• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • Ludzie, czy wy nie widzicie, jak was robią w konia!

    Pan Adamowicz wymyślił sobie Nowy Gdańsk koło portu lotniczego Rembiechowo(!?). Samoloty nad głowami, huk i zagrożenie - horror. Działki juz wykupiono (sami swoi), teraz trzeba zdobyć inwestora. Najpierw linia kolejowa, by mieć argument na budowanie miasta. Zwolenników jej budowy, zrobionych na szaro, nie brakuje. Potem miasto-port lotniczy. Forsa, forsa. I głupiemu radość.

    • 0 0

  • debile

    jeden tor to oni niech se w 4litery wsadza. Jak to zwylke w Polsce bywa wszyscy chca zaoszczedzic a potem przecietny czlowiek na tym traci,glupich tych politykow mamy i tyle.

    • 0 0

  • ......

    Super!!! fajnie że linia ma siegać na obłuże i pogórze. Nie bedzie trzeba siedzieć pół dnia w korkach żeby dojechac do gdańska :-)

    • 0 0

  • wreszcie po dziesiątkach lat ktoś pomyślał

    to była oczywista oczywistość - już istnieją tory z Gdyni, dlaczego nie istniała linia przewożąca ludzi na Karwiny, itd...

    wszyscy są cwani i dużo gadają, ale nic nie robią

    • 0 0

  • Druga linia jest niezbędna

    I tak trzeba będzie dobudowywać i wtedy będzie dopiero koszt POMYŚLUNKU

    • 0 0

  • kolejka - druga linia

    Bzdurny pomysł - przez Kack, Karwiny - mieszkańcy tych osiedli i tak już mają zbyt duże natężenie hałasu i zanieczyszczeń (Wielkopolska-Chwaszczyńska, sąsiedztwo obwodnicy. Zresztą kto będzie z tego tak naprawdę korzystać, większość i tak będzie dojeżdżać samochodami. Ktoś powinien pomyśleć, czy warto wydawać taką kasę na coś, co i tak nie będzie wykorzystywane. Z jednej strony likwiduje się coraz więcej linii kolejowych, z drugiej - funduje coś takiego

    • 0 0

  • A ja mam pytanie do P.Adamowicza. Dokąd się zgłosić, żeby zostać prezesem tej nowej kolei albo jakimś ważnym kierownikiem ? Bez rożnicy czy będzie to jeden tor czy dwa. Prośbę swą motywuję tym, że jestem bezrobotny i też jak jażdy bym chciał trochę kasy nachapać.
    Może pomoże ktoś,albo coś poradzi. Z góry dziękuję.

    • 0 0

  • Kogoś powaliło na łebka!

    Po co robić bezpośrednie połączenie Gdańska z Kościerzyną, skoro i tak pociąg taki będzie musiał jechać z Gdyni! W Gdańsku nie zestawi się na dworcu (żadnym) składu! Po za tym, z Gdańska Głównego będzie można dojechać SKM na stację Gdańsk Osowa, gdzie będzie można wsiąść na pociąg relacji Gdynia Gł. - Kościerzyna (Kartuzy). Po co robić kolejne nie rentowne linie? Trzeba powiedzieć: więcej, ale przemyślanych (a nie na hura) linii kolejowych.

    • 0 0

  • Nadmieniam, że wciąż mam golfa 1.8 td po tuningu i muszę za cos go utrzymać. Pomimo, że moj golf mało pali, bo 6l./100 ale jednak paliwo kosztuje a jezdze sporo.

    • 0 0

  • heh

    1. Jeden tor - idiotyzm, chyba że mijanki będą na każdym przystanku :) tylko w ten sposób da się to normalnie skomunikować. NAtomiast ryzyko zablokowania całej komunikacji przy wypadku pozostaje olbrzymie - Jeden samobójca w godzinie szczytu i mamy paraliż na 5 godzin.

    2. i własnie po to zamknięto linię SKM do Nowego Portu żeby ją teraz z hukiem otworzyć jako część projektu metropolitalnego ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane