• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany przy moście Stągiewnym

DŁ/KFP.PL
25 maja 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:13 (26 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Most wciąż bez operatora, ale zwodzenie działa
Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony. Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony.

W drugiej połowie 2022 roku most Stągiewny łączący Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami powróci do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym. Po południowej stronie obiektu nad Motławą powstanie nowa marina mogąca pomieścić ok. 60 jachtów. Budowa przystani południowej rozpocznie się po tegorocznym sezonie letnim.



Aktualizacja, 26 maja

Zmiana organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego



W czwartek, 27 maja, wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego.

Zmiany dotyczyć będą zarówno samego mostu, jak i sąsiadującego z nim skrzyżowania ulic Długie Ogrody - Szopy - Szafarnia. Prace realizowane będą etapami. Zakres prac w tym etapie obejmuje przebudowę istniejących sieci: ciepłowniczej, gazowej, elektroenergetycznej i teletechnicznych w rejonie mostu.

Od 27 maja w I etapie prac zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Szafarnia przylegający do mostu Stągiewnego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami św. Barbary oraz Angielska Grobla. Ponadto jezdnia mostu Stągiewnego zostanie zawężona, a ruch pieszych będzie odbywać się po jednej stronie mostu.

W II etapie robót odcinek ul. Szafarnia przy moście Stągiewnym zostanie otwarty dla ruchu, jednak jezdnia będzie w tym miejscu zawężona. Ciąg pieszy przeniesiony zostanie na drugą stronę mostu.

Planowane zakończenie obu etapów prac to 23 lipca.

W październiku realizowany będzie kolejny etap przebudowy mostu Stągiewnego, polegający na demontażu istniejącego obiektu i wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych.




Czy w Gdańsku potrzeba więcej mostów?

W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie rozbiórka istniejącego mostu, by jednostki pływające, których zadaniem będzie pogłębienie akwenu pod budowę mariny, mogły tutaj wpłynąć. Obie inwestycje wpisują się w program działań rewitalizacyjnych prowadzonych od kilku lat na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez polsko-belgijskie konsorcjum Immobel & Multibud (liderem jest spółka Granaria Development Gdańsk) i gminę miasto Gdańsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przygotowania do modernizacji mostu Stągiewnego rozpoczęły się w styczniu br. Prace wiążą się z koniecznością przebudowy sieci i instalacji teletechnicznych towarzyszących przeprawie wkraczają właśnie w najbardziej spektakularną fazę.

Pod przęsłem mostu rzekę przecina ciepłociąg, równolegle do niego przebiegają gazociąg, linia energetyczna średniego napięcia oraz instalacje teletechniczne.

Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe. Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe.
- Aby most Stągiewny mógł być obiektem zwodzonym, wszystkie sieci na tym odcinku muszą mieć wyznaczone nowe trasy. Rurociągi i linia energetyczna pójdą pod dnem rzeki, po północnej stronie obiektu - wyjaśnia nam Sławomir Kamiński, kierownik budowy reprezentujący wykonawcę - gdańską firmę BmB Santech. Pieczę nad inwestycją sprawuje Korporacja Budowlana Doraco.
Mieszkańcy Gdańska przywykli już do widoku koparki linowej chwytakowej i szalandy zaangażowanych w prace czerpalne przy moście. Budowa wykopu w dnie rzeki zajęła wykonawcy kilka tygodni. W ostatnich dniach największe zainteresowanie obserwatorów wzbudzały rosnące na moście konstrukcje rurowe.

W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie. W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie.
Operacja "wodowania" trzech kilkudziesięciometrowych odcinków ciepłociągu (zasilanie, powrót i rezerwa) w kształcie rozciągniętej litery U rozpoczęła się w poniedziałkowe przedpołudnie. Każdy z nich zostanie zagłębiony na ok. 1,5 metra (licząc od górnej powierzchni ciepłociągu) poniżej dna rzeki. Na całej szerokości toru wodnego sieć pokryją betonowe płyty zabezpieczające ją przed ewentualnym uszkodzeniem przez jednostki pływające.

Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r. Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r.
Nowo układane odcinki rur preizolowanych zostały dodatkowo obciążone rurami osłonowymi z betonową wkładką. W kolejnych tygodniach na obu brzegach Motławy powstaną komory ciepłownicze umożliwiające w sytuacjach awaryjnych przełączenie przebudowywanego odcinka sieci na sekcję rezerwową. We wtorek mają rozpocząć się prace przy gazociągu, a w kolejnych dniach pod wodą układane będą sieci energetyczne i teletechniczne.
DŁ/KFP.PL

Opinie (163) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (6)

    I fajnie,szary Kowalski będzie mógł na spokojnie zacumować swój 40 metrowy jacht))

    • 43 7

    • zacumować to może nie, ale podatki ma płacić (2)

      a cumować będą ci co kupili te wszystkie apartamenta....

      my mieszkańcy mamy tylko " podziwiać" i płacić wszelkie daniny, może groszowe ale nas jest więcej....
      niestety to wszystko nie dla nas!

      • 4 7

      • żeglarstwo i motorowodniactwo to nie są bardzo drogie formy spędzania czasu (1)

        sprawdź ceny wynajmu łodzi, to zauważysz, że główną przeszkodą jest niedostatek wyobraźni i umiejętności korzystania z nich.

        • 8 5

        • Priorytety, to drugi problem. Jak ktoś całe życie chleje, to ani czasu, ani pieniędzy

          • 2 6

    • Maruda

      • 5 4

    • Koszt jachtu (1)

      Ja mam w Gdańsku jacht 7-metrowy Antila 24 i koszt takiego jachtu używanego nie przekracza 50 tysięcy złotych. Dużych Jachtów pełnomorskich >15 metrów długości jest w Gdańsku może kilkadziesiąt a >20 metrów dziesięć-piętnaście.

      • 0 0

      • kupie se 2, mały i duży . wróce z roboty o 19 i wtedy na jacht! a co!

        • 0 0

  • w skrócie: centrum będzie jeszcze bardziej nieprzejezdne rowerem (23)

    a jak odpicują ogarną to będzie wręcz niedostępne !!!

    • 24 62

    • (5)

      zejdź z bicykla, po za nim też jest życie.

      • 16 13

      • Oczywiście. Ale potem nie płacz że stoisz za mną w korku... (3)

        • 15 3

        • Masz drogę rowerową to sobie pedałuj po niej, choćby w kółko (2)

          • 2 10

          • (1)

            która jest gdzie?

            • 8 1

            • najbliższy czynny taras widokowy we wrocawiu :)

              • 8 0

      • tak jest. stać w korkach i smrodzić samochodem.

        • 6 2

    • nowa nawierzchnia na DT (5)

      teraz tam się przeniesie ruch. Albo na chodniki, bo gdzie indziej? Codziennie ze śródmieścia na dolne śmigam rowerem i moja trasa jest obmyślana pod kątem takim, żeby jak najmniej jeździć po bruku. A i tak go nie brakuje. Dzwonka w rowerze nie używam, tak wszystko telepie :)

      • 8 5

      • hehe tranzyt rowerowy na głównym deptaku w mieście (3)

        nic tylko pogratulować włodarzom za taki stan rzeczy.

        W sezonie będą tam cyrki.

        znając życie i mentalność urzędników to postawią tam zakaz jazdy rowerem i ogłoszą sukces.

        • 5 3

        • Tam powinien być bezwzględny zakaz rowerów. (2)

          Nie raz widziałem jak czubki na rowerach powodowały kolizję z pieszymi.

          • 3 8

          • a może to piesi powodowali kolizję

            • 3 3

          • to nie sopot tylko gdansk

            można zakaz postawić ale wtedy niech zrobią objazd!

            • 2 0

      • A co to za problem pojechać Ogarną? Ruch mniejszy, asfalt, potem prosto przez Bramę Krowią?

        • 0 0

    • He????

      • 2 5

    • Fakt, miasto robi się nieprzyjazne dla rowerzystów. (4)

      ul. Szafarnia, Grobla Angielska, czy Św. Barbary to jakiś dramat.
      Niedługo pozostaną nam do jazdy tylko chodniki.

      • 9 4

      • (3)

        Stągiewna, zaraz i ogarną, końcówka wałowej (Stara Stocznia)....

        Nie ma żadnej trasy przystosowanej do rowerów, tak zęby dało się centrum objechać.
        podwale zrobią może za 50lat w takim tempie.

        • 2 4

        • Gdzie jeszcze chcesz się pchać ze swoim złomem? (2)

          • 2 8

          • Wszędzie.

            A to na trawniku zaparkuję, a to wjadę tam gdzie zakaz, a to zastawię chodnik... Przecież mi wolno bo mam gruza za 20k :D

            • 6 1

          • wystarczyłaby jedna przejezdna trasa. tylko jedna

            • 4 0

    • (1)

      musisz kupić jacht i wtedy będzie to dla ciebie bardziej dostępne

      • 9 1

      • Albo wyczarterować. To nie są duże pieniądze.

        • 2 1

    • rowerem przejedziesz kawałek wzdłuż Motławy i będziesz miał dużo mostów pieszo - rowerowych do wyboru (2)

      przypuszczalnie tylko udajesz człowieka dbającego o interesy rowerzystów, ale z wyobraźnią u Ciebie nietęgo.

      • 2 7

      • niby jak? (1)

        • 5 1

        • No, po schodach, czego nie rozumiesz?

          • 2 0

  • I już od rana dwie marudy komentują (1)

    • 44 17

    • Ty trzeci

      • 10 10

  • A może warto kolejne mosty przywrócić do roli zwodzonych. (15)

    Super sprawa

    • 110 42

    • super

      jak wpadasz na gofra z rodziną raz na 3 tygodnie, ale nie, jak codziennie jeździsz/chodzisz tamtędy do pracy

      • 31 16

    • Super to będzie (4)

      jak będziesz musiał stać i czekać, albo dymać do Mostu Krowiego, bo akurat jakiś dorobkiewicz - nowobogacki będzie przepływał swoim jachtem.

      • 25 20

      • "dorobkiewicz - nowobogacki" ha tfu na takich! tylko biedota i menelstwo!

        • 8 1

      • Uważam, że nikt nie ma prawa mieć jachtu. (1)

        A jak ma, to znaczy że jest nowobogacki. Pisie, ogłoś upaństwowienie jachtów!

        • 6 1

        • albo jacht za kazde dziecko!

          • 7 0

      • Most Krowi nie pomoże

        Bo jest na wysokości Zielonego a nie Stągiewnego. Trzeba dygać na Podwale Przedmiejskie. Promu Motława na Ołowianek też już nie ma niedługo żeby się dostać na Długie Ogrody trzeba będzie przez Starogard jechać ;)

        • 1 0

    • (2)

      Zwodzone mosty budowano w określonym celu , które mosty byś chciał podnosić i po co?Zwodzony most to dość złożona i kosztowna w eksploatacji konstrukcja. nie ma pieniędzy na ważne projekty a ty chcesz budować zwodzoony most dla uciechy

      • 21 13

      • kiedyś znany piosenkarz przezwyciężał ograniczenia wyobraźni decydentów minionego okresu (1)

        piosenką, której fragment brzmiał: "chleba dosyć, lecz rośnie popyt na igrzyska". Odtworzenie zwodzonego mostu może być dowodem i powodem poszerzania wyobraźni mieszkańców i przyjezdnych - na tym się najwięcej zarabia w turystyce.

        • 8 7

        • Tak na bogato będziemy sobie poszerzać wyobraźnię .

          • 1 2

    • (2)

      Ten na siennickiej tez!!!! Bo w końcu sam wpadnie do wody!!!!!

      • 9 0

      • Jes jeszcze jeden na Toruńskiej,też ledwie zipie.

        • 4 0

      • Od 50 lat nim jeżdżę i od 50 lat czytam i słyszę że się zawali a on jak stał tak stoi.

        • 1 0

    • ...i żeby w fosie pływały piranie (1)

      • 8 1

      • za zimna woda

        • 0 0

    • Nikt niczego tu nie przywraca i nie rewitalizuje. Gdyby była inna możliwość wprowadzenia tam jachtów to mostem nikt by się nie zainteresował

      • 5 2

  • (1)

    Tyle zachodu przy 10 m mostu i miliony w muł. Opyla się ?

    • 14 27

    • Tak

      • 7 3

  • niech ktoś mi wytłumaczy, jak to teraz będzie funkcjonować (14)

    w sezonie kładka na ołowiankę co 30 minut, a teraz jeszcze to? Wszyscy będą dylać podwalem przedmiejskim, żeby nie czekać, bo Śródmieście, to skansen dla turystów z kocimi łbami i innymi (jw) wygodami? Teraz zwodzony most, żeby garstka żeglarzy mogła zacumować. Miasto skosi hajs, a mieszkańcy będą sobie czekać.

    • 91 78

    • (9)

      Dlatego powinien być odbudowany most tuż za planowaną mariną.

      • 25 2

      • Opinia wyróżniona

        (5)

        Marina będzie sięgać aż do mostu na Podwalu. Dawny most byłby w jej połowie. Ale naprawdę zastanawiam się jak zostanie rozwiązany ruch pieszy podczas przebudowy Stągiewnego. Tą rura pod dnem nie przejdę z siatką piwa. No i potem też nie ucieszy mnie czekanie na otwarcie przejścia. W odróżnieniu od dwóch dotychczasowych kładek widokowo-rozrywkowych to jest jedyne połączenie w ciągu Długich Ogrodów.

        • 82 4

        • To się nazywa miasto przyjazne pieszym i rowerzystom po gdańsku

          ruch pieszy zostanie rozwiązany tak jak ruch rowerowy. dla mieszkańców go po prostu tam nie będzie ! nikt normalny na kładki nie będzie czekał. Każdy wsiądzie w samochód i sobie objedzie centrum podwalem. Bo tak będzie szybciej i wygodniej.

          • 26 8

        • tam jest 2 metry głębokości. ile jachtów będzie o tym pamiętać?

          • 0 6

        • Gdansk.

          Główny most dla pieszych jest obecnie dla wielu centralnym traktem komunikacyjnym. Witamy w Gdańsku.

          • 1 1

        • niepotrzebne wydatki dla 60 miejsc postojowych dla bobaczy, a zaplaca mieszkancy zeby bogacz mogl swojego jachcika postawic (1)

          • 1 2

          • Jachty nie są dla bogaczy

            Dlaczego dla bogaczy? Jacht można kupić za 20-40 tysięcy. Problemem jest brak miejsc do zimowania, w Gdańsku buduje się przystanie które nie mają żadnego zaplecza. O ile w przypadku mariny na Szafarni to jest usprawiedliwione przestrzenią, to już np. przystanie w Sobieszewie (budowana) czy Tamka powinny takie zaplecze mieć. Jeden z przystanków tramwaju wodnego na Wiśle Śmiałej w Górkach Zachodnich też ma ogromny plac który mógłby posłużyć jako miejsce do zimowania jachtów, ale projektując te przystanie nikt tego nie uwzględnił ani nie przewidział i np. nabrzeża nie są przewidziane do dojazdu dla dźwigów czy ich ciężaru.

            • 1 0

      • I będzie

        • 1 1

      • Jako kładka dla pieszych...

        jak najbardziej

        • 4 0

      • ale ten po odbudowie też będzie zwodzony, jak było wcześniej

        • 0 0

    • Dokadnie (1)

      Już kiedyś to pisałem, jak były plany z tym mostem. Nagle się okaże że ludzie spieszący się do pracy z ulicy Długie Ogrody itp. będą czekali 30 minut aż obie kładki będą opuszczone. I jedyną alternatywą jest przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie mówiąc już o kosztach dla miasta. Obsługa mostu zwodzonego 24/7 to jest koszt.

      • 18 13

      • A może kładki i most...

        ...będą otwierane tak żeby zawsze jedna była opuszczona ?

        • 4 0

    • Nie bój żaby...

      ...dasz radę

      • 4 3

    • Ale maruda...

      • 6 3

  • Kładka dla pieszych (5)

    Czy będzie zamontowana kładka dla pieszych na czas gdy stary most będzie już całkiem zamknięty?

    • 31 5

    • Tak będzie na wysokości 2 m od lustra wody .

      • 2 0

    • zawsze możesz przepłynąć

      • 1 3

    • będzie prom w sezonie letnim odpływający co 45min.

      • 3 3

    • (1)

      Kilkadziesiąt metrów dalej masz Most Krowi

      • 0 2

      • albo na Bugu we Włodawie

        • 1 0

  • Kolejna inwestycja dla prominentów, kasa wszystkich podatników idzie na na grupy (6)

    Miasto zwykłych mieszkańców ma gdzieś. Powinniem być wybór, każdy powinien wybrać miasto na które przekazuje podatek.

    • 38 27

    • Wybierz Suwałki (2)

      • 7 7

      • Sam się wyprowadź. (1)

        Gdańsk jest dla wszystkich. I to mieszkańcy go tworza. A mogą mieć rożne zdania. Jak ci nie pasuje to do widzenia.

        • 5 2

        • Wracaj do pcimia dziadu pisowski

          • 1 6

    • Jasne, tu śmiecisz i robisz dziury w jezdni a podatek do Bartoszyc.... (2)

      • 9 7

      • Podatek np do Wrocławia, Szczecina (1)

        • 2 1

        • Teraz duży strumień pieniędzy popłynie do płocka

          Zsasiniły pisuary energę, teraz są w trakcie obajcenia lotosu

          • 3 1

  • Bardzo się cieszę (3)

    Widok mariny z okna mojego mieszkania to było marzenie, które się spełni.

    • 17 18

    • Ja mam 4 apartamenty na przeciw i tez sie ciesze bo kaska leci z wynajmu za nic (2)

      • 1 3

      • Nie masz.

        • 0 0

      • Jak się dobrze wychylę z okna to i ja go zobaczę z wynajętej kawalerki w Pruszczu

        • 0 0

  • (2)

    Ciekawa inwestycja. Jednak jakoś jestem przekonany, że będzie opóźnienie... Czy w Gdańsku ostatnio oddano coś w terminie?

    • 13 20

    • Publiczno - prywatne to raczej nie

      Pieniądze z naszych podatkow które zasilają prywatnych inwestorów musza im przynosić zysk. Tutaj opóźnień nie będzie.

      • 2 1

    • smerf maruda

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane