- 1 Festiwal odwołany przez zalegający śnieg? (212 opinii)
- 2 Niedźwiednik. Leśne sanatorium czy Manhattan? (70 opinii)
- 3 "Gdyby tylko trochę cieplej" (23 opinie)
- 4 "Wahadło" na Wiczlińskiej. Rusza rozbudowa (16 opinii)
- 5 Z Bałtyku wywiało 275 mld ton wody (224 opinie)
- 6 Czy śnieg powinien być wywożony z miasta? (359 opinii)
Druga pensja z kaucji za butelki
-
Lubię to 18
-
Super 25
-
Trzymaj się 3
-
Ha ha 11
-
Wow 1
-
Przykro mi 14
-
Wrr 358
- Wszystkie 430
- Od wielu lat pracuję w jednym z trójmiejskich hoteli. Codziennie mijam setki gości - bagaże, konferencje, śniadania, balowanie w pokojach. Choć praca w hotelu to często wysiłek, który przez gości nie jest doceniany, to jedna zmiana przepisów zaraz da mi... drugą pensję. Może to zabrzmi dziwnie, ale ta dodatkowa wypłata pochodzi z butelek i puszek, które zostawiają hotelowi goście.
Goście zostawiają po sobie nie tylko klucze do pokoi, rachunki czy ubrania. Zostawiają też regularnie butelki po napojach, które czekają w korytarzach, na stolikach, pod krzesłami w sali konferencyjnej, na łóżkach czy szafkach.
Kiedyś było inaczej - tzn. butelki i puszki walały się w pokojach, ale były tylko dodatkowym śmieciem, który trzeba było wyrzucić. Najlepiej jak najszybciej, gdy np. ktoś zostawiał je na holu czy w windzie. Teraz zanoszę do swojego kantorka - oczywiście jeśli jest znaczek systemu kaucyjnego, bo wciąż nie wszystkie butelki i puszki go mają.
Jak wygląda znaczek systemu kaucyjnego?
Początkowo były to 1-2 butelki. Teraz jest ich coraz więcej, choć myślałem, że będzie odwrotnie, gdy ludzie zorientują się, że są coś warte - czyli od 0,50 do 1 zł za sztukę, ale chyba dla hotelowych gości to większy kłopot niż oszczędność. Kto by nosił butelki, gdy ma jeszcze bagaże i spieszy się na pociąg, samolot czy konferencję? Więc zostaje ich coraz więcej, bo coraz więcej jest objętych kaucją.
Gdy mówię o tym znajomym, pytają, czy to wstyd. Dla mnie nie. System kaucyjny nie tylko działa - daje mi realny zysk. W skali tygodnia to już nawet kilkaset złotych ekstra. Dla kogoś może to drobnostka, ale dla mnie to realne wsparcie budżetu.
Rekord dzienny? 74 butelki i puszki ostatniego dnia trzydniowej konferencji. Większość to puszki z pokoi, ale myślę, że szybko go pobiję, bo drugie tyle to były butelki i puszki jeszcze bez znaczka z kaucją. Nie sądzę, że ludzie nagle zaczną je z hotelu zabierać.
Raport: Pytanie o produkt - butelka wody"
Pytanie o produkt - butelka wody" (4 opinie)
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2026-01-29 11:30
Znajomy pracowal w firmie sprzatajacej w Niemczech, obslugujacej wielkie hale po koncertach. (34)
Fantowki wywozil calymi worami az w niektorych sklepach mial szlaban. Zarabial duzo wiecej niz za sprzatanie.
- 324 22
-
2026-01-30 20:56
to prawda, ale nie do końca....
w Niemczech np. operatorzy stadionów, hal widowiskowych itp imprez masowych. sami zbierają opakowania kaucyjne a indywidualni zbieracze traktowani są jak złodzieje, im praktycznie pozostają uliczne kosze naśmieci. Bo z jednego stadionu meczu na 30 tys. ludzi jest kilkaset worków opakowań. Sprzątający musza je spakować po np. 100 szt. zawiązać i
w Niemczech np. operatorzy stadionów, hal widowiskowych itp imprez masowych. sami zbierają opakowania kaucyjne a indywidualni zbieracze traktowani są jak złodzieje, im praktycznie pozostają uliczne kosze naśmieci. Bo z jednego stadionu meczu na 30 tys. ludzi jest kilkaset worków opakowań. Sprzątający musza je spakować po np. 100 szt. zawiązać i odstawić . Z tego jest dodatkowy dochód... Dodatkowo np. w Niemczech nastąpił ogromny boom w szkołach i to podstawowych na energetyki - o cenach niskich więc zbieractwo uliczne nabiera rozpędu. Bez szukania na spacerze można znaleźć opakowań tyle że i na flaszkę starczy. Alkohol to tańszy niż w Polsce np. w Penny lub w Kauflandzie można kupić niezłe piwo po 50 centów za 1/2 litra, wino wytrawne 0,75 do 1 l ok.2-2,5 EUR wódka ta najtańsza za 0,7 l i 37,5 % w cenie od 5 EUR , gin ok. 6 EUR - przy płacy minimalnej godzinowej teraz ok.13 EUR ....
- 3 0
-
2026-01-30 11:46
Co za propagandowy bełkot, tylko głupcy się nabiorą (1)
Druga pensja, hahaha, rekord 74 butelki po 50gr daje nam 37zł, gratuluje 2 pensji, samcu owcy
- 10 8
-
2026-01-30 12:48
37 zł x 30 dni to już 1110 zł więc nie wiem czy takie małe pieniądze.... Na pewno dobry tip
- 8 7
-
2026-01-30 11:09
W Niemczech nie ma ograniczeń co do ilości oddawanych butelek i nikt nie ma prawa ci zbronić oddania nawet 1000 sztuk.
Jedyne ograniczenie może być takie, że automat po prostu zapełni się i trzeba będzie poczekać na obsługę, która znowu go udrożni. Reguluje to ustawa "Gesetz über das Inverkehrbringen, die Rücknahme und die hochwertige Verwertung von Verpackungen (Verpackungsgesetz - VerpackG)"
- 11 1
-
2026-01-29 17:21
Tak, Tak. A moja babcia miała wąsy.
- 15 16
-
2026-01-29 12:45
Aż dziwne, że kapitaluch, który go zatrudniał, nie położył na tym łapy (1)
Może ten twój komentarz to jednak tylko fantazja?
- 32 24
-
2026-01-29 17:24
Kapitaluch? Jesteś wesoły, ale też i biedny.
- 19 4
-
2026-01-29 11:59
W każdym cywilizowanym kraju system kaucyjny działa bez zarzutu. (17)
Tylko biedni turbosłowiańscy potomkowie husarii mają z nim problem.
- 68 71
-
2026-01-29 15:48
W Niemczech ten system jest znienawidzony od lat (6)
Poza tym: w Europie jest 47 państw, system kaucyjny jest w 15 krajach ( Niemcy, Norwegia, Szwecja, Dania, Finlandia, Holandia, Litwa, Łotwa, Estonia, Chorwacja, Słowację, Malta, Irlandia, Rumunia i Węgry). Czyli dotyczy 180 mln spośród ok. 750 mln mieszkańców, czyli tylko ok. 25% delikwentów. Nie mają tego durnego, nękającego systemu potęgi takie jak Wielka Brytania, Włochy, Francja, Austria, Szwajcaria, półwysep Iberyjski itd. Te kraje uważasz za niecywilizowane?
- 27 16
-
2026-02-02 13:06
Znienawidzony ? Lol to ja nie wiem gdzie ty w tych niemczech byles lol
- 0 1
-
2026-01-31 22:36
Angole przyzwyczajeni że ze śmieciami i ich segregacją się nie meczy tylko wysyła się do byłych kolonii a jak tam pełno to do
- 0 1
-
2026-01-30 08:30
Bzdura (1)
Klamiesz. W Austrii w której teraz jestem jest system kaucyjny.
- 5 0
-
2026-01-30 10:20
Masz rację. Mają system kaucyjny od 2025 roku
Tak to jest jak się pisze bez solidnego sprawdzenia.
- 6 0
-
2026-01-29 15:55
Potęgi ekologiczne? (1)
Odchodzisz trochę od tematu
- 2 8
-
2026-01-29 17:09
Nie było mowy o potęgach ekologicznych tylko gospodarczych
- 7 0
-
2026-01-29 12:23
Ameby lubią jak ich państwo sięga im do portfela i domu coraz głebiej (7)
- 35 28
-
2026-01-29 13:01
Spod którego kamienia wy wypełzacie żłoby? (6)
Kaucję odzyskujesz i to działa od wielu lat na butelki od piwa, teraz system kaucyjny rozszerzyli na plastiki i puszki. Wy naprawdę macie tylko jeden zwój mózgowy więcej niż krowa, żeby wody z wiadra nie pić.
- 40 25
-
2026-01-30 11:45
No nie dziala. Jak mam oddac butelki od piwa w sklepie to patrza na mnie jak na przestepcę. Biora tylki z łaską na wymianę jak cos kupię. Jasli chodzino plastikowe to juz wogole dramat. Trzeba jezdzic i robic kilometry aby udalo sie znalezc sprawny automat. Na litr paliwa lub bilet autobusowy trzeba oddac az 10 butelek lub puszek! Na droge powrotna kolejne 10 sztuk. Taka to ekologia! Trzeba oddav 29 butelek aby wyksc na zero. A stracony czas?
- 5 2
-
2026-01-29 15:01
I dlatego podwyższyli opłatę za wywóz śmieci żłobie? (3)
- 23 6
-
2026-01-29 15:53
Śmieciarki jeżdżą na powietrze tak? (2)
A kierowcom płaci się usciskiem dłoni...
- 4 16
-
2026-01-29 16:32
śmieciarki jeżdzą na to samo paliwo, ostatnio znacznie tańsze niż wcześniej (1)
Problem w tym, że wtedy ludzie wrzucali plastiki i puszki do żółtego worka/pojemnika. Przyjeżdżała śmieciarka, zabierała worek i w skali miesiąca gmina odzyskiwała kilka ton aluminum czy plastiku PET, który następnie spieniężała za ładne kilkadziesiąt tysięcy. Obecnie w workach coraz mniej tych "wartościowych" śmieci, kasę za nie trzepie prywaty
Problem w tym, że wtedy ludzie wrzucali plastiki i puszki do żółtego worka/pojemnika. Przyjeżdżała śmieciarka, zabierała worek i w skali miesiąca gmina odzyskiwała kilka ton aluminum czy plastiku PET, który następnie spieniężała za ładne kilkadziesiąt tysięcy. Obecnie w workach coraz mniej tych "wartościowych" śmieci, kasę za nie trzepie prywaty operator, wydajność recyklingu ma wzrosnąć o 0,2% a śmieciarki dalej muszą jeździć. A potem barany zdziwione, że są strzyżone na konkretną kasę i jeszcze to sobie racjonalizują jak wyżej.
- 24 2
-
2026-01-29 19:54
Masz rację, dodatkowo gminy zapłacą za nie zrealizowanie odpowiedniego poziomu recyklingu, więc im mniej śmieci paradoksalnie to tym bardziej będą.onw droższe.
- 6 1
-
2026-01-29 14:02
To ciekawe, że dostępne jest coraz więcej butelek bezzwrotnych
A tych zwrotnych nikt nie chce odbierać bez paragonu. To jak ten system działa? To nie jest sprawny system, to nieudolność. Tak samo jest w tym przypadku.
- 12 15
-
2026-01-29 12:06
(1)
w cywilizowanych krajach nie ma systemu kaucyjnego
- 38 37
-
2026-01-29 13:18
Twoja kochana Federacja Rosyjska nie mieści się w definicję - cywilizowany kraj.
- 32 18
-
2026-01-29 11:59
W cywilizowanych krajach ten system (8)
Funkcjonuje od lat, w Polsce za komuny tez był i tez funkcjonował. Celem jest odzyskanie surowcow i przetworzenie ich ponownie, zmniejszenie ilosci śmieci z korzyścią dla srodowiska, no ale wiekszość leniwych roszeniowych burakow tego nie rozumie bo on cale życie śmiecił i chce dalej śmiecić
- 61 30
-
2026-01-30 04:45
Prl (1)
W PRL nie działał. Gwiazda TVN wypłynęła na reportażach o skupie butelek.
- 2 5
-
2026-01-30 17:43
Chyba nie żyłeś w PRL. Normalna rzeczą była "wymiana butelek". Jedyny problem był taki że przyniesione butelki nie zawsze dostałeś tyle samo pełnych bo nie było towaru albo był limitowany.
A bywało i tak że bez butelek na wymianę po prostu nie mogłeś kupić.- 1 0
-
2026-01-29 15:53
Uważasz Niemcy za kraj cywilizowany i za wzór?
- 8 5
-
2026-01-29 12:10
(4)
Zgoda, ale od tego jest żółty pojemnik.
- 43 8
-
2026-01-29 12:38
(3)
I tak i nie, bo wraz z systemem kaucyjnym czesc obowiazku firm odbierajaych odpady zostala przerzucona na klientow, a cena wywozu i utylizacji nie spadla. Innymi slowy coraz wiecej w tym zakresie robimy sami, a cena nie spada. Z drugiej strony, jesli kogos nie boli wyrzucanie plastikowej butelki gdzie popadnie to znajdzie sie ktos kto to posprzata i jeszcze za to dostanie pieniadze.
- 18 6
-
2026-01-29 13:45
Czy cena rośnie proporcjonalnie do inflacji? (2)
Jeżeli nie, to spada.
- 2 8
-
2026-01-30 07:29
z matematyką jesteś na bakier co nie ?
- 0 0
-
2026-01-29 18:02
ale ceny za wywoz rosna i to o wiecej niz oficjalny poziom inflacji, w tym rzecz.
- 4 1
-
2026-01-29 11:08
Mieszkam obok lidla, ludzie odwiedzają śmietniki w bloku obok i wyciągają butelki do oddania z kosza na plastik. (12)
I to osoby które wyglądają na zadbane, zostawiają po sobie porządek. Wychodzą z dwiema dużymi torbami IKEA pełnymi butelek. Niech im się biznes kręci.
- 526 22
-
2026-01-29 14:39
Widzieliscie filmik na X o tym jak Lidl oszukuje na kaucjach? (4)
Butelki plastikowe, oznakowane: kaucja 0,50 zł, po włożeniu do ich maszyny - wyświetla się i oddaje 10gr - uważajcie i patrzcie na wyświetlacze
- 35 8
-
2026-01-29 16:49
Adi (3)
Nie oszukuje, 10 gr płaci za wszystkie butelki, które nie są oznaczone znakiem kaucją. Za pozostałe płaci normalnie. Nie pisz BZDUR!!!
- 22 14
-
2026-01-29 17:11
Oszukuje. Butelki były oznaczone znakiem kaucji. (2)
- 19 6
-
2026-01-29 19:29
Skoro tak było na filmiku w necie... to musi być prawda ;) (1)
- 13 4
-
2026-01-29 23:24
Przekonałeś mnie - Lidl nie może oszukiwac bo jest cudowny, wręcz boski. Prawda?
- 6 5
-
2026-01-29 11:58
(3)
Okradają Zakład Utylizacyjny Szadółki
- 7 32
-
2026-01-29 23:16
istotnie
ja też już przestałem odkładać puszki, czy inne metalowe rzeczy do śmietnika na puszki a zamiast w miejsce tego zbieram je w domu i jak się nazbiera zanoszę na złomowca.
po co mam komuś dawać zarabiać na moich śmieciach?- 1 1
-
2026-01-29 18:35
Ale oni za karę śmieci wywożą, a firmy za karę je wywożą
- 1 2
-
2026-01-29 14:40
to nie jest tak
- 0 1
-
2026-01-29 11:38
(2)
gdzie jest państwo polskie ja się pytam się. Już mi to opodatkować, ozusować, podatek od ruchomości nałożyć. Jak to może być druga pęsja bez haraczy.
- 13 24
-
2026-01-29 11:53
(1)
tak jest - jak ktoś chce dbać o środowisko niech płaci - nie może być, że mogą to robić za darmo i jeszcze na tym zarabiają
- 7 13
-
2026-01-29 11:59
Ale przecież wyrzucanie butelek do żółtego kosza to też dbanie o środowisko. Wcześniej po prostu butelki sprzedawało wysypisko, teraz prywatna firma
- 24 6
-
2026-01-29 11:02
To pokazuje jak bogaci jesteśmy (30)
Wydaje nam się, że to "drobne" i zostawiamy te 50 groszy. A razy kilkadziesiąt butelek to już dzień, albo i kilka na skromne jedzenie. Duże bogate miasto tego nie rozumie.
- 324 58
-
2026-01-30 16:04
Niemcy od zawsze tak robili
Jak jeździłem tam w latach 90 dziwiłem się jak biegają z butelkami , a ci których znałem biedni nie byli
- 1 1
-
2026-01-29 18:16
nie, to pokazuje że państwo przekracza kolejne granice w upadlaniu i tresowaniu
Część ludzi po prostu stwierdza że to już za dużo i nie będą jak niewolnicy zachowywać się zgodnie z oczekiwaniami rządzących i marnowac swój czas i siły w zamian za 50gr.
Na podobnej zasadzie coraz wiecej wkurzonych ludzi wrzuca wszystkie śmieci do zmieszanych bo ma dosyć tego, że państwo próbuje nakazywać i organizować codzienne życie,Część ludzi po prostu stwierdza że to już za dużo i nie będą jak niewolnicy zachowywać się zgodnie z oczekiwaniami rządzących i marnowac swój czas i siły w zamian za 50gr.
Na podobnej zasadzie coraz wiecej wkurzonych ludzi wrzuca wszystkie śmieci do zmieszanych bo ma dosyć tego, że państwo próbuje nakazywać i organizować codzienne życie, dzielić śmieci na kilka "frakcji" zastawiać posesje kilkoma kubłami na śmieci. A co wiecej te wszystkie obietnice o recyklingu okazały się psu na budę bo prawie wszędzie dobiór śmieci drożeje i drożeje a urzędnicy jeszcze skupiają sie na tym jak wiecej karać za uchybienia od ich wymyślnego systemu. Ten papierek to do papieru ale drugi papierek to do zmieszanych bo ma inny skład, tu trzeba oderwać folijkę i każdą część oddzielnie itd. A tam na stołkach jeszcze siedzą rozmiate grubasy i co jakiś czas im się budżet nie spina więc cyk - podwyżki.- 29 11
-
2026-01-29 12:50
jakie drobne? Kupuję wodę gazowaną 1,5l za 1,1zł w Auchan u płacę 50% kaucji! (4)
- 8 9
-
2026-01-29 16:59
Kupujesz dużą cole... (1)
kaucja 5% ;-)
- 2 2
-
2026-01-30 01:07
Puszka 25% kaucji
- 2 0
-
2026-01-29 15:57
Kaucji (1)
Wystarczy że oddasz butelkę i ta kasa do Ciebie wróci.
- 6 12
-
2026-01-30 21:26
i zapominasz o podniesionej cenie za wywóz śmieci...
- 2 0
-
2026-01-29 12:36
Wolna wola
Komu mam oddać 50 gr i nic nikomu do tego tylu est ludzi ciągle potrzebujących
- 4 6
-
2026-01-29 12:15
Panu Markowi to się faktycznie opłaca, bo na co dzień ma dostęp do dużej ilości tych butelek czy puszek. Co innego jak ktoś ma ich znacznie mniej, bo nie kupuje i nie pije aż tak dużo. Zwłaszcza osoby samotne, bo może też inaczej mają większe rodziny z dziećmi. Dlatego nie każdemu się to opłaca jak ma na tym zarobić może maksymalnie kilka zł raz na jakiś czas.
- 21 5
-
2026-01-29 11:31
(13)
to pokazuje jak wielkim szwindlem jest ten system na ktorym zarabiaja producenci napojow zarowno gdy sprzedaja nam napoj jak i wtedy gdy odbieraja butelke od nas.
coca cola, pepsi, zachodnie korporacje browarnicze sa w tym systemie przy sprzedazy napojow jak i przy odkupie butelek. zawsze zarabiaja a my? my tracimy bo gminy podwyzszaja nam przez to oplaty za smieci- 50 22
-
2026-01-29 17:09
Błąd w myśleniu. Automat prasuje butelki bez rozeznania czy to była muszynianka czy cocacola
- 2 0
-
2026-01-29 14:47
Główny ich zarobek to właśnie nieoddane butelki (1)
Brak zwrotów butelek (nieodebrana kaucja) to dla operatorów systemu kaucyjnego w Polsce potężne źródło dochodów, szacowane na ponad 1 mld zł rocznie. To oficjalne dane. I oto tu w tym interesie chodzi. Zauważcie jaki jest trend na forach - bagatelizowanie tych 50 gr., wyśmiewanie "oddawaczy" itd.
- 16 0
-
2026-01-30 00:39
do tego dochodzi sprzedaż automatów i serwisowanie
Miesięczny koszt dla sklepu do od kilkuset złotych w górę (w zaleznosci od rodzaju automatu, czestotliwości odbiorów, ilości serwisów, bo tu nie chodzi o serwisy gwarancyjne itd.)
A takich punktów-sklepów jest w Polsce przynajmniej kilka tysięcy- 5 0
-
2026-01-29 11:55
Wytłumacz mnie jak krowie na rowie, w jaki sposób koncerny zarabiają skoro zwracają za kaucję? (8)
- 15 13
-
2026-01-29 13:16
Wcześniej opakowanie bylo w cenie produktu. Nikt ceny nie obniżył o to opakowanie po wejsciu systemu kaucyjnego, więc drugi raz płacisz za opakowanie (kaucja).
- 19 8
-
2026-01-29 12:37
zarabiaja na niezwroconych butelkach
- 18 6
-
2026-01-29 11:58
taa (5)
jaki % ludzi zwróci?
- 11 9
-
2026-01-29 12:01
To już ich problem nie mój. (4)
- 10 10
-
2026-01-29 12:37
(3)
ale to sa wlasnie te pieniadze ktore zarabiaja zachodnie koncerny na tych butelkach. to sa miliardy zl rocznie
- 9 8
-
2026-01-29 13:19
Zdradzę ci mały sekret i to całkiem gratis.
Zacznij oddawać te butelki to ciebie nie okradną. HOWGH
- 14 11
-
2026-01-29 13:06
(1)
no tak, polakowi zawsze najgorzej jak zarabia ktoś inny...
- 5 14
-
2026-01-29 14:48
Odczep sie od Polaków
- 9 1
-
2026-01-29 11:34
Podwyżki opłat za śmieci są poniżej inflacji.
System kaucyjny jest tylko wymówką mającą zrzucić winę na kogoś innego.
- 7 12
-
2026-01-29 11:23
W robocie pytają skąd Cię stać na wakacje, kredyty itp... (4)
A koleżanki popijają 3 kawy dziennie ze Starbacksa czy kawiarni... Gdy maszyna do całkiem dobrej kawy jest w biurze.
Zamiast przynieść gotowe jedzenie to subway, albo katering. W poprzedniej robocie magik zamawiał uber eats z mcdonalda codziennie...
Rozumiem raz kiedy, ale codziennie przewalać kasę na takie zbędne wydatki... I to nie są odosobnione przypadki.
Jakby całkowicie leżała edukacja finansowa w szkołach.- 53 7
-
2026-01-30 15:28
Pfft
Jeśli myślisz, że maszyna do kawy za 5zł robi kawę choćby porównywalną z rozpuszczalną, nie mówiąc nic o kawiarniach, to pewnie czas przestać palić bo wypaliło ci kubki smakowe.
- 0 2
-
2026-01-29 11:36
A teraz szybka kalkulacja. (2)
Rezygnując z zamówienia maca za 40zł codziennie, w ile dni odłożysz 150k wkładu własnego na mieszkanie?
Pomijam już to że sklecenie drugiego śniadania ze składników kupionych w Lidlu i tak kosztuje mnie 15-20zł.- 6 29
-
2026-01-29 12:24
220 dni roboczych * 20zł oszczędności = 4400zł rocznie.
Na wkład tak się nie uzbiera w sensownym czasie ale na jakiś wyjazd wakacyjny jak najbardziej.- 24 0
-
2026-01-29 12:00
Szybka kalkulacja
Rezygnując ten czas jest skończony, zamawiając dalej czas dąży do nieskończoności. Wystarczy?
- 10 3
-
2026-01-29 11:22
to miesięcznie potrzeba mu około 8000 (osiem tysięcy butelek lub puszek) (1)
by uzbierał 4000 pln (cztery tysiące złotych
- 23 7
-
2026-01-29 11:43
niektóre są po 1 zł
- 21 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.