Fakty i opinie

stat

Drugie podejście SKM do remontu Dworca Podmiejskiego

Wyremontowane mają być m.in. wnętrza dworca podmiejskiego.
Wyremontowane mają być m.in. wnętrza dworca podmiejskiego. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

SKM wraca do planów remontu Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni. Poprzedni przetarg został unieważniony, więc kolejowa spółka będzie musiała przeznaczyć na inwestycję więcej pieniędzy. Według szacunków może to być nawet 48,3 mln zł.



Jak często korzystasz z dworca SKM w Gdyni Głównej?

kilka razy w tygodniu

29%

sporadycznie

63%

nigdy tam nie byłem

8%
Zamówienie w formule "projektuj i buduj" obejmuje wykonanie systemu monitorowania bezpieczeństwa linii kolejowej 250, modernizację budynku dworca podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna.

Do poprzedniego przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - T4B z Warszawy. Zaproponowana cena wyniosła jednak 48 mln zł, a to było aż o 20 mln zł więcej, niż chciała zapłacić SKM. Przetarg został unieważniony, ale wszystko wskazuje na to, że kolejowa spółka nie doszacowała kosztów i będzie musiała zapłacić więcej, niż pierwotnie planowała, jeśli chce znaleźć wykonawcę.

W nowym postępowaniu jest już podana prawdopodobna wartość inwestycji, ktorą SKM oszacowała na 48,3 mln zł.

Termin składania wniosków mija 22 maja. O wyborze zadecyduje głównie cena (90 proc.), a oprócz tego okres gwarancji (5 proc.) oraz czas zamknięć torowych całodobowych (5 proc.). Dokumentacja projektowa ma powstać w ciągu 1,5 roku od zawarcia umowy, a prace mają się zakończyć na koniec sierpnia 2022 roku.

Budynek Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna został wybudowany w roku 1959, cztery lata po powstaniu gmachu dworca PKP. Przez dekady funkcjonowania obiekt przechodził jedynie doraźne remonty. O tym, że wpisany do rejestru zabytków dworzec przejdzie gruntowną modernizację, pisaliśmy już w 2015 roku.

Wśród wytycznych dotyczących remontu budynku dworca można znaleźć szereg zaleceń, które świadczą o tym, że prace muszą zostać wykonane z dbałością i starannością, jak przystało na obiekt znajdujący się pod ochroną konserwatorską.

Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:

  • zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego,

  • zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym,

  • zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym (chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe "Skup i lombard" oraz "Loveat", a także wolno stojący, tymczasowy pawilon gastronomiczny,

  • odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego,

  • pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter,

  • zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć,

  • zmodernizować pomieszczenia kas,

  • wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca,

  • usunąć wszystkie nośniki reklamowe przesłaniające elementy wystroju historycznego,

  • zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM,

  • wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową,

  • zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.


Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione zostaną płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach zostaną zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.