• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • Napiszcie jeszcze (1)

    jak ludzie mają się poruszać w tym tunelu bo pewnie większość głąbów zacznie tam zawracać albo zatrzymywać się albo jeszcze coś gorszego.

    • 37 8

    • Uważasz się za lepszego od reszty?

      Pamiętaj że ostatni będą pierwszymi

      • 0 7

  • Jak pokonywac maja tunel wycieczki rowerowe...?! (5)

    Przeciez, te 6-8 miejsc dla rowerow co 30 minut, to kpina...

    Masowe przejazdy rodzin i grup wycieczkowych beda na Westerplatte i Wisloujscie ZABLOKOWANE!

    Teraz prom umozliwia plynny ruch rowerow w sezonie...

    Oplata za przejazd rowerowy, to czysta dyskryminacja i nieporozumienie...

    • 51 42

    • w takie sytuacji prom powinien zostać !!!

      • 12 3

    • to ile takich wycieczek dziennie prom przewozi (1)

      konkretnie poproszę

      • 15 1

      • w sezonie od 150 do 500 rowerow...dziennie!

        Maly prom rowerowo - pieszy i tanszy i atrakcyjniejszy dla miasya i turystow... Tranwaj wodny przeznaczyc na wahadlo...

        • 13 4

    • (1)

      Pieprzycie jak porąbani . Jeżdżę regularnie promem i tłumów rowerowych tam nie widziałem

      • 8 2

      • przejedz sie w weekendy albo latem...

        • 2 3

  • Tunel za tyle milionów a ścieżki rowerowej brak....Taku drogi bubel! (7)

    • 45 62

    • widziałeś ścieżki rowerowe w tunelach samochodowych gdzieś w Europie? (5)

      ja nie kojarzę

      • 19 3

      • w Anglii pod lotniskiem Liverpool są osobne komory (3)

        a tu tak naprawdę wystarczyło w miejscu jednego z chodników awaryjnych i 40cm wyłączonego asfaltu zrobić pas rowerowy. Koszt: 150 złotych na farbę minus koszty betonowania.

        • 4 14

        • osobny tunel to co innego (2)

          Chcesz zaspalinowac rowerzystow?

          • 10 3

          • to Queensway i kilkadziesiąt tuneli w Norwegii

            W tunelu poza wentylatorami strumieniowymi jest jeszcze nawiew prowadzony spodem każdej rury

            • 2 4

          • Przydałoby się.

            • 1 2

      • Oczywiście. Widziałam też osobne nitki tuneli dla pieszych i rowerzystów a nawet całecałe tunele tylko dla nich, gdzie samochody jechały na około dłuższą trasą. Ten tunel jest w w mieście, a zaprojektowany jakby był gdzieś na autostradzie z daleka od ludzi. Bubel.
        Te

        • 6 9

    • I bardzo dobrze!

      • 3 3

  • Buahahaha (5)

    Żebrak Adamowicz będzie kasował od rowerów 3zł buahahah , za przejazd przez tunel który miał być gotowy rok temu , wstydu nie ma kmiot .

    • 48 48

    • A z jakiej paki rowerzyści mieliby jeździć za darmo autobusem? (3)

      • 11 6

      • każdy ale to każdy rowerzysta wolał by pojechać na kołach
        za friko
        nawet z piardach śmierdzieli, nawet z furiatami za kierownicami samochodów
        ale nie czekając, bez tłoku

        cóż. zakazali. doczekają się. dokładnie tak jak tuz po storpedowaniu rozszerzenia prawa pieszych na przejściach, platfusy, które to zainicjowały, oddały Sejm i Senat
        tak teraz platfusy stracą Trójmiasta całe na raz i na wiele wiele lat

        • 6 9

      • a z takiej że prom mieli tańszy i więcej ich się mogło załapać na raz

        • 5 2

      • to sie nazywa polityka zrownowazonego rozwoju....

        jak rowerzysta ma zaplacic za przejazd 1km pod tunelem..... to pojedzie autem

        • 9 3

    • Planowane zakonczenie było na IV kwartał 2014

      • 1 1

  • Dostawy do sklepów (4)

    A co z dostawami do sklepów przy Świętokrzyskiej i Małomiejskiej na Oruni Górnej. Rowerami będą dojeżdżać?

    • 14 34

    • mniejszymi samochodami dostawczymi (3)

      • 11 5

      • Dojazd jednego Tira a dostawa dojeżdżająca kilkoma mniejszymi ciężarówkami wzmaga wydatki dostawcy, większe spalanie paliw, większy ruch. No tak ale lepiej zakaz bo w europie tak jest, HALO my do europy to jak stąd na księżyc. Nie dorastamy im.

        • 5 5

      • (1)

        Przewieź 33 palety na Platynową do Lidla raz dziennie busikami geniuszu.

        • 7 3

        • Lidl i Biedra

          Dostana pozwolenia ZDiZ.

          • 3 2

  • (3)

    To kiedy w końcu zakończenie Trasy Sucharskiego?

    • 22 8

    • Przecież już kilka lat jak jest gotowa (2)

      • 4 4

      • (1)

        Nie jest. Brak odcinka za ETC.

        • 3 3

        • chyba chodziło o Trasę Słowackiego

          ETC niedawno remontowali, więc raczej nieprędko ją zburzą, żeby wybudować brakujący fragment T. Słowackiego

          • 4 0

  • Ten tunel to pikuś (2)

    Ten tunel to pikuś poczytajcie sobie o tym 57 -słownie pięćdziesięcio siedmio- kilometrowym tunelu w Szwajcarii. poniżej link

    http://podroze.onet.pl/ciekawe/tunel-gotarda-najdluzszy-tunel-swiata-pod-alpami-w-szwajcarii/bk4ns4

    • 11 17

    • Wbrew pozorom tunele w skale jest znacznie łatwiej budować niż pod rzeką (1)

      • 10 0

      • pachołek. damroka została tu dla niego. a on nie ze skały ani pod rzeką.

        • 1 0

  • "kierowcy pojadą nieodpłatnie", hahaha, a to dobry greps (3)

    Zupełnie za darmo pojadą, nie dokładając do tego niczego ze swojej kieszeni.
    Tak naprawdę to kierowcy ponoszą najmniejsze koszty na infrastrukturę miejską.

    Rower zaś, jak wiadomo, jest najbardziej wydajnym środkiem transportu. Bardziej wydajnym od samochodów osobowych, ciężarówek, pociągów, łodzi i odrzutowców. Tak, zdecydowanie warto "stymulować" jego ruch, kosztem tych wszystkich mniej wydajnych.

    • 28 39

    • Tak, tylko to my tankujemy i ponad 50% dokładamy na wasza osr**e ścieżki rowerowe

      • 11 4

    • A po co masz jeździć tunelem?

      Jedz sobie na około, zdrowiej ci wyjdzie

      • 8 1

    • To może zaczniemy cały transport towarowy

      Opierać ma super wydajnych rowerach, jak w np Indiach? Sprzedawca zaparkuje kilka kg kurczaków ma rower i pojedzie do mięsnego i tak wszyscy, skoro rowery są takie wydajne

      • 8 1

  • Linia 148 (7)

    Dlaczego nie wydluzono trasy linii autobusu linii 148 do pętli Zimna na Stogach? Tylko linia 158?

    • 21 19

    • bo pewnie coś musi śmigać do Nowego Portu

      jw.

      • 6 0

    • (3)

      Bo Stogi potrzebują bezpośredniego połączenia z Wrzeszczem a 158 takie oferuje

      • 5 0

      • Rzeczywiście, tramwaj 3 i tramwaj 8 jeździ przez jakieś dziwne tereny, a mieszkańcy Stogów jak i całego Gdańska chcą często jechać do Wrzeszcza. To akurat rozsądnie!

        • 3 0

      • (1)

        Akurat 158 nic nie oferuje. To linia, której trasa wiedzie przez wsie i opłotki, a Wrzeszcz w zasadzie omija. Czy 158 ułatwi dostanie się ze Stogów do GUMed-u? Nie. Na Politechnikę? Ależ skąd. Wrzeszcz to nie tylko zapchlona Galeria Bałtycka. Zamiast 158 Stogom bardziej przydałaby się linia nr 9, wydłużona do Stogów Pasanilu i o częstotliwości kursowania zwiększonej do 15 minut.

        • 1 1

        • WŁAŚNIE PRZEDŁUŻENIE 158 do Stogów jest super. W krótkim czasie ludzie znajdą sie we Wrzeszczu a spod GALERII B. jest co chwilke tramwaj.

          • 2 0

    • a co to jest pętla na Zimnej? (chyba pętla na Pasanilu?) (1)

      • 3 1

      • Pewnie pętla uliczna tak jak jeździ 111, ale przy zimnej skręci w lewo bez jechania tam i z powrotem na Górki Zachodnie.

        • 1 0

  • No dobrze, ale co z ciężarówą, która ma dojechać do np Biskupiej? = Galeria Biskupia. (1)

    Ma jechać przez tunel?

    • 11 14

    • Czytałeś artykuł?

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane