• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże inwestycje cierpią przez problemy trójmiejskiej spółki

Maciej Naskręt, Katarzyna Moritz
8 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Z powodu problemów Vistal zrezygnował z budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.  Z powodu problemów Vistal zrezygnował z budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

Kłopoty finansowe spółki Vistal Gdynia mocno spowolniły realizację dwóch ważnych inwestycji drogowych wokół Trójmiasta: budowy mostu w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska oraz drogi ekspresowej S7 między Koszwałami i Nowym Dworem Gdańskim.



Czy z powodu kłopotów Vistalu inwestycje jeszcze bardziej się przedłużą?

Przypomnijmy, we wrześniu zeszłego roku okazało się, że firma Vistal Gdynia S.A. ma spore problemy finansowe, a w październiku złożyła do sądu rejonowego w Gdańsku wniosek o ogłoszenie upadłości. W efekcie w listopadzie sąd zdecydował o otwarciu postępowania sanacyjnego w spółce Vistal Gdynia. Oznacza to, że spółka zyskała ochronę przed wierzycielami na okres do 12 miesięcy od dnia otwarcia postępowania. W tym czasie wdrożony ma być plan restrukturyzacyjny i wstrzymane wszelkie egzekucje. Spółka jednak była podwykonawcą na wielu strategicznych dla Trójmiasta inwestycji.

Vistal zrywa umowę i rezygnuje z budowy mostu na Wyspę Sobieszewską



Budowa mostu na Wyspę Sobieszewską miała zakończyć się pod koniec ubiegłego roku. Jak informowaliśmy w grudniu, z powodu problemów w Vistalu nastąpiło przynajmniej półroczne opóźnienie.

Obecnie mamy kolejną odsłonę kryzysu. Firma Vistal w poniedziałek, 5 lutego, zerwała umowę z Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska, a także wystąpiła z konsorcjum firm realizujących inwestycję, czyli z kontraktu z firmami Metrostav a.s. (liderem konsorcjum) oraz spółką Vistal Infrastructure. Powoływała się przy tym na Prawo Restrukturyzacyjne.

Vistal Gdynia S.A. odpowiedzialna była za wykonanie konstrukcji stalowej obiektu, w tym zwodzonych przęseł mostu. Konstrukcja zwodzonych przęseł mostu została wykonana w 85 proc. i znajduje się na terenie stoczni tej firmy.

- Informujemy, że prace na budowie mostu zwodzonego są kontynuowane, a pozostali członkowie konsorcjum Metrostav a.s. oraz Vistal Infrastructere Sp. z o.o. deklarują kontynuację kontraktu. [...] Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, w imieniu pozostałych członków konsorcjum, wystąpiła do Vistal Gdynia S.A. w restrukturyzacji, o wydanie pozostających na terenie spółki elementów konstrukcyjnych zwodzonych przęseł mostu. Obecnie czekamy na odpowiedź Vistal Gdynia S.A. dotyczącą wydania konstrukcji, która umożliwi podjęcie dalszych działań koniecznych do realizacji kontraktu - wyjaśnia DRMG w wydanym oświadczeniu.
Do wykonania pozostało zakończenie produkcji i montaż przęseł zwodzonych, montaż hydrauliki mostu, a także wyposażenia mostu (barierki, wpusty, dylatacje, instalacje elektryczne, teletechniczne i deszczowe na moście), wykonanie nawierzchni drogowej w tym ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej na całym zakresie drogowym, a także ułożenie masy na ścieżkach rowerowych. Wykonanie automatyki i sterowania mostu oraz przeprowadzenie prób i odbiorów mostu zwodzonego, rozbiórkę istniejącego mostu wraz z infrastrukturą drogową przy moście pontonowym oraz przebudowę nabrzeża rzeki po rozbiórce mostu pontonowego.

Termin zakończenia robót, zgodnie z zawartym wcześniej aneksem, przypada na koniec kwietnia 2018 r. Obecnie DRMG przewiduje możliwość wydłużenia kontraktu do końca czerwca 2018 r. Koszt inwestycji to 57 mln złotych.

Kłopoty na budowie S7 na Żuławach



Firma Vistal podpisała wiosną 2016 r. umowę z Metrostavem na wykonanie 16 (ze wszystkich 18) obiektów mostowych w ramach budowy drogi S7 na odcinku Koszwały - Nowy Dwór Gdański za kwotę 49,9 mln zł brutto.

Jednak już we wrześniu 2017 r. Vistal otrzymał pismo od firmy Metrostav, zawierające odstąpienie od umowy w ramach budowy drogi S7 Gdańsk - Elbląg. Jednocześnie Metrostav wezwał do zapłaty kar umownych w wysokości 8,1 mln zł w związku z nieprawidłową realizacją kontraktu.

Dodajmy, że miesiąc później spółka z Gdyni ogłosiła upadłość.

Lokalizacja mostu na kanale Linawy. Lokalizacja mostu na kanale Linawy.

Znika stary most na kanale Linawy, nie powstaje nowy



Przypomnijmy, że w maju 2016 r. ruszył objazd krajowej siódemki na wysokości kanału Linawy - patrząc od Trójmiasta chodzi o odcinek za Wisłą. Zmiany w ruchu wprowadzono z uwagi na fakt potrzeby rozebrania starego mostu i zastąpienia nowym mostem dostosowanym do wymogów nowej drogi ekspresowej.

Po rozbiórce starego obiektu jednak prace budowlane na kanale Linawy toczyły się dużo wolniej.

Byliśmy na placu budowy - na kanale Linawy - w środę. Prace tam zamarły i nie miała na to wpływy pogoda. Na pozostałych odcinkach budowanych przez Metrostav prace trwają mimo ujemnych temperatur.

Zamarła budowa mostu na kanale Linawy - przyszła droga S7. Zamarła budowa mostu na kanale Linawy - przyszła droga S7.

GDDKiA: prace toczyły się wolniej, ale ruszą lada dzień



Inwestor jednak uspokaja.

- Prace na obiekcie nad kanałem Linawy rozpoczęły się trochę później, ponieważ "stary" obiekt długo był używany jako element drogi dla sprzętu wykonawcy pomiędzy dwoma brzegami Linawy. Roboty rozpoczęły się od rozbiórki starego obiektu. Ostatnio były wykonywane prace ziemne - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Być może dlatego dla osoby postronnej postęp mógł być niewidoczny - pogrążone były pale pod podpory.

- W najbliższym czasie będą wbijane ścianki szczelne, następnie będzie wykonywany wykop i betonowanie ław fundamentowych - mówi Michalski.
Poprosiliśmy także o komentarz do sprawy firmę Metrostav, ale nie otrzymaliśmy do tej pory stanowiska.

Budowa drogi ekspresowej S7. Budowa drogi ekspresowej S7.

Główny problem to brak stalowych elementów mostów



Warto przy okazji podkreślić, że sprawa dotyczy mostów, bez budowy których nie ma mowy o otwarciu całej trasy. Oczywiście ekipy budowlane po Vistalu można przejąć, ale nie konstrukcje stalowe. To nie są elementy, które dostać możemy od ręki. Producenci mają swoje kontrakty i na pewno nie będą ich opóźniać, by zapewnić konstrukcje na S7, czy budowę mostu w Sobieszewie.

Dobrze, że Mestrostav wyprosił z budowy Vistal tak szybko. Zyskał czas na odszukanie nowych dostawców elementów mostów. Szkoda jednak, że DRMG sprawę aż tak przeciągnęło i dopiero teraz odcina się od Vistalu.

Miejsca

Opinie (136) 7 zablokowanych

  • Rozwiązanie problemu jest dość proste. (1)

    Aby uratować kontrakt to słuszne jest odebranie nawet nie ukończonych elementów stalowych mostu.
    Zapłacić za to co wykonano jedynie w 85% pomniejszone o kwotę tytułem kary itp. Znaleść porządnego wykonawcę co sam w 90 % będzie w stanie dokończyć wykonanie konstrukcji. Czas skończyć z lokalnym patriotyzmem i sentymentami. Obarczanie odpowiedzialnością rządu i konkretnego ministerstwa nieudolnością w kierowaniu tak dużym przedsiębiorstwem jest nie na miejscu. Jak już to warto spojrzeć wstecz kto i kiedy Vistalowi przyznawał nagrody i wyróżnienia....Firmy o których pisze "Wiatrak" zdechły by gdyby nie miały co produkować, a robota jest tylko trzeba robić.

    • 7 2

    • słowa klucz "porządnego wykonawcę"

      a vistal to niby nie był porządnym? Chyba jedyny w tym całym "koncorcium"

      • 0 0

  • dziadek

    50 lat czekałem na ten most. Zapewne się nie doczekam. Trzeba mi było jechać na Krym. Zanim bym się opalił już mógłbym przejechać nowym mostem i to 19 km. Ten ma nieć 180 m z najazdami. Ruskie zbudowali by taki most w jeden dzień. Nasi fachowcy po zawodówce budując 18 km mostu musieli by zatrudnić wnuków aby dokończyli ich robotę. Ba, nasi fachowcy zatrudnią wnuków aby ukończyli ten most. Dokąd zmierzasz Polsko?. Czy znowu rozbiory mogą obudzić polską świadomość?. Czy jesteśmy takimi szmaciarzami już w każdej dyscyplinie. Przecież wszystko nam zlikwidowali więc co mamy do roboty?. Zbudujcie coś aby były zdjęcia z XXI wieku polski murowanej.

    • 1 0

  • Niech znowu wybierają najtańsze firmy, jeszcze się nie nauczyli, tylko się cieszą, że więcej kasy zostanie, no i mamy efekty, paranoja, brawo dla naszych włodarzy

    • 0 2

  • (9)

    Mostu nie będzie :) Hej młody Junaku, smutek zwalcz i strach! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat, przebiegnie być może, jasna, długa, prosta... :)

    • 100 12

    • I od razu radośniej (1)

      jak ktoś przypomni Misia, tylko teraz to nie film...

      • 7 0

      • Wtedy to też nie był tylko film. Ot, historia się powtarza.

        • 0 0

    • (5)

      Dlaczego być może? Ja bym tu dał z pewnością. I od razu od gis.

      • 29 2

      • Ja wam zawsze i wszystko wyśpiewam! (4)

        • 18 8

        • Maliniak to chyba (2)

          z Krakowskiego Przedmiescia

          • 18 3

          • w tym pałacyku to od prawie 30 lat same maliniaki pomieszkuja

            • 1 0

          • Generalnie to tam są same Maliniaki ! Maliniaki z pisuaru!

            • 11 11

        • Pozdrawiam

          Można było coś zrobić ale wiesz.... (tu pociąganie nosem) ;)

          • 4 1

    • A w dolinie Rospudy jest most ale nie ma drogi brawo pisuary

      • 10 6

  • w Gdyni co chwile upada jakaś firma i wszyscy mają przez to problemy:( (16)

    • 136 26

    • (10)

      Łoł to Paweł się nie pochwali mostem przed wyborami? A czym ma się pochwalić.Same spektakularne porażki.....

      • 12 28

      • znalazł finansowanie dla wielkiej inwestycji. co w czasie kadencji zrobił szczur? (7)

        • 30 7

        • (4)

          Pomalował pasy rowerowe na dziurawych drogach ;)

          • 39 2

          • Więzienie dla właścicieli, to może się ogarną (3)

            I nie będą fantazjować, w procedurze przetargowej.

            • 10 2

            • To jak ten przetarg był przygotowany? (2)

              Nie można było sprawdzić kondycji finansowej firm startujących? Trzeba to było posprawdzać.

              • 2 9

              • (1)

                to jest sprawdzane...i co?

                • 3 0

              • Tego co sprawdzał na bruk.

                • 0 2

        • Przez 20 lat nic dla Sobieszewa nie robił.

          Tak cyrklował z Mostem żeby w roku wyborczym przeciąć wstęgę A tu d*pa blada.

          • 4 7

        • Postawił szkaradne śmietniki na skwerze! Ale jaja!

          • 10 0

      • I bardzo dobrze, że nie będzie się czym pochwalić. (1)

        Przez 3 lata nic a w roku wyborczym wysyp inwestycji. Tak się za publiczne pieniądze kupuje prywatny dobrobyt.

        • 3 9

        • przez 3 lata nic?!! wyjdźże czasem ze swojej zagrody...

          • 9 2

    • Właśnie!

      Na przykład taka Hydrobudowa Gdańsk! A nie... czekaj...

      • 7 1

    • Przez Vistal most na 7 w Ostródzie również opóźniony...

      • 23 1

    • ile ci płacą trollu Horały (1)

      za te codzienne głupawe wpisy?

      • 16 23

      • to juz nie troll Tuska? teraz Horała szkodzi?

        opowiedz o problemach w Gdyni.

        • 23 7

    • w Gdańsku był też amber gold ale się nie utrzymał.

      • 14 11

  • Tak pis wspiera firmy polskie.

    Potem sie znacjonalizuje. I obsadzi stolki swoimi. I bedzie git.

    • 5 2

  • Kolejny wał? A gdzie nadzór Wojewody? (10)

    Co w tej sprawie zrobił wojewoda któremu podlega GDDKiA ja się pytam?

    • 102 44

    • (2)

      Znowu wygrał przetarg najtańszy oferent licząc że za tą kasę spłaci część długów u kogo innego

      • 13 7

      • jak mam być podwykonawcą firmy, która wygrała przetarg to zawsze sprawdzam (1)

        jakie były ceny ofertowe. Jeśli wygrywający ma cenę np. o 30% niższą niż pozostali to wiadomo, że nie zamierza zapłacić i coś kręci. Przykładowo 10 firm dają cenę w okolicach 100-120 tysięcy (albo milionów - dla potrzeb przykładu bez znaczenia), a tu jakiś nagle wyskakuje z ceną 70 tysięcy. Przecież wiadomo, że jest CO NAJMNIEJ ŹLE POLICZONE, a zwykle ten ktoś planuje nie zapłacić podwykonawcom.

        • 10 0

        • Tak jak piszesz..

          I w takich przypadkach jak zwykle nikogo nie zastanawia dlaczego oferowana cena jest znacząco niższa niż pozostałe.

          • 2 0

    • GDDKiA (1)

      podlega pod Ministra

      • 15 2

      • GDDKiA podlega pod wojewodę!

        To wina pisuarów!

        • 5 7

    • Dalej pali głupia ta pisia Mendoza!

      • 6 6

    • Jaka kdywa, taka treść, czyli debil do sześcianu

      Gdański oddział GDDKiA podlrga centrali w Wa-wie, a nie Wojewodzie. Ten ostatni nie ma tu nic do gadania. Co najwyżej może żądać wyjaśnień od DRMG jako inwedtora zastępczego dla mostu w Sobieszewie, bo to inwestycja na szczeblu lokalnym.

      • 6 9

    • To jest Amber Wał, taka odmiana rodem z półnpcnego-zachodu Gdańska

      • 6 6

    • Nie podszywaj się

      • 0 13

    • Wojewoda jest zajęty pilnowaniem kaczyzacji ulic :/

      • 41 9

  • A jak wszyscy będą na etacie to i dla I sekretarza partii się znajdzie gabinecik i Duda wyślę tam swoich...
    A tych kapitalistów i wyzyskiwaczy to za mordę, panie i won!

    • 0 1

  • Obecny rząd i tak przymyka oko na wiele (1)

    Obecny rząd i tak trochę przymyka" oko" na wiele różnych mega sztuczek biznesowych. Duże firmy nadal posiadają tylko hale produkcyjne i sprzęt do produkcji, a 80-90 % pracowników to są "odrębne podmioty gospodarcze" . To tak zwani " pracownicy -nie pracownicy" bo na działalności,ale tak naprawdę wszyscy wiedzą ,że to fikcja. Gdyby przyszło tak zatrudnić wszystkich na normalną umowę o pracę, odprowadzić składki ZUS, zapewnić socjal i płacić za nadgodziny to te nawet obecne "gazele biznesu " by cieńko piszczały. Co ciekawe nawet biznesplany w tych firmach zakładają taką opcję jako normę. Na "działalności" to można być ale właścicielem warsztatu samochodowego czy zakładu fryzjerskiego lub też w innych usługach, gdzie samemu decyduje się o której zaczynam pracę i do której pracuję, nie mam na głowie brygadzisty, mistrza, kierownika. Pracuję w sobotę lub niedzielę jak chcę,a nie muszę....

    • 7 2

    • A jak wszyscy będą na etacie to i dla I sekretarza partii się znajdzie gabinecik i Duda wyślę tam swoich...

      • 1 0

  • No brak słów

    Wszyscy patrzą na jeden Vistal a ile czasu temu Sąd dał dla Vistala warunek no śmiech na sali proste padł Vistal trzeba było sprawdzać wiarygodność firmy i po temacie teraz co głowa jak struś w piasek jakby odrazu rozważano konkretną oferte przetargową to nie było by teraz bałaganu ale jak to mówią ,,Mądry Polak Po Szkodzie"

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane