• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
27 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu. Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu.

W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.



Jak oceniasz efekty otwarcia tunelu?

Na tablicach zmiennej treści, które znajdują się na wjeździe po obu stronach tunelu, mają być wyświetlane komunikaty i ostrzeżenia dla kierowców. W praktyce ma to wyglądać następująco: gdy w tunelu zdarzy się kolizja, wypadek, pożar czy prowadzone będą prace drogowe, system ma rozpoznać automatycznie takie zdarzenie i wyświetlić na znakach odpowiedni komunikat.

Zobacz więcej:
Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".

  • Tablice od niedzieli są wyłączone. Na zdjęciu bramownica przed wjazdem do tunelu od strony al. Hallera.
  • Ekrany przy łącznicy z rondem przy Marynarki Polskiej również są wyłączone.
  • Wygaszone ekrany na rondzie turbinowym.
  • Do niedzieli znaki zmiennej treści były włączone w trybie testowym. Teraz są wyłączone, a ich ustawienia potrwać mogą nawet pół roku.
  • Drogowcy włączyli jedynie tablicę znajdującą się nad wjazdem do tunelu. Komunikaty wyświetlane są tam "na sztywno".
  • Wjazd do tunelu od strony Marynarki Polskiej.
  • Na komunikaty wyświetlane na ekranach w sposób automatyczny kierowcy będą musieli jeszcze trochę poczekać.
  • Wyłączone tablice na węźle Elbląska.


- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.

- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.


Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.

- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.

- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień

Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.

- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).

1-1,5 tysiąca aut na godzinę

Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.

- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Rowerzyści, piesi i... kot w tunelu

Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.

- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.




Opinie (410) 2 zablokowane

  • Nienawidzę budynia

    Po co to mydlenie oczu przecież tunel za kupę siana cieknie i elektrycy przekładają kable bo są całe mokre

    • 0 0

  • porażka

    Przewóz rowerów autobusem to porażka.
    Na przystanku przy ul. Marynarki Polskiej czekało 14 osób z rowerami
    autobus zabiera tylko 6 osób.
    Już nic głupszego nie można było wymyślić
    Brawo panie Adamowicz za udoskonalenie życia rowerzystom

    • 1 0

  • tunel zamknięty

    Tunel 0 6.30 był nadal zamknięty. Porażka

    • 0 0

  • Nic nie działa tak jak trzeba - BAREJA jak nic!

    • 1 0

  • nie mają już skąd brać pieniędzy wiec np we wrzeszczu powiekszają strefe płatnego parkowania :)

    nie mają już skąd brać pieniędzy wiec np we wrzeszczu powiekszają strefe płatnego parkowania :)

    • 2 0

  • tristar- problemy

    ECS- probelmy
    teatr szekspirowski- problemy
    stadion w letnicy- problemy
    tunel- problemy
    estakada przy galerii- problemy

    problemy warte bagatela kilka miliardów złotych, nic nie wnoszące do zycia pospolitego obywatela!

    gdzie przedszkola, szkoły i remonty dróg?!?!

    • 2 0

  • hahahahhahahahahahahahahhaha

    jakos mnie to nie dziwi, pompa przy otwarciu, terminy naciągane, dwie firmy padły po drodze, a teraz bajki o ustawianiu systemow- jednym słowem jak to zwykle bywa w budyńlandzie ;) szkoda tylko, ze jakiś biskup tego nie poświęcił

    • 2 0

  • (21)

    Po co te tablice? Kierowcy mają swój rozum? Będziecie w sobotę rowerem przejechać? Zapomną o nas.

    • 39 148

    • (1)

      biorąc pod uwagę możliwości i zakaz zawracania, tablice w sytuacjach awaryjnych muszą działać

      • 26 4

      • a nie wystarczy szlaban lub sygnalizator

        • 0 1

    • Weź dzieci do koszyka bedzie lepsze wrażenie (2)

      • 35 6

      • Mam pytanie (1)

        Czy w Austrii czy Niemczech tez się okresowo i często zamyka tunele?

        • 2 1

        • Tak

          To normalne

          • 0 0

    • Tresura ludzi, aby nie mieli swojego rozumu: (4)

      - wszędzie światła, idziesz na gwizdek, wyłączasz myślenie
      - wszędzie jakieś regulacje
      - tablice stałej i zmiennej treści
      - wszędzie ogrodzenia

      Traktuj ludzi jak bezmyślne bydło, to wkrótce sami się nim staną.

      • 33 38

      • Nie znam się to się wypowiem i w tym tygodniu frustrację wywalę na... tablice zmiennej treści, które, choć upłynniają ruch i poprawiają bezpieczeństwo ze względu na informowanie odpowiednio wcześniej o zdarzeniach losowych, fizycznie niemożliwych do zauważenia przez kierowców na początku tunelu i zapobiegających dzięki temu np. potencjalnym karambolom, to i tak kojarzą mi się z ubezwłasnowolnieniem, a że mam zakuty łeb i podświadomie boję się swojego braku umiejętności podejmowania autonomicznych decyzji, wywołują we mnie rzeczoną frustrację.

        • 1 0

      • (1)

        Takie uroki życia w mieście. Jak ci nie pasuje to się wyprowadź.

        • 30 20

        • Żadna odmiana.

          Na wsi jeszcze więcej płotów i ogrodzeń.

          • 8 0

      • tia, po co światła i regulacje? Niech żyje anarchia. Precz ze szlabanami przy torach kolejowych! Manipulujo i ogłópiajooo!

        • 26 9

    • (1)

      A gdzie tablice informujące wjazd na trasę z tunelem od str Elbląga pytam się zero oznaczenia który zjazd tam prowadzi

      • 14 4

      • Wystarczy jedna szara komórka i już wiadomo, że to Port Północny.

        • 0 2

    • "Kierowcy mają swój rozum" (2)

      nie, nie mają - nasi kierowcy, nie licząc chlubnych wyjątków, to bezmyślne pustaki, co często widać po komentarzach na tym portalu.

      • 36 9

      • Udane dzieci ogłupiającego systemu

        • 3 0

      • A faktycznie. Widzę.

        • 1 1

    • POdziekowac mozna za ten piekny tunel tylko jednej POprawnej Parti

      a ile kaski wpadlo... ho ho ho

      • 8 8

    • Kierowcy mają swój rozum. Buhahahaha

      • 10 3

    • Wielki sukces Pelo

      To ile razy jescze?

      • 14 4

    • O dzieki ci o Wielki Kisielu

      • 15 2

    • EURO 2012

      Zdążycie?

      • 27 4

    • Witamy w III RP

      • 6 5

  • Ten, kto odebrał system powinien "beknac" za to (23)

    • 587 46

    • -oczywiscie ,ze powinien nawet stracic "stanowisko" ,jak mozna dopuscic (3)

      -niesprawny tunel do ruchu ,w razie nieszczescia ,wypadku ubezpieczyciel poprostu wypnie sie na polise ,spowodu brakow niesprawnosci itd.Inwestycja za tyle mln ,a wychodzi ze bubel

      • 43 3

      • tunel jest sprawny

        tylko zamówili takie tablice,
        żeby zmienić na nich treść to muszą zamknąć tunel.
        dlatego treść będzie zmieniana tylko kilka razy do roku, żeby za często nie zamykać tunelu

        • 0 0

      • Nie tylko

        Nie tylko stanowisko powinien stracić, ale i prokurator powinien się nim zainteresować za dopuszczenie do użytku infrastruktury niespełniającej norm bezpieczeństwa.

        • 14 0

      • sam jesteś niesprawny

        • 1 9

    • hejter czy trol? (14)

      Od razu beknac... piszesz żeby pisac? Nie szkoda Ci tlenu na taką głęboką i pełną dobrej zmiany wypowiedz?

      • 21 116

      • tylko nie trol, TROLU!!! (3)

        kolega zainteresowanego (inwestora) dostał w łapę a teraz będziemy czekali sto lat aż coś się stanie z jego kasą? Piszę o kasie kolegi bo kasa za podobno wykonana pracę już została bezpiecznie ulokowana gdzieś daleko. Skoro coś nie działa to robota jest nie wykonana. Dlaczego ktoś dopuścił do użytkowania tunel skoro jest nie wykonany w 100%? Bo kolega, koledze podpisał!!!

        • 54 3

        • (2)

          Jasne, ktoś dostał w łapę a ty wiesz kto komu i ile??? napstepny filozof i znawca wszystkiego. a stolec znaczysz i jedynie co umiesz robic to wypisywac brednie. stara sie zajmij bo cie w rogi wali

          • 3 19

          • CBA juz do ciebie idzie

            nie sr*j w gacie, trzeba było wykonać uczciwie pracę a nie teraz pluć na prawdę

            • 1 0

          • Uderz w stół a nożyce się odezwą. Widać już twoją nerwowość bo pewnie to tobie dobiorą się do d*py za łapówy :) :)

            • 18 1

      • a widzisz apostrofy ? może i widzisz ale chyba pojęcia nie masz co znaczą.

        • 1 0

      • Nie widzisz, ze sam jesteś hejterem i trollem w jednym? (1)

        U nas nie było dobrej zmiany, bo rządzi stary budyniowy układ trollu.
        A efekty widać - nie działająca fontanna przy ECS, niesprawny dach Teatru Szekspirowskiego, nie działający TRISTAR, wadliwe tablice w tunelu, ponad trzy miesiące opóźnienia w otwarciu drugiej nitki wiaduktu nad torami przy Hucisku, matactwa przy szkole w Kokoszkach, itd. itd...

        • 25 6

        • Malkontencja...

          ... to najlepszy zawód i w hobby w Polsce. A najwięcej szumu robią ludzie, którzy nawet grządki w ogródku nie potrafią przekopać, ale na wszystkim się znają, wszystko krytykują, wszędzie dopatrują się oszustwa.
          Proponowałbym aby założyli dla siebie kolonię na Antarktydzie (gdyż to jedyny jeszcze nie zajęty przez patałachów obszar) i tam zorganizowali bezbłędnie funkcjonujące państwo!

          • 5 18

      • Wybacz, ale tunel to Nie jest podjazd pod domem, gdzie coś może nie grać i naprawi się to za miesiąc lub dwa. (5)

        Ktoś odbierał nie tylko tablice, ale też inne elementy i się podpisał że systemy są sprawne.
        A jak widać nie są.
        Jak z Tristar kalibra, kalibracja, kalibracja.
        To kosztowało grubą kasę i nie powinno być miejsca na montaż urządzeń prototypowych.

        Teraz wyobraź sobie że pracownik nadzoru pójdzie do toalety, a w tym czasie coś się wydarzy, jak wróci to będzie już kongo bongo w tunelu.

        • 94 8

        • też powinieneś beknać (3)

          • 11 66

          • Inspektor nadzoru???

            Jak odebrałeś bubel, to nie tłumacz się głupio.

            • 43 3

          • A to Pan odbierał system siedząc w ciepłym pokoju z gorącą kawą przeglądając tylko kwity

            Nie sprawdzając praktycznie działania systemu.

            • 41 3

          • ciekawe kiedy coś się stanie na skutek nie działającego systemu

            KTO BĘDZIE WINNY

            • 42 5

        • Tristar bis

          a kasa do kieszeni znajomego królika.

          • 56 3

      • -pracownik magistratu widac przed praca juz na sluzbie.

        • 26 4

    • (1)

      A skąd wiesz ze odebrał?

      • 3 4

      • stamtąd

        • 5 0

    • jak znam życie to musiał odebrać, była presja z góry

      znam wiadukty, które są odbierane już od roku, bo np ścieżka rowera ma zły kolor. Tam wszyscy narzekają, że w ogóle nie można jeździć.

      • 9 0

    • nie bekać mi tu przy stole!

      i nie pierdzieć również!
      ani żadnych innych odgłosów paszczowo-odbytniczych!

      • 8 15

  • Przypomina mi to tablice tristara (8)

    Niby dzialaja ale jednak nie...

    • 310 9

    • (4)

      Ale kota wypłoszyli, gdy ten próbował "WTARGNĄĆ".

      • 56 0

      • ciiii... teraz koty ważniejsze od koni

        • 0 0

      • Bezprawnie wtargnął i próbował zająć mienie ba posesji. Dzielne służby stawiły czoła zagrożeniu.

        • 22 0

      • (1)

        Kot sluchal komunikatow glosowych

        • 49 0

        • kot nie potrzebuje swojego pana

          Kot potrzebuje cateringowego...

          • 24 0

    • W Tristar działają bez problemów :-) (2)

      • 6 22

      • SruTuTuTu (1)

        Tylko, że jak świeci słońce to nic na nich nie widać...Brama Wyżynna

        • 21 3

        • to kieruj się popatrzeć na te tablice nocą xD

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane