baku jest mniejsze spalanie i większe osiągi. Pare groszy na bułkę już jest.

      • 0 0

  • Pomimo wszystkich programow 500+

    wielu kierowcow jezdzi na "glebokiej rezerwie".
    Czas najwyzszy, zeby do piatki Jaroslawa dolaczyc 500+ dla takich kierowcow, he, he, he...

    • 6 7

  • Nie jeżdzić na rezerwie

    Jazda na rezerwie powoduje przedwczesne zużycie pompy paliwa

    • 11 2

  • CZYŻ ?? a ten gdzie ??

    dobra posadka ,żenuła

    • 0 0

  • Jaki bezsens!!! (3)

    Nie dajcie sobie głupot wmówić, bo każdy most, każdy podjazd każde wzniesienie by były pełne stojących aut które jadą z małą iloscią paliwa lub na rezerwie! Artykuł ten jest jak peło, coś burkną

    • 10 9

    • Dwa czynniki:
      1. Nachylenie podjazdu.
      2. Jego długość.

      Poza tym, ze statystykami się będziesz kłócić?

      • 0 0

    • To nie artykuł jest głupi tylko kierowcy wyjeżdżający z pustym bakiem mają coś z glową .

      • 0 0

    • No i tak właśnie jest na Słowackiego. Iluż to liczy, że dojedzie na stację na Matarni i blokują podjazd, bo nie wyszło? Sam już trzy razy brałem takich na hol, żeby odkorkować tę drogę.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane