• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • Nareszcie!!!

    Mam nadzieję, że inwestycję uda się zrealizować. To świetna wiadomość dla mieszkańców Trójmiasta.
    A co do oszczędności, to myślę, że warto jednak zainwestować w więcej mijanek (np. na większości stacji), bo teraz to relatywnie nie będzie duży koszty, szczególnie, że odpadło 200 mln kosztów. Później pienędzy na ten cel już może nie być...

    • 0 0

  • a to METROPOLITARNA..

    ludziska ale TO brzmiiiiii.

    • 0 0

  • trzeba sie bedzie przyzwyczaic

    Ja wlasciwie sie ciesze ze beda jezdzily nie czesciej niz raz na 20 minut - mieszkam jakies 50 metrow od starego nasypu kolejowego(ul.Trawki). Nastepna sprawa jest fakt ze przechodze przez ten nasyp coanjmniej 2 razy dziennie idac na niedzwiednik(wole lasem niz smierdzaca ulica), tak samo jak dziesiatki tysiecy osob chodzacych tam np. do kosciola lub na spacery przez las. Nasyp jest jedna z najlepszych sciezek do spacerowania po lesie

    • 0 0

  • W Kraku jest na razie jeden

    od Mydlnik jest tylko jeden tor starej linii. Ale polaczenie dziala, co 30 minut jedzie obciag do Balic, linia obsluguje jednoczesnie 3 pary pociagow z paliwem do pobliskiej bazy.

    Na dwutorowym odcinku b. szybko zapierd... autobus szynowy, , klima dziala, obsluga ok. Z centrum 15 minut.

    Wszystko mozna zgrac, urzadzenia sterowania, techniki troche. W Szwecji jeszcze kioka glownych linii ma jeden tor.
    Z czasam dobudowac mozna drugi w Gdansku.

    • 0 0

  • Najlepszy pomysł jaki mozna sobie wymarzyć

    Już dawno powiniśmi powrocić do koleji to nie tylko źródło ekologiczne, ale i ekonomiczne a nawet nowoczesne. Nie wiem dlaczego Gdańsk chce sie przebić z sprowadzanymi 20-sto letnimi tramwajami. Chyba nigdzie w swieci niema lini, która "T", która wiedzie na lotnisko.

    • 0 0

  • Brawo! Brawo!

    Oby się udało!!

    • 0 0

  • jestem przeciw zakładam stowarzyszenie na nie

    jestem mieszkańcem okolic i protestuje przeciwko puszczeniu kolei po starym wale który jest już częściowo zagospodarowany należy przypomnieć że kolei była ale 70 lat temu i od tego czasu wiele sie zmieniło

    • 0 0

  • Tramwaje na lotnisko w Bremie

    Jezdza naprawde sprawnie a nie jak w Gdansku majac jako ostatni zielone swiatlo na skrzyzowaniach,

    Nie czekaja w upale tuz za przystankiem na zielone swiatlo z zamknietymi drzwiami, nie wietrza wnetrza przy 20 stopniowych mrozach, czesciej jada niz stoja pomomo niezawsze wydzielonej osobnej trasy w ulicach i traktach.

    No i koztuja wiecej, ale za 40 EUR ma sie miesieczny bilet sieciowy na wszystkie srodki komunikacji sprawnej z nalezyta informacja w srodkach transportu i na przystankach a nie ogloszeniach Szczyta o zmianach rozkladu w Dzienniku Bandyckim np.

    • 0 0

  • No pewnie,

    budować, choć w przyszłości okaże się, że to głupi pomysł. Ogromny wydatek i mała funkcjonalność. Ale władze przecież będą robić wszystko, by udowodnić, że mają rację. Ciekawe kto im posmarował? Przecież linie autobusowe z powodzeniem funkcjonują, po co zaraz kolej? No chyba, że zakończono modernizację ul. Słowackiego. Na razie to tylko fragmentarycznie ta ulica spełnia swoje zadanie.
    Zastanawiam się jak wielki musiałby byc młotek, aby wybić ten głupi pomysł gdańskim decydentom?
    Niemcy rządzący w Gdańsku proponowali inne rozwiazanie - otóż chcieli poprowadzić linię kolei elektrycznej tak jak prowadzi obecna obwodnica , tj. strefą krawędziową Wysoczyzny Gdańskiej. Nie lubię Niemców, ale podziwiam ich praktycyzm. Oni dobrze wiedzieli, co planują, w przeciwieństwie do naszych orłów i sokołów od planowania przestrzennego.

    • 0 0

  • Nie zgadzam się na budowę linii po starym wale kolejowym

    Ma rację osoba, która pisze o zagospodarowaniu tego wału. Jest to tradycyjne miejsce spacerowe mieszkańców Niedźwiednika i Strzyży Górnej. To tam spędzają czas matki z wózkami, emeryci i rowerzyści. Uciekają od miejskiego zgiełku. Tu w końcu mogą odpocząć. Dlaczego ma ich się pozbawić tych miejsc odpoczynku? Bo tak chce pan Adamowicz i jego koledzy? Bo tak narysował przygłupawy planista, który nie przeprowadził badań środowiskowych i ekologicznych? Żenada!!! Gdańsk out!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane