• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo mniej kursów. Taksówkarze liczą straty

Arnold Szymczewski
14 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

W czasie pandemii związanej z koronawirusem 30, 40, a nawet 70 proc. mniej kursów odbywają taksówkarze i kierowcy takich firm jak Uber czy Bolt. Pierwsza grupa zawodowa jeszcze walczy i czeka na postojach, druga powoli odpuszcza i w ogóle nie uruchamia aplikacji.



Czy obecnie korzystasz z usług taksówkarskich lub przewozów na aplikację?

W dobie pandemii, gdzie zarazić możemy się na każdym rogu, a podróż komunikacją miejską przyprawia nas o zawrót głowy, dobrze (jeśli to konieczne) pomyśleć o przemieszczaniu się w wyjątkowych sytuacjach taksówką. Kierowcy i korporacje robią wszystko, by podróże ich samochodami odbywały się w jak najbardziej sterylnych warunkach. Mimo wszystko liczba kursów znacząco spadła.

- Na początku marca jeszcze jakoś to wyglądało. Obecnie ludzie już praktycznie nigdzie nie jeżdżą, a my nie zarabiamy. Z jednej strony to dobrze, jestem dumny, z naszego społeczeństwa, że ludzie wzięli sobie tego koronawirusa na serio i ograniczyli kontakt do niezbędnego minimum. Z drugiej strony patrzę na to, by zarobić na opłaty związane z prowadzeniem działalności i zapewnić rodzinie chociażby jedzenie. Jak na razie wystarcza tylko na to pierwsze - mówi pan Leszek, taksówkarz z Gdyni.

Sprawdź najtańsze korporacje taxi



W równie złej sytuacji znajdują się kierowcy takich firm jak Uber czy Bolt, z usług których za pomocą aplikacji na smartfona korzystają głównie młode osoby. Zakaz imprez znacząco wpłynął na podróże tanimi przejazdami.

- Na początku jeszcze walczyłem i cierpliwie czekałem w samochodzie na kurs, ale kiedy byłem zmuszony zrobić jeden czy dwa przejazdy w sześć godzin - spasowałem. Imprezy się skończyły, młodzież nie zamawia już kierowców. To się po prostu nie opłaca, w tym czasie mogę zarabiać w inny sposób - żali się Adrian, kierowca Ubera.
Co ciekawe zespół badawczy z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego w publikacji (pdf) pt. "Mobilność mieszkańców Polski w czasie epidemii koronawirusa" podaje informacje jakoby spadek przejazdów taksówkami w skali kraju wyniósł jedynie 12 proc. Z kolei Radio Gdańsk dodaje, że rekordowe pod tym względem jest Pomorze, gdzie takie podróże pozostały na w zasadzie niezmienionym poziomie.

UberEats, Glovo, Pyszne i Wolt - zbawieniem dla kierowców



W przeciwieństwie do firm przewozowych, powyższe wymienione, specjalizujące się w dostarczaniu jedzenia i zakupów do domu, nie przeżywają aż tak wielkiego kryzysu. To w nich zatrudniają się niektórzy kierowcy takich przewoźników jak Uber czy Bolt.

- Zrezygnowałem aktualnie z Bolta, bo brak przejazdów mnie wykończy. Aktualnie zatrudniłem się w Glovo i dostarczam posiłki oraz zakupy pod drzwi do klienta. To obecnie daje mi jakikolwiek zarobek - mówi Damian.

Szyby z pleksi w przedziałach pasażerskich w taksówkach



Niektóre korporacje taksówkarskie zadbały o to, by w pojazdach ich kierowców, między przednim a tylnym rzędem siedzeniem, znalazły się szyby lub kurtyny z pleksi. Taksówkarze, którzy nie otrzymali takiej pomocy, sami kupili niezbędne produkty i zamontowali je w swoich samochodach.

- Widziałem u kolegów po fachu, że korporacje zamontowały im grube folie ochronne w postaci kurtyny w samochodach. Ja sam pojechałem do sklepu budowlanego i kupiłem szybę z pleksi. Wyciąłem na wymiar i zamontowałem. Wiem, że nie jest to w 100 proc. skuteczna ochrona, ale zawsze coś. Ponadto od początku pandemii nie wpuszczam już pasażerów na przedni fotel. Tylko tylna kanapa służy do przewozu osób - mówi pan Piotr, taksówkarz z Gdańska.

Żele do dezynfekcji, spirytus wymieszany z wodą i maseczki na pokładzie taksówki



Każdy kierowca, z którym mieliśmy okazję porozmawiać miał przy sobie żele do dezynfekcji, spirytus wymieszany z wodą (do dezynfekcji), a także maseczki - nawet dla pasażerów.

- Kupiłem taki zestaw za własne pieniądze, bo dbam o to, by pasażerowie podróżujący moją taksówką mieli pewność, że jest dobrze zdezynfekowana. Po każdym kursie przecieram tapicerkę, pasy i klamki. Jeśli pasażer byłby kaszlący, mam dla niego maseczkę. Na szczęście jeszcze się taki nie przytrafił - kończy pan Piotr.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku prywatnych kierowców korzystających z aplikacji. Tutaj samochody są najczęściej wypożyczone, a średnia wieku kierowców to około 30 lat.

- Jeśli partner (pośrednik) lub osoba wypożyczająca samochód nie wyposaży pojazdu w chociażby pleksi, to kierowca na własny rachunek raczej tego nie zrobi - komentuje kierowca jednej z firm przewozowych, proszący o anonimowość.

Opinie (356) ponad 50 zablokowanych

  • Samoregulacja rynku (13)

    Ci co dorabiają (Ukraińcy na Uber czy Bolt, emerytowani policjanci na taxi) mają inne źródła utrzymania. Chyba nie ma takich Polaków, co się w 100% z taksówki utrzymują.

    • 33 36

    • Ona (2)

      Są tacy Polacy i teraz mają 0 dochody

      • 13 1

      • (1)

        Jak siedzisz na d*pie w domu to masz zero dochodu, zero dochodu to maja firmy z zakazem prowadzenia działaności. Odsłon żaluzje to zobaczysz ze taksiarze jeżdżą

        • 3 3

        • aleś mądry

          Nie jeżdżę, bo obserwuję na aplikacji co się dzieje. Czekają po 3 godziny na kurs - najczęściej w domu, bo kto wytrzyma tyle w samochodzie. Potem zrobisz kurs za 15-20zł. i znów wracasz na pusto do domu bo ... jak wyżej. Tak wygląda w tej chwili praca, więc jaka to różnica, czy z zakazem pracy, czy bez ? Nie ma roboty i tyle.

          • 2 0

    • Ja się 100% utrzymuje (4)

      Mam 33 lata , porządny zawód ale mój szef w poprzedniej "porzadnej" branży robił mnie w jajo na każdym kroku więc wolę jeździć na taxi a jak raz go spotkałem to tez mi powiedział że wstyd jezDzic na taksówce .Odpowiedziałem mu że wstyd to dla niego że fachowiec woli jeździć taxi niż u niego robić , wstyd to płacić fachowcowi 3000 miesięcznie . Jak chciałem wrócić do zawodu w innej " porządnej " firmie a na pytanie o moje aspiracje zarobkowe powiedziałem 6000 na rękę to mnie wyśmiał " panie ja sam tyle nie mam " więc ciśnienie po mnie ile chcecie a i tak mam lepiej niż większość z Was .

      • 11 3

      • Prawdziwy fachowiec by znalazł prace bez problemu. (3)

        To tobie się zdaje że jesteś fachowcem i masz wygórowane wymagania . Ciekawe czy sprawdzasz się jako woźnica.

        • 5 6

        • Pewnie że bym zlalazl (1)

          Chyba nie doczytałes do końca , nie wiem ile Ty zarabiasz ale ja się już przyzwyczaiłem do tych 5000/6000 na rękę i nie mam zamiaru z tego rezygnować w imię prestiżu

          • 3 4

          • No cóż , może być ci ciężko jak wkrótce przydzwonisz szczęką o glebę.

            • 5 1

        • a ja bym chętnie poszedł i za 3000zł.

          ale po 50-tce już nikogo nie chcą i mimo że mam 2 fakultety ale słaby angielski nic nie mogę znaleźć, w każdym razie nic powyżej 2500 na rękę i nie na etat,więc trzymam się taxi.

          • 0 0

    • Żona Taksówkarza (1)

      Są tacy ,którzy utrzymują się z taksówki.Dobrze ,że mają żonę nauczycielkę bo inaczej byłoby ciężko.Pozdrawiam cieplutko.

      • 10 0

      • Żona taksówkarza 2

        Jestem w identycznej sytuacji, mąż taksówkarz, ja nauczycielka. Faktycznie w innej sytuacji byłoby b. ciężko.
        Powodzenia!

        • 0 0

    • Starzy taksówkarze, a za młodzi na emeryturę.

      • 0 0

    • Uwierz, że są

      • 0 0

    • Samoregulacja rynku

      Niestety są tacy taksówkarze co się utrzymują tylko z taxi tak jak mój mąż a nie wszyscy są tacy cwaniacy jak o nich piszecie są też uczciwi i to dużo zresztą mają teraz kasy fiskalne więc o oszustwach niema mowy

      • 0 0

  • Oni sobie i tak odbiją (2)

    Oszukają paru Norwegów, nadszarpią nasze i tak już średnie "dobre imię" za granicą. Bardziej mi szkoda fryzjerów i kosmetyczek i innych drobnych biznesów, którym obroty spadły o 100%

    • 64 31

    • Masz blade pojęcie o biznesie ,Ciebie mi szkoda

      • 0 0

    • W kazdej dziedzinie, branże

      • 0 0

  • Zapraszamy do inpost (1)

    Jest ogrom paczek. Tylko trzeba się nabiegać.

    • 55 7

    • W necie chwalą się 10.000 do 12.000

      Brutto na trasie paczkomatowej ( czyli chyba bez biegania po klatkach tak ? ) Oczywiście na działalności i z własnym busem . Jeśli to prawda to zupełnie poważnie odpiszcie tu prosze , chętnie w to wejdę , busa kupię .

      • 4 0

  • W koncu

    Pozytywna wiadomosc

    • 19 25

  • Najsłabsi odpadną

    Przewozy soóļ juz kombinują jak z klientami jeździć na około. Aplikacje same w algorytmie im podpowiadaja to albo na obwodnice mimo ze 4 km dalej to tunelem. Uruchomiłem raz aplikacje to sie zastanwaiałem gdzie jest niepołomicka bo jak zaczeło mnie prowadzić mało przez Gdynie bym nie pojechał. Panowie umówmy sie jedziliscie na granicy oplacalnosci to teraz sami jestescie cierpami. Już dawno okreslenia złotówa cierp bardziej pasuja do kierowców aplikacji. My sobie poradzimy. Fakt szkoda starszych kierowcow ale mlodzi na taksowkce dadza rade. A wy dalej bedziecie robić 18/24 zeby miec na kebaba. PRaca dla zajecia czasu a moglibyscie robic cos bardziej porzytecznego.
    Na prawde żal jest wypożyczlni ktore na naiwonosci ludzkiej dorobiły sie kokosów a teraz autka stoja na parkingach. innym na granicy z ukrainą i czekają na chetnych do placenia po 500 za tydzien

    • 26 16

  • Gdyby było 1 zł za km i 2 zł opłaty początkowej (9)

    To by się i opłacało i ludzie by jeździli
    Ale oni chcą się nachapać I najlepiej każdy mercedesem....
    A tu chodzi o to by się dostać z punktu A do B a nie jeździć limuzyną...

    • 33 44

    • Jest za dużo taxi w mieście, rachunek prosty. Jezeli wiemy że pojazd dziennie wykona 2 kursy za 50zł to wiadomo ze po wyższej cenie za km gdyby było wiadomo że tych kursów wykona 20 to cena by spadła. Tu można porównać to do marketów Ida na ilość im więcej sprzedanych produktów tym niższa cena..

      • 2 4

    • W innym artykule

      Pewnie pisałeś że taksówki to stare passaty a w bolców fajnie bo nowe auta a teraz że można na taryfie śmieciem i jest ok . Nie można jeździć po 1 zł/km kiedyś otworzysz własną firmę to przemysłowa swoj wpis

      • 9 0

    • 1zł.za km...

      1 zł.za km.... próg opłacalności 1.45...kosmita nie wie jakie są koszty prowadzenia legalnej działalności gospodarczej...na taxi...

      • 7 0

    • taxi nie są dla golasów (3)

      na taxi przy 5000 zł obrotu masz 500 zł na czysto. 1400 zus 2000 paliwo 500 składka 500 koszta samochodu.Za 1 zł/km nie zarobisz na koszta. Tłuki myślą że każda złotówka to czysty zarobek.

      • 6 0

      • co za brednie (1)

        2000 za paliwo przy 5000 przychodu? nie licząc nawet początkowej oplaty, to biorąc 3zł/km to 5000zł = 1650km.

        1650km w paliwie to są dwa pełne baki, jakieś 600zł przy normalnym dizlu, a pewno złotówo jeździsz na gazie.

        takie bajki ze 2k na BP zostawiles to możesz żonie opowiadac :) nie wydawaj dniowki w rozi to ci moze wystarczy

        • 2 2

        • ?

          3 PLN na szybie, nijak się ma do realnych 3 PLN z km. Taksówkarz wychodzi do pracy i zeruje licznik. Jedzie na postój, dostaje zlecenie, jedzie po klienta i z klientem, później wraca na postój. Już masz z tych 3 PLN / km delikatny ubytek i zostają jakieś 2 PLN /km. Teraz taksówkarz tak sobie zrobi 12 zlecen, z czego dwa będą warte tyle co trzaśnięcie drzwiami ( a dojazd wyjdzie np 3 km). Teraz usiądź, policz i zasłon buzię maską bo brzydko pachnie jak mówisz.

          • 1 0

      • paliwo

        2000 na paliwo przy 5000 obrotu, czym Ty jeżdzisz?

        • 0 0

    • taxi to nie autobus komunikacji, żeby z taką ceną wyjeżdżać

      reszta argumentów to już napisali inni

      • 2 0

    • Drogie taxi ???

      W całej Europie taksówki są relatywnie do zarobków drogie. W wielu krajach za podjazd pod adres po klienta jest dodatkowa opłata bo to luksus.Normalnie taxi stoi na postojach i tam przychodzą klienci. Na telefon sporo drożej. W Polsce taxi śmiesznie tanie a ludkom ciągle za drogo . Na całym świecie ci których nie stać jeżdżą tramwajami. Taksówki nigdy nie były dla biednych.

      • 1 0

  • Miałam nieprzyjemność jechac w Gdyni z eco (1)

    Najpierw kobieta na centrali poinformowała mnie ze wszystkie taxowki maja plexi oddzielające kierowcę od pasażerów . Szybko okazało się ze to kłamstwo bo kierowca nie miał nawet maseczki . Żel antybak. To tu również ściema . Nie polecam . Pozdrawiam

    • 34 8

    • ?

      Po co Ci pleksa? Jesli chcesz się chronić, sama załóż strój op1.

      • 0 0

  • Może te oblechy z mafi taksówkarskiej z Chmielnej znikną

    • 52 5

  • Nie prawda (1)

    Ruch w biznesie jest większy tyle ze zamiast ludzi woza zakupy .

    • 14 20

    • Wożą ?

      Skoro napisałeś że wożą zakupy to znaczy że sam tego nie robisz , więc nie jesteś z branży ale się wypowiadasz .Typowy internetowy mądrala .

      • 7 1

  • Straty to liczy branża koncertowa (5)

    Firmy nagłośnieniowe, oświetleniowe, sceniczne. Z dnia na dzień zakaz prowadzenia działalności, przychody równe zeru złotych.

    • 25 8

    • Również branża szkoleniowa (3)

      kierowców kursy nie kursy uprawnienia

      • 1 0

      • kursy zrobisz online (2)

        koncertu nie przywieziesz do domu

        • 0 0

        • dobre nagłośnienie w domu, streaming 4k on-line

          i mam koncert

          • 1 0

        • Prawo jazdy on line ?

          Razem z egzaminem ? Serio ? Na playstation czy nintendo ?

          • 3 0

    • ?

      Branża taxi dostaje po d*pie - obsługa hoteli, oraz zagranicznych firm padła. Obsługa imprezowiczów oraz bywalców restauracji padła, obsługa kin i teatrów padła. Teraz wozi się beneficjentów 500+, po których albo pierze się tapicerkę i ozonuje auto, albo wietrzy przez godzinę od smrodu grzyba z ich mieszkań.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane