- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (164 opinie)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (110 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (177 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (88 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (68 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (450 opinii)
Duże zmiany na Dworcu Głównym w Gdańsku i wokół niego
W przyszłym roku rozpocznie się zapowiadany od dawna remont budynku dworca Gdańsk Główny wraz z adaptacją terenu wokół. W drugiej połowie 2017 roku ruszy też przebudowa peronów dalekobieżnych. Nie próżnują też prywatni inwestorzy, którzy w budynkach kupionych od PKP otwierać będą hotele i restauracje.
W styczniu 2015 informowaliśmy, że szacowana między 50 a 58 mln zł inwestycja może ruszyć w kolejnym roku. Dziś już wiadomo, że trzeba ją będzie odłożyć w czasie, ale na szczęście chyba tylko do przyszłego roku.
- Projekt jest skomplikowany ze względu na zabytkowy charakter budynku i miejsce, w którym stoi, dlatego przygotowanie wszystkich niezbędnych projektów zajmuje nam tyle czasu - tłumaczy Krzysztof Piekarski, dyrektor oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Gdańsku. - Zamierzamy ogłosić przetarg jeszcze w tym roku, by w kolejnym ruszyć z realizacją - zapowiada.
W ramach prac w holu dworca zostaną odtworzone dębowe drzwi i okna, a także historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wrócą kasy biletowe, które zyskają drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów. Powstanie nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring. Na peron 1 i 2 poprowadzą ruchome schody. Antresole znikną również ze skrzydła, gdzie mieści się restauracja Mc Donald's. Oczyszczona zostanie też cała elewacja.
A to nie wszystko. Plac przed głównym wejściem do budynku zamieni się w odkryty, podziemny pasaż handlowy z punktami gastronomicznymi, który zostanie połączony z istniejącym tunelem przechodzącym pod Podwalem Grodzkim.
O ile z przywróceniem dawnego blasku budynkowi dworca nikt nie polemizuje, o tyle sprowadzenie podróżnych do podziemi budzi spore kontrowersje. Jako przeciwwaga pojawił się pomysł zakładający powstanie naziemnego przejścia na wysokości dworca. Zgłoszony do budżetu obywatelskiego projekt, którego częścią było przejście, został jednak odrzucony.
Niewykluczone, że w przyszłości, na terenie między dworcem a dawną przychodnią przebudowywaną na hotel, powstanie podziemny parking. Kolejarze porozumieli się w tej sprawie z miastem, od którego otrzymają należącą do niego działkę.
Obecnie kończą się prace projektowe obejmujące przebudowę peronów dalekobieżnych (1 i 2 ).
- Przetarg na realizację planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. Natomiast prace powinny rozpocząć się na początku drugiego półrocza 2017 r. i będą trwać 29 miesięcy - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tereny przydworcowe zmieniają się również za sprawą prywatnych inwestorów. W ostatnich kilku latach PKP znalazło nabywców na trzy zabytkowe obiekty.
Już w październiku wspomniana wcześniej przychodnia przyjmie pierwszych gości już jako Hotel Central Gdańsk. W obiekcie odrestaurowanym przez spółkę Versus znajdzie się również browar restauracyjny.
Czytaj także: Przychodnia przy dworcu zmienia się w hotel
Restauracja i niewielki hotel znajdzie się też w sąsiednim budynku , gdzie kiedyś mieściła się poczta. Za ten projekt odpowiada właściciel właściciel restauracji Pikawa i Tekstylia.
Nic nie wiadomo natomiast na temat planów trzeciego inwestora, który w maju zeszłego roku kupił budynek byłego komisariatu policji . W dołączonym do niego ciągu budynków powstała nowa stacja prostowników, tzw. Nowa Stacja Bojowców, która będzie zasilać okoliczne torowiska tramwajowe.
Miejsca
Opinie (298) 3 zablokowane
-
2016-09-19 09:28
Koniec z tunelami dla ludzi w cetrum miasta!! Auta do tuneli!! (1)
Ludzie nie sa szczurami by tunelami chodzić to auta zatruwają i korkują miasta i je trzeba do tuneli spychać!!
- 12 9
-
2016-09-19 09:48
ale..
autami też jeżdżą ludzie...
Nie dość, że se pochodzić nie mogą, tylko muszą siedzieć w aucie, jak w puszce, to jeszcze chcesz ich pod ziemię wetknąć? Miej litość nad strapionemi...- 2 5
-
2016-09-19 09:29
Pomysł passe... (1)
Budowa podziemnych przejść czy antresol tylko po to, by zmieścić tam kilka sklepów już dawno odeszła w zapomnienie! Ogromny koszt nigdy się nie zwróci i dlatego sklepy takie lokuje się tam, gdzie podziemna część i tak musi powstać. Wystarczy spojrzeć na sklepy w obrębie sali głównej - szału (tłumów) nie ma. Kto więc będzie zachodził do sklepów w podziemiu? Ludzie idący z walizkami na perony dalekobieżne? Nonsens! Parking podziemny ma sens, ale też mógłby wystawać 1-2 kondygnacje nad ziemię, aby być dostatecznie pojemny; i tańszy, bo sam podziemny to będzie tylko dla właścicieli Maybachów...
- 13 1
-
2016-09-19 14:34
zgadza sie, czlowiek posdwiadomie prubuje uciec z tego tunelu i poziemii - i najartakcyjniesze skley czy oferty go nie
- 1 0
-
2016-09-19 09:32
Wincyj
Wincyj pasaży, wincyj sklepów, wincyj!
- 7 2
-
2016-09-19 09:44
gdzie darmowy parking na 30 min?
Handel jest OK, ale nie powinien przeszkadzać głównej funkcji dworca - czyli komunikacji. Obecne przejście podziemne jest niedrożne z powodu zawalenia straganami. Planowany wykop zajmuje przestrzeń, która pierwotnie była przeznaczona do podjechania samochodem i odebrania podróżnych.
Myślący podróżni, jeśli skalkulują sobie, że cena biletu + płatny niewygodny parking pod dworcem, jest zbliżona do ceny przejazdu samochodem, przestaną interesować się jazdą pociągiem.
Oczywiście można jeszcze podjechać taksówką, co jeszcze bardziej podnosi cenę podróży, albo pójść z tobołami do tramwaju, ale to dobre dla gibkich bezdzietnych.
Cinquocento LPG, czy podróż na stojaka w PKP - wybór należy do Ciebie :)- 13 2
-
2016-09-19 09:45
(3)
a już myślałem że zlikwidują przejście podziemne między Dworcem a City Forum
Ale do tego trzeba dorosnąć!- 7 8
-
2016-09-19 09:54
I co zamiast niego? (1)
- 2 2
-
2016-09-19 12:39
uspokojenie ruchu i przejścia dla pieszych na poziomie jezdni
- 3 2
-
2016-09-19 10:42
dorosnij słodkowski
dorosnij wreszcie. juz cie nie wybiorą
- 1 2
-
2016-09-19 09:46
Odtworzyć strome dachy ..... (1)
Należy odtworzyć strome dachy nad prawym skrzydłem budynku dworca - spalone przez Armię Czerwoną - koniec marca 1945 r.
- 16 0
-
2016-09-19 14:36
ale tam sie galerie nijak nie zmieszcza...chyba ze mieszkanko promocyjne
- 2 2
-
2016-09-19 09:59
Coś czuję że kolejny przekręt się szykuje
dopóki nie wsadzą Adamowicza do więzienia i nie odbiorą mu nielegalnie zdobytego majątku wyrządzonego na krzywdzie innych ludzi tak będa wychodzić i mniejsze i większe afery. Tylko dlaczego zwykły Polak , potencjalny wyborca partii politycznej ma być najbardziej pokrzywdzony?
- 15 7
-
2016-09-19 09:59
POMNIK KINDERTRANSPORTÓW (2)
....a w końcówce prac - ustawić ze dwie ławeczki w obrębia Pomnika Kindertransportów. Bo dziś w rejonie pomnika ławek brak, więc pomnik służy za ławkę, gdzie siedząc na nim wypoczywa się, spożywa posiłki a nawet pozostawia
po nich opakowania. To wielki wstyd przynoszony Miastu. Tak nas widzą podróżni
i turyści.... wstyd !!!
Za infrastrukturę tego placu przed dworcem odpowiada PKP.- 14 3
-
2016-09-19 14:37
slusznie
- 2 2
-
2016-09-19 21:57
Wstyd to jest to, że tam ustawiono ten pomnik
podobno za nasze pieniądze i podobno nocą...
I nie jest to żaden pomnik Kinder Transportów...Niecała setka dzieci wyjechała PRZED WOJNĄ autobusami do Malborka a stamtąd koleją za granicę RP.- 0 2
-
2016-09-19 10:09
Wszystko pięknie
tylko po co te "odkryte podziemia" przed dworcem. Tak ni przypiął ni przyłatał. No może miastu za bardzo brakuje pieniędzy, ale są inne miejsca, w które należy inwestować, a nie wrzucić wszystkich w jedno miejsce, żeby był smród jak w galeriach. Tam trzeba pomyśleć jak stworzyć odpowiedni węzeł komunikacyjny: kolej - tramwaj - autobus. tam jest bardzo ciasno. Trzeba poszerzyć przystanki tramwajowe i usprawnić przystanki autobusowe, bo tam jeden pasażer stoi drugiemu na głowie.
Podziemiom mówię stanowcze NIE!- 18 0
-
2016-09-19 10:15
windy
Tam gdzie schody dodatkowo zainstalować windę
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.