• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel

    Złe oznakowanie zamkniętego tunelu w Gdańsku

    • 0 0

  • fan tuneli

    hahaha parodia jakas z tym tunelem ,owszem fajnie ze jest ale koszt 900mln zl za 1.4 km,koszt tunelu w Jondal Norwegia 10.4 km w przeliczeniu na pl okolo 400 ml pl zl,gratulacje

    • 0 0

  • zakaz wjazdu do 24t (1)

    A jak w takim razie Tiry mają dojechać do

    - urzędu celnego?
    - do dziesiątek firm na ul. Litewskiej?
    - na złomowiec?

    • 1 1

    • OBWODNICĄ POŁUDNIOWĄ LUB TUNELEM BURAKU Z TIRA

      • 0 0

  • Powinny zostać wyeliminowane z trasy W-Z samochody powyżej 8 t

    A nie dopiero powyżej 24

    • 0 0

  • Mieszkańcy Nowego Portu i okolicy są tym faktem zawiedzeni (1)

    To są wymysły i idiotyzmy jakich świat nie widział. Po co w ogóle autobus na rowery, 2 osoby mogą wsiąść i co dalej, reszta czeka, szczególnie w sezonie. Nie lepiej zamiast autobusu uruchomić prom dla rowerów i pieszych. Przecież na autobus trzeba wydać 3 zł min żeby przejechać na około z NP do Wisłoujścia. Na prom max 2 zł wydali pasażerowie ( pieszo rowery). Chore to wszystko. Nigdy z nami nikt się nie liczy. To nie do przyjęcia. Odetnijcie w ogóle NOwy Port od swiata. :(((

    • 0 1

    • Rowery do lasu a nie po mieście poruszają się ja chcą zero kontroli nad nimi a co do zakazów dla ciężarówek to jaka kpina

      • 0 0

  • auta powyzej 24t "z miasta"? to kto do biedry dowiezie kielbe i piwo na grilla? (10)

    • 104 90

    • będą po prostu zezwolenia specjalne dla tych dostawców

      • 1 0

    • (3)

      Dostawczak dowiezie.

      • 16 4

      • (2)

        Dowiez geniuszu dostawczakiem ok 30 palet dziennie. Jakies 20 ton.

        • 7 2

        • (1)

          Teraz będzie się musiał dostosować i przewieść to jakoś

          • 6 1

          • Pojęcia chłopie nie masz najmniejszego o transporcie.

            Chcesz w mieście dowozić busami? Nie ma problemu, są takie miasta w Europie. 1 zestaw = kilka dostawczaków. Samych Biedronek jest w Gdańsku 50, dolicz do tego Lidle czy Netto. Jesteś w stanie wyobrazić sobie natężenie ruchu, gdy zamiast jednego zestawu w nocy lub rano będzie przyjeżdżać 5 busów przez cały dzień?
            O kosztach nie nie ma sensu pisać - warto dodać jedynie że w ostatecznym rachunku poniosą je klienci w cenie towaru.

            • 5 1

    • A jakie to jest piwo na grilla? (4)

      Barbekju premium lager?

      • 21 4

      • Kiełba i boczek muszom być w Biedrze! (3)

        • 8 4

        • Kiełba i boczek muszom być w Biedrze! (2)

          Marzenia nędzy umysłowej,ciągle musi skomleć.

          • 7 6

          • zrobia centra przeładunkowe. (1)

            zresztą już są . Przy obwodnicy zachodniej czy południowej będą centra , gdzie z ciężkich tirów będą przeładowywać na samochody dostawcze. Tak jest w zachodniej Europie. Bardzo dobrze, że ograniczą wjazd ciężarówek do centrum , Najbardziej mnie ciszy ten zakaz od węzła elbląska do Łostowickiej . Tym samym na Podwalu Przedmiejskim nie będzie Tirów. Teraz trzeba zburzyć estakadę przy Okopowej, i przy Branie Żuławskiej , zasypać przejścia podziemne i przywrócić skrzyżowania na Podwalu. Jeszcze zabudować pierzeje ulicy. Podwale Przedmiejskie wystarczy 2x2 z tramwaje w środku tak jak np. Nowe Ogrody. Te przejścia podziemne są obrzydliwe . Wczoraj wracając z biura paszportów miałem wątpliwą przyjemność przechodzić przejściem pod Okopową. Po prostu syf i tragedia. Jakbym znalazł się w kanałach w czasie II wojny światowej w Warszawie.

            • 10 1

            • W 2 tygodnie zrobią te centra przeładunkowe?

              W 2 tygodnie wymienisz flotę z zestawów 32pal na solówki?

              • 2 3

  • ten cały tunel to jakaś kpina!!! (52)

    za tyle kasy, to nowocześnie by było aby te niespełna 1400 m było szersze i wydzielony był pas dla pieszych i rowerzystów,

    już widzę jak 8 rowerzystów ("sześć miejsc wiszących i 2 stojące na rowery")
    czeka i wsiada co pół godziny do autobusu!!!

    śmiech na sali!!!

    • 267 194

    • totalna porazka

      jak mozna bylo nie wyznaczyc trasy dla rowerów totalna porazka !

      • 0 0

    • ten tunel ma inne zadania niz wozenie rowerzystow (21)

      Nie wyglupiajmy sie - jak wielu rowerzystow bedzie chcialo korzystac z tego przejazdu?

      Mowie to jako czlowiek bardzo pozytywnie nastawiony do roweru w miescie.

      • 61 20

      • (8)

        i będzie tak jak z tym mostem tak wtedy też mówili po co on dla rowerzystów teraz po 15 latach barany myślą jak do niego dołączyć drogę rowerową

        • 35 11

        • taniej jest do mostu dorzucic dodatkowe 1,5 m kladki (5)

          W przypadku tunelu policz sobie, ile wiekszy tunel trzeba zbudowac, aby dolozyc sciezke rowerowa.

          Za ta cene mozna uruchomisc jakis pojazd przewozacy rowery za darmo.

          • 16 6

          • ale miejsca nie zabrakło (4)

            potrzeba było 1,5m, które obecnie jest i tak niezagospodarowane (70cm asfaltu na pasie wyłączenia i tyle samo w prawych chodnikach)

            • 8 13

            • (2)

              Znasz (...) przepisy budowlane, ppoż?
              Aby rowerzyści i piesi mogli się poruszać w tunelu, to potrzebny byłby osobny przewiert tylko dla nich, nie można łączyć w jednej nitce ruchu samochodowego z pieszym i rowerowym. Kto zapłaciłby dodatkowe kilkaset mln zł dla kilku rowerzystów?

              • 5 2

              • urzędoła szuka pretekstu dla nieudolności

                pas rowerowy na Wita Stwosza, pas rowerowy na Jana Pawła...
                nie są oddzielone betonem

                odważniejsi rowerzyści powinni móc jeżdzić tunelem na zasadach ogólnych, nawet bez osobnego szerokiego na 1 m pasa rowerowego. a dla cykorów mogą być te chore autobusy co pół godziny, w cenie dwa razy wyższej nniż cena kilometra taksówki

                • 1 2

              • kilku tak się pierd..li teraz a za 20 lat oj co my mamy z tym zrobić

                • 0 1

            • i a co minusy?

              zerknijcie na zdj. numer 4. Widać, że chodniczek zajmuje tyle, co wyłączony pasek asfaltu.

              • 5 9

        • najlepsze jest, że tunelem pojedziesz skuterem

          a te pierdziawki potrafią pod górkę dostać większej zadyszki, niż rowerzysta. Gdzie sens, gdzie logika?

          • 22 12

        • baranina rządzi

          w całym trójmieście tak jest

          trzeba zmienić tych kolesi wszystkich u żłoba, na raz, najlepiej przy okazji robiac z całego trójmiasta jednolite miasto

          • 17 15

      • (7)

        wbrew pozorom sporo. Po pierwsze sporo osób mogłoby zacząć korzystać z Pasa Nadmorskiego za portem - plaża jest tam szersza, woda czystsza. Tereny nadmorskie możnaby zaadaptować pod rekreacje - póki co dla samych Stogów i Przeróbki nie ma zbytnio sensu wykonywać tak potężnej inwestycji. Po drugie dojazd do pracy - w porcie pracuje masa ludzi, często kończą/zaczynają robotę w niestandardowych godzinach. Po wybudowaniu tunelu w tym kształcie jedynym atrakcyjnym środkiem transportu będzie własne auto (autobus dzienny 158 na Sucharskiego co 20 minut to żadna alternatywa)

        Ciekawy jestem czegoś innego. Czy oprócz pojawienia się paru tabliczek miasto podejmie jakiekolwiek inne kroki aby utrudnić ruch tirów? Póki co wygląda to na martwy zakaz - bo niby dlaczego kierowca miałby nie jechać po szerokiej Drodze Zielonej (standard drogi szybkiego ruchu) za Marynarki Polskiej?

        • 24 18

        • (1)

          i dlaczego wycinak na szosówce nie miał by próbować zmierzyć się z policją, jak ów motocyklista sprzed paru dni?

          • 11 5

          • na szosie pojedzie się w tym tunelu prawie tak szybko jak autem

            • 3 2

        • Póki co wygląda to na martwy zakaz - bo niby dlaczego kierowca miałby nie jechać po szerokiej Drodze Zielonej (standard drogi szybkiego ruchu) za Marynarki Polskiej?
          -wedlug ciebie zeby to nie byl martwy zakaz musial by stac posterunrk z gniazdem KM ? Jezeli wszyscy kierowcy maja takie podejscie jak ty , to niestety ale to jest jedyne rozwiazanie .

          • 0 7

        • Przecież jest napisane

          Jak tir wjedzie do centrum to dostanie mandat, czego chcesz jeszcze? Blokady z kolcami?

          • 8 4

        • Jeszcze zobaczysz co zaraz ZTM wymyśli (1)

          Zabierze linię 8 ze Stogów, bo w zamian będzie autobus 158. I tak pasażerowie ze Stogów, Przeróbki do Centrum będą się gnieździć w zdezelowanych "trójkach" do Brzeźna

          • 16 8

          • raczej 3 poleci

            bo przy 158 to jej sens staje się dosyć marny

            • 1 7

        • Brzmi nieźle.

          Pytanie, czy ktokolwiek z potencjalnie zainteresowanych przedstawił tego typu wnioski decydentom przed/w trakcie budowy obiektu...

          Odnośnie drugiej części wypowiedzi - policja. Li i jedynie.

          • 9 3

      • (3)

        Ja będę jeździł tam rowerem

        • 8 7

        • (2)

          w sumie jak by się puścił z tej górki na początku i dobrze przycisnął to ten kilometr by przejechał w minutę z haczykiem g.. by ci zrobili w tak krótkim czasie

          • 7 5

          • (1)

            Proponuję bliskie spotkanie z tirem.

            • 8 4

            • Jak widzisz patafianie jest tam sporo miejsca z boku i żaden tir nic ci tam nie zrobi

              • 4 4

    • haha

      a pokażcie mi gdzie w Europie w takich tunelach są pasy dla rowerzystów- nigdzie! bo jest to niebezpieczne. ale Polacy jak zawsze mają problemy.

      • 0 1

    • Zbyt niebezpiecznie dla rowerzystów (4)

      Na zachodzie też rowerzystów i pieszych się do takich tuneli nie wpuszcza

      • 38 6

      • Jasne

        A w Ameryce to biją murzynów.
        Nie masz pojęcia o temacie i pierniczysz głupoty. Widać, że nigdzie nie byłeś i nic nie widziałeś.

        • 1 1

      • tak tak i decyduje o tym durny urzędas ja podpowiadam na wielu gdańskich drogach rowerowych jest bardziej niebezpiecznie dla rowerzystów niż w tym tunelu tam raczej mamusia z dzieckiem by nie wjechała

        • 5 5

      • no ale bus na odcinku pod tunelem powinien być za free....

        bo jaki sens ma dojazd do pracy rowerem jak i tak musisz kupić miesięczny na autobus... nie wspominając jaki byłby zysk turystyczny

        • 15 6

      • nie wszędzie

        są nawet tunele autostradowe z dopuszczonym ruchem rowerów - patrz Kanada. Zachodnie wybrzeże.

        • 9 17

    • Nie ma w tym nic śmiesznego (14)

      Żeby wpuścić pieszych i rowerzystów byłoby konieczne nie poszerzanie obecnych rur, ale budowa zupełnie nowej. Do tuneli średnich (czyli o takiej długości jak nasz) nigdzie nie wpuszcza się pieszych i rowerzystów. Z jednej strony chodzi o bezpieczeństwo wynikające z ruchu pojazdów, a z drugiej niebezpieczeństwo wynikające ze stężenia spalin w tunelu. Normy które to regulują dopuszczają dużo wyższe stężenie niż poza tunelem. Żeby utrzymać je na takim poziomie jak poza nim koniecznym byłaby praca wentylatorów na pełnej mocy cały czas. Hałas jaki daje tych kilkanaście wentylatorów przy 75% mocy można porównać do startującego odrzutowca, że o zużyciu energii nie wspomnę. Koszt rury dla pieszych i rowerzystów to dodatkowo ok. 400 mln PLN (chyba, że ktoś "wynająłby" mniejszego TBM-a). Pozdrawiam.

      • 22 5

      • zuzycie energii (6)

        To o czym piszesz tzn spaliny, duze zuzycie energii na wentylacje a takze brak mozliwosci ruchu pieszych i rowerow w tunelu a przede wszystkim mega koszty - absolutnie przemawia za budowa mostow/wiaduktow.
        Jest przewietrzanie, ciekawy element krajobrazu, most jest tanszy w budowie i moze byc dostepny dla pieszych i rowerzystow.

        • 2 9

        • inne zalety to dostep do ofiar w razie wypadku, pozary, wysokie ladunki itd

          i dotyczy nie tylko tego tunelu pod Wisla (zamiast mostu wysokowodnego albo zwodzonego) ale tez postulowanego tunelu pod Pacholkiem. Tam też jest lepsza, tańsza, bezpieczniejsza alternatywa, drogi po powierzchni, które już dawno by były, gdyby nie to że Trojmiasto jest rozbite na trzy osobne walczące miasta, przez to nie da sie Reja i Koscierskiej prerobić na alternatywy dla Spacerowej.

          chyba że przyjdzie PiS, wywali z piaskownicy te obecne kliki, zrobi jednego nadburmistrza i okaze sie że taniej jest odblokować Reja niz kopać w piachu pod górką

          • 1 4

        • most (4)

          w tym miejscu most nie mógł powstać, z tego względu, że do stoczni muszą wpływać ogromne statki (masowce itp.) a most zwodzony to słaba opcja...

          • 10 3

          • (3)

            Pedalarzowi nie wytłumaczysz,oni wszystko sprowadzają do poziomu gleby jaką mają na zabłoconych pedałach.

            • 9 10

            • (2)

              ciekawe za granicą mają takie tunele i żyją ale w zaszczanym budyniowie nie da się.Po prostu ten łapówkarski głupek ze swoją sitwą zbudowali g... o wąziutkich pasach i teraz plotą te swoje debilizmy

              • 3 17

              • To precz za granicę (1)

                Do raju rowerowego

                • 7 3

              • nie baranie w tym grajdole polskim zatęchłym trzeba zacząć wreszcie wymagać wydawania kasy mądrze a nie że za 15 lat znowu jakiś baran powie nie przewidzieliśmy że ruch rowerowy się tak zwiększy oj i co teraz dobudujmy za pół miliarda drugi tunel

                • 5 3

      • w tunelach średnich i długich też bywają wpuszczani rowerzyści (6)

        Vardø - 2765m. Ruch rowerowy w jezdni. Umskar (trasa E12) -3670m, jak wyżej. Innfjord - 6594m. Tak samo. Może Norwedzy są jacyś inni, ale tam to działa. Z kolei w Liverpoolu masz tunel Queensway, którym rowerzyści mogą poruszać się w określonych godzinach. Bez budowy osobnych rur.

        • 8 5

        • bylem w Vardo, na Vardoi bylem pare dni, rowerem wlasnie :-)
          i w Kirkenes, tez dluuugi tunel

          jedna niedogodnosc - zzzzimno
          i kapie na łeb
          oraz mimo dnia polarnego trzeba wykopać z ciuchów lampki
          bo kamerki wszedzie, cholera wie czy dali by mandat, ale jak by dali, wnuki by jeszcze splacały, drogo

          a o systemie curfew słyszałem. nie tylko z okazji tuneli, czesto jest zakaz rowerow w metro w godzinach szczytu JAKIE SZCZESCIE ze akurat tego nie ma u nas, ze w SKM decyduje kultura osobista, jakos ostatnio mialem mus jechac z rowerem wlasnie w szczycie, jak bym musial czekac to z ta moja biegunka bym sie zaplakal

          • 1 1

        • Nikt nie będzie budował tunelów (2)

          Bo ty tak chcesz

          • 2 4

          • po co w takim, razie zbudowano ten g..ny tunel?Nie dość że z ogromnym opóźnieniem to w sumie jak tak czytam to on g.. da bo wywali ruch tirów na ulice osiedlowe wyprowadzi ruch samochodowy na zakorkowane skrzyżowania itd czyli typowo po polsku i po gdańsku byle jak ważne że się trochę kasy przytuliło dla siebie i swoich koleżków a jak to ma działać to już mniejsza sprawa

            • 1 5

          • dlaczego?

            • 1 0

        • Tu jest Polska kraj specjalistów od własnych praw i cudzych obowiązków. (1)

          Rowerzyści nie potrafią jeździć po ścieżkach rowerowych a kierowcy po ulicach.
          A tu im tunel z prawdziwego zdarzenia wybudowali natomiast zachowują się jakby w wesołym miasteczku nową kolejkę górską otworzyli.
          Tylko czekać co kto odwalił w wiadomościach bo każdy chce się przejechać tunelem.

          • 8 4

          • Dokładnie

            • 1 1

    • (1)

      To niech rowerzyści tamtędy nie jeżdżą. I po problemie

      • 4 6

      • masz bardzo prostackie myślenie parobku umysłowy

        • 1 3

    • piesi i rowerzyście w tunelu? (5)

      Pokaż mi chociaż jeden taki samochodowy tunel w Europie, gdzie można chodzić pieszo lub jechać rowerem, choć jeden.
      Nawet Szwajcaria, która ma największą sieć tuneli w Europie a w której pracowałem kilka lat, nie ma ani jednego takiego obiektu.

      • 28 2

      • a Norwedzy mają (3)

        owszem, nie każdy tunel, ale to nie jest tunel autostradowy, a na drodze Z/G, czyli takiej, na jakiej rowerzysta ma prawo się pojawić.

        • 6 10

        • ale nie tunel drogowy!!! (2)

          • 9 2

          • chłopie obejrzyj sobie yt u ruskich kolarz zapieprza rowerem szybciej niż samochody a tunel ma ładnych parę km długości

            • 2 1

          • drogowy, i to nie jeden

            wyłączone są tunele autostradowe oraz ekspresowe, ale już na innych trasach rowerem można jechać. Najdłuższy tunel drogowy z ruchem rowerowym ma prawie 18km!

            • 5 3

      • W Warszawie jest taki tunel wzdłuż Wisły, można wejść do niego

        • 2 2

  • Brawo Panie Prezydencie. (28)

    Brawo Gdansk. Dopoki pisiory nie dorwa sie do wladzy w Gdansku,to nasze miasto bedzie dalej rozwijac sie w tempie ekspresowym.

    • 407 367

    • ekspresowo to wzrosło zadłużenie Gdańska w czasie rządów Budynia (26)

      niewątpliwie w tym czasie powstało kilka potrzebnych inwestycji ale drugie tyle niepotrzebnych zbytków i wydatków (ECS, stadion, teatr szekspirowski itp.) Pamiętaj, że oprócz kosztów spłaty kredytów istnieją jeszcze niebagatelne koszty utrzymania tych niepotrzebnych dzieł rzadów Budynia.

      • 78 68

      • od stadionu to się goń !

        • 1 0

      • teatr szeksporowski to akurat (8)

        powstał ze zrzuty miasta i marszałka z dofinansowaniem centralnym. i jest kontraktowy co znaczy że nie wydaje kasy na utrzymanie własnych aktorów

        • 27 15

        • za to na wszystko inne i owszem (7)

          i to spore kwoty

          • 14 10

          • nie bywasz to i wydają ci się zbędne (6)

            a tymczasem i ecs i stadion to nowe symbole gdańska w świecie. wszędzie budzą podziw

            • 25 24

            • Wiesz, z tym ECS to pojechałeś po bandzie. (2)

              O ile stadion jest symbolem miasta i pewnie byłby nim będąc mniejszym o połowę, to ECS wzbudza raczej uśmiech politowania na twarzach cudzoziemców.
              Akurat niedawno gościliśmy rodzinę zięcia (architekci z Sevilli) i kiedy zobaczyli ECS zapytali, czy to jakaś ruina po wojnie, czy to dopiero początek budowy. Po wyjaśnieniach stwierdzili, że u nich taki architekt nie miałby już zleceń do końca życia, a prokurator zbadałby wydanie pienięxdz\y publicznych na takie szkaradzieństwo.

              • 14 7

              • a ja znam obcokrajowcow, ktorym sie podobala bryla i ogolny pomysl architektoniczny ECS

                Tu warto dodac, ze jeszcze w dwudziestoleciu miedzywojennym byly wsrod Paryzan (nawet tamtejszych elit) grupy domagajace sie rozebrania wiezy Eiffle'a.

                • 3 1

              • Znalazła się elita z Sevilli... Niech sobie pojadą do Las 300 viviendas, cudo hiszpańskiej myśli urbanistycznej, i potem porozmawiamy.

                • 1 3

            • podziw nad głupotą budowniczych

              • 2 1

            • spokojnie, on potrzebuje tylko drogi. Praca-dom-biedra-dom. (1)

              resztę kredyt przejada

              • 17 8

              • i serial Made in Poland w tv, oczywiście im głupszy tym lepszy

                z "gwiazdami"

                • 4 2

      • Szkoda, że Pełowskie władze takim sentymentem darzą szczurze tunele dla pieszych, zwłaszcza na Podwalu Przedmiejskim (3)

        Jest to widoczny sentyment do PRL-owskiego tłamszenia ludzi.
        Jak najwięcej tuneli dla samochodów, jak najmniej tuneli dla ludzi - tak dzisiaj czynią kraje cywilizowane.

        • 21 39

        • jak ciężarówki zjadą z podwala (1)

          to ruch zmaleje i będzie można piezych górą puścić

          • 24 8

          • bo przejechanie przez twe Tico mniej boli niz przez TiR?

            • 2 1

        • spokojnie, czesc tych tuneli ma zniknac jeszcze w tym roku w ramach remontu Podawala

          + budowy tam 2 skrzyzowan - z Lakowa i z Chmielna.

          • 21 5

      • Najlepiej nic nie budujmy, przeżryjmy wszystko, a może wystarczy na dodatkowe 500+.

        Oto filozofia polskiego g00wnozjada, który martwi się o koszty których nie ponosi.

        • 4 2

      • a konkretnie to o ile? (7)

        bo ja czytałem w raporcie Delloite że z 1,4 mld w ubiegłym roku zmalało do niecałego mld w obecnym.

        • 52 25

        • Nie wiesz dlaczego zmalało? To się dowiedz

          • 2 1

        • Te ich raporty to mozna wsadzić sobie w pewne miejsce

          Czyli do kosza na śmieci.

          Te 400 mln zostało przeniesione do spółeczek-córeczek, których już nikt nie badał, bo i po co? Żeby prawda wyszła na jaw?
          A poza tym, jak dobrze pogadasz z audytorem, to raport będzie taki jak trzeba - przypomnij sobie sprawę raportu pewnej renomowanej "audytorni", wg której akcje Lotosu były warte 0,00 zł za sztukę.

          Dotarło???

          • 10 8

        • Nie pomyliłeś się ale pisiorom płacą za hejtowanie wszystkiego (1)

          W myśl zasady nie ważne czy coś jest dobre czy złe hejtujemy ile wlezie by wszystkim się wydawało, że istna tragedia

          • 50 40

          • sr*m na pisowska propagandę !

            wezcie swojego jarcia, tadzia i długopisa i dajcie nam spokój.
            Taliby aborcyjne.

            • 22 13

        • A podali ile zostało ukryte w spółkach miejskich? (2)

          • 34 17

          • (1)

            A ile zostało ukryte? :)

            • 18 14

            • A ile zostało ukryte?

              Zajrzyj do swojej d.. jawor to je tam znajdziesz.

              • 12 15

      • plus Lisicki broniący Renomy

        i jej podejrzanych powiązań z ubekami
        i tajemniczego wygrywania przetargów

        • 12 5

      • teatr (1)

        No tak-teatr jest zbędny no jest przecież internet i tak nie trzeba myśleć

        • 12 18

        • tak i nie

          Teatr to jednak rozrywka. Moze troche bardziej elitarna (choc dobry film moze byc ambitniejszy niz slaba komendia w teatrze).

          Jako rozrywka moze powinien sie sam utrzymywac?

          • 18 2

    • Jaki rozumek taki pogląd

      • 1 2

  • To widać że w d,,,ie byłeś i g*wno widziałeś

    • 1 0

  • hm dla rowerow powinny byc darmowe przejazd... (21)

    nie odsc ze nie robia spalin to jeszcze maja placic...

    • 157 180

    • (6)

      Ale tylko dzieki tym co produkują spaliny ten tunel powstal

      • 36 17

      • Spaliny budulcem lepszego Gdańska (4)

        Bez spalin nie ma podwalin
        Bez samochodów nie ma dróg
        Bez dróg nie ma sukcesu
        Bez sukcesu nie ma propagandy sukcesu
        Bez propagandy nie ma Budynia

        • 20 9

        • (2)

          Bez dróg nie ma zaopatrzenia. Chyba że podepniesz naczepę do swojego bicykla.

          • 11 9

          • udój łosi

            ok, dopuscić tamtędy gratis dostawczaki, a nawet tiry
            a od furmanek prywatnych po dysze za przejazd
            taką mam koncepcję

            • 0 1

          • 90% ruchu w miescie to ruch prywatny

            • 14 4

        • klasyka u przygłupa

          Po czym poznać głupiego? po śmiechu jego.

          • 3 4

      • chciales powiedziec tylko przez nich byl potrzebny?

        • 26 6

    • Pierwotnie miało być za darmo dla rowerzystów. (7)

      W w każdym razie było to jedno z rozwiązań dyskutowanych. 3 zł. to kiepski pomysł, drogo po prostu. Wyciecza we dwoje w dwie strony to wydatek 12 zł. i to tylko dlatego, że inaczej nie można pokonać tunelu. Dobrze byłoby wprowadzić opłatę preferencyjną. Jakiś automat na monety dla rowerzystów, przejazd za np. 1 zł. (chodzi tylko o jeden przystanek, więc nie będzie to wcale mało). Przecież to tylko konieczne rozwiązanie niedogodności w związku z brakiem inwestycji w nitkę dla rowerów. A rowery muszą być promowane w mieście. To zdrowy środek transportu.

      • 26 6

      • 6 miejsc dla rowerow w autobusie ?! (1)

        To jak nadjedzie wycieczka rowerowa to 6 osob pojedzie a reszta czeka 30min na nastepny autobus?
        He he

        • 26 6

        • polityka

          technologiczny zakaz zgromadzeń

          liczniejsze wycieczki rowerowe rozmawiały by o polityce i mogły by dochodzić do niekoszernych wniosków. widziałem to na pielgrzymkach rowerowych, oraz masach krytycznych. lepiej promować puszki, bo łomot silnika, skrzypienie karoserii i wycie radia uniemożliwiają politykowanie, więc kierowcom łatwiej wmówić cokolwiek

          • 1 0

      • hurra (1)

        a ja będę miał od 1 maja bilet metropolitalny i będzie on ważny na ten autobus. Bilet kupie ze względu na kombinowanie transportu rowerowego z publicznym. No to będę jeździł sobie na Stogi rowerem

        • 3 2

        • Na Stogi rowerem

          Z powrotem na piechotę...

          • 1 3

      • A dlaczego za darmo? (2)

        Kierowcy nie jeżdżą za darmo, płacą nie mały podatek drogowy w paliwie, a właściciele ciężarówek jeszcze w winietach.

        • 6 11

        • a rowerzysci za darno dlatego że ta opłata nie ma sensu...

          jak rowerzysta ma płacić za 1000m 80zł miesiecznie to bedzie jezdził autem.

          • 9 3

        • nie bądź smieszny. podatek drogowy to 4mld rocznie na całą Polske

          za to ledwo idzie wybudować jedną obwodnice.... a gdzie jeszcze te wszystkie drogi utrzymac

          • 8 3

    • (2)

      Wiadomo. Rowerami ZAZWYCZAJ jeździ biedota miejska i słoje

      • 4 11

      • hehehe, moje obserwacje sa zupelnie inne

        Chocby patrzac po moich znajomych (po politechnice) - rowerami jezdzi raczej ta czesc, ktora zawodowo i finansowo odniosla sukces i nie musi sobie ego reperowac staniem w korku SAMOCHODEM, ktory widocznie jest jedynym sukcesem tej osoby.

        • 3 0

      • Jeżdżą też albo głównie ludzie, którzy mentalnie wyrośli z blaszanej puszki na 4 kółkach

        • 6 2

    • a ja kupie rower wodny i będę pływał nad tunelem:P

      • 10 1

    • Dadzą rade

      Dojadą obwodnicą poludniowa trasa Sucharskiego dalej tunelem i na marynarki polskiej do ronda w prawo i na do nowego portu.A po drugie biedronko maja pozwolenia na różne zakazy

      • 1 2

    • fakt nie ma to sensu

      turysci pojadą promem, a ci co na codzien będą dojeżdżać do pracy będą jeździć autem lub komunikacją miejską.... bo skoro muszą zapłacić.....bezsens
      Odcinek pod tunelem powinien być zdecydowanie za free dla pieszych i rowerzystów

      • 19 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane