- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (115 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (180 opinii)
- 3 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (66 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (261 opinii)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (87 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (418 opinii)
Drogowcy apelują: Nie wjeżdżaj do tunelu "na rezerwie"
Aż 40 proc. wszystkich zdarzeń w tunelu pod Martwą Wisłą to zatrzymania aut spowodowane awarią lub brakiem paliwa. Jak to możliwe, że na tak krótkim odcinku aż tyle pojazdów odmawia kierowcom posłuszeństwa? Okazuje się, że "winne" są prawa fizyki.
Wydaje się nieprawdopodobne, że na tak krótkim odcinku, jakim jest tunel pod Martwą Wisłą - niespełna 1,5 km długości - aż tylu kierowców ma problem ze sprawnością auta lub oszacowaniem ilości paliwa w baku. Jak mówią pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem, przyczyną takiej liczby zatrzymań nie jest kwestia "trójkąta bermudzkiego" w tunelu, jak żartują kierowcy, lecz... pochylenia terenu.
- Tunel na wjeździe i wyjeździe jest mocno pochyły. Faktem jest, że wielu kierowców jeździ na głębokiej rezerwie paliwa. Gdy na spadku lub podwyższeniu auto się przechyla, pływak znajdujący się w baku przemieszcza się, co może odciąć dopływ resztek paliwa, auto się "krztusi" i gaśnie. Wówczas potrzebna jest nasza pomoc - mówi Tomasz Czyż, zastępca kierownika działu tunelu drogowego i obsługi obiektów zwodzonych w GZDiZ.
Wideo archiwalne z 2016 r.
Obsługa tunelu na takie zdarzenia jest przygotowana. W ramach umowy na utrzymanie tunelu, unieruchomione auto osobowe może zostać odholowane w ciągu 30 min na odległość maksymalnie 2 km od tunelu, np. na stację paliw przy Trasie Sucharskiego.
- Kiedy pojazd stoi już w miejscu, które nie wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, kierowca musi radzić sobie sam - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Cel odholowania takiego pojazdu z tunelu jest oczywisty: bezpieczeństwo i możliwe szybkie upłynnienie ruchu.
Kolejnym powodem zamykania przeprawy pod Martwą Wisłą, poza awariami i brakiem paliwa w autach, są przypadki rowerzystów korzystających z tunelu (12 proc. wszystkich zdarzeń), przekroczenia skrajni przez auto ciężarowe (11 proc.), pieszych w tunelu i przedmiotów leżących na jezdni (po 7 proc.).
Utrudnienia wywołują też zdarzenia drogowe: korki (5 proc.) i kolizje (3 proc.). Najrzadziej tunel zamykany jest z powodu fałszywego alarmu pożarowego, usterki czy zwierzęcia w tunelu (1 proc.).
Na co dzień o bezpieczeństwo w tunelu dba 18-osobowy zespół obsługi technicznej. Jego pracownicy apelują, by przed wjazdem zwracać uwagę na ilość paliwa w baku.
- Przed podróżą w Alpach, gdzie tunele są zdecydowanie dłuższe od naszych, raczej każdy z nas dba o to, by nie zabrakło mu paliwa. Dlatego apelujemy, by na ten fakt zwrócić szczególną uwagę także w Gdańsku - dodaje Tomasz Czyż.
Wideo archiwalne
Opinie (296) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-17 13:16
kierowca praktyk (2)
jadąc od strony trasy S7 dopiero za tunelem przy Al.Jana Pawłą II na Zaspie jest stacja paliw ... często po prostu to mogą być kierowcy "z trasy"
- 1 7
-
2019-06-17 16:35
a przewidywać nie potrafią?
- 3 0
-
2019-06-18 13:00
jechalem kiedys we francji autostrada
tam czasem miedzy jedna a druga stacja jest 40 kilometrow
a Polacy cebulaczki maja problem bo do stacji od tunelu jest 5 kilometorw
rece opadaja- 0 0
-
2019-06-17 13:47
To ci, których podwyżki cen paliw nie dotyczą.
Bo zawsze tankują za 50 zł.
- 7 0
-
2019-06-17 14:15
Kim są drogowcy żeby do nas apelować? Czy to panowie budowlańcy od wylewania asfaltu? (1)
- 0 2
-
2019-11-22 10:07
nie musisz ich słuchać
ale jak ci by dowalili 1000 mandatu to byś posłuchał?
- 0 0
-
2019-06-17 14:32
ale kabaret !
- 2 0
-
2019-06-17 15:27
Tak słyszałem ze np w Niemczech jest jasno ustalone ze jak na autostradzie skoczy się paliwo jedt mandat za nie przygotowanie się do jazdy
- 3 0
-
2019-06-17 15:33
auto zatrzymało się w tunelu - trzeba je odholować...
W ramach umowy na utrzymanie tunelu, unieruchomione auto osobowe może zostać odholowane w ciągu 30 min...
Gdyby Autoholownik był na miejscu działanie obsługi tunelu byłoby szybsze...to chyba niewielki koszt a za to jakie zadowolenie- 1 0
-
2019-06-17 16:26
Dawać kary po 10tys. To przestaną jeździć na biedaka (1)
Zreszą jazda na oparach to i tak ryzyko uszkodzenia silnika i podzespołów.
- 3 3
-
2019-06-18 12:02
to ty bogacz jesteś
- 0 0
-
2019-06-17 18:17
"piesi i przedmioty leżące na jezdni"
:ddddddddd
- 1 1
-
2019-06-17 18:30
jaką szkołę skończył pan Czyż ?????
- 1 1
-
2019-06-17 18:43
(1)
Jazda na rezerwie może skończyć się wymianą pompy paliwa.Lepiej tankować czy naprawiać?
- 2 1
-
2019-06-17 22:42
poza tym temu starsiawemu baku
szkodzi jak nie jest pelny,
bo szybciej rdzewieje- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.