Fakty i opinie

Duże zmiany przy moście Stągiewnym

Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony.
Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony. fot. Anna Rezulak / KFP

W drugiej połowie 2022 roku most Stągiewny łączący Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami powróci do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym. Po południowej stronie obiektu nad Motławą powstanie nowa marina mogąca pomieścić ok. 60 jachtów. Budowa przystani południowej rozpocznie się po tegorocznym sezonie letnim.



Aktualizacja, 26 maja

Zmiana organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego



W czwartek, 27 maja, wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego.

Zmiany dotyczyć będą zarówno samego mostu, jak i sąsiadującego z nim skrzyżowania ulic Długie Ogrody - Szopy - Szafarnia. Prace realizowane będą etapami. Zakres prac w tym etapie obejmuje przebudowę istniejących sieci: ciepłowniczej, gazowej, elektroenergetycznej i teletechnicznych w rejonie mostu.

Od 27 maja w I etapie prac zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Szafarnia przylegający do mostu Stągiewnego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami św. Barbary oraz Angielska Grobla. Ponadto jezdnia mostu Stągiewnego zostanie zawężona, a ruch pieszych będzie odbywać się po jednej stronie mostu.

W II etapie robót odcinek ul. Szafarnia przy moście Stągiewnym zostanie otwarty dla ruchu, jednak jezdnia będzie w tym miejscu zawężona. Ciąg pieszy przeniesiony zostanie na drugą stronę mostu.

Planowane zakończenie obu etapów prac to 23 lipca.

W październiku realizowany będzie kolejny etap przebudowy mostu Stągiewnego, polegający na demontażu istniejącego obiektu i wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych.




Czy w Gdańsku potrzeba więcej mostów?

tak, zwłaszcza w centrum 59%
nie, jest ich wystarczająca liczba 23%
trudno powiedzieć, nigdy się nad tym nie zastanawiałe(a)m 18%
zakończona Łącznie głosów: 1760
W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie rozbiórka istniejącego mostu, by jednostki pływające, których zadaniem będzie pogłębienie akwenu pod budowę mariny, mogły tutaj wpłynąć. Obie inwestycje wpisują się w program działań rewitalizacyjnych prowadzonych od kilku lat na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez polsko-belgijskie konsorcjum Immobel & Multibud (liderem jest spółka Granaria Development Gdańsk) i gminę miasto Gdańsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przygotowania do modernizacji mostu Stągiewnego rozpoczęły się w styczniu br. Prace wiążą się z koniecznością przebudowy sieci i instalacji teletechnicznych towarzyszących przeprawie wkraczają właśnie w najbardziej spektakularną fazę.

Pod przęsłem mostu rzekę przecina ciepłociąg, równolegle do niego przebiegają gazociąg, linia energetyczna średniego napięcia oraz instalacje teletechniczne.

Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe.
Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe. fot. Anna Rezulak / KFP
- Aby most Stągiewny mógł być obiektem zwodzonym, wszystkie sieci na tym odcinku muszą mieć wyznaczone nowe trasy. Rurociągi i linia energetyczna pójdą pod dnem rzeki, po północnej stronie obiektu - wyjaśnia nam Sławomir Kamiński, kierownik budowy reprezentujący wykonawcę - gdańską firmę BmB Santech. Pieczę nad inwestycją sprawuje Korporacja Budowlana Doraco.
Mieszkańcy Gdańska przywykli już do widoku koparki linowej chwytakowej i szalandy zaangażowanych w prace czerpalne przy moście. Budowa wykopu w dnie rzeki zajęła wykonawcy kilka tygodni. W ostatnich dniach największe zainteresowanie obserwatorów wzbudzały rosnące na moście konstrukcje rurowe.

W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie.
W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie. fot. Anna Rezulak / KFP
Operacja "wodowania" trzech kilkudziesięciometrowych odcinków ciepłociągu (zasilanie, powrót i rezerwa) w kształcie rozciągniętej litery U rozpoczęła się w poniedziałkowe przedpołudnie. Każdy z nich zostanie zagłębiony na ok. 1,5 metra (licząc od górnej powierzchni ciepłociągu) poniżej dna rzeki. Na całej szerokości toru wodnego sieć pokryją betonowe płyty zabezpieczające ją przed ewentualnym uszkodzeniem przez jednostki pływające.

Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r.
Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r. fot. Anna Rezulak / KFP
Nowo układane odcinki rur preizolowanych zostały dodatkowo obciążone rurami osłonowymi z betonową wkładką. W kolejnych tygodniach na obu brzegach Motławy powstaną komory ciepłownicze umożliwiające w sytuacjach awaryjnych przełączenie przebudowywanego odcinka sieci na sekcję rezerwową. We wtorek mają rozpocząć się prace przy gazociągu, a w kolejnych dniach pod wodą układane będą sieci energetyczne i teletechniczne.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (162)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »