Fakty i opinie

stat

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

krytycznie, będzie jeździć pusta 26%
to bez sensu, bo okaże się, że i tak mało kto kasuje tam bilety 11%
pozytywnie, ale przejazdy powinny być darmowe 39%
pozytywnie, to dobry i uczciwy wobec innych mieszkańców pomysł 24%
zakończona Łącznie głosów: 2324
We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
graf. Trojmiasto.pl
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.


Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.