• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do projektów remontów przy SKM

Michał Brancewicz
27 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.

Szybka Kolej Miejska została zmuszona do powtórzenia przetargu na opracowanie projektów remontów peronów SKM na Grabówku, Leszczynkach i w Orłowie. Przy pierwszym podejściu, firma, która złożyła korzystną ofertę, nie wpłaciła wadium. Wykonawcy będą mieli mniej czasu na wykonanie dokumentacji.



Gdy w grudniu otwarte zostały koperty w postępowaniu na opracowanie projektów remontów przystanków na Grabówku, Leszczynkach i w Orłowie, wydawało się, że nic nie stanie na przeszkodzie, by wraz z początkiem roku wykonawca mógł zabrać się do pracy.

Jedna z dwóch ofert - firmy Multiconsult Polska z Warszawy, na kwotę 1,06 mln zł - mieściła się w budżecie SKM, który wyniósł 1,3 mln zł. Jednak podczas analizy dokumentów okazało się, że wykonawca nie wpłacił wadium i przetarg musiał zostać unieważniony, gdyż druga oferta (Transprojekt Gdański) opiewała na 3,2 mln zł.

Teraz władze SKM po raz kolejny poszukują projektantów, którzy podejmą się tego zadania. Oferty, na wszystkie lub poszczególne perony, można składać od ostatniego dnia lutego.

O wyborze zadecyduje:

  • Cena - 80 proc.
  • Nadzór autorski i usługi projektowe - 15 proc.
  • Termin wykonania - 5 proc.


  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
Warto zauważyć, że skraca się termin realizacji. Nieprzekraczalną datą powstania dokumentacji dla każdego przystanku jest 31 grudnia 2019 roku. Jeśli uda się podpisać umowy w połowie marca, wykonawcy będą mieli 9,5 miesiąca na opracowanie projektu. Wcześniej był to równo rok dla Grabówka oraz Leszczynek i 11 miesięcy dla Orłowa.

Zakres prac projektowych w przypadku wszystkich trzech jest podobny i obejmuje:

  • nowy peron o długości ok. 200 metrów i wysokości 96 cm
  • nową wiatę przykrywającą jak największą część peronu
  • wymianę torów w obrębie peronu
  • modernizację przejścia podziemnego
  • montaż 24 kamer monitoringu, czterech wyświetlaczy LED, dwóch dwustronnych zegarów, czterech automatów biletowych i sześciu kasowników, dwóch słupków SOS/INFO.

Jest też kilka różnic w poszczególnych projektach.

W przypadku Grabówka nie przewiduje się budowy windy, a jedynie pochylnię w miejsce schodów. Winda będzie za to na Leszczynkach i w Orłowie. Na Grabówku likwidacji ulegnie również zadaszenie nad schodami i poczekalnią oraz dwukondygnacyjny budynek techniczno-socjalny. Zaprojektowane zostanie wyjście z przejścia podziemnego od strony ul. Zakręt do Oksywia oraz nowe przejście podziemne pod torem nr 502, poprowadzone od granicy terenu kolejowego od strony ul. Morskiej.

W projekcie dla SKM Leszczynki projektant musi przewidzieć wyburzenie istniejącego zadaszenia nad schodami oraz obiektów handlowych zlokalizowanych bezpośrednio przy wejściu i istniejącej kasy biletowej.

W przypadku Orłowa zaprojektowane zostaną też nowe rozjazdy.

Warto wspomnieć, że w maju 2019 roku ruszy remont peronu SKM w Redłowie. Obecnie trwają prace projektowe. Przystanek w nowej odsłonie zostanie udostępniony pasażerom w marcu 2020 roku.

W kolejce na remont, poza Grabówkiem, Leszczynkami i Orłowem, czekają jeszcze perony: Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • Czy jeżeli zamawiamy w firmie remont mieszkania (11)

    To też możemy wymagać żeby firma nam wpłaciła wadium czy raczej my wpłacamy zaliczkę na poczet prac?

    • 41 14

    • A robisz ten remont ze srodkow publicznych lub mieszkanie nalezy do podmiotu publicznego?

      • 13 4

    • Poczytaj prawo zamowien publicznych (6)

      Zamiast śmiecic w necie

      • 11 2

      • Jeżeli przepisy są wbrew logice to trzeba je zmienić. (4)

        Obecne dotyczące takie bzdury jak to wadium preferują firmy mające już ugruntowaną pozycję na rynku często uwikłane w korporacje mające swoje układy i zmowy cenowe. Wolny rynak to w Europie fikcja. Jest to bardzo niekorzystny układ dla mniejszych rozwijających się firm które mogą to zrobić tanie a nawet lepiej ale chore prawo stanowione przez polityków związanych z korporacjami musi dać zarobić wybranym.

        • 5 9

        • (3)

          Najlepiej zeby przetargi na budowy autostrad wygrywali janusze z jednosobowa dzialalnoscia gospodarcza. Je*nij sie w leb. W takim USA duzego przetargu nie wygra firma, ktora istnieje krocej niz 10 lat i nigdy nie brala udzialu w podobnym przedsiewzieciu. Wlasnie dlatego, zeby nie bylo potem jaj z wyplatami dla podwykonawcow bo cala kase wziela firma, ktora wygrala przetarg i pokryla z nich swoje dlugi.

          • 7 2

          • Po pierwsze grzeczniej proszę.

            Po drugie usa są krajem sterowanym przez konserny i korporacje już od początku XX wieku. To właśnie tam koncern naftowy Rockeffellera na początku wieku zablokował rozwój samochodów elektrycznych na rzecz silników spalinowych bo początkowo Ford T miał mieć taki właśnie napęd. W 7 stanach zlikwidowano linie yramwajowe na rzecz autobusowych. Zapłacili kary ale przy 100 krotnych zyskach. To tylko niektóre przykłady gospodarki usa którą stawiasz za wzór. Poczytaj yrochę ale z różnych źródeł to się dowiesz prawdy.

            • 6 2

          • (1)

            Wygrywają duże firmy które podzlecają Januszom.

            • 4 0

            • A potem im nie płacą.

              • 2 0

      • Wadium nie jezt obowiązkiem

        Zamawiającego. Stosują je by mieć owd.

        • 2 0

    • To są zamówienie publiczne . To nie mieszkanie prywatne.

      Ty nie ogłaszasz konkursu na remont mieszkania.

      • 3 2

    • Prosba

      Jakby sie projektantom udalo prosze pamietajcie o windach na perony .

      Niby to tak mslo istotne a jednak ?

      • 2 1

    • proszę tylko żeby nie były tak brzydkie jak perony PKM

      • 0 1

  • Ale w Gdyni marazm (3)

    • 27 20

    • To finansuje Gdynia zy skm? (2)

      • 8 4

      • (1)

        Nie pisz z nim, on się wszędzie pojawia by trollowac..

        • 10 4

        • Zanim coś zhejtujesz to najpierw poznaj fakty.

          Nie wypowiadam się na temety o których nie mam pojęcia w przeciwieństwie do ciebie.

          • 2 3

  • (1)

    Pięknie,jest szansa że w 2050 będą piekne perony.A moze i zarobki,bo ceny już dawno zachodnie.

    • 47 2

    • jak takie "pikne" jak ten O-H-Y-Dek w CiSowej

      noooooooo to ja dziękuję ... postoję !!!!

      • 0 0

  • Taniej by było zlikfidować te perony

    Ludzie by sobie poszli do najbliższego peronu.

    • 14 32

  • (3)

    Termin, 5%! Śmiechu warte. Teraz wiadomo dlaczego w Gdyni każda inwestycja, czy remont trwa w nieskończoność.

    • 35 14

    • Gdynia nie ma nic do remontów peronów SKM. (1)

      • 11 4

      • N a szczęście nic bo by tam płyty yomb zrobili

        • 5 4

    • To termin z zalatwieniem wszystkich uzgodnien

      W tym 23 ze spolkami pkp. Nie do zrobienia w tym terminie.

      • 0 0

  • 80% kryterium ceny? (5)

    Kolejny przetarg z serii byle tanio.

    • 46 4

    • (4)

      To jakie inne kryteria wg ciebie można by zastosować? Jeżeli mam płacić więcej to wg ciebie za co?

      • 5 2

      • Krótsze utrudnienia dla podróżnych? (1)

        • 3 5

        • Które określi projektant? Serio?

          • 1 1

      • Przy projekcie to może być czas realizacji albo ilość nadzorów autorskich na budowie.

        W wielu krajach stosuje się taki system, że wygrywa wycena najbliższa wycenie inwestorskiej, bo wiadomo, że solidnie przeanalizowali zamówienie i znają rynek. Czasem też z klucza odrzuca się oferty najtańszą i najdroższą.

        • 1 0

      • lwia część przetargów to 100% cena, także ten.

        • 0 0

  • XXI wiek, a oni pochylnie montują!!! Wstyd!!! (8)

    Nie dość, że to coś działa jak działa to na dodatek jest przedepokowe. Na Chylonii jest pochylnia i co? Nawet czasem niepełnosprawnych na zwykłych wózkach wnosi się po schodach, a elektryczni są uwięzieni, bo platforma się nie rozklada. Dodatkowo na Granówku mieszka dużo ludzi i co matki z wozkami rozumiem, że dalej maja nosić wózki po schodach??? Co za kretyn to ustalił? Od strony Osady jest winda a na peron pochylnia, no nie wierzę? Generalny remont a zero usprawnień i dlaczego akurat na tej stacji tak głupi"wymóg"?

    • 37 7

    • Będzie rampa, taka jak na Gdyni glownei

      • 4 2

    • zobacz do kogo pochylnia należy (1)

      czyli do pkp plk i tam kieruj swoje przedopokowe nie znam się ale wypowiem

      • 2 3

      • super, na Grabowku zale bede kierowal do SKM, która ma tak samo w d... pasazera jak PKP

        Swoja droga jesteś pracownikiem kolei, że tak przeszkadzałoby Tobie zamontowanie windy na Grabowku

        • 2 3

    • zgadzam się, jako matka teraz remont stacji Grabowek jest mi obojętny (1)

      I ja tam widzę, że będzie montowana pochylnia a nie żadna rampa jak w Gdyni Głównej

      • 1 1

      • Matka siedzi z tyłu

        • 2 2

    • (1)

      Pochylnia jak sama nazwa wskazuje to pochylony teren. Czasami błędnie się mówi na pochylnie rampa. A to, o czym mówisz, to podnośnik (elektryczny), czyli taka winda dla biedaków.

      • 1 0

      • To niech ci redaktorzy piszą bardziej jaśniej, bo dla zwyklego człowieka pochylnia to kojarzy się z czyms innym

        A swoja droga to dobra, pochylnia będzie na peron a na druga stronę jak sie wydostanę?

        • 1 0

    • I tak osoba na wózku elektrycznym nie wsiądzie do SKM przez dziurę między pociągiem a peronem...

      • 0 0

  • Perony jak i pociągi powinny być bardziej dostępne (2)

    Dla rowerów, pkm Wrzeszcz to jakiś dramat moi drodzy i kochani

    • 14 21

    • Glupek sven.

      • 5 3

    • Czy

      To są płatne komentarze , człowieku jesteś pod każdym artykułem. Daj już spokój ....

      • 6 1

  • gdzie cyfrowy widoczny zegar (6)

    W Gdyni Głownej nawet normalnie widocznego zegara dla ludzi nie potrafią do tej pory zrobić,o innych dworcach nie wspomnę ,a co dopiero dworce .Może za dziesięć lat w końcu to zrobią ,na razie ciągle plany na papierach jak to w Gdyni.

    • 34 5

    • napisz do PKP SA (2)

      to ich zegar nie SKM.
      Wystarczy trochę poczytać a nie pisać głupoty na poziomie Miasta Wspólnego

      • 3 4

      • No ale SKM to też PKP

        • 3 2

      • pkp trochę wyobrażni gdzie dobrze widoczny zegar

        To te PKP ma coś z głową że nie wiedzą że ludzie na dworcu często zerkająna zegar,czy to aż tak ciężko pojąć że jest to rzecz piorytetowa,chyba nie kosztuje to miliony jak stadiony i autostrady.

        • 2 0

    • W dobie smartfonów i internetu... (2)

      ... już prawie nikt nie potrafi odczytywać godziny z zegara tarczowego.

      • 0 2

      • Smartfon trzeba czasami wyjąć z torby,nie każdy jak ty jest z nim nierozłączny,w życiu są ważniejsze sprawy i widoki niż szajson.

        • 2 0

      • Cyfrowy też może się pojawić przecież. Już abstrahując od tego, że cyfrowy jest po prostu wygodniejszy od wskazówkowego.

        • 1 0

  • no to perspektywa finansowa 2030 (1)

    najwcześniej przy takim sposobie procedowania

    • 13 3

    • W 2030 obecne sklady beda mialy 60lat. Myslisz, ze cos sie zatrzyma przy tych peronach? Moze powinni oglosic przetarg na parowozy...

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane