- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą
Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.
- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek
Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.
- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?
Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z na odcinku od Węzła Elbląska do ul. Łostowickiej . Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna , ul. Wały Piastowskie , ul. Podwale Grodzkie , ul. Wały Jagielońskie i ul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej .
Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska od al. Havla do Traktu św. Wojciecha , a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.
Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.
Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.
Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?
Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.
Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.
Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.
Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą
Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna
Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.
- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.
W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.
Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.
- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.
Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (509) ponad 10 zablokowanych
-
2016-04-12 18:20
Miejsca wiszace
Pokochalem miejsca wiszące :-) :-) :-) :-)
- 15 2
-
2016-04-12 18:30
Fajnie (2)
Ale powinny byc wydrukowane mapki z nowa organizacja ruchu samochodow ciezarowych - schematycznie pokazane ulice wylaczone z ruchu TIR-ow, a takze miejsce lokalizacji przystanku autobusu (platnego :)) dla rowerzystow.
Takie ulotki powinny byc dostepne na parkingach dla ciezarowek (A1, A7)- 9 2
-
2016-04-12 18:32
(1)
Ciekawe gdzie widziales w Polsce a7?
- 5 0
-
2016-04-12 21:49
S7
- 1 0
-
2016-04-12 18:31
Zasięg
A czy projekt przewiduje wejście jakiegoś operatora z instalacją w tunelu PRZED jego otwarciem?
Wydaje mi się, że jest jest to pytanie retoryczne, bo mamy 21 wiek i przy takich projektach myśli się również o czymś takim.. Ale kto wie..- 5 1
-
2016-04-12 18:37
Prom na Wisłoujściu kosztuje 2 złote, a teraz będzie 3 złote to ma być ta dobra zmiana? (1)
Już widzę też co się będzie działo w okolicach Czarnego Dworu jak stada tirów tam będą blokować ulicę...Linia 158 powinna zahaczać też o Nowy Port, w innym wypadku mieszkańcom de facto zostaje jedyna linia w kierunku Zaspy/Przymorza 148 (bo 188 ma symboliczną już częstotliwość). A co do mieszkańców Kokoszek-może nie głupim pomysłem byłoby zajeżdżanie na przystanek Kiełpinek PKM przez linię 168?
- 22 7
-
2016-04-13 07:40
pewnie dojdzie też korekta rozkładów m.in. na 188
więc poczekajmy na nowy rozkład jazdy i wtedy w razie czego rozkręcajmy akcję jak niedawno po otwarciu PKM :)
- 0 0
-
2016-04-12 18:56
Dlaczego będzie tunel zamykany co tydzień na 1h? Poza tym o której godzinie i czy nie ma innej możliwości? Wątpię, by zakrywano wszystkie znaki jednocześnie, ciekawe kto to będzie robić? Totalna bzdura, rozumiem że to aby przeprowadzić kontrolę bieżącą. Ale czy Noe można jej zrobić przy zamkniętym jednym pasie ruchu?
- 20 1
-
2016-04-12 19:09
Tiry (3)
W takim razie dokąd pojadą tiry wyjeżdżając z tunelu ? Skoro nie na Przymorze to zostaje Zaspa i Nowy Port ?
- 19 1
-
2016-04-12 19:48
(2)
To dobre pytanie jest. Na zaspe chyba nie skoro nie moga droga zielona od ronda marynarki polskiej. Zastanawiam sie ktoredy maja sie dostac do slowackiego
- 6 0
-
2016-04-12 19:49
Kosciuszki Hallera Kliniczna brawo!
- 4 0
-
2016-04-12 21:13
maja sie NIE dostac na Slowackiego
Czyli do N Portu z towarem/po towar i z powrotem tunelem wypad.
- 4 1
-
2016-04-12 19:13
Tunel (1)
Uważam że jeden autobus co pół godziny na przewóz sześciu rowerów to za mało. Spowoduje to zniechęcenie do dalszej jazdy rowerem w kierunku Westerplatte i odwrotnie. Dalej pozostał pozostał problem nie rozwiązany.
- 16 3
-
2016-04-13 10:25
urzednik 5lat to obmyslał wiec musi byc dobrze
pozostaje miec nadzieje ze przynajmniej w sezonie prom bedzie.
Chociaz turysci na tym nie stracą. Mieszkańców widac jak sie traktuje- 0 1
-
2016-04-12 19:19
Największe rondo = największa głupota (3)
nasze piękne rondo na Marynarki Polskiej po wymalowaniu to jedna wielka porażka, na której będzie dochodzić do wielu kolizji drogowych... nie da się tego normalnie przejechać ... np by "legalnie z godnie z przepisami" wyjechać z Uczniowskiej na rondo to można jedynie ...skręcić w drogę zieloną , pozostałe "malowidła na pasach" to także porażka umysłowa projektanta :(
- 6 10
-
2016-04-12 19:36
jak się nie skręca w prawo (w DZ) to trzeba sie ustawić przy lewej krawedzi (wyjazd z Uczniowskiej) - prostopadle do ronda - tam jest jednostronnie przerywana
- 5 0
-
2016-04-12 19:48
tunel dla rowerzystów pod nim to też fuszerka jakich mało....
urząd obiecywał że chociaż lustra zamontują.
To jakies 2 lata temu było,a luster dalej nie ma- 4 1
-
2016-04-12 21:17
A jak TIRy sie tam zaczna krecic
To dopiero bedzie...jazda ;)
- 2 0
-
2016-04-12 19:20
szum medialny jak za komuny (1)
Wstęgi, dygnitarze, lud, orkiestra itp. A świat buduje 10 razy szybciej, taniej i więcej. Nikt na świecie nie robi z tego szopki
- 21 5
-
2016-04-12 21:18
slowem
Rasia, klapa, buzka gozdzik :)
- 1 0
-
2016-04-12 19:22
A może by tak rozwiązali problem Tirów rozjeżdżających nową droge na Przeróbce? Są zakazy ale ciężarówka za ciężarówką ładują się po zakaz w drodze do portu. Blokują ruch tramwajowy i samochodowy, niszczą nowe przystanki.
- 17 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.