• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do zakupu nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku. W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie ogłosiła przetarg na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. Poprzedni przetarg zakończył się unieważnieniem, bo oferty przekroczyły budżet spółki na ten cel. W obecnym postępowaniu zwiększono kryterium ceny z 60 do 80 proc.



W jakim stopniu cena powinna mieć wpływ na wybór producenta tramwajów?

Przypomnijmy, w poprzednim przetargu oferty zostały złożone tylko przez dwa przedsiębiorstwa: bydgoską Pesę oraz konsorcjum firm Stadler-Solaris z Siedlec i Bolechowa k. Poznania.

Oferta Pesy była wprawdzie tańsza o ok. 637 tys. zł, ale producent deklarował udzielenie znacznie krótszego okresu gwarancji na swój produkt niż Stadler-Solaris.

Ostatecznie obie oferty w wysokości ok. 143,878 mln zł (Pesa) oraz 144,515 mln zł (Stadler-Solaris) zostały odrzucone, ponieważ GAiT planował przeznaczyć na zakup nowego taboru 138,375 mln zł.

Rozpisany ponownie przetarg zakłada nadal dostawę 15 fabrycznie nowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów z opcją zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Bez zmian pozostaje także wyposażenie tramwajów m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Z zapisów dokumentacji zniknął natomiast zapis dotyczący montażu systemu ostrzegającego motorniczego o ryzyku kolizji z przeszkodą na torach. Wraz z okresem gwarancji całopojazdowej oraz możliwym zużyciem koła tocznego stanowił on w 40 proc. o wyborze oferty (pozostałe 60 proc. stanowiło kryterium najniższej ceny).

Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją. Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją.
W rozpisanym właśnie przetargu najniższa cena w aż 80 procentach zdecyduje o wyborze producenta tramwajów. Ponadto pod uwagę brane są też: kryterium średniego zużycia energii (10 proc.), termin dostawy pięciu pierwszych tramwajów (4 proc.; nie później niż 15 miesięcy), maksymalny nacisk osi wagonu na tor (4 proc.) oraz zastosowane urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne niewymagające badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego (2 proc.).

GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji. Wymaga jednak od producentów 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Takie zapisy gwarancji spełniała w poprzednim przetargu oferta konsorcjum Stadler-Solaris, które dla tramwaju Solaris Tramino oferowało aż 72 miesiące gwarancji całopojazdowej. Oferta Pesy w unieważnionym postępowaniu zawierała jedynie 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej oraz krótsze o kilka lat terminy na pozostałe elementy - z wyjątkiem wad masowych, dla których bydgoski producent deklarował 10-letni okres gwarancji.

Producenci na złożenie ofert mają czas do 6 czerwca. 15 pojazdów musi być gotowych w terminie maksymalnie 18 miesięcy od momentu poinformowania producenta przez GAiT o przyznaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Na realizację całego zamówienia wraz z opcją rozszerzenia o kolejne 15 tramwajów zarezerwowano 42 miesiące, czyli dwa miesiące krócej niż w pierwszym przetargu.

Miejsca

Opinie (150)

  • co wy z tymi inwestycjami??? (8)

    Nie lepiej biegać czy bawić się z Maryla???

    • 67 21

    • Nas nie stać (3)

      Nas nie stać na zabawy z Marylą wszystko idzie na inwestycje.

      • 23 4

      • Każdego stać na zabawy z Marylą tylko nie każdy jest taki głupi by wydawać kasę na rozrywkę zamiast na inwestycje

        • 16 2

      • Dla szczura rządzenie to bieganie i bywanie na premierach teatralnych (1)

        • 20 1

        • pusta zawiść

          • 1 8

    • Hahaha :)

      • 4 1

    • Z Marylą to strach się bawić.

      Już gubi bobki na scenie a wkrótce zapewne spektakularnie się rozsypie.

      • 12 1

    • Niekarmic trola oplaconego przez PO niemogace sie pogodzic ze PO nigdy tam niewygra (1)

      • 2 3

      • PO ma gdzieś wygrywanie na prowincji

        • 0 1

  • (20)

    Podsumowując, przeczytaliśmy oferty i tak sformułowaliśmy nowy przetarg, aby PESA wygrała.

    • 122 20

    • Gdybyśmy żyli w normalnym kraju to by tak właśnie zrobiono. Każdy kupuje co się da od swoich firm, a nie od zagranicznych (15)

      • 11 27

      • np. Gdańsk autobusy od Solarisa? (2)

        tylko wygrał Mercedes

        • 21 2

        • Solarisów w Gdańsku też jest bardzo dużo

          Ty byś pewnie wolał same zagraniczne?

          • 8 8

        • Solaris nie startował w przetargu!!!

          • 7 7

      • Dokładnie!

        • 0 5

      • I będą tak samo rdzewieć, jak te obecne? (3)

        Ile mają swingi? 7 lat? Rdza z nich wyłazi, że aż się smutno robi, radzę się przyjrzeć. Ich poprzednik, 120N, był w Warszawie przemalowywany, żeby to zakryć. W unieważnionym przetargu Solaris dawał 12 lat gwarancji na perforację blach, Pesa 3, myślisz czemu? Bo żałują pieniędzy na zabezpieczenie blach. Jak to ktoś powiedział, "nie stać mnie na kupowanie tanich rzeczy".

        • 31 1

        • (2)

          Dlatego w Gdańskich warunkach gdzie wszystko się sypie a mechanicy w zajezdni używają dykty i taśmy do paczek, powinien był wygrać Solaris co dawał niespotykanie długą gwarancję. Ponieważ PESA nie była w stanie zaoferować choć ułamka takiej gwarancji, wiedząc o tym, w noworospisanym przetargu długość gwarancji nie odgrywa już takiej roli. Kryminał. Zamiast dbać o interes miasta, dbają o interesy nie wiadomo czyje. Możemy być pewni, że za 5 lat nowe Jazzy będą wyglądały jak obecne Swingi. Koszmarne parówy z rdzą przy wejściach, do tego układ siedzeń groteskowy.

          • 6 1

          • Bydgoszcz

            Solaris wszelkimi sposobami próbuje wejść na rynek tramwajowy. Nawet kosztem specjalnego, a nieuniknionego serwisu w Gdańsku.

            • 0 0

          • I tak i nie. Nie ma premii za dłuższą gwarancję, ale za to jest zapis ile ma wynosić i nie ma zmiłuj. Niech jeszcze wyrzucą gniazda USB, po ...uj one?? Niech sobie ludzie swoje ipady ładują w domu albo kupią powerbanki.

            • 0 0

      • (3)

        A czemu Pesa jest bardziej 'swoja' niż Solaris?

        • 12 2

        • prawile trole, buractwo ze stadionów i gimbazowy elektorat jauszy i kukizów

          wygolone karki błyszczą od narodowego stolca

          • 6 9

        • Bo właściciel jest jednym z większych baronów PO

          Widzisz jakie proste?

          • 6 7

        • Bo Solaris tramwajową część swojej firmy odsprzedał Stadler-owi

          • 3 1

      • żyjemy w normalnym kraju, w kraju, w którym nie muszę jeździć polską furmanką (1)

        bo polska. To nie PRL. Starczy już że dopłacamy 5 stów do węgla, zamiast brać z Australii.

        Wszędzie prawilne trole, same kukizy i janusze

        • 8 1

        • dobre bp polskie

          to takie haselko dla durnych patriotow i ich nacjonalistycznych mutantow.nas nie stac na kupno polskiego w nazwie taboru,bo pomimo,ze 70% podzespolow jest produkcji zachodniej to w mysl reguly...Polak potrafi spieprzyc,montaz wszystkiego do kupy przerasta nasze mozliwosci

          • 8 8

      • Solaris polski nie jest?

        • 0 0

    • aby wlasnie pesa przegrala

      w Gdansku jestes wiesz kto rzadzi. Juz tam niemcy za darmo kasy nie daja. Na szczescie jest CBA

      • 7 15

    • dokładnie. przekret w bialy dzien

      • 2 0

    • Zwiększono wagę kryteriów pro PESA zmniejszono pro Solaris; niby nie widać :) :) :)

      • 0 0

    • I bardzo dobrze

      I bardzo dobrze, jeśli tak będzie. Tramwaje Pesy są bardzo dobre i sprawdzone w mieście.

      • 0 0

  • Unia dopłaca do tramwajów nawet 85%. W Gdyni Szczurek nie ma nawet na 15% wkładu własnego (8)

    A prosto można by zlikwidować chociażby korki na Chwarzno Wiczlino

    • 40 17

    • "nie da się" (1)

      • 11 4

      • Gdynia już miała swoją szansę - lotnisko

        • 1 1

    • szczur pozyskanie środków z UE 47 miejsce w kraju. (4)

      Jaśnie pan obrażony na UE za lotnisko. Tyle rzeczy można byłoby zrobi za te pieniądze...

      • 16 4

      • Wszyscy zajęci samolocikami, sylwestrami triatlonami i innych szitem więc robić nie ma komu ;) (3)

        • 13 4

        • o jest ! magicznie wojująca czworka od politycznej prostytucji haha (2)

          Co ? Po artykulami o Gdyni was olali, wiec szukacie posluchu u sąsiadów. Przykre i tanie zarazem ;)

          • 4 5

          • ta czwórka to jeden chory na głowę kaleka (1)

            z jakąś osobistą zemstą,
            siedzu przykuty do komputera i wylewa żale od miesięcy,
            biedny, chory na głowę człowiek

            • 5 5

            • proszę jaką nienawiść w sobie dla "kalekich" mają klakierzy kacyków
              każdy kto krytykuje władzę jest dla nich "chory"

              • 9 2

    • %

      Gdańsk też nie ma. Pożycza na lichwiarski procent.

      • 2 1

  • A nie lepiej byłoby zamówić w tej sytuacji 12 tramwajów ale o wózek dłuższych. Przydałyby się takie na linii 6. Sądzę, że liczba miejsc byłaby podobna, ale cena niższa.

    • 48 5

  • Pesy dużo lepsze i polskie (17)

    W Poznaniu tramino mają słabą opinię

    • 40 51

    • Pesy też dużo ładniejsze. Desing stadlera jest taki sobie (3)

      W przypadku pociągów to samo. Dart wygląda dużo lepiej niż flirt

      • 9 17

      • Chyba sobie żartujesz (1)

        Darta nazywa się żartem dlatego, że często się psuje, pojazd jest głośny i niedopracowany - siedzenia przy słupku bez widoku lol. Nie nadaje się na długie trasy. Flirt nie jest prototypem, tylko używanym w całej Europie, dopracowany składem

        • 23 6

        • Co ma piernik do wiatraka. Dart to pociag ktory byl projektowany z przeznaczeniem na rozwoj i eliminowanie wad w przyszlych wersjach. Projektowany byl w krotkim okresie czasie. W tej chwili pkp wycofuje sie powoli z tego pociagu przez co caly projekt prawdpopodobnie upadnie. Tramwaj to zupelnie inna kwestia.

          • 7 7

      • Kobieta? Nie ważne jak wygląda, piękny być nie musi. Ma być niezawodny (oczywiście w granicach rozsądku) i ma jeździć, a nie ładnie wyglądać w zajezdni.

        • 0 0

    • "i polskie" (4)

      Wszystkie podstawowe podzespoły polskie nie są, a całość budują Ukraińcy za głodowe pensje".

      • 6 7

      • Przecież Solaris to polska firma spod Poznania! (3)

        • 19 5

        • ale stadler nie (2)

          • 13 7

          • (1)

            Ale w konkursie bierze udział konsorcjum stadler-solaris, czyli polski producent.

            • 7 1

            • fabryka owszem, w polsce, ale gdzie trafiają pieniędze z zysku firmy?

              • 3 3

    • Pesy to zwykle śmiecie, na III świat, na europę parszywo wschodnią (4)

      nigdzie indziej tego szmelcu sprzedać nie mogą, tramwaju w którym pasażer czuje się jak w transporcie do Treblinki. Takie wnętrza, takie układy

      • 18 26

      • W Holandii jeżdżą pociagi od pessy (3)

        • 10 8

        • z węglem chyba

          • 8 7

        • ja mówię o tramwajach

          • 11 2

        • Ten o tramwajach, a ten wyskakuje, że w Holandii jeżdżą pociągi. Pociągi to może i mają dobre, ale tramwaje tragiczne.

          • 7 5

    • Solaris tez jest polską firmą.

      • 12 2

    • Solaris też Polski

      • 10 1

    • obywatel

      Ja chcę Moderus Gamma z Poznania, extra, super.

      • 1 6

  • (2)

    kolejny waleczek

    • 20 20

    • oczywiście, juz dawno bandyci z GAitu z Lisem na czele wybrali PESĘ

      złodziej na złodzieju złodziejem

      • 8 9

    • wałeczkiem to cię stara po pustym łbie lała

      ale widać nie pomogło

      • 3 4

  • A prad i infrastruktura bedzie? (7)

    Zobaczcie jak Gdynia dziala. Zatoczki autobusowe wybetonowane. No bo mniej zuzywaja sie, latwiej hamowac i ew uzupelnic braki. Dojazdy do przystankow zrobione. Miejsca postojowe wydluzone.

    Slupy trakcji trolejbusowej wymienione + nowa trakcja. Co jakis czas jezdzi specjalny bus i sprawdza stan trakcji. Trajtki skomunikowane na wezlach bez problemu wieczorem mozna przesiasc sie. Kierowcy ladnie ubrani, czysci, kulturalni :) i uzywaja kierunkowskazow! Centrala nadzoru ruchu uprzejma. Mozna zadzwonic spokojnie pytac o odjazdy.

    Jeszcze jakies pytania? ;)

    • 24 42

    • W Gdyni teraz zatoczek nie robią. Kasy nie ma. Patrz planowany od lat remont Chwarznieńskiej (1)

      • 12 4

      • ostatnie dwa

        lata wiekszosc byla zrobiona. Przejedz sie po gdyni .Zostaly wydluzone, wybetonowane, na skrajni polozona kostka brukowa, ogarnely krawezniki... Bardzo duzo zrobione.

        • 8 8

    • Wypada z tej zatoczki wprost na dziury i koleiny, autobus co miesiąc w naprawie (2)

      Kierowca wytrzesiony w depresji od korków i marazmu:((

      • 7 5

      • Dokladnie wypada - w Gdansku (1)

        W Gdansku wszystkie (prawie) zatoczki autobusowe i dojazdy do nich wygladaja jakby zapadly sie po powodzi.

        • 5 6

        • bo w Gdańsku stawia się na tramwaje, a nie na PKS'y

          nie ta skala, nie porównuj do jakiejś tam zacofanej Gdyni

          • 2 1

    • Jeszcze jakies pytania? (1)

      Tak, co brałeś, też chcę.

      • 11 3

      • Wczoraj do auta lałem 95. No ale 95 oktanow to ona nie ma. Pewnie z 93.

        • 4 3

  • No pewno - tramwaj może być tani i dobry, niezawodny (4)

    ale jak nie będzie miał gniazdek USB - ofertę trzeba odrzucić,
    po co defibrylator - USB najważniejsze...

    • 52 8

    • PESY mają fatalne okna, fatalne siedzenia, fatalne ukady, za grube profile (2)

      i jeszcze w środku reklamowe śmiecie GAiT na szybach pasażerom w ryj. Stojącym. Bo siedzieć nie można.

      • 13 9

      • A ty ćmoluchu wiesz o czym piszesz?

        musisz widać mieć poważne problemy albo PESA cię potrąciła...

        • 4 6

      • Pesy to najlepsze tramwaje jakie mamy obecnie

        Tylko ze GAiT często ma w d*pie konserwację elementów i jeżdżą jak jeżdżą

        • 3 11

    • a jak człowiek straci przytomność a potem brak krążenia i co człowiek ma reanimować kilka kwadransów aż karetka dojedzie, a tak kierowca strzeli prądem od razu i człowieka uratuje

      • 1 3

  • Modle się o Moderusa Gammę! (8)

    Albo żeby chociaż ten cały GAIT zlitował się nad pasażerami i zwiększył minimalną liczbę miejsc siedzących. Czy ci którzy zarządzają przetargami w ogóle wiedzą jak wszystko wygląda w rzeczywistości?

    • 22 19

    • musi być bydłowóz

      a potem będzie zdziwienie, ze ludzie wybierają auta. Zresztą te rządzące guje nigdy nigdzie KM się nie ruszają

      • 16 2

    • Watpie

      pracownicy SKM no nie jezdza pociagami. Wola jezdzic autami... Wystarczy, ktoregos zapytac.

      • 5 0

    • (1)

      Miejsc siedzących? Trzeba dążyć do wersji a'la metro czyli miejsc siedzących jest mniej ale szybsza wymiana pasazerow

      • 3 7

      • Jest gorzej niż w metrze

        Rosyjski wagon metra (serii 81) ma 42 miejsca siedzące. Tramwaj PESA Jazz Duo (128Ng) ma tylko 28 takich miejsc!

        Czyli wagon metra ma 50% miejsc siedzących więcej. Też jest dwukierunkowy (drzwi po obu stronach) ale połowę krótszy niż tramwaj.

        • 6 0

    • i tak mamy najmniej miejsc siedzących w Europie i Wschodniej i Zachodniej :)

      odpowiednio x2 / x3 mniej.

      Można je w ogóle zlikwidować a gawiedzi co dojeżdża i 40 minut do roboty z Południa, sprezentować krzesełka wędkarskie.

      • 9 1

    • ciekawe, bo mieszczą się w kosztach, (2)

      dlaczego nie przystąpili do przetargu GAiT, czyżby brak mocy przerobowych po wygranej w Poznaniu?

      • 1 1

      • Jest też inna opcja.

        Może chcą nabrać trochę doświadczenia w budowie tramwajów w 100% niskopodłogowych, a w dodatku niedawno rozpoczęli ich produkcję, więc pewnie mogli by nie zdążyć z realizacją zamówienia tym bardziej że realizują duże dla Poznania).

        • 0 0

      • Poniewaz

        Jest to tramwaj jednokierunkowy. A przetarg jest na trawmwaje dwukierunkowe taka mala róznica.

        • 0 0

  • przetarg jest ustawiony, szachermacher Lisicki już dawno wybrał bydłowóz PESY (9)

    • 63 22

    • Sam jesteś bydłowóz. Pesa robi najlepsze tramwaje. I w dodatku to Polska firma

      • 12 24

    • pesa jest ok (1)

      Ale Lisicki to złodziej dawno powinien siedzieć

      • 15 11

      • Ma plecy że strony prezydenta który załatwił mu posadzkę

        • 13 1

    • Pesy to bydłowozy - nie ma na świecie gorzej zaprojektowanego tramwaju (5)

      chodzi o wnętrza. Solaris jest z Bolechowa pod Poznaniem. To dla prawilnych idiotów informacja

      • 17 5

      • Solaris to najgorsze autobusy i tramwaje

        Polecam pojechać do Olsztyna i sie przejechać tyn czymś

        • 5 12

      • Solarisy schodzą w całej Europie, lubię te autobusy, pesa schodzi tylko w baraku wschodnim

        dla głupszego sortu Europejczyków, którzy z radości aż pakują prącia między drzwi.

        • 9 6

      • Chodzi ci o Swinga konkretnie? (2)

        Tu się zgodzę, Swing jest słaby, w porównaniu z Jazzem to niemal jak prototyp, ale to nie do końca wina producenta. Akurat tego jedyną winą jest zastosowanie tradycyjnych wózków i jednocześnie zbytnie obniżenie podłogi, co przyczyniło się do powstania tych nierówności. w Jazzach już tego nie ma, dzięki zastosowaniu oddzielnego napędu na każde koło. Cała reszta, czyli rozmieszczenie siedzeń i poręczy to już wina ówczesnego zamawiającego, czyli ZKM Gdańsk. Zamawiający może przecież wybrać sobie konfigurację wnętrza. Co do trzaskających drzwi i trzeszczących plastików.... winny jest właściciel. Na zajezdni zawsze się oszczędzało i gdybyśmy wiedzieli jak są te tramwaje serwisowane, a jakie interwały wymian i konserwacji poszczególnych części i mechanizmów są zalecane przez producenta to jestem na 100% pewien, że w GAiT te zalecenia nie są przestrzegane.

        • 7 0

        • nie tylko zamawiający, profili i układu okien zamawiajacy nie wymyślał (1)

          odległość od okna wymuszona właśnie układem napędowym. W ogóle tramwaj ma beznadziejny układ wnętrz, ponieważ PESa nie potrafiła sprawnie pochować instalacji. Takie tramwaje nie przeszły by pierwszej fazy przetargu na Zachodzie. Tam się na ludzie nie eksperymentuje.

          • 2 0

          • Tam już eksperymentowali w czasie II WŚ.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane